Του Μητροπολίτου Αργολίδος Νεκταρίου από την ιστοσελίδα romfea.gr
Είναι η τέταρτη φορά που ο παιδικός φίλος π. Ιωάννης Φωτόπουλος μου κάνει την τιμή και ασχολείται μαζί μου και προσπαθεί να αναιρέσει τις θέσεις μου που κατά καιρούς γράφτηκαν με οξύτητα ίσως, αλλά με πολύ πόνο και ποιμαντική ευθύνη. Όπως και στις άλλες επιθέσεις του, σκέφτηκα να μην απαντήσω. Είμαι σίγουρος ότι δεν πρόκειται ούτε στο ελάχιστο ν αλλάξει κάτι. Και από την άλλη πλευρά αρχίζει μια διελκυστίνδα απαντήσεων, ανταπαντήσεων, αναιρέσεων κ.λπ που δεν έχουν τέλος. Αποφάσισα όμως αυτή την φορά να απαντήσω σε κάποια σημεία της επιστολής του, για τους ανθρώπους με καλή πρόθεση που προβληματίζονται και σκανδαλίζονται.
Ζούμε όλοι μας μια τραγική κατάσταση όλους αυτούς τους μήνες, από την εμφάνιση του COVID 19, με φοβερές επιπτώσεις οικονομικές, κοινωνικές, ψυχολογικές και το κυριότερο υγειονομικές. Άνθρωποι νοσούν, άλλοι ελαφρά, άλλοι σοβαρότερα, άλλοι κινδυνεύουν και άλλοι καταλήγουν μ’ έναν τρόπο που δεν τον εύχεσαι ούτε για τους εχθρούς σου. Δυστυχώς πολλοί συνάνθρωποι μας δεν παίρνουν σοβαρά την κατάσταση. Θα περίμενε κανείς από τους «πνευματικούς» ανθρώπους και ιδιαίτερα τους κληρικούς, να κρατήσουν μια πιο υπεύθυνη στάση.
Αγαπητέ πάτερ Ιωάννη, θυμάστε τα ωραία εκείνα χρόνια που επισκεπτόμασταν τους Σέρβους πατέρες στο σπιτάκι τους στην Αγία Παρασκευή και τις ατέρμονες συζητήσεις μαζί τους; Τους οφείλουμε τόσα πολλά. Και όμως οι αγαπητοί μας π. Αμφιλόχιος και π. Αρτέμιος έφυγαν από κορωνοϊό.
Ας έρθουμε και στα δικά μας. Μοναστήρια του Αγίου Όρους, αλλά και σε όλη την Ελλάδα δοκιμάζονται σκληρά. Μοναχοί, μοναχές, ιερείς, επίσκοποι πέρασαν και περνούν μεγάλες δοκιμασίες, ενώ κάποιοι έχασαν την ζωή τους. ; Ή δεν είναι έτσι; Αμφιβάλετε ότι οι τόσο αγαπητοί πατέρες γνωστής σας μονής της Πελοποννήσου χτυπήθηκαν από τον κορονοιό και ένας έχασε την ζωή του;
Γιατί κλείνετε τα μάτια; Φωνάζετε για την μάσκα, αλλά μήπως πρέπει καλύτερα να βγάλετε την μάσκα- τυφλοπάνι που φοράτε στα μάτια σας για να βλέπετε επιτέλους τι γίνεται γύρω σας;
Ιερομόναχος της Βόρειας Ελλάδος ήταν και αυτός πολέμιος των μέτρων και της μάσκας. Όταν όμως νόσησε και κινδύνεψε αυτός και οι συν αυτώ, προς τιμήν του βγήκε δημόσια και ζήτησε συγγνώμη. Φίλος κληρικός που γλίτωσε από σίγουρο θάνατο, μου εξομολογήθηκε πόσο μετάνιωσε για όσα έλεγε πριν και μου είπε μάλιστα :
– Όσοι έχουν αμφιβολίες, πες τους να μου τηλεφωνήσουν να τους πω εγώ τι πέρασα.
