Επίσκοπος Μπάτσος κ. Ειρηναίος Μπούλοβιτς & Σταύρος Γιαγκάζογλου
Ο επ. κ. Ειρηναίος (κατά κόσμον Μίρκο Μπούλοβιτς, γεννημένος στις 11 Φεβρουαρίου 1947), είναι Σέρβος Ορθόδοξος κληρικός, καθηγητής Θεολογίας και επίσκοπος Μπάτσκας.
Μιλά ελληνικά, ιταλικά, γερμανικά, ρωσικά και γαλλικά.
Σχολιασμός Σταύρου Γιαγκαζογλου
Το 2016, λίγους μήνες πριν τη διεξαγωγή της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Κρήτη, πραγματοποιήσαμε στον ιστορικό ναό της Αγίας Ειρήνης στην Οδό Αιόλου, μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον Σεβ. Επίσκοπο Μπάσκας Ειρηναίο (Μπούλοβιτς) διακεκριμένο ιεράρχη της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Σερβίας και ήδη τότε ομότιμο καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Τη συνέντευξη αυτή που μεταδόθηκε από κάποιο τηλεοπτικό σταθμό στη Σερβία δεν μπόρεσα ποτέ να την δω, μέχρι που έπεσα τυχαία πάνω της στο You Tube. Συχνά, όμως, αναφερόμουν σε αυτήν τη συνέντευξη, συζητώντας με φίλους και προσπαθώντας να ερμηνεύσουμε την αλλαγή στάσης του Επισκόπου Μπάτσκας Ειρηναίου, ο οποίος, μολονότι συμμετείχε, δεν υπέγραψε την απόφαση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου για τις σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τον λοιπό χριστιανικό κόσμο, αλλά και γενικότερα να εξηγήσουμε την αλλαγή στάσης της Εκκλησίας της Σερβίας μετά τη Σύνοδο της Κρήτης ιδιαίτερα σε σχέση με το Πατριαρχείο Μόσχας και το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Στην τηλεοπτική αυτή συζήτηση μπορούμε να θαυμάσουμε όχι μόνο τα εξαιρετικά Ελληνικά του Σεβ. Επισκόπου Μπάτσκας Ειρηναίου αλλά και τη θεολογική και εκκλησιολογική σύνεση και εν γένει συγκρότησή του. Αναφέρθηκε στις παραδοσιακές σχέσεις αγάπης και φιλίας μεταξύ Σέρβων και Ελλήνων θεολόγων που στην εποχή μας είχαν ως αφετηρία το παράδειγμα και την προτροπή του οσίου π. Ιουστίνου Πόποβιτς ήδη από τον Μεσοπόλεμο. Έκανε λόγο για τον π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ και τη νεοπατερική σύνθεση και για τον καθηγητή της Θεολογικής Σχολής των Αθηνών Ιωάννη Καρμίρη με τους οποίους ο π. Ιουστίνος Πόποβιτς συνδέθηκε φιλικά. Ο Επίσκοπος Μπάτσκας Ειρηναίος αναφέρθηκε έκτοτε στο έθος οι Σέρβοι φοιτητές της θεολογίας να πραγματοποιούν μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στην Ελλάδα (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) και όχι μόνο στην Ευρώπη ή στην Αμερική. Μίλησε για τον δυτικό κόσμο και πολιτισμό, για το Ισλάμ αλλά και για την ευθύνη ουσιαστικής μαρτυρίας της Ορθοδοξίας σε έναν μεταχριστιανικό πλέον κόσμο. Αναφέρθηκε στη συνοδικότητα ως ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Ορθόδοξης Εκκλησίας και τάχθηκε αναφανδόν υπέρ της πραγματοποίησης της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου στην Κρήτη, μολονότι επιφυλάχθηκε για ορισμένα κείμενα προς συζήτηση, όπως το περί γάμου. Επισήμανε ότι δεν αληθεύουν οι κατηγορίες που εκτοξεύουν εύκολα ορισμένοι, όχι και τόσο σοβαροί θεολόγοι στη Δύση, ότι οι Ορθόδοξοι υποφέρουν από εθνικιστικές και εθνοφυλετικές διαιρέσεις. Καυτηρίασε τον ζήλο ορισμένων ζηλωτών, φανατικών και σκοταδιστών, όπως τους χαρακτήρισε, οι οποίοι αρνούνται τον θεολογικό διάλογο της Ορθοδοξίας με τους ετερόδοξους χριστιανούς και έφερε ως παράδειγμα τη στάση του αγίου Μάρκου Εφέσου του Ευγενικού και του τρόπου με τον οποίο εκείνος είχε προσέλθει στον τότε διάλογο, προσφωνώντας ανάλογα και τον πάπα Ρώμης. Σημείωσε δε ότι πολλοί εκ των συγχρόνων ζηλωτών θα καταδίκαζαν ως αρχιοικουμενιστή τον άγιο Μάρκο Εφέσου τον Ευγενικό και μόνο από τον τρόπο που προσφώνησε τον πάπα της πρεσβυτέρας Ρώμης στη σύνοδο της Φερράρας-Φλωρεντίας.
Το σημείωμα αυτό εκφράζει αφενός τη στενόχωρη διάθεσή μας για τους γεω-εκκλησιολογικούς ανταγωνισμούς και τα προβλήματα στην ενδορθόδοξη ενότητα και επικοινωνία, αλλά και την ελπίδα μας ότι οι μακροχρόνιοι δεσμοί και οι φιλίες μεταξύ Ελλήνων και Σέρβων θεολόγων και μάλιστα σε δύσκολες εποχές τελικά θα συμβάλλουν θετικά στην αλλαγή του κλίματος και στην επιβεβαίωση της ενότητας, της συναντίληψης και της έμπρακτης συνεργασίας.
ΠΗΓΗ:https://www.facebook.com/share/BFqK1DPnhnmDDoY5/
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.