Φανταστήκατε ποτέ πώς θα είναι το μέλλον της εκπαίδευσης με την ταχύτατη εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης;
Η προετοιμασία για το μέλλον χρησιμοποιώντας σενάρια επιτρέπει στους ανθρώπους να προβλέπουν και να προσαρμόζονται σε πιθανές αλλαγές, ελαχιστοποιώντας τους κινδύνους και εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες που μπορεί να προκύψουν.
Ο “Four Futures Planner” (FFP) είναι μια προσαρμοσμένη εκδοχή του ChatGPT της OpenAI, βασισμένη στην αρχιτεκτονική GPT-4. Είναι προγραμματισμένος να βοηθά στη διεξαγωγή ασκήσεων στρατηγικού σχεδιασμού σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη (AI), χρησιμοποιώντας τις τεχνικές της εταιρείας Shell. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία σεναρίων με βάση τις δυνάμεις STEEP (Κοινωνικές, Τεχνολογικές, Οικονομικές, Περιβαλλοντικές και Πολιτικές), την ανάπτυξη πίνακα με τίτλους, βινιέτες και ενδείξεις για κάθε σενάριο. Στόχος του είναι να παρέχει σαφείς και χρήσιμες πληροφορίες για το πώς διαφορετικά σενάρια AI μπορούν να επηρεάσουν τη στρατηγική και τις αποφάσεις σε διάφορους τομείς, όπως η εκπαίδευση.
Σε αυτό το σενάριο, πραγματοποιήσαμε μια άσκηση στρατηγικού σχεδιασμού για να εξετάσουμε πώς η τεχνητή νοημοσύνη (AI) μπορεί να επηρεάσει την καριέρα ενός δασκάλου/καθηγητή σε ένα σχολείο στην Ελλάδα. Ο FFP ανέπτυξε τέσσερα πιθανά σενάρια:
1) Όσο Καλό Γίνεται, 2) Βραδεία Ανάπτυξη, 3) Εκθετική Ανάπτυξη και 4) Τεχνητή Γενική Νοημοσύνη (Artificial General Intelligence, AGI).
Κάθε σενάριο περιλαμβάνει τίτλο, πιθανές εξελίξεις και ενδείξεις, δίνοντας στους δασκάλους μια εικόνα για το πώς η AI θα μπορούσε να μεταμορφώσει τον εκπαιδευτικό τομέα και τον ρόλο τους μέσα σε αυτόν.
Η χρήση του FFP μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμη για τους εκπαιδευτικούς, καθώς τους επιτρέπει να προετοιμαστούν για τις πιθανές μελλοντικές εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη και πώς αυτές μπορεί να επηρεάσουν το επάγγελμά τους.
Η χρήση του FFP μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμη για τους εκπαιδευτικούς, καθώς τους επιτρέπει να προετοιμαστούν για τις πιθανές μελλοντικές εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη και πώς αυτές μπορεί να επηρεάσουν το επάγγελμά τους.
Συγκεκριμένα:
Κατανόηση των Μελλοντικών Τάσεων:
Βοηθά τον εκπαιδευτικό να κατανοήσει τις πιθανές μελλοντικές τάσεις στην τεχνολογία και την εκπαίδευση, επιτρέποντάς του να παραμείνει ενημερωμένος και να προσαρμοστεί στις αλλαγές.
Στρατηγικός Σχεδιασμός: Παρέχει σενάρια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για στρατηγικό σχεδιασμό, ώστε ο εκπαιδευτικός να προετοιμαστεί για διάφορα πιθανά μέλλοντα και να αναπτύξει στρατηγικές για να αντιμετωπίσει προκλήσεις ή να εκμεταλλευτεί ευκαιρίες.
Στρατηγικός Σχεδιασμός: Παρέχει σενάρια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για στρατηγικό σχεδιασμό, ώστε ο εκπαιδευτικός να προετοιμαστεί για διάφορα πιθανά μέλλοντα και να αναπτύξει στρατηγικές για να αντιμετωπίσει προκλήσεις ή να εκμεταλλευτεί ευκαιρίες.
