Βιμ Βέντερς – Τα ένθετα μαγνητοσκοπημένα κομμάτια
Άρθρο γραμμένο από τον σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς, όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Φιλμ τεύχος 28 (1984). Αφορά την ταινία του Lightning Over Water του 1980.
Τα ένθετα μαγνητοσκοπημένα κομμάτια
του Wim Wenders
Στο Lightning Over Water το βίντεο ήταν μόνο ένα σκηνικό αντικείμενο. Συγκεκριμένα, η τηλεκάμερα αποτελούσε μέρος του ρόλου του Tom Farrel στην ταινία. Στην αρχή δεν είχα την πρόθεση να χρησιμοποιήσω το υλικό που είχε γυρίσει ο Tom στη διάρκεια των γυρισμάτων. Πολύ αργότερα, στη φάση του μοντάζ ο Peter Przygodda κι εγώ είδαμε τις βιντεοταινίες του Tom. Κι αμέσως δημιουργήθηκε αντίθεση, γιατί οι βιντεοταινίες του, ή καλύτερα οι εικόνες βίντεο ήταν πολύ διαφορετικές από εκείνες του κινηματογραφικού 35. Τις βλέπαμε και τις ξαναβλέπαμε για πολλές μέρες και στο τέλος σταματήσαμε το μοντάζ των κινηματογραφημένων κομματιών. Έπειτα ο Peter πρότεινε να τις παρεμβάλλουμε στην ταινία. Δεν ήταν εύκολο γιατί δεν ήταν επαγγελματικές βιντεοταινίες αλλά ταινίες της 1/2 ίντσας. Κι έπειτα εμφάνιζαν μια πραγματικότητα πολύ διαφορετική από κείνη που ήθελα να αφηγηθώ εγώ. Ήταν εικόνες που παρουσίαζαν μια άλλη μορφή πραγματικότητας, γιατί αυτό καθαυτό το μεσο-βιντεο καταγράφει μια διαφορετική πραγματικότητα. Δεν υπάρχει σταμάτημα του χρόνου. Ανάμεσα στην ιδέα σ’ αυτό που προτίθεσαι να γυρίσεις και σ’ αυτό που πραγματικά κάνεις μεσολαβεί μόνο ένα δευτερόλεπτο. Δεν υπάρχει κάποια λογοκρισία, όπως όταν κάνεις κάτι για τον κινηματογράφο. Τα ένθετα μαγνητοσκοπημένα κομμάτια στο Lightning Over Waterείχαν μια αμεσότητα που δεν μπορούσε να λογοκριθεί, ήταν ένα ανεπεξέργαστο βλέμμα πάνω στα πράγματα ενώ η ταινία είχε υποστεί πολλές κατεργασίες. Στη δεύτερη βερσιόν της ταινίας, που φέρει τον τίτλο Nick’s Movie υπάρχουν λιγότερα κομμάτια βίντεο απ’ την πρώτη βερσιόν, που ήταν άλλωστε πολύ πιο μεγάλη. Το βίντεο σ’ αυτή την ταινία υπάρχει στο μοντάζ σαν καταστροφικό στοιχείο. Ένας γάλλος κριτικός είπε πολύ σωστά ότι το βίντεο στην ταινία είναι ο καρκίνος.
Αλλά πέρα απ’ αυτήν την εμπειρία νομίζω ότι έχει δυστυχώς δίκιο ο Copolla όταν λέει ότι το μέλλον του κινηματογράφου βρίσκεται στις ηλεκτρονικές τεχνικές. Με το πέρασμα του χρόνου η κινηματογραφική τεχνική θα πέσει σε αχρηστία. Τι θα χάσει ο κινηματογράφος; Την ψυχή του. Αλλά θα δημιουργηθούν νέες γλώσσες και νέοι μύθοι. Οι ηλεκτρονικές τεχνικές θα καταργήσουν τις ιστορίες που αφηγούνταν ο κινηματογράφος τη δεκαετία του ‘70. Το μεγαλύτερο μέρος των σημερινών ταινιών ΗΠΑ είναι τηλεοπτικές ταινίες. Αλλά είναι ακόμη αλήθεια ότι το Apocalypse Now είναι ένα από τα τελευταία παραδείγματα αληθινού κινηματογράφου.
Αυτή η αναπόφευκτη μεταμόρφωση επιβεβαιώνει την υπόθεση που έκανα για το μέλλον του κινηματογράφου στην ταινία μου Στο πέρασμα τον χρόνου.
ΠΗΓΗ:http://eranistis.net/wordpress/
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.