Αναφέρεστε και στο θέμα της περίφημης μάσκας. Οι επιστήμονες επιμένουν ότι το μόνο εμβόλιο, το μόνο φάρμακο αυτή τη στιγμή, είναι η μάσκα. Σίγουρα ατελές μέσο, αλλά αρκετά προστατευτικό. Η μάσκα για εσάς έχει πάρει «πνευματικές» διαστάσεις. Δείχνει έλλειψη πίστεως, είναι σύμβολο καταπίεσης, φίμωσης, περιορισμού της ελευθερίας κλπ. Σας ερωτώ θα δεχόσαστε να κάνετε εγχείρηση χωρίς ο γιατρός σας να φοράει μάσκα; Για τον άρρωστο την φοράει, για να τον προστατέψει. Είναι ιατρικό θέμα, πάτερ Ιωάννη και τίποτα παραπάνω. Κατά την διάρκεια τα διακονίας σας δεν σας έχει τύχει ποτέ να δείτε κάποιους καρκινοπαθείς να φοράνε μάσκα μέσα στο ναό; Σας πέρασε ποτέ η ιδέα να πείτε στους ανθρώπους αυτούς να βγάλουν την μάσκα; Για όνομα του Θεού, η μάσκα είναι απαραίτητη για τους αρρώστους αυτούς που είναι τόσο ευάλωτοι στις μολύνσεις. Αυτό συμβαίνει και τώρα. Φοράμε τη μάσκα για ιατρικούς και μόνο λόγους και κυρίως για να προστατέψουμε τους άλλους. Το να συμβουλεύουμε ή και να διατάζουμε τους άλλους να μην φοράνε μάσκα είναι ανεύθυνο και επικίνδυνο. Καλύτερα, πάτερ Ιωάννη, να μάθουμε και εμείς και οι άνθρωποι που ποιμαίνουμε να βγάζουμε την αόρατη μάσκα της υποκρισίας, για την οποία είπε ο Χριστός εκείνα τα φοβερά «Ουαί».
Ένα άλλο θέμα που θίγετε και σεις και άλλοι, είναι οι πολυεθνικές εταιρίες που θα βρουν ευκαιρία να πλουτίσουν με το εμβόλιο. Αν έχετε τέτοιες ηθικές αναστολές, μην κάνετε το εμβόλιο για να μην πλουτίσουν οι πολυεθνικές. Σας ρωτώ όμως. Το αυτοκίνητο σας από πού προέρχεται; Δεν προέρχεται από πολυεθνική εταιρία; Γιατί το πήρατε; Δεν ενισχύετε έτσι τους μεγιστάνες του πλούτου; Και μόνον αυτό; Ρίξτε μια ματιά σπίτι σας. Όλη η οικοσκευή σας, το κινητό σας, ο υπολογιστής σας δεν προέρχονται από πολυεθνικές; Τα φάρμακα που παίρνουμε από το Depon μέχρι το πιο εξειδικευμένο φάρμακο δεν προέρχεται και αυτό από πολυεθνικές; Δεν άκουσα να τα αρνηθεί κανείς. Γιατί δυο μέτρα και δυο σταθμά; Εκτός αν εμπιστεύεστε μόνο τα μαντζούνια της γιαγιάς…
Μας εγκαλείτε και σεις και άλλοι εμάς τους επισκόπους ότι γίναμε υποχείρια της εξουσίας για να μην χάσουμε τις θέσεις μας, το μισθό μας, κ.