Βοηθά στην κατανόηση των τεχνολογικών εξελίξεων που μπορεί να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία, βελτιώνοντας τη διδασκαλία και την μάθηση.
Προσαρμοστικότητα:
Δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να προσαρμόσει τη διδασκαλία του και να αναπτύξει νέες δεξιότητες που θα είναι απαραίτητες σε ένα τεχνολογικά προηγμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Ασφάλεια και Ηθική:
Ενημερώνει για πιθανά ηθικά και ασφαλιστικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν με τη χρήση της AI στην εκπαίδευση, επιτρέποντας την ανάπτυξη πολιτικών και πρακτικών που προστατεύουν τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Με αυτές τις πληροφορίες, ένας εκπαιδευτικός μπορεί να είναι καλύτερα προετοιμασμένος και πιο αποτελεσματικός στη δουλειά του, ανεξάρτητα από τις τεχνολογικές εξελίξεις που μπορεί να προκύψουν.
Ζητήσαμε από τον FFP να μας παρουσιάσει τις τέσσερις πιθανολογούμενες μελλοντικές εξελίξεις στην AI και πώς αυτές θα μπορούσαν να επηρεάσουν την καριέρα των δασκάλων/καθηγητών στα σχολεία. Ιδού το αποτέλεσμα:
Τίτλος: Σταθερότητα και Συνέχεια
Πιθανές Εξελίξεις:Η καθημερινή διδασκαλία παραμένει αναλλοίωτη.
Τα εκπαιδευτικά εργαλεία βελτιώνονται ελάχιστα, με μικρές αυξήσεις στην αποδοτικότητα.
Οι μαθητές και οι γονείς δεν αντιμετωπίζουν μεγάλες αλλαγές στον τρόπο εκπαίδευσης.
Ενδείξεις:Απουσία σημαντικών ανακοινώσεων για νέες τεχνολογίες AI.
Σταθερές πρακτικές διδασκαλίας και εκπαίδευσης.
Τίτλος: Σταδιακή Πρόοδος στην Εκπαίδευση
Με αυτές τις πληροφορίες, ένας εκπαιδευτικός μπορεί να είναι καλύτερα προετοιμασμένος και πιο αποτελεσματικός στη δουλειά του, ανεξάρτητα από τις τεχνολογικές εξελίξεις που μπορεί να προκύψουν.
Ζητήσαμε από τον FFP να μας παρουσιάσει τις τέσσερις πιθανολογούμενες μελλοντικές εξελίξεις στην AI και πώς αυτές θα μπορούσαν να επηρεάσουν την καριέρα των δασκάλων/καθηγητών στα σχολεία. Ιδού το αποτέλεσμα:
Σενάριο 1: Όσο Καλό Γίνεται
Σε αυτό το σενάριο, η πρόοδος στην τεχνητή νοημοσύνη επιβραδύνεται σημαντικά. Η AI που χρησιμοποιούμε τώρα είναι η καλύτερη που θα έχουμε ποτέ.Τίτλος: Σταθερότητα και Συνέχεια
Πιθανές Εξελίξεις:Η καθημερινή διδασκαλία παραμένει αναλλοίωτη.
Τα εκπαιδευτικά εργαλεία βελτιώνονται ελάχιστα, με μικρές αυξήσεις στην αποδοτικότητα.
Οι μαθητές και οι γονείς δεν αντιμετωπίζουν μεγάλες αλλαγές στον τρόπο εκπαίδευσης.
Ενδείξεις:Απουσία σημαντικών ανακοινώσεων για νέες τεχνολογίες AI.
Σταθερές πρακτικές διδασκαλίας και εκπαίδευσης.
