Κωνσταντίνος Μίχος
Καταρχήν επιλέγετε θέματα, που μπορούν να προσφέρουν ευκαιρίες αντίδρασης και προβολής σε ανθρώπους που τζιράρουν ως εκπρόσωποι συγκεκριμένων κοινωνικών, θρησκευτικών και πολιτικών απόψεων. Πχ 1) Σεξουαλικές προκαταλήψεις, 2) θρησκευτικό και 3) εθνικό συναίσθημα κ.ά.
Υλικά για χρήση. Χρησιμοποιείτε μόνο αναγνωρίσιμα σημαίνοντα. Παραδείγματα:
1) Σεξουαλικές προκαταλήψεις:
α) Gay parade, β) Άντρες ντυμένοι γυναικεία ή άλλες παραλλαγές φύλου, γ) Κώλος, δ) Δημόσιο φιλί ανάμεσα σε άτομα ίδιου φύλου
2) Θρησκευτικό συναίσθημα:
α) Σταυρός, β) Το μαρτύριο του Ιησού, γ) Αντίδωρο, δ) Παπάς, ε) Μετάληψη
3) Εθνικό συναίσθημα:
α) Παρέλαση β), Σημαία, γ) Η αδελφούλα μου η Βόρειος Ήπειρος, δ) Τσολιάς, ε) Κολοκοτρώνης
Συνθετική τακτική. Συνδέετε τυχαία υλικά από τα διάφορά θέματα.
Ασκήσεις. Δοκιμάστε να συνθέσετε έργα με τους εξής τυχαίους συνδυασμούς:
Α. 1α + 2β + 3γ + 1δ
Β. 1γ + 2α + 3ε
Γ. 2δ + 2ε + 3γ
Αισθητική
Το έργο πρέπει φανερά να αδιαφορεί για την αισθητική επεξεργασία διότι αλλιώς μπορεί να πάρει αξία ανεξαρτήτως θέματος και ιστορικής στιγμής κατανάλωσης. Χαρίζεται έργο του Αντρές Σεράνο με τον εσταυρωμένο μέσα σε ένα μπουκάλι με ούρα και αίμα. Θυμάστε το επικοινωνιακό τζέρτζελο που είχε γίνει; Ποιος το θέλει τώρα;
Κατανάλωση
Το έργο πρέπει να έχει κάποια αναφορά σε παλαιότερο έργο τέχνης ώστε να δώσει την ευκαιρία στους γραφιάδες που θα το προωθήσουν να το νομιμοποιήσουν με τον ισχυρισμό ότι ανήκει σε μία ιστορική γραμμή έργων τέχνης παρότι τέτοια έργα πάσχουν από Υστερική Νεωτερικότητα.
Υστερική νεωτερικότητα καλείται η κοινωνική και ψυχοπαθολογική πάθηση καλλιτεχνών οι οποίοι διεκδικούν να τους αντιμετωπίζουν με όρους νεωτερικότητας δηλαδή ως ιδιοφυείς καλλιτέχνες των οποίων το έργο προωθεί την κατανόηση και αποκαλύπτει με νέους τρόπους τον κόσμο στο κοινό τους ενώ στην ουσία παίζουν ζάρια χρησιμοποιώντας κοινά υλικά (πχ John Cage κλπ).
Α’ Αποτέλεσμα άσκησης 1α + 2β + 3γ + 1δ
Περφόρμανς εμπρός στον Άγνωστο Στρατιώτη:
Παρέλαση από γυναίκες ντυμένες Βόρειος Ήπειρος οι οποίες φιλιούνται με άλλες ντυμένες Αλβανίδες, ενώ ταυτόχρονα σέρνουν σταυρούς και άντρες ντυμένοι τσολιάδες τις πετροβολούν ή τις μαστιγώνουν
Β’ Αποτέλεσμα άσκησης 1γ + 2α + 3ε
Χορευτικό σόλο. Ένας χορευτής ντυμένος Κολοκοτρώνης προσπαθεί με κινησιολογία επηρεασμένη από την γιόγκα να σηκώνει την φουστανέλα και να κάνει τον σταυρό του στον κώλο του
Γ’ Αποτέλεσμα άσκησης 2δ + 2ε + 3γ
Θεατρική σκηνή. Ιερέας κρατάει ένα κοριτσάκι ντυμένο Βόρειος Ήπειρος και το προσφέρει σε άντρες με ανοιχτά τα στόματα σαν σε σειρά να κοινωνήσουν οι οποίοι πλησιάζουν και το δαγκώνουν, το μασούν, καταπίνουν μέλη του.