λπ. και κλείσαμε τις εκκλησίες, με αποτέλεσμα οι πιστοί να μην μπορούν να λειτουργηθούν και να κοινωνήσουν. Όχι πάτερ Ιωάννη. Δεν υποκύψαμε στην εξουσία. Πειστήκαμε ότι ο συγχρωτισμός είναι επικίνδυνος για την υγεία των ανθρώπων και γι αυτό, άχρι καιρού, δεχθήκαμε να κλείσουμε τις εκκλησίες. Βεβαίως εσείς υπερασπίζετε την άποψη ότι οι ναοί είναι αντιμικροβιακός κλωβός και κανείς δεν κολλάει. Δηλαδή, αν μπει ένας άρρωστος στο ναό, ψοφάνε τα μικρόβια! Ή ότι οι πιστοί έχουν την χάρη του Θεού και δεν κολλάνε. Πάτερ Ιωάννη με το βάπτισμα και την είσοδο μας στην εκκλησία δεν υπογράφουμε κανένα ασφαλιστήριο. Η σχέση μας με τον Θεό δεν σημαίνει «ασφάλεια ζωής», δεν μπορεί να είναι σχέση εμπορική. Ως άνθρωποι της πτώσης και θα αρρωστήσουμε και θα πονέσουμε και θα πεθάνουμε. «Εν τω κόσμω θλίψιν έξετε» Πόσοι άνθρωποι ένιωσαν αδιαθεσία ή λιποθύμησαν μέσα στο ναό. Πόσοι αρρώστησαν. Έχω δει άνθρωπο να παθαίνει έμφραγμα την ώρα της Θείας Λειτουργίας. Δεν αρνούμαι το θαύμα. Θαύματα γίνονται και θα γίνονται, και παρακαλούμε γι αυτό, αλλά το να λέμε ότι στο ναό είμαστε «ασφαλισμένοι» το θεωρώ άτοπο.
Και έρχομαι στο θέμα των κρυφών Λειτουργιών που με εγκαλείτε. Επαινείτε τους ιερείς που «αντιστέκονται», λειτουργούν και μεταλαμβάνουν τους πιστούς, αδιαφορώντας για τους κινδύνους. Τούτες τις μέρες συνέβη και το εξής περιστατικό. Κάποιος «ζηλωτής» ιερέας χωρίς την ευλογία και παρά τις αντίθετες συστάσεις του επισκόπου του, τελούσε με αρκετούς «πιστούς» την Θεία Λειτουργία. Βλέπετε και σεις και ο πατήρ Βασίλειος Βολουδάκης έχετε παντού οπαδούς. Εμπνευσμένος λοιπόν από την ταμπέλα που είχε βάλει έξω από το ναό ο πατήρ Βασίλειος, αντέγραψε και αυτός τις ίδιες εξυπνάδες και τις τοποθέτησε έξω από το δικό του ναό.
«Όσοι διστάζετε να εισέλθετε στον ιερό ναό, να μείνετε στον περίβολο ή στον πρόναο. Οι υπεύθυνοι του ναού σεβόμενοι τη θεοειδή προσωπικότητα κάθε πιστού, αρνούνται να αστυνομεύσουν τους εκκλησιαζομένους στο χώρο της Θείας Χάριτος και της εν Χριστώ ελευθερίας».
Έτσι, λοιπόν, λειτουργούσε μνημονεύοντας βέβαια τυπικά το όνομα του επισκόπου και καλούσε τους ενορίτες άφοβα και χωρίς μάσκα να προσέρχονται στην Θεία Λειτουργία. Και όχι μόνο αυτό, ειδοποιούσε και άλλους από άλλες ενορίες με το σκεπτικό ότι αυτός «ως ζηλωτής των πατρικών παραδόσεων», δεν λογαριάζει ούτε νόμους, ούτε Σύνοδο, ούτε επίσκοπο, ούτε μάσκες. Original ορθόδοξος! Κάποια μέρα ένιωσε τα πρώτα συμπτώματα του κορονοιού. Δεν έδωσε σημασία, ούτε ανησύχησε. Συνέχισε να λειτουργεί πιστεύοντας, όπως και σεις ότι στο ναό κανείς δεν κολλάει. Σε λίγες μέρες βρέθηκε σε άσχημη κατάσταση στο νοσοκομείο. Μπροστά στο φάσμα του θανάτου κατέρρευσαν και οι ζηλωτισμοί και οι ορθοδοξίες και όλα.
