Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015

Μισθολόγιο πρόκλησης και για την εκπαίδευση με δηλητηριώδεις ουρές πάλι

19 ποιοτικές παρατηρήσεις  στο νομοσχέδιο του Μισθολογίου ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ

Του Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα*

Το μισθολόγιο που κατατέθηκε χθες Σάββατο στη Βουλή και στη δημοσιότητα για να ψηφιστεί σε διαβούλευση 2 μηνών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ μόνο με τους γραφειοκρατικούς «θεσμούς» και καθόλου με τους πραγματικούς θεσμούς του λαού, αφού σε ελάχιστες μέρες πάει στη Βουλή για ψήφιση.
Στο κείμενο αυτό θα κάνω μερικές ποιοτικές παρατηρήσεις, ώστε να κατανοήσουμε πληρέστερα τα νέα ποιοτικά στοιχεία που φέρνει. Γενικά είναι μέσα στην κατεύθυνση του Μνημονίου ΙΙΙ και των παραδοτέων του που κρύβεται στο εξής:
«…Μεταρρύθμιση ενιαίου μισθολογίου με ισχύ από 1 Ιανουαρίου σε συνάρτηση με τις δεξιότητες, τις επιδόσεις,  τις  αρμοδιότητες και τη θέση του προσωπικού. Έως το 2018 μεταρρύθμιση με σκοπό βελτιωμένη δομή με περιγραφές καθηκόντων που θα αντανακλάται στο μισθολόγιο. Καθορισμός ανώτατων ορίων μισθολογικών δαπανών και επιπέδων απασχόλησηςστο δημόσιο (εντός της νέας Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής, ΜΔΣτρ) που να συνάδουν με επίτευξη δημοσιονομικών στόχων και εξασφάλιση φθίνουσας πορείας για δημόσιες δαπάνες σχετικά με ΑΕΠ (από 2016 – 2019)…»