Και τα τρία αυτά έργα παρότι φτιαγμένα με τυχαίες συνδέσεις, μηχανικά, χωρίς ανθρώπινη συμμετοχή, εγγυώνται την επιτυχία, διότι όλες οι εμπλεκόμενες ομάδες και αυτοί που θα προσβληθούν και αυτοί που θα προστρέξουν να τα υπερασπιστούν θα έχουν επικοινωνιακό κέρδος.
Οι μόνοι που χάνουν είναι όσοι ενδιαφέρονται για την τέχνη. Αλλά αυτοί είναι περασμένης βιολογικής και πολιτικής ηλικίας
ΠΡΟΣΟΧΗ!
Το σημαντικότερο που δεν πρέπει να ξεχάσετε, αυτό που θα καθορίσει την επιτυχία είναι η επιλογή των ομάδων που θα προκαλέσετε την αντίδραση τους. Ακολουθώντας την πρόταση του Γκράμσι για την κυριαρχία στο πολιτιστικό επίπεδο βάζετε σαν στόχο ομάδες οι οποίες είναι έξω από το πεδίο που εσείς κινείστε. Πχ. Στοχοποιήστε πολιτικά την δεξιά, την θρησκεία της χώρας που θα καταναλωθεί το έργο, την ομοφοβία των αντρών ετεροφυλόφιλων. Είναι πολύ σημαντικό να προσέξετε να μη στοχοποιήσετε ανθρώπους που εφάπτονται των κοινωνικών πεδίων στα οποίο κινείστε εσείς, ούτε επίσης μηχανισμούς παραγωγής του έργου σας. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα δείτε δημόσια ινσταλέισιονς και γκραφίτι για το ξέπλυμα χρημάτων από ιδρύματα, θεατρικά έργα για την ψυχική σύγκρουση του Σταθάκη όταν υπέγραφε με την Ελντοράντο ή για την δολοφονία του Μέγερχολντ, σεμινάρια new age και χοροθεραπείας για τον έρπη του Τσίπρα, ταινία για τα οικονομικά και ταξικά χαρακτηριστικά των άθεων, περφόρμανς για την βία ανάμεσα σε ομοφυλόφιλους ή την γυναικεία πλειοψηφία καταγγελλομένων για ενδοοικογενειακή βία από παιδιά τους στην γραμμή Παιδιά SOS 1056, διότι τότε θα έρθετε σε σύγκρουση με το δικό σας κοινό. Βλέπετε η "δεξιά" έχει σαν χώρο παρουσίας μόνο την λαϊκή τέχνη στην οποία κυριαρχεί, όπως και στους ψήφους του αντίστοιχου κοινού.
Η τέχνη της πρόκλησης είναι ένα εργαλείο σύγκρουσης, πλέον μόνο ανάμεσα στους καλλιτέχνες που αυτοπροσδιορίζονται ως υψηλής ή προοδευτικής τέχνης. Έχει στόχο την κυριαρχία συγκεκριμένων ομάδων και κυρίως θεματικών. Την εβδομάδα που διεκδικείται η συνέχεια της σύγκρουσης για τα Τέμπη ασχολούμαστε με την επίθεση σε ένα έργο που έδειχνε ένα κυνοκέφαλο Ιησού! λες και οι θεατές της έκθεσης είναι πιστοί χριστιανοί, και όχι με ένα έργο πχ που θα μπορούσε να αναφερόταν στην συγκάλυψη και ατιμωρησία των πολιτικά υπεύθυνων στην χώρα μας, διότι ένα τέτοιο έργο θα περιλάμβανε και πολιτικούς με τους οποίους το κοινό μας έχει συγχρωτιστεί.
Αυτό είναι που κάνει την προκλητική τέχνη πραγματικά επικίνδυνη, αλλά μόνο για εμάς, προσπαθεί και κάποιες φορές επιτυγχάνει να καθορίζει τα όρια των πολιτικών συγκρούσεων.
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.