Ο πρώτος εορτασμός της εθνικής επετείου
Ο πρώτος εορτασμός της εθνικής επετείου |
Ευχαριστώ τον Αθανάσιο Καλτσάτο!
Οι μαθητικές παρελάσεις τελικά επιβλήθηκαν "από τα κάτω και όχι από τα πάνω". Ο συνομιλητής της Καραμανωλάκης το βρίσκει πολύ ενδιαφέρον και προφανώς και σημείο προβληματισμού αφού όπως λέει ακόμα και "στο δικό τους το μυαλό" (των "φωταδιστών") οι μαθητικές παρελάσεις ήταν κάτι που ερχόταν "από τα πάνω, για να εκβιάσουν το πατριωτικό συναίσθημα των μαθητών".
Οι μαθητικές παρελάσεις τελικά επιβλήθηκαν "από τα κάτω και όχι από τα πάνω". Ο συνομιλητής της Καραμανωλάκης το βρίσκει πολύ ενδιαφέρον και προφανώς και σημείο προβληματισμού αφού όπως λέει ακόμα και "στο δικό τους το μυαλό" (των "φωταδιστών") οι μαθητικές παρελάσεις ήταν κάτι που ερχόταν "από τα πάνω, για να εκβιάσουν το πατριωτικό συναίσθημα των μαθητών".
Παρακάτω στο ηχητικό στο 43:30:
Φουστανέλες, χλαμύδες και άλλες ιστορίες για τη συγκρότηση του εθνικού παρελθόντος
Συζητούν η Χριστίνα Κουλούρη και ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης
Η ίδια βέβαια παλιά μας έλεγε ότι οι μαθητικές παρελάσεις αποτελούν "απαρχαιωμένο θεσμό με μιλιταριστικό χαρακτήρα που αποτέλεσαν έμπνευση ολοκληρωτικών καθεστώτων":
Φουστανέλες, χλαμύδες και άλλες ιστορίες για τη συγκρότηση του εθνικού παρελθόντος
Συζητούν η Χριστίνα Κουλούρη και ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης
Σχολικές παρελάσεις και Χριστίνα Κουλούρη
Η Ιστορία στο Κόκκινο: ακούστε την εκπομπή της Κυριακής 20 Δεκεμβρίου
Συζητούν η Χριστίνα Κουλούρη και ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης
O Bαγγέλης Καραμανωλάκης συζητά με τη Χριστίνα Κουλούρη, με αφορμή την έκδοση του βιβλίου της Φουστανέλες και χλαμύδες. Ιστορική μνήμη και εθνική ταυτότητα 1821-1930 (Αλεξάνδρεια 2020), για τη συγκρότηση του εθνικού παρελθόντος στον πρώτο αιώνα ζωής του ελληνικού κράτους. Οι λιθογραφίες, οι ζωγραφικοί πίνακες, οι αναβιώσεις του αρχαίου δράματος, οι επέτειοι και τα μνημεία αποτελούν την πρώτη ύλη μιας συζήτησης για το πως οι Νεοέλληνες εικονογράφησαν το εθνικό παρελθόν τους, πως συγκρότησαν την αυτοεικόνα τους και τις διαδρομές της μέσα στο χρόνο. Αναδεικνύοντας τη σημασία της Επανάστασης του 1821 ως κεντρικό μνημονικό γεγονός σε σύγκριση με την αρχαιότητα ή το Βυζάντιο, η συζήτηση επικεντρώνεται, τέλος, στους εορτασμούς της εν όψει και της επετείου των 200 χρόνων από την έναρξή της.
Η ίδια βέβαια παλιά μας έλεγε ότι οι μαθητικές παρελάσεις αποτελούν "απαρχαιωμένο θεσμό με μιλιταριστικό χαρακτήρα που αποτέλεσαν έμπνευση ολοκληρωτικών καθεστώτων":
O Bαγγέλης Καραμανωλάκης συζητά με τη Χριστίνα Κουλούρη, με αφορμή την έκδοση του βιβλίου της Φουστανέλες και χλαμύδες. Ιστορική μνήμη και εθνική ταυτότητα 1821-1930 (Αλεξάνδρεια 2020), για τη συγκρότηση του εθνικού παρελθόντος στον πρώτο αιώνα ζωής του ελληνικού κράτους. Οι λιθογραφίες, οι ζωγραφικοί πίνακες, οι αναβιώσεις του αρχαίου δράματος, οι επέτειοι και τα μνημεία αποτελούν την πρώτη ύλη μιας συζήτησης για το πως οι Νεοέλληνες εικονογράφησαν το εθνικό παρελθόν τους, πως συγκρότησαν την αυτοεικόνα τους και τις διαδρομές της μέσα στο χρόνο. Αναδεικνύοντας τη σημασία της Επανάστασης του 1821 ως κεντρικό μνημονικό γεγονός σε σύγκριση με την αρχαιότητα ή το Βυζάντιο, η συζήτηση επικεντρώνεται, τέλος, στους εορτασμούς της εν όψει και της επετείου των 200 χρόνων από την έναρξή της.
Η ίδια βέβαια παλιά μας έλεγε ότι οι μαθητικές παρελάσεις αποτελούν "απαρχαιωμένο θεσμό με μιλιταριστικό χαρακτήρα που αποτέλεσαν έμπνευση ολοκληρωτικών καθεστώτων":
Σχολικές παρελάσεις και Χριστίνα Κουλούρη
Κατά τον ίδιο τρόπο που επίσης κάποτε έλεγε για την επέτειο της 25ης Μαρτίου πως ήταν απλώς μια επινόηση ώστε να επιτευχθεί «η σύνδεση … της εθνικής επετείου με τη θρησκευτική εορτή και τους συμβολισμούς για το έθνος που συνεπαγόταν ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου»
Χ. Κουλούρη, Μύθοι και Σύμβολα μιας Εθνικής Επετείου
αλλά τελικά υποχρεώθηκε να αναγνωρίσει πως "υπήρχε η πρόθεση, πράγματι, να γίνει η εξέγερση την 25η Μαρτίου"
Χ. Κουλούρη - Η 25η Μαρτίου είχε προεπιλεγεί για το 1821
*Η Χριστίνα Κουλούρη είναι Πρύτανης και Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης & Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου.Επίσης, διευθύντρια της Ερευνητικής Μονάδας για τη Μελέτη της Ιστορικής Κουλτούρας (ΕΜΙΚ) στο Κέντρο Έρευνας Νεότερης Ιστορίας (ΚΕΝΙ). ΠΗΓΗ: http://www.askiweb.eu/index.php/el/2015-09-21-08-27-59/71-2015-09-25-11-37-32/anakoinoseis/181-15
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
ΠΗΓΗ: http://www.askiweb.eu/index.php/el/2015-09-21-08-27-59/71-2015-09-25-11-37-32/anakoinoseis/181-15
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.