Παναγιώτης Π. Κούμπουλης
Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, ο συλλογικός φορέας των εικαστικών καλλιτεχνών, έχει κάποιες αντιρρήσεις σχετικά με την εγκατάσταση μεταλλικής κατασκευής δικέφαλου αετού στο γήπεδο της ΑΕΚ.
Ζήτημα υπάρχει, κατά το Επιμελητήριο, «με την αισθητική αξία του γλυπτού, το οποίο έχει τον χαρακτήρα, και μόνο, του μεταμοντέρνου εντυπωσιασμού, της πρόσκαιρης χωρίς υπόβαθρο εικόνας. Ο σχεδιασμός και η υλοποίησή, συνεπή στην οριακά καλλιτεχνική παραγωγή του συγκεκριμένου καλλιτέχνη, παραπέμπουν στα πλαίσια της επιθετικής τρομολαγνείας που εμποτίζει πολλές πτυχές του οπτικού πολιτισμού της εποχής μας. Αναιρεί κάθε ψυχαγωγική και παιδαγωγική λειτουργία του γλυπτού στον δημόσιο χώρο και διαμορφώνει στρεβλά παιδαγωγικά πρότυπα.»
Θα μπορούσα ενδεχομένως να λάβω στα σοβαρά υπόψιν αυτή την ένσταση, αν το Επιμελητήριο είχε το θάρρος και την αισθητική κρίση να προτείνει την αποκαθήλωση, κατεδάφιση, ανατίναξη (γιατί όχι;) του πιο φρικτού και κακόγουστου γλυπτού που βρίσκεται όρθιο σε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, του Μνημείου Εθνικής Συμφιλίωσης του Δωρόπουλου, επί της πλατείας Κλαυθμώνος. Εφόσον ανέχεται αυτό το κακούργημα, τα «αισθητικά κριτήρια» του Επιμελητηρίου, έχουν λιγότερη αξία απ’ όση θα είχε η άποψη του Ταμτάκου για Καπέλα Σιξτίνα.
Παρακάτω δε, στην ανακοίνωση το Επιμελητήριο μας λέει πως, το συγκεκριμένο γλυπτό έχει «μεγάλη ιδεολογική απόσταση από την ιστορικότητα του Συλλόγου της ΑΕΚ, ο οποίος από τον 19ο αιώνα στην Κωνσταντινούπολη υπηρετεί την παράδοση και υψηλά αθλητικά ιδανικά.»
Ω πα! Και «ΑΕΚολόγοι»; Σοβαρά τώρα; Είναι σε θέση το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας να προσδιορίσει την ιδεολογία της ΑΕΚ, του Ολυμπιακού, του Παναιτωλικού ή της Νίκης Βόλου; Πόθεν;
Παρακάτω ακολουθεί κάτι χιουμοριστικό, που λέει πως το συγκεκριμένο γλυπτό παραχαράσσει τους συμβολισμούς «του Βυζαντινού Ορθόδοξου Δικέφαλου, που είναι έμβλημα της οικουμενικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, λόγος για τον οποίο ο σύλλογος τον υιοθέτησε ως έμβλημα κατά την ίδρυσή του στην Ελλάδα το 1924. Και όταν μάλιστα έχει ευθεία αναφορά στην ελληνορθόδοξη παράδοση καθώς το τερατόμορφο γλυπτό εδράζεται σε κυκλικό θόλο που υπαινίσσεται και αντιγράφει αυτόν της Αγία Σοφίας Κωνσταντινούπολης.» Εντάξει, γελάμε. Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας κόπτεται για το Βυζάντιο και την Ορθοδοξία. Ξεκαρδιστικό.
Και το φινάλε: η εγκατάσταση του αετού ενέχει τον κίνδυνο «να κινητοποιήσει εθνικιστικά αντανακλαστικά, αισθήματα αλυτρωτισμού ή να θεωρηθεί ευθέως επιθετικό σύμβολο και να τροφοδοτήσει την επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς σε μιαν εποχή ιδιαίτερης έντασης στα εθνικά ζητήματα.»
ΟΚ, διαβάζοντας και αυτό, ίσα που θα φωτογραφηθώ και μπροστά στον αετό. Έστω και με κασκόλ του Παναθηναϊκού (είπαμε, μην το παρακάνουμε).
Καλορίζικο το νέο γήπεδο και να το χαρούν οι φίλοι της ΑΕΚ!
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.