Όταν θέτεις ερωτήματα χωρίς να παίρνεις ούτε μία απάντηση, καταλαβαίνεις πως απλά χάνεις το χρόνο σου – σε μία χώρα που βαδίζει ολοταχώς προς τα πίσω, με κόμματα που δεν ενδιαφέρονται καθόλου για την πατρίδα τους, αλλά μόνο για τη νομή της εξουσίας.
.
Εισήγηση
Θέμα: Ενημέρωση για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού από το αρμόδιο γραφείο της Βουλής – με ερωτήσεις εκ μέρους των εισηγητών των κομμάτων.
Θα ξεκινήσουμε από το ότι, στην ουσία αναφέρετε στην έκθεση σας στοιχεία, χωρίς να επισημαίνετε τα προβλήματα – τα οποία όμως καταλαβαίνουμε πως τα βλέπετε.
Για παράδειγμα ότι, το μεγαλύτερο μας πρόβλημα, το εμπορικό έλλειμμα, έχει αυξηθεί ξανά σε επίπεδα υψηλότερα του 2009 – αφού διαμορφώθηκε στο 11μηνο του 2024, για να μην παραμείνουμε στα στοιχεία του ενιαμήνου αφού υπάρχουν νεότερα, στα 31,5 δις €.
Επομένως, σε ετήσια βάση θα είναι της τάξης των 34 δις € – όταν το 2009 που οδηγηθήκαμε από το ΠΑΣΟΚ στο ΔΝΤ ήταν 29,9 δις €. Πώς επιλύθηκε τότε το πρόβλημα;
(α) Με την ονομαστική μείωση μισθών και συντάξεων, έτσι ώστε να μειωθεί η αγοραστική δύναμη των Πολιτών – με στόχο να αγοράζουν λιγότερα αγαθά που προέρχονταν κυρίως από το εξωτερικό, αφού η δική μας παραγωγή ήταν πολύ χαμηλή και
(β) Με τον περιορισμό των επενδύσεων – αφού για τη διεξαγωγή τους απαιτούνταν εισαγωγές από το εξωτερικό.
Ποιες ήταν οι παρενέργειες; Η κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης, οπότε του ΑΕΠ και των δημοσίων εσόδων – όπου το ΑΕΠ μας το 2009 ήταν στα 237,5 δις €, ενώ το 2023 σε πραγματικές τιμές στα 196,98 δις €.
Επίσης βέβαια η κατάρρευση των επενδύσεων – οπότε της εγχώριας παραγωγής, της παραγωγικότητας της εργασίας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας.
Με κριτήριο λοιπόν το εμπορικό μας έλλειμμα, έχουμε ξανά το ίδιο πρόβλημα – οπότε στην ουσία δεν μπορούν να αυξηθούν οι μισθοί και οι συντάξεις βιώσιμα, ούτε οι επενδύσεις.
Βέβαια οι μισθοί και οι συντάξεις μειώνονται ήδη, με τη βοήθεια του πληθωρισμού – με την Ελλάδα να έχει καταλήξει στην τελευταία θέση της ΕΕ, σε όρους αγοραστικής αξίας.
Εν τούτοις οι μειώσεις αυτές, με κριτήριο το εμπορικό μας έλλειμμα, δεν είναι αρκετές – ενώ εάν αυξηθούν και οι τιμές των καυσίμων λόγω Ουκρανίας, η οικονομική μας κατάσταση θα γίνει εκρηκτική.
Όσον αφορά τώρα το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών μας, τότε είχε διαμορφωθεί στα 24,7 δις € ή στο 10,4% του ΑΕΠ – ενώ το 2024 προβλέπεται στα 14 δις € ή στο 6% περίπου του πληθωριστικού ΑΕΠ των 237 δις €.
Η χαμηλότερη αυτή αύξηση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μας, οφείλεται στην άνοδο των τουριστικών μας εσόδων – όπου όμως ο τουρισμός έχει πολύ χαμηλή παραγωγικότητα εργασίας και απασχολεί διπλάσιο προσωπικό, από ότι η Πορτογαλία.
