Οταν δεν ασκεί τα ιερατικά του καθήκοντα στην Αγία Σκέπη του Παπάγου, πιάνει τα πινέλα του και δημιουργεί. Πότε σε καμβάδες γυρίζοντας τον κόσμο, πότε σε τρούλους εκκλησιών.
Η έμπνευσή του αστείρευτη, αφού δεν χάνει ευκαιρία να ταξιδέψει, είτε στα εθνικά πάρκα της Αμερικής όπως το Γκραν Κάνιον, είτε στο Μαυροβούνιο, την Ιορδανία και οπουδήποτε αλλού νιώθει ότι η «τέχνη» τον καλεί.
Ο πατήρ Σταμάτης Σκλήρης, ιερέας τα τελευταία 36 χρόνια, συνδυάζει με απίστευτη αρμονία αρκετές ιδιότητες.
Σπούδασε γιατρός, στη συνέχεια θεολόγος, παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου και ελαιογραφίας σε σχολή καλών τεχνών στο Παρίσι.
Είναι μελετητής του Ελ Γκρέκο και δηλώνει φανατικός ερμηνευτής των έργων του Τσαρούχη.
Ζωγραφικές επιρροές του, ο Ανρί Ματίς και ο Βαν Γκογκ. Ενας κοσμοπολίτης ορθόδοξος ιερέας, που έχει καταφέρει να υπηρετεί τη θρησκεία χωρίς συντηρητισμό, αλλά με την ανοιχτή ματιά του ανθρώπου που έχει γυρίσει όλο τον κόσμο.
Είναι φίλος με τον ζωγράφο Αλέκο Φασιανό, από την εποχή που σπούδαζε στο Παρίσι, αλλά και με τον σκηνοθέτη Εμίρ Κουστουρίτσα.
Στην ουσία μπορεί να τον κέρδισε η Εκκλησία, την οποία και υπηρετεί, όμως ταυτόχρονα δεν εγκαταλείπει τη μεγάλη του αγάπη: τη ζωγραφική.
Ανοίγει την ψυχή
Από νεαρή ηλικία έμαθε ότι η θρησκεία δεν είναι στατική, αντιθέτως ανοίγει ψυχή και μυαλό. Αναζητά τρόπους, συνδυάζοντας την κοσμική με τη θρησκευτική ζωγραφική.
Σήμερα στα 70 του χρόνια συνεχίζει ακούραστος να ανεβαίνει σε σκαλωσιές, ζωγραφίζοντας ακόμα και για δέκα ώρες, τρούλους εκκλησιών.
Αυτή την εποχή ολοκληρώνει την αγιογράφηση του Αγίου Νεκταρίου Βούλας, μια τεράστια σύνθεση που απεικονίζει τη σταύρωση του Χριστού.
«Υπάρχει διπολικό στοιχείο στη ζωγραφική μου. Τα έργα είναι βυζαντινών επιδράσεων αλλά με μια ματιά της σύγχρονης αντιλήψεως για τη ζωγραφική», αναφέρει ο πατήρ Σταμάτης.
Πώς το καταφέρνει αυτό; Καταρχήν, όπως ο ίδιος λέει, αντιμετωπίζει τις εκκλησίες, ως γκαλερί. Οσο για το πώς συνδυάζει την εκκλησία με την τέχνη, παραπέμπει σε δήλωση του σκηνοθέτη Βολανάκη.
«Οταν αναζητούσαν οι μαθητές του τρόπους να μπούνε στο κλίμα του αρχαίου δράματος, αυτός τους καλούσε να πάνε στην εκκλησία. Γιατί η λειτουργία είναι συνέχεια του αρχαίου δράματος. Διαβάζουμε κείμενα από τη γλώσσα του Ομήρου και έχουμε τους ιερείς ως συνέχεια του χορού».
Για το έργο του πατέρα Σταμάτη Σκλήρη έχουν γυριστεί δύο ντοκιμαντέρ, ενώ πρόσφατα συμμετείχε σε συνέδριο στη Ερζεγοβίνη, με θέμα τις σχέσεις της ορθόδοξης πίστης με την κουλτούρα, το οποίο διηύθυνε ο φίλος του Εμίρ Κουστουρίτσα.
Ο πατήρ Σταμάτης έκανε περιγραφή των έργων του Ελ Γκρέκο, ο οποίος είχε βρει τον τρόπο να απαλλάξει την ύλη από τη βαρύτητα. Μια γέφυρα που ενώνει την εκκλησιαστική ζωγραφική με την κοσμική.
Παράλληλα στη Σερβία έχει γυριστεί για τον πατέρα Σταμάτη ντοκιμαντέρ βασιζόμενο σε κείμενο που είχε γράψει ο ίδιος με τίτλο «περί ευαισθησίας».
Το ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε στη Σερβία, στον Πειραιά και στο Αγιον Ορος, πήρε το βραβείο ταινίας μικρού μήκους στο φεστιβάλ Χέρτσεγκ Νόβι της Σερβίας.
Ντοκιμαντέρ
Επίσης και στην Ελλάδα γυρίστηκε ένα ακόμα ντοκιμαντέρ για τον ιερέα Σταμάτη Σκλήρη, από τη σκηνοθέτιδα Στέλλα Αρκέντη, το οποίο είναι ως μάθημα αγιογραφίας καθώς τον δείχνει να ζωγραφίζει ανάποδα σε σκαλωσία τον τρούλο της Ευαγγελίστριας στο Χαλάνδρι.
Εργα του έχουν εκτεθεί σε αρκετές αίθουσες τέχνης της Αθήνας και του εξωτερικού, ενώ την περίοδο αυτή ετοιμάζει μία ακόμα έκθεση στο τέλος του χρόνου στην πρωτεύουσα.
Αφροδίτη Καρίμαλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.