Καταγγελτικός λόγος, απειλές, υπονοούμενα, υπονόμευση, συκοφαντίες, λάσπη. Και τώρα με το διαδίκτυο έχουν γίνει ο φόβος και ο τρόμος ευλαβών κληρικών ακόμη και επισκόπων. Σε όλους βρίσκουν «απόκλιση» από την ορθόδοξη πίστη, τους κολλάνε και μία ταμπέλα του νέο- εποχίτη, του οικουμενιστή, του προδότη και τελειώνουν. Και αν η προϊσταμένη αρχή προσπαθήσει να πάρει κάποια μέτρα, αρχίζουν οι εκβιασμοί, καταιγισμός επιστολών κατευθυνομένων, ανωνύμων, αγανακτισμένων «πιστών», διαμαρτυρίες, ακόμη και απειλές.
Πριν από λίγα χρόνια ρωτήθηκε επίσκοπος δυναμικός και αξιόλογος κατά τα άλλα, υποχείριος όμως συνεργάτη του που ασχολείτο και με την δημοσιογραφία.
– Γιατί τον ανέχεστε, αφού ξέρετε ποιος είναι;
Κούνησε το κεφάλι και απάντησε.
– Ξέρω πως είναι λέρα, αλλά είναι επικίνδυνος. Καλύτερα να τον έχω με το μέρος μου παρά απέναντι μου!
Κατά τα άλλα μην θιγεί η ορθοδοξία! Δυστυχώς ο αυριανισμός εισέβαλε για τα καλά στον εκκλησιαστικό χώρο. Και θα υποστούμε τις οδυνηρές συνέπειες.
Πάτερ Ιωάννη, λυπάμαι που τέτοιες μέρες αναγκάζομαι να απευθυνθώ σ’ ένα παλιό φίλο με αυτό τον τρόπο. Θα προσπαθήσω να μην ξανασχοληθώ. Το ξέρω δεν έχει νόημα. Αν θες εσύ μπορείς να συνεχίσεις.
– Προτιμώ το τσιγάρο του επισκόπου (τάδε) παρά το λιβάνι των ζηλωτών!
Ο Θεός να μας ελεήσει όλους μας.
Καλά Χριστούγεννα
Ο Αργολίδος Νεκτάριος
ΥΓ: Όσο αφορά τον Καμύ, είναι αλήθεια αυτό που αναφέρετε, αλλά και κάτι ακόμα που άκουσα και γω από τον Χρήστο Γιανναρά. Είχε πει λοιπόν ο Καμύ «Προτιμώ να πιστεύω στο Θεό και όταν πεθάνω να ανακαλύψω ότι δεν υπάρχει, παρά να μην πιστεύω στον Θεό και όταν πεθάνω να ανακαλύψω ότι υπάρχει». Ο Καμύ έφτασε σε αυτό το συμπέρασμα αφού διάβασε το περίφημο βιβλίο του Λόσκυ «Η μυστική Θεολογία της Ανατολικής Εκκλησίας». Μετά από τόσα χρόνια περιπλάνησης, αυτό το βιβλίο ήταν που τον άγγιξε. Γιατί μιλάει μια άλλη γλώσσα, «είναι ειδικά η ορθόδοξη γλώσσα με την οποία μπορεί να διαλεχτεί ένας δυτικός άνθρωπος σαν τον Καμύ» (Χ. Γιανναρά, Τίμιοι με την ορθοδοξία, σελ. 171). Και βέβαια ορθόδοξη γλώσσα έχω την αίσθηση, ότι δεν είναι ούτε η γλώσσα του ζηλωτισμού ούτε του ολοκληρωτισμού ούτε του φονταμενταλισμού…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.