Συμπερασματικά λοιπόν, ευρισκόμαστε ξανά σε ένα αδιέξοδο – το οποίο εσείς τουλάχιστον θα έπρεπε να το επισημαίνετε σε κάθε σας έκθεση.
Συνεχίζοντας στην έκθεση, η αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,4% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο του 2023 ή κατά 0,3% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, είναι κοντά στις προβλέψεις του προϋπολογισμού. Εν τούτοις, οφείλεται κυρίως στην άνοδο της ιδιωτικής κατανάλωσης και στη μεταβολή των αποθεμάτων – ενώ είναι ελάχιστη η συμμετοχή των επενδύσεων, παρά τα ΕΣΠΑ και τα χρήματα του Ταμείου Ανασυγκρότησης
Εν προκειμένω αναφέρετε πως έχει περιορισθεί το επενδυτικό κενό, όσον αφορά την απόσταση από τα ευρωπαϊκά δεδομένα, στο 5,3% χαμηλότερα – χωρίς όμως να επισημαίνετε πώς υπάρχει ένα μεγάλο συσσωρευμένο έλλειμμα. Μπορείτε να μας πείτε πόσο ακριβώς είναι αυτό το έλλειμμα;
Ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου πάντως, από τα 58 δις το 2007, έχει καταρρεύσει στα 34 δις το 2023 – ενώ πολύ σωστά σημειώνετε ότι, ένα μεγάλο μέρος της αύξησης οφείλεται στις κατοικίες, τα 5,2 δις, οπότε επαναλαμβάνονται τα λάθη του παρελθόντος.
Οι επενδύσεις δε σε μηχανήματα, δηλαδή στην παραγωγή, έχουν καθηλωθεί – αν και δεν είναι πολύ πιο κάτω από τα επίπεδα του 2007. Γιατί όμως με τόσες επενδύσεις σε ακίνητα έχουμε στεγαστικό πρόβλημα; Μπορείτε να μας το εξηγήσετε;
Αναφέρετε τώρα πως οι καταθέσεις έχουν αυξηθεί από 132,9 δις τον Ιανουάριο του 2019 στα 195,5 δις τον Οκτώβριο του 2024 – όχι όμως ότι, οι αποταμιεύσεις είναι αρνητικές από τα μέσα περίπου του 2021. Πώς το εξηγείτε; Γιατί μειώνονται δηλαδή οι αποταμιεύσεις και αυξάνονται οι καταθέσεις;
Επίσης, γιατί ενώ έχουν αυξηθεί οι καταθέσεις, δεν έχει αυξηθεί η χρηματοδότηση της οικονομίας από τις τράπεζες αλλά, αντίθετα, έχει αυξηθεί η χρηματοδότηση του κράτους μέσω των ομολόγων;
Σε σχέση τώρα με την αναβάθμιση της Scope και την προοπτική επομένων αναβαθμίσεων με τη μείωση του Δημόσιου Χρέους που γράφετε, εμείς έχουμε εκφράσει επιφυλάξεις ως προς τα διαθέσιμα και τον ενδοκυβερνητικό δανεισμό από φορείς – έχοντας επί πλέον καταθέσει ερωτήσεις που δεν απαντήθηκαν με σαφήνεια, ζητώντας κατάθεση εγγράφων που δεν πήραμε ακόμη.
Όσον αφορά το 10ετές ομόλογο, στην έκδοση του Σεπτεμβρίου ήταν με επιτόκιο 3,16%, ενώ η κυβέρνηση συνεχίζει να δανείζεται με γραμμάτια στο 3,11% – δηλαδή περίπου στο ίδιο ποσοστό, με μια ουσιαστικά επίπεδη αν όχι αντεστραμμένη καμπύλη, κάτι που υποδεικνύει ύφεση μελλοντικά. Ποια είναι η άποψη σας;
Περαιτέρω, αναφέρετε αύξηση τόκων κατά 869 εκ. στο ενιάμηνο – κάτι που υπερβαίνει αυτό που βλέπουμε στον Προϋπολογισμό 2025, τουλάχιστον σε επίπεδο Κεντρικής Διοίκησης. Δηλαδή ξεφεύγουμε και μειώνονται άλλες δαπάνες; Γιατί ξεφεύγουμε;
Σε σχέση με την ανεργία, εκτός της γνωστής διαφοράς μεταξύ ΔΕΠΑ και ΕΛΣΤΑΤ, καθώς επίσης τη δομική ανεργία με αναντιστοιχία δεξιοτήτων και ζήτησης, αφού όπως σημειώνετε διατηρούνται οι κενές θέσεις εργασίας στις 46.997, με μια μικρή πτώση κατά την καλοκαιρινή σεζόν, δεν είδαμε να τη συσχετίζετε με την απασχολησιμότητα – με την έννοια πως μειώνεται η ανεργία ταυτόχρονα με τη μείωση του εργατικού δυναμικού, οπότε σε μεγάλο βαθμό η μείωση είναι πλασματική. Γιατί δεν το κάνετε;
Δεν γράφετε ούτε για τους μισθούς που έχουμε καταντήσει τρίτοι από το τέλος στην ΕΕ στους ονομαστικούς και τελευταίοι στους πραγματικούς – προφανώς λόγω μη διεξαγωγής επαρκών επενδύσεων και πτώσης της ανταγωνιστικότητας της εργασίας.
Αναφορικά με το πρωτογενές πλεόνασμα, για το δεκάμηνο Ιανουαρίου/Οκτωβρίου αναφέρετε ότι είναι 11,8 δις ή 5,7% του ΑΕΠ – υψηλότερο κατά 6,76 δις από πέρυσι.
Για ολόκληρο το 2024, η πρόβλεψη στον Προϋπολογισμό του 2025 ήταν στα 6 δις και 2,5% του ΑΕΠ. Είναι δυνατόν να υπάρχει τόσο μεγάλη απόκλιση; Εάν ναι, γιατί δεν υπήρχε ενημέρωση στον Προϋπολογισμό του 2025;
Ξανά εάν ισχύει, πώς είναι δυνατόν να μειώνονται οι πρωτογενείς δαπάνες κατά 714 εκ. όπως γράφετε, όταν υπάρχει τέτοιο υπερπλεόνασμα και τόσες ανάγκες; Όπως για την υγεία, την παιδεία, την άμυνα, τους πλημμυροπαθείς στη Θεσσαλία που δεν έχουν ακόμη αποζημιωθεί κλπ.;
Κλείνοντας με μερικές ακόμη ερωτήσεις μας, τα εξής:
(1) Γιατί δεν περιλαμβάνετε αναλυτική κατάσταση των εσόδων, των δαπανών και του πλεονάσματος στην έκθεση, αλλά αναφέρετε μόνο κάποια νούμερα; Αυτό είναι κατεξοχήν στην δικαιοδοσία σας να το κάνετε – ενώ ούτε στην έκθεση του εξαμήνου υπήρχε, κάτι που θεωρούμε απαράδεκτο.
(2) Πώς είναι δυνατόν να μειώνεται το χρέος αλλά να μην έχουν χρήματα οι φορείς, όπως για τις συντάξεις ή/και να υπάρχουν τόσο υψηλές ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου της τάξης των 3,6 δις;
(3) Γιατί αυξάνονται οι τόκοι;
(4) Βλέπουμε στις ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις ότι, όπως και εσείς σημειώνετε, ένα μεγάλο μέρος τους, ειδικά τα πρόστιμα, είναι ανεπίδεκτες είσπραξης. Ποιος αποφασίζει για το ότι είναι ανεπίδεκτες; Οι ανεπίδεκτες διαγράφονται; Πόσο είναι τελικά το πραγματικό ληξιπρόθεσμο ιδιωτικό χρέος;
(5) Ποιο θα είναι το κόστος από την διακοπή της παροχής αερίου μέσω Ουκρανίας, σημειώνοντας πως η Ελλάδα εισάγει άνω των 60% των αναγκών της από τη Ρωσία, ενώ ο κ. Μυτιληναίος ανέφερε κόστος 100 δις για όλη την Ευρώπη
(6) Τέλος, γιατί μειώθηκαν δικαιούχοι και επιδόματα στέγασης και παιδιών; (Πίνακας 6,7)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.