Αξίζει να σημειώσουμε πως υπάρχει μια κάποια μετακίνηση στα «μισθολογικά βήματα» που είχαν διαρρεύσει από το «ΕΘΝΟΣ» και φαίνεται ότι η κυβέρνηση επεξεργαζόταν πάνω από ένα «εναλλακτικά σχέδια». Έτσι η πρόκριση έγινε πάνω στο νέο θεσμό της «Προωθημένης Μισθολογικής Εξέλιξης» που εισάγεται σε πλήρη δηλαδή αντίθεση με την έννοια του «χρονοεπιδόματος».  Γνωρίζουμε επί πλέον κάποιες από τις πιέσεις των 4 θεσμών. Αναφέρουμε δύο, μια αμιγώς ελληνική και μια «ευρωπαϊκή», με βάση τις οποίες έχουμε το τελικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το μισθολόγιο της 1/1/2016:
  1. i) Η αμιγώς ελληνική: «… Οι εκπρόσωποι του κουαρτέτου έχουν απορρίψει και το σχέδιο της κυβέρνησης για το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο, επειδή δεν μειώνει του εισαγωγικούς μισθούς και δεν συνδέονται οι αυξήσεις με την παραγωγικότητα…». ΠΗΓΗ: 04-12-2015,http://news.in.gr.
  2. ii) Η «ευρωπαϊκή»: «…Τις επιπτώσεις της μείωσης μισθών κατά 2% στις χώρες της ευρωζώνης που έχουν πληγεί από την κρίση εξετάζει έρευνα αξιωματούχων του ΔΝΤ. Η έρευνα αφορά στην Ελλάδα, αλλά και σε Ιρλανδία, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία». ΠΗΓΗ: 19-11-2015,http://www.euro2day.gr.
α) Αποσυνδέει το βαθμολόγιο από το μισθολόγιο, χωρίς όμως να γνωρίζουμε περισσότερα, ούτε καν από την «αιτιολογική έκθεση», πόσοι θα είναι, πως θα χωρηγούνται και τι θα απορρέουν από βαθμούς του μισθολογίου Αλ. Τσίπρα. Μπορούμε όμως να εικάσουμε, αλλά δεν είναι του παρόντος.
β) Αναφέρεται ρητά ότι ΔΕΝ υπόκειται σε Συλλογικές Διαπραγματευσεις (δηλ. ούτε από την ΑΔΕΔΥ)! Αφήνει μόνο ένα παράθυρο ότι μπορεί να γίνει καμμιά τροπολογία κάπου, κάπως, κάποτε…
γ) Διαχωρίζει πλήρως μισθολογικά τους αποφοίτους Α.Ε.Ι. και Α.ΤΕ.Ι. Κατ’ αρχήν σε όλο το δημόσιο. Στην β/βάθμια εκπαίδευση φαίνεται να υποβιβάζει επομένως όλους του αποφοίτους των ΑΤΕΙ από Π.Ε. σε Τ.Ε.. Έτσι φαίνεται ότι οι συνάδελφοι ΠΕ17, ΠΕ18 και ΠΕ20 γίνονται Τ.Ε.. (Άρθρο 9, περ. 2).
Πάλι τα ίδια δηλ. με το πρηγούμενο Μισθολόγιο. Τότε με τα πολλά ο Παπαθεοδώρου μέσα στην Βουλή είχε αποδεχθεί τελικά πως ο παιδαγωγικός τίτλος είναι το κριτήριο διορισμού και η κατάταξη με βάση αυτό γίνεται  σε αντίστοιχους κλάδους όπως είχαν καθοριστεί αρχικά από τον 1566.  Οφείλει πάλι και το συνδικαλιστικό κίνημα στην εκπαίδευση να επανέλθει και ο νέος Υπ. Παιδείας να πράξει τα ίδια.
Επίσης φαίνεται ότι οι σημερινοί  Τ.Ε. και Τ.Ε.1 με διετείς μεταλειακές σπουδές έως τετραετείς (ΣΕΛΕΤΕ), όπως και όλοι οι ωδειακοί ΠΕ16 υποβιβάζονται σε Δ.Ε.! Τα επί πλέον αδιαβάθμητα πλέον τυπικά τους προσόντα του δίνουν ένα εισαγωγικό Μ.Κ. επί πλέον και χρυσώνεται το χάπι!
Η επαναφορά αυτή του υποβιβασμού στην εκπαίδευσηαν δεν σταματήσει πάλι στην πηγή ή στις ερμηνευτικές εγκυκλίους, θα έχουν δηλητηριώδεις εργασιακές και εκπαιδευτικές ουρές, τις οποίες θα δούμε σε επόμενη φάση. Θα έχουν ίσως και συνδικαλιστικές και πολιτικές…
δ) Διαχωρίζει τα χρονικά βήματα αλλαγής Μ.Κ. των Υ.Ε. και των Δ.Ε. με τριετίες (και των υποβιβασμένων) από τα αντίστοιχα των νέων Τ.Ε. (πτυχ. ΑΤΕΙ) και Π.Ε. (πτυχ. Α.Ε.Ι.) με διετίες. Επιβεβαιώνονται δηλ. οι διαρροές της εφημ. «ΕΘΝΟΣ» του Οκτωβρίου, αλλά οξύνεται περισσότερο η αντίθεση. Ξεκαθαρίζεται επίσης ότι ο εισαγωγικός ακαθάριστος βασικός δεν θα είναι το Μ.Κ.0 (όπως στο απερχόμενο μισθολόγιο εντός τους βαθμού), αλλά το Μ.Κ.1. Αυτό σημαίνει ότι ο καταληκτικός για όλες τις κατηγορίες θα είναι στα 36 έτη (2χ18=36 και 3χ12=36).