Σενάριο 2: Βραδεία Ανάπτυξη
Η AI συνεχίζει να αναπτύσσεται, αλλά με αργό ρυθμό. Η βελτίωση της AI είναι σταδιακή και προβλέψιμη.Τίτλος: Σταδιακή Πρόοδος στην Εκπαίδευση
Πιθανές Εξελίξεις:Οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες και τα εργαλεία AI βελτιώνονται αργά, βοηθώντας σας να διδάξετε πιο αποτελεσματικά.
Η χρήση της AI στην εκπαίδευση γίνεται πιο συνηθισμένη, με σταδιακές προσαρμογές στον τρόπο διδασκαλίας.
Ενδείξεις:Αύξηση στη χρήση εργαλείων όπως διδασκαλία και αξιολόγηση βασισμένη στην ΑΙ.
Εφαρμογή νόμων και κανονισμών για την χρήση της AI στην εκπαίδευση.
Σενάριο 3: Εκθετική Ανάπτυξη
Η ανάπτυξη της AI επιταχύνεται εκθετικά, δημιουργώντας ραγδαίες αλλαγές.Τίτλος: Ραγδαίες Αλλαγές στην Εκπαίδευση
Πιθανές Εξελίξεις:Τα εργαλεία AI γίνονται εξαιρετικά ισχυρά και πολυ-λειτουργικά, επηρεάζοντας σημαντικά τον τρόπο διδασκαλίας.
Η καθημερινή διδασκαλία μετατρέπεται, με την AI να αναλαμβάνει μεγάλο μέρος της διδασκαλίας και της αξιολόγησης.
Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται επανεκπαίδευση για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Ενδείξεις:Εμφάνιση προηγμένων AI εργαλείων και εφαρμογών στην εκπαίδευση.
Ραγδαίες αλλαγές στη διδακτέα ύλη και στις μεθόδους διδασκαλίας.
Σενάριο 4: Γενική Τεχνητή Νοημοσύνη (AGI)
Η τεχνητή νοημοσύνη φτάνει σε επίπεδα ισοδύναμα ή και ανώτερα από την ανθρώπινη νοημοσύνη.Τίτλος: Ο Κόσμος της Υπερνοημοσύνης
Πιθανές Εξελίξεις:Η AI αναλαμβάνει πλήρως τη διδασκαλία, με τους ανθρώπινους καθηγητές να μετατρέπονται σε συντονιστές μάθησης.Η ανάγκη για παραδοσιακή εκπαίδευση μειώνεται, καθώς η AI παρέχει προσωποποιημένη εκπαίδευση για κάθε μαθητή.
Οι καθηγητές προσαρμόζονται σε νέους ρόλους υποστήριξης και συμβουλευτικής.
Ενδείξεις:Ανάπτυξη AGI συστημάτων που μπορούν να διδάξουν αυτόνομα.
Εφαρμογή νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων βασισμένων στην AGI.
Ανάλογα με το σενάριο που προκύπτει, οι εκπαιδευτικοί μπορεί να χρειαστεί να προσαρμόσουμε τη στρατηγική μας. Σε κάθε περίπτωση, η διαρκής εκπαίδευση και η προσαρμοστικότητα θα είναι κρίσιμες για το μέλλον μας.
***
Πηγή: rodafinos.weebly.com
Ο Δρ Άγγελος Ροδαφηνός είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και διδάσκει Νέες Τεχνολογίες. Σπούδασε και εργάστηκε σε 13 πανεπιστήμια στην Αμερική, Αυστραλία, Κύπρο και Ελλάδα. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει τα βιβλία «Οι Ηλίθιοι είναι ανίκητοι», «Από πρίγκιπας βάτραχος και… τούμπαλιν», και «Λογική και… παραλογική!», καθώς και την δημοσίευση 65 και πλέον επιστημονικών άρθρων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Δημιούργησε το πρώτο διαδικτυακό μάθημα “Εργαλεία ΤΝ για εκπαιδευτικούς” και το “Εργαλεία ΤΝ για παραγωγικότητα”.
ΠΗΓΗ:https://antikleidi.com
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.