Τρίτη 7 Ιουνίου 2022

Γεωπολιτική της Μαύρης Θάλασσας και ο έλεγχος των στρατηγικών υδάτινων οδών από τη Ρωσία: Το στενό του Κερτς και η θάλασσα του Αζόφ

Από την ένωση της Κριμαίας με τη Ρωσία τον Μάρτιο του 2014, η είσοδος στην Αζοφική θάλασσα ελέγχεται πλήρως από τη Ρωσία. (δείτε την εικόνα παρακάτω).

Το άρθρο που ακολουθεί είναι μια αναθεωρημένη και ενημέρωση ενός προηγούμενου άρθρου της GR από τον Michel Chossudovsky    . Παρέχει μια σύντομη περίληψη της Γεωπολιτικής της Μαύρης Θάλασσας και της Θάλασσας του Αζόφ, καθώς και ορισμένες παρατηρήσεις για τον πόλεμο της Ουκρανίας. (Ενημερώθηκε στις 5 Ιουνίου 2022)

***

Εισαγωγή

Ιστορικά, το στενό του Κερτς  στην Ανατολική Κριμαία έπαιξε στρατηγικό ρόλο.

Αποτελεί μια στενή θαλάσσια πύλη που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της Θάλασσας του Αζόφ με τις κύριες πλωτές οδούς της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένου του Ντον και του Βόλγα.

Εξασφαλίζει επίσης τη θαλάσσια διέλευση από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μόσχα, για να μην αναφέρουμε τη στρατηγική θαλάσσια διαδρομή μεταξύ της Κασπίας Θάλασσας (μέσω του καναλιού Βόλγα-Ντον) προς τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο. 

Ο Βόλγας συνδέει επίσης την Κασπία Θάλασσα με τη Βαλτική Θάλασσα καθώς και με τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, μέσω της πλωτής οδού Βόλγα-Βαλτικής  που συνδέει τον Βόλγα μέσω ενός συστήματος καναλιών με τη Βαλτική Θάλασσα μέσω του Νέβα.

Χάρτης: The United Deep Waterway System of European Russia.

 

Αυτό που διακυβεύεται είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα πλωτών οδών που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα και την Κασπία Θάλασσα με τη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσα. Από αυτή την άποψη, το στενό Κερτς στην Ανατολική Κριμαία είναι στρατηγικό.

Η Ένωση της Κριμαίας με τη Ρωσία το 2014 επαναπροσδιορίζει τη γεωγραφία και τη γεωπολιτική σκακιέρα της λεκάνης της Μαύρης Θάλασσας

Από το 2014, η επανένωση της Κριμαίας με τη Ρωσική Ομοσπονδία, αντιπροσώπευε μια σημαντική οπισθοδρόμηση για τις ΗΠΑ-ΝΑΤΟ, των οποίων ο μακροχρόνιος στόχος ήταν η ενσωμάτωση της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ, με παράλληλη επέκταση της δυτικής στρατιωτικής παρουσίας στη λεκάνη της Μαύρης Θάλασσας. (Δείτε λεπτομέρειες παρακάτω)

Σύντομες παρατηρήσεις για τον πόλεμο της Ουκρανίας:  Η Θάλασσα του Αζόφ είναι στρατηγική. Η Ουκρανία δεν έχει θαλάσσια πρόσβαση. 

Σε ό,τι αφορά τον πόλεμο της Ουκρανίας, ο ρωσικός έλεγχος των στενών του Κερτς παίζει βασικό ρόλο. Στις πρόσφατες εξελίξεις (Ιούνιος 2022), η Ρωσία ελέγχει πλέον ολόκληρη τη λεκάνη της Αζοφικής Θάλασσας.

Η Ουκρανία δεν έχει θαλάσσια πρόσβαση στην Αζοφική Θάλασσα και στην Ανατολική Ουκρανία, ούτε έχει ναυτική δύναμη στη Μαύρη Θάλασσα.

Χωρίς ναυτικό, η Ουκρανία δεν είναι σε θέση να κερδίσει αυτόν τον πόλεμο.

Η ναυτική βάση της Ουκρανίας Μπερντιάνσκ στη δυτική Αζοφική ακτογραμμή βρίσκεται υπό ρωσικό έλεγχο. Όλα τα μεγάλα λιμάνια που εκτείνονται από τη Μαριούπολη έως τη Χερσώνα βρίσκονται υπό ρωσικό έλεγχο.

Η Ρωσία καταλαμβάνει τη Χερσώνα και   ελέγχει την πρόσβαση του κύριου ποταμού της Ουκρανίας, του Δνείπερου στη Μαύρη Θάλασσα. 

Στο πλαίσιο του πολέμου της Ουκρανίας, μέσω των στρατιωτικών τους αναπτύξεων στο Ντόνετσκ και το Λούγκανσκ, οι ρωσικές δυνάμεις έχουν εδραιώσει τον έλεγχό τους σε ολόκληρη τη λεκάνη της Αζοφικής Θάλασσας.

Ο παρακάτω χάρτης (2 Ιουνίου 2022) δείχνει τις περιοχές ανάπτυξης και ρωσικού ελέγχου από το βόρειο τμήμα του Λούγκανσκ (εδάφη απέναντι από το Χάρκοβο) έως τη Χερσώνα στον Δνείπερο.

Η Συνθήκη του 2014 μεταξύ Ρωσίας και Κριμαίας

Με τη Συνθήκη της 18ης Μαρτίου 2014 που υπογράφηκε μεταξύ της Ρωσίας και της Κριμαίας, η Ρωσική Ομοσπονδία επέκτεινε τον έλεγχό της στη Μαύρη Θάλασσα καθώς και στη Θάλασσα του Αζόφ.

Σύμφωνα με τη συμφωνία μεταξύ Ρωσίας και Κριμαίας που ανακοινώθηκε από τον Πρόεδρο Πούτιν το 2014, δύο «συστατικές περιοχές» της Κριμαίας εντάχθηκαν στη Ρωσική Ομοσπονδία: η «Δημοκρατία της Κριμαίας» και η «Πόλη της Σεβαστούπολης». Και οι δύο έχουν το καθεστώς των «αυτόνομων περιοχών». Το καθεστώς της Σεβαστούπολης ως αυτόνομης οντότητας χωριστής από την Κριμαία σχετίζεται με τη θέση της ναυτικής βάσης της Ρωσίας στη Σεβαστούπολη.

Από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, η Ρωσία διατήρησε τη ναυτική της βάση στη Σεβαστούπολη στο πλαίσιο διμερούς συμφωνίας με την Ουκρανία. Με την υπογραφή της Συνθήκης της 18ης Μαρτίου 2014, η συμφωνία αυτή κατέστη άκυρη. Η Σεβαστούπολη, συμπεριλαμβανομένης της ρωσικής ναυτικής βάσης, έγινε μέρος μιας αυτόνομης περιοχής εντός της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Πριν από τον Μάρτιο του 2014, η ναυτική βάση δεν βρισκόταν εντός της Ουκρανίας βάσει συμφωνίας μίσθωσης. Επιπλέον, από το 2014, τα χωρικά ύδατα της Κριμαίας ανήκουν στη Ρωσική Ομοσπονδία.

Μετά την ένωση της Κριμαίας με τη Ρωσία, η Ρωσική Ομοσπονδία ελέγχει πλέον ένα πολύ μεγαλύτερο τμήμα της Μαύρης Θάλασσας, το οποίο περιλαμβάνει ολόκληρη την ακτογραμμή της χερσονήσου της Κριμαίας. Το ανατολικό τμήμα της Κριμαίας –συμπεριλαμβανομένου του στενού του Κερτς– είναι υπό τη δικαιοδοσία της Ρωσίας. Στην ανατολική πλευρά του στενού του Κερτς βρίσκεται η περιοχή Κρασνοντάρ της Ρωσίας και προς τα νότια εκτείνονται οι πόλεις λιμάνι του Νοβοροσίσκ και του Σότσι. 

Η γεωπολιτική των αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου

Το Νοβοροσίσκ είναι επίσης στρατηγικό. Είναι το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα, στο σταυροδρόμι των μεγάλων αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Κασπίας Θάλασσας.

Ενώ η κύρια στρατηγική διαδρομή του πετρελαιαγωγού είναι μεταξύ Νοβοροσίσκ και Μπακού, υπάρχει ένας σύνδεσμος αγωγών φυσικού αερίου μεταξύ Ρωσίας, Καζακστάν, Ιράν, Τουρκμενιστάν, που συνδέονται με την Κίνα.

Πριν από τη «εισβολή» της Ρωσίας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου 2022, ο Πούτιν υπέγραψε «μια ευρεία συμφωνία» με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ .

Στενά Κερτς: Ιστορία

Ιστορικά, το στενό του Κερτς έπαιξε στρατηγικό ρόλο. Αποτελεί μια πύλη από τη Μαύρη Θάλασσα προς τις μεγάλες πλωτές οδούς της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένων του Ντον και του Βόλγα.

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η χερσόνησος του Κερτς καταλήφθηκε από τη Ναζιστική Γερμανία (που πήρε πίσω ο Κόκκινος Στρατός) ήταν ένα σημαντικό σημείο διέλευσης από ξηρά και ύδατα.

Τους πιο κρύους μήνες του χειμώνα, έγινε μια γέφυρα πάγου που ένωνε την Κριμαία με την περιοχή του Κρασνοντάρ.

Το στενό του Κερτς έχει μήκος περίπου 5 χιλιόμετρα και 4,5 χιλιόμετρα. φαρδιά στο στενότερο σημείο μεταξύ της άκρης της Ανατολικής Κριμαίας και της χερσονήσου Ταμάν. Το Κερτς είναι ένα σημαντικό εμπορικό λιμάνι που συνδέεται με σιδηροδρομικές, πορθμειακές και ποτάμιες διαδρομές.

εικόνα δεξιά: Στενά Κερτς, φωτογραφία από την πλευρά της Κριμαίας, (πριν από την κατασκευή της γέφυρας) στενό πλάτος, κάτω από την εναέρια άποψη των στενών

The Sea of ​​Azov: Geopolitical Hub

Είναι σημαντικό, ως αποτέλεσμα της ενσωμάτωσης της Κριμαίας στη Ρωσική Ομοσπονδία το 2014, η Μόσχα απέκτησε τον πλήρη έλεγχο του στενού του Κερτς που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με την Αζοφική Θάλασσα. Η διμερής συμφωνία μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας που διέπει τη θαλάσσια διαδρομή μέσω των ευθειών του Κερτς καταργήθηκε.

Το στενό αποτελεί επίσης σημείο εισόδου στους μεγάλους ποταμούς της Ρωσίας.

Η Αζοφική Θάλασσα συνδέεται με τον ποταμό Ντον και τον Βόλγα, μέσω του καναλιού Βόλγα Ντον. Με τη σειρά του, ο Βόλγας ρέει στην Κασπία Θάλασσα.

Τα στενά του Κερτς είναι στρατηγικά.  Το κανάλι Kerch-Yenikalskiy επιτρέπει σε μεγάλα (ωκεάνια) πλοία να διέρχονται από τη Μαύρη Θάλασσα στη Θάλασσα του Αζόφ.

Επιπλέον, το στενό του Κερτς συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τον Βόλγα μέσω της θάλασσας του Αζόφ και του καναλιού Βόλγα Ντον που με τη σειρά του συνδέεται με την Αγία Πετρούπολη και τη Βαλτική Θάλασσα.

Ο Βόλγας συνδέεται επίσης με τη Μόσχα, μέσω του ποταμού Μόσχας μέσω του καναλιού Βόλγα-Μόσχα.

Μαύρη Θάλασσα- Θάλασσα του Αζόφ -Ντον- Βόλγα Δον Κανάλι -Βόλγα -Κασπία Θάλασσα

Μαύρη Θάλασσα - Θάλασσα του Αζόφ - Ντον - Κανάλι Βόλγα Ντον - Βόλγα - Κανάλι Βόλγα - Μόσχα, Ποταμός Μόσχας, Μόσχα

Μαύρη Θάλασσα - Θάλασσα του Αζόφ - Ντον - Κανάλι Βόλγα Ντον - Βόλγα - Βαλτική Θάλασσα, Βόρεια Θάλασσα και Βορειοανατολικό Αρκτική Πέρασμα

Κανάλι Βόλγα-Ντον

Σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας σχετικά με το στενό του Κερτς

Τον Δεκέμβριο του 2013, η Μόσχα υπέγραψε διμερή συμφωνία με την κυβέρνηση Γιανουκόβιτς στο Κίεβο σχετικά με την κατασκευή μιας γέφυρας στα στενά του Κερτς, που συνδέει την Ανατολική Κριμαία (η οποία ήταν μέρος της Ουκρανίας) με την περιοχή Κρασνοντάρ της Ρωσίας.

Αυτή η συμφωνία ήταν συνέχεια μιας αρχικής συμφωνίας που υπογράφηκε τον Απρίλιο του 2010 μεταξύ των δύο κυβερνήσεων.

Η συμφωνία Ρωσίας-Ουκρανίας του 2013 σχετικά με την κατασκευή της γέφυρας είχε, για όλους τους σκοπούς, ήδη καταργηθεί πριν από τις 16 Μαρτίου 2014.

Δεξιά εικόνα: η νέα γέφυρα του Κερτς συνδέει την Ανατολική Κριμαία (οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές) με την περιοχή Κρασνοντάρ της Ρωσίας. (εικόνα δεξιά).

Η ένωση της Κριμαίας με τη Ρωσία ήταν ήδη στα σκαριά πριν από το δημοψήφισμα, ήταν ένα τετελεσμένο γεγονός .

Λιγότερο από δύο εβδομάδες πριν από το δημοψήφισμα της 16ης Μαρτίου 2014, στο αποκορύφωμα της κρίσης στην Ουκρανία, ο Πρωθυπουργός της Ρωσίας Ντμίτρι Μεντβέντεφ διέταξε την εταιρεία κρατικών οδικών κατασκευών Avtodor ή «Russian Highways» «να δημιουργήσει μια θυγατρική εταιρεία που θα επιβλέπει το κτίριο μιας γέφυρας στο στενό του Κερτς».

Αυτή η γέφυρα θα είναι σε μεγάλο βαθμό προσανατολισμένη σε διαδρομές σιδηροδρομικών μεταφορών που συνδέουν τη Δυτική και την Ανατολική Ευρώπη με τη λεκάνη της Κασπίας Θάλασσας, το Καζακστάν και την Κίνα. Ως εκ τούτου, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του Eurasian Project (σύνδεση με την πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας).  


ΠΗΓΗ: https://www.globalresearch.ca/black-sea-geopolitics-and-russias-control-of-strategic-waterways-the-kerch-strait-and-the-sea-of-azov/5661045
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.