ε) Εισάγεται με ένταση η λογική της «Προωθημένης Μισθολογικής Εξέλιξης» συνδεδεμένη με την «αξιολόγηση των υπαλλήλων». Οξύνει δηλ. παραπέρα στα έγκατα των μισθολογικών  κλιμακίων (Μ.Κ.), και προς τα πάνω και προς τα κάτω, τη σχέση χρόνου εργασίας και είδος εργασίας από τη μιά, με τα τυπικά προσόντα και την «ατομική» και «εργασιακή» αξιολόγηση από την άλλη με μια εκ των προτέρων «ολική αξιολόγηση». Στην εκπαίδευση, και ειδικά στη δευτεροβάθμια, αυτό θα αποτελεί για μας και νέα αιτία μακροχρόνιου ταξικού και εκπαιδευτικού πολέμου.
Συγκεκριμένα, αφού έχει αποδομηθεί το «χρονοεπίδομα» ως ιδεολογικό στοιχείο από το μισθολόγιο του Κ. Σημίτη (1997), έχουν εισαχθεί ιδεολογικά τα πλασματικά Μ.Κ. των συναφών μεταπτυχιακών (2 έτη) και διδακτορικών (6 έτη) εντός του βαθμού στο προηγούμενο μισθολόγιο του Γ. Α. Παπανδρέου (2011), τώρα εκτοξεύονται στα 4 και 12 έτη αντίστοιχα. Δίνονται δηλ. ανεξαρτήτως θέσης 2 πλασματικά Μ.Κ. (2χ2=4) στους κατόχους συναφών μεταπτυχιακών και 6 πλασματικά Μ.Κ. (2χ2=4) στους κατόχους συναφών διδακτορικών (αν δεν έχουν κάνει λάθος οι γραφιάδες).
Δίνονται επίσης 5  πλασματικά Μ.Κ. στους αποφοίτους της «Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης» και 6 άν αποφοίτησαν με άριστα!
Αντίθετα, για άλλη μία φορά, οι εκπαιδευτικοί με 2η ειδικότητα –στη β/βάθμια πρέπει να κυμαίνονται κοντά στο 10%- με την οποία λύνουν εκπαιδευτικά προβλήματα, δεν έχουν καμμία πλασματική αύξηση Μ.Κ. διότι τα προσόντα τους δεν είναι κάθετα στην πυραμίδα του νεοφιλελευθερισμού, αλλά …οριζόντια!
ς) Εισάγεται και η «προσφορά» ενός πλασματικού Μ.Κ. με την κάθετη ατομική αξιολόγηση υπό όρους και προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα αν σε τρεις συνεχόμενες ετήσιες ατομικές αξιολόγήσεις ένα υπάλληλος πάρει κατά μ.ό. «άριστα» γίνεται υποψηφιος για ένα ..Μ.Κ.. Το ποσοστό που θα το πάρει θα κυμαίνεται μεταξύ 5% έως 15% των δημ. Υπαλλήλων …«λαμβανομένης υπόψη της εκάστοτε δημοισονομικής συγκυρίας». Επομένως η κυρίως αξιολόγηση γίνεται εκ των προτέρων με βάση τα τυπικά προσόντα.
ζ) Εκτοξεύει το μισθό των 13 Περιφερειακών Διευθυντών, όπως και πολλών άλλων στελεχών των Υπουργείων σε δυσθεώρητα ύψη. Παίρνουν για όσο καιρό είναι στη θέση τουςαυτόματα το ΜΚ19 (τελευταίο) συν 20% αύξηση του βασικού μισθού ακόμα , συν το επίδομα των 900!!!
η) Οι Προϊστάμενοι (Διευθυντές) Εκπαίδευσης και οι Σχολικοί Σύμβουλοι, πέραν των επιδομάτων θέσης παίρνουν μόνο τα πλασματικά Μ.Κ. από τα κάθετα προσόντα τους, με σημαντική διαφοροποίηση από τους 13 Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπ/σης. Είναι θέμα μελέτης να δούμε εάν όντως υπάρχει μείωση κατά μ.ό. Τα ίδια ισχύουν και για τους Διευθυντές και Υποδιευθυντές σχολείων.
θ) Η αρνητική αξιολόγηση (ανεπάρκεια ή ακαταλληλότητα) συνδέεται κατ’ αρχήν με την διερεύνηση για «δυνατότητα εφοδιασμού με επί πλέον κίνητρα εφοδιασμού διαρκούς επιμόρφωσης και άλλων δράσεων». Το αν οι άλλες δράσεις είναι η υποχρεωτική κινητικότητα, μετάταξη ή απόλυση θα το δούμε στον καινούριο (;) δημοσιουπαλληλικό κώδικα, όταν και εάν έλθει.
ι) Το μισθολογικό βήμα για την επανακατάταξη στις 31/12/2015 βγαίνει ποσοστιαία αρχικά και μετά είναι σταθερό για τα ΜΚ2 έως τα καταληκτικά. Βάση του μισθολογίