Του Παντελή Σαββίδη
Εκμεταλλευόμενος, αμοραλιστικά, την απουσία αντιπολίτευσης ο κ. Μητσοτάκης «ρυθμίζει» κατά το δοκούν τις σχέσεις με την Τουρκία, διαμορφώνοντας το ιδεολογικό πλαίσιο να περάσει τις υποχωρήσεις του στην κοινή γνώμη με τη συναίνεση όλων ανεξαιρέτως των παραγόντων, οικονομικών, μιντιακών, πνευματικών κ.ά.
Σε καμιά χώρα της δΥσης δεν θα συνέβαινε αυτό που παρακολουθοΥμε σήμερα ως «ελληνικός τρΟπος εξωτερικής πολιτικΗς».
Η κοινωνία παρακολουθεί παθητικά σημαντικές αλλαγές στις ελληνικές θέσεις οι οποίες ενδύονται ενός τεχνοκρατικού μανδύα για να μην γίνουν αντιληπτές από την κοινή γνώμη.
Στον κόσμο περνά η ιδέα πως ο κ. Μητσοτάκης καλεί την Τουρκία να συζητήσουν τη μία και μόνη διαφορά που η Αθήνα αναγνωρίζει μεταξύ των δύο χωρών, την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας αλλά όταν η ελληνική κυβέρνηση ετοιμάζεται να περάσει νόμους που στερούν τη δυνατότητα ανάπτυξης σε μικρά νησιά και βραχονησίδες που θα μπορούσαν να αποκτήσουν ζωή και να διεκδικήσουν θαλάσσιες ζώνες κάτι κρύβεται πίσω από την κυβερνητική τακτική.
Για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει αντιδράσει, όπως έγραψε η Εστία, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου Στρατής Μανωλακέλλης αλλά η κυβέρνηση ελέγχει και την ενημέρωση και όποιον άλλο θεσμό θα μπορούσε να προβάλλει κριτική στάση.
Στην Νέα Υόρκη ο Ερντογάν πρόβαλε με σαφήνεια τις διεκδικήσεις του ζητώντας δύο κράτη στην Κύπρο, χωρίς να κάνει πίσω από τη Γαλάζια Πατρίδα και τονίζοντας τη βούλησή του για παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο ενώ ο κ. Μητσοτάκης εξαντλήθηκε σε μια έκθεση ιδεών στην οποία περιέλαβε την φιλοσοφική του θέση περί παγκοσμίου συμφέροντος το οποίο πρέπει να υπερισχύει του τοπικού, ενδιαφέροντος για την παγκόσμια διακυβέρνηση και εξέφρασε ικανοποίηση από την μετεξέλιξη της Ελλάδας σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία.
Κουρασμένος και απογοητευμένος ο ελληνικός λαός έχει περιέλθει σε μια νιρβάνα καθώς αντιλαμβάνεται πως ό,τι και να κάνει δεν υπάρχουν οι δυνάμεις που θα τον στηρίξουν και θα του συμπαρασταθούν να θέσει φραγμό στις καταιγιστικές αποδομητικές εξελίξεις.
Υπάρχει, πάντοτε, και ένα σκληρό κομματικό ακροατήριο που θέτει το κόμμα και τον εκάστοτε αρχηγό του υπεράνω της χώρας.
ΕΙναι το μακρΥ δόρυ της κυβΕρνησης στον δημΟσιο διΑλογο προβΑλλοντας πως οι θΕσεις ΜητσοτΑκη εΙναι φιλειρηνικές και οποιαδΗποτε κριτικΗ σ’ αυτές είναι πολεμοχαρΗς.
Όλα αυτά –και άλλα πολλά και σημαντικά, όπως η παθητική παρακολούθηση των εξελίξεων από την Αθήνα που την αφήνουν στο περιθώριο των γεωπολιτικών αλλαγών– μέσα από την άσκηση μιας μυστικής διπλωματίας. Κανείς δεν γνωρίζει τίποτε από όσα τεκταίνονται στο διπλωματικό παρασκήνιο. Που και που διαρρέει κάποια πληροφορία ή από άλλες κινήσεις αντιλαμβάνεται ο προσεκτικός παρατηρητής πως κάτι ετοιμάζεται, όπως η αναφορά στην αρχή του σχολίου.
Επιβεβαίωση αυτής της μυστικής διπλωματίας αποτελεί και η απόφαση της ΕΕ, να αρχίσει ενταξιακές συνομιλίες με την Αλβανία στις 15 Οκτωβρίου.
Στην κορύφωση του θέματος Μπελέρη η ελληνική κυβέρνηση δήλωσε πως θα θέσει veto στην προώθηση της ευρωπαϊκής πορείας της Αλβανίας. Η απόφαση για έναρξη των ενταξιακών συνομιλιών δεν θα μπορούσε να ληφθεί αν η κυβέρνηση της Αθήνας δεν ήρε την απόφασή της για veto. Δεν υπήρξε καμιά σχετική αναφορά από το υπουργείο Εξωτερικών.
Η ΕΕ διαχώρισε την ενταξιακή πορεία της Αλβανίας από των Σκοπίων επειδή τα Σκόπια δεν τήρησαν την δέσμευσή τους να περιλάβουν στο σύνταγμά τους ότι οι βουλγαρικής καταγωγής πολίτες τους αποτελούν συνταγματική συνιστώσα του κράτους.
Ο πρωθυπουργός στα Σκόπια Κρίστιαν Μίτσκοσκι εξέφρασε την δυσαρέσκειά του λέγοντας πως η ΕΕ έστειλε κακό μήνυμα στους πολίτες της χώρας του και ψέλλισε κάτι σαν το ότι: η χώρα του έκανε πολλά ως τώρα για την ένταξή της στην ΕΕ που δεν είχαν σχέση με τα κριτήρια της Κοπεγχάγης, όπως η Συμφωνία για την ονομασία με το πρόθεμα βόρεια ΓΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΧΡΗΣΗ!!!
Αυτό κατάλαβε ο κ. Μίτσκοσκι απο τη Συμφωνία; Το άρθρο είναι σαφέστατο ότι η ονομασία είναι για όλες τις χρήσεις. Αναφέρει χαρακτηριστικά:
Μέρος 1, άρθρο 3 της Συμφωνίας: Σύμφωνα με τις διαπραγματεύσεις αυτές έχουν γίνει αμοιβαίως αποδεκτά και συμφωνηθεί τα ακόλουθα:
α) Tο επίσημο όνομα του Δεύτερου Μέρους θα είναι «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας», το οποίο θα είναι το συνταγματικό όνομα του Δεύτερου Μέρους και θα χρησιμοποιείται erga omnes, όπως προβλέπεται στην παρούσα Συμφωνία. Το σύντομο όνομα του Δεύτερου Μέρους θα είναι «Βόρεια Μακεδονία».
Ο κ. Μίτσκοσκι, που εμφανίσθηκε προκλητικός μετά τη νίκη του, χρειαζόταν αυτήν την ψυχρολουσία.
Προσπαθεί να κάνει ρελάνς. Τα Σκόπια επισκέφθηκε τις τελευταίες ημέρες ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν και ο σκοπιανός ομόλογός του δήλωσε πως η επίσκεψη αποβλέπει στην ενίσχυση των οικονομικών και πολιτιστικών σχέσεων των δύο χωρών αλλά μάλλον κάτι σημαντικότερο συμβαίνει.
Τα Σκόπια μέσω της Ουγγαρίας δανείστηκαν 500 εκατομμύρια δολάρια από την Κίνα. Επιπλέον στην Ουγγαρία έχει καταφύγει ο πρώην πρωθυπουργός και μέντορας του Μίτσκοσκι, Νίκολα Γκρούεφσκι. Οι προσεκτικοί παρατηρητές εκτιμούν ότι μέσω της Ουγγαρίας τα Σκόπια επιδιώκουν κάποιου είδους συνεργασία με την Κίνα και τη Ρωσία και πως η επίσκεψη Όρμπαν την ημέρα που ανακοινώθηκε ο διαχωρισμός της ευρωπαϊκής πορείας τους από την Αλβανία περιέχει έναν συμβολισμό.
Τέλος, στην τελευταία συνεδρίασή της πριν τις εκλογές η βουλγαρική Βουλή ζήτησε από τα Σκόπια να συναινέσουν στην κατασκευή του Άξονα 8. Είναι ο οριζόντιος Άξονας Βουλγαρίας-Σκοπίων-Αλβανίας- Ιταλίας-Ευρώπης.
Υπάρχει ένα θέμα με την κατασκευή αυτού του Διαδρόμου ο οποίος αποκαλείται Διάδρομος 8. Ο Αντιπρόεδρος της σκοπιανής κυβέρνησης και υπουργός Μεταφορών Αλεξάνταρ Νικόλοσκι θεωρεί πως ο διάδρομος αυτός προς τη Βουλγαρία είναι ασύμφορος οικονομικά και εκτεταμένος ενώ η κυβέρνηση στην οποία συμμετέχει δίνει προτεραιότητα στη σιδηροδρομική διασύνδεση Βελιγραδίου- Θεσσαλονίκης, στον Διάδρομο 10 δηλαδή.
Θεωρεί πως ο Διάδρομος 10 θα μεταφέρει τη χώρα του στο μέλλον και θα τονώσει οικονομικά την ανάπτυξή της.
Ο Διάδρομος 10 έχει ιστορικό παρελθόν από το 1978 αλλά σταμάτησε η κατασκευή του λόγω των γιουγκοσλαβικών πολέμων
Η ουγγρική προεδρία της ΕΕ πραγματοποίησε στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου άτυπη συνάντηση των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ στη Βουδαπέστη, στην οποία συμμετείχαν οι υπουργοί μεταφορών των Σκοπίων, του Βελγίου, της Μάλτας, της Ελλάδας, της Γερμανίας και της Κύπρου, της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών, της Ουκρανίας, της Μολδαβίας και της Γεωργίας και εκπρόσωποι των θεσμικών οργάνων της ΕΕ.
Είναι μια θέση που ευνοεί και την Ελλάδα και χρειάζεται λεπτούς και προσεκτικούς χειρισμούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.