Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023

Έκανε άραγε καλό, η εφεύρεση της γραφής;



Όμηρος 

Σωκράτης. Άκουσα λοιπόν, ότι στην πόλη Ναύκρατη της Αιγύπτου, γεννήθηκε κάποιος από τους εκεί αρχαίους Θεούς, του οποίου ιερό σύμβολο θεωρείται το όρνεο που αποκαλούν Ίβιν. Το όνομα δε αυτού του Θεού είναι Θευθ. Πρόκειται για το αιγυπτιακό όνομα του «Ερμή του Τρισμέγιστου» Αυτός λοιπόν ήταν ο πρώτος που εφεύρε τόσο τους αριθμούς και τις αριθμητικές πράξεις, όσο και την γεωμετρία και την αστρονομία, και επιπλέον τα παιχνίδια με πεσσούς και κύβους, και αυτός μάλιστα εφεύρε και τα γράμματα (του αλφαβήτου). 

Την εποχή εκείνη, βασιλιάς ολόκληρης της Αιγύπτου ήταν ο Θαμής, ο οποίος κατοικούσε στην μεγάλη πόλη του επάνω τόπου,την οποία οι Έλληνες αποκαλούν Αιγυπτιακές Θήβες, και τον Θεό της τον αποκαλούν Άμμωνα.  Αυτόν τον Άμμωνα, επισκέφτηκε ο Θευθ και του εξέθεσε τα επιτεύγματά του,και υποστήριξε ότι αυτά θα έπρεπε να διαδοθούν σε όλους του Αιγύπτιους. Ο βασιλιάς όμως, του ζήτησε να του εξηγήσει ποια είναι η ωφέλεια που παρέχει κάθε μία από αυτές τις εφευρέσεις, και ενώ ο Θευθ ανέπτυσσε τις απόψεις του, ο βασιλιάς αναλόγως αν συμφωνούσε ή όχι με τα όσα άκουγε, άλλες μεν εφευρέσεις τις κατηγορούσε, ενώ άλλες τις επαινούσε. Αλλά θα χρειαζόμασταν πολλά λόγια για να εξετάσουμε όλα τα επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν, υπέρ ή κατά κάθε τέχνης για τα οποία λέγεται ότι αποφάνθηκε ο βασιλιάς στον Θευθ.

 Όταν όμως έφτασε στα γράμματα της γραφής είπε ο Θευθ: 

«Η γνώση αυτού του πράγματος αγαπητέ μου βασιλιά, θα κάνει τους Αιγύπτιους σοφότερους και μνημονικώτερους. διότι βρέθηκε το φάρμακο της μνήμης και της σοφίας!».

 

Ο βασιλιάς όμως τότε του απάντησε: 

«Εφευρετικότατε Θεύθ, άλλος μεν έχει την δύναμη να επινοεί την τέχνη, και άλλος να κρίνει το κατά πόσο η τέχνη αυτή θα ωφελήσει ή θα βλάψει αυτούς που θα εφαρμόσουν την τέχνη αυτή. Και τώρα εσύ, επειδή είσαι ο εφευρέτης των γραμμάτων και διάκεισαι ευνοϊκά προς το έργο σου, διατύπωσες μία κρίση η οποία είναι αντίθετη προς την πραγματική του δυνατότητα. Διότι, αυτή η εφεύρεση θα παρέχει λησμοσύνη στις ψυχές εκείνων που θα την εφαρμόσουν, επειδή θα παραμεληθεί η εξάσκηση του μνημονικού τους, διότι χρησιμοποιώντας την γραφή, θα θυμούνται πλέον τα γεγονότα μέσω κάποιας ξένης εξωτερικής βοήθειας, και όχι μέσω της δικής τους εσωτερικής δύναμης. Αυτό που βρήκες λοιπόν δεν είναι το φάρμακο της μνήμης, αλλά της υπόμνησης. Αυτό που παρέχεις επομένως στους μαθητές, είναι μία φανταστική σοφία και όχι αληθινή. διότι με το σύστημά σου, θα μπορούν να διαβάζουν ό,τι θέλουν, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια διδασκαλία και να φαντάζονται με αυτόν τον τρόπο ότι είναι πολυμαθείς, ενώ στην πραγματικότητα, θα είναι αμαθείς και ανυπόφοροι στην συμπεριφορά τους, διότι αντί να γίνουν σοφοί, θα έχουν γίνει δοκησίσοφοι

~Πλάτων , Φαίδρος 247d

Αρχαίο κείμενο❗️🏛️
ἤκουσα τοίνυν περὶ Ναύκρατιν τῆς Αἰγύπτου γενέσθαι τῶν ἐκεῖ παλαιῶν τινα θεῶν, οὗ καὶ τὸ ὄρνεον ἱερὸν ὃ δὴ καλοῦσιν Ἶβιν·αὐτῷ δὲ ὄνομα τῷ δαίμονι εἶναι Θεύθ.τοῦτον δὴ πρῶτον ἀριθμόν τε καὶ λογισμὸν εὑρεῖν καὶ [274d] γεωμετρίαν καὶ ἀστρονομίαν,ἔτι δὲ πεττείας τε καὶ κυβείας,

καὶ δὴ καὶ γράμματα.βασιλέως δ᾽ αὖ τότε ὄντος Αἰγύπτου ὅλης Θαμοῦ περὶ τὴν μεγάλην πόλιν τοῦ ἄνω τόπου ἣν οἱ Ἕλληνες Αἰγυπτίας Θήβας καλοῦσι, καὶ τὸν θεὸν Ἄμμωνα,παρὰ τοῦτον ἐλθὼν ὁ Θεὺθ τὰς τέχνας ἐπέδειξεν,καὶ ἔφη δεῖν διαδοθῆναι τοῖς ἄλλοις Αἰγυπτίοις·ὁ δὲ ἤρετο ἥντινα ἑκάστη ἔχοι ὠφελίαν,διεξιόντος δέ, ὅτι καλῶς ἢ μὴ [274e] καλῶς δοκοῖ λέγειν,τὸ μὲν ἔψεγεν, τὸ δ᾽ ἐπῄνει.πολλὰ μὲν δὴ περὶ ἑκάστης τῆς τέχνης ἐπ᾽ ἀμφότερα Θαμοῦν τῷ Θεὺθ λέγεται ἀποφήνασθαι, ἃ λόγος πολὺς ἂν εἴη διελθεῖν·ἐπειδὴ δὲ ἐπὶ τοῖς γράμμασιν ἦν, “τοῦτο δέ, ὦ βασιλεῦ, τὸ μάθημα,” ἔφη ὁ Θεύθ, “σοφωτέρους Αἰγυπτίους καὶ μνημονικωτέρους παρέξει·μνήμης τε γὰρ καὶ σοφίας φάρμακον ηὑρέθη.”ὁ δ᾽ εἶπεν· “ὦ τεχνικώτατε Θεύθ, ἄλλος μὲν τεκεῖν δυνατὸς τὰ τέχνης,ἄλλος δὲ κρῖναι τίν᾽ ἔχει μοῖραν βλάβης τε καὶ ὠφελίας τοῖς μέλλουσι χρῆσθαι·καὶ νῦν [275a] σύ, πατὴρ ὢν γραμμάτων,δι᾽ εὔνοιαν τοὐναντίον εἶπες ἢ δύναται.τοῦτο γὰρ τῶν μαθόντων λήθην μὲν ἐν ψυχαῖς παρέξει μνήμης ἀμελετησίᾳ,ἅτε διὰ πίστιν γραφῆς ἔξωθεν ὑπ᾽ ἀλλοτρίων τύπων,οὐκ ἔνδοθεν αὐτοὺς ὑφ᾽ αὑτῶν ἀναμιμνῃσκομένους·οὔκουν μνήμης ἀλλὰ ὑπομνήσεως φάρμακον ηὗρες.σοφίας δὲ τοῖς μαθηταῖς δόξαν, οὐκ ἀλήθειαν πορίζεις·πολυήκοοι γάρ σοι γενόμενοι ἄνευ διδαχῆς πολυγνώμονες [275b] εἶναι δόξουσιν,ἀγνώμονες ὡς ἐπὶ τὸ πλῆθος ὄντες, καὶ χαλεποὶ συνεῖναι, δοξόσοφοι γεγονότες ἀντὶ σοφῶν.”

-----------------------

Έκανε άραγε καλό, η εφεύρεση της γραφής;
Τι πιστεύεις;


ΠΗΓΗ: https://twitter.com/Pavloskanenas/status/1734889676945637489?t=SlLVPqqQpNn9Kw2a2EZ9CA&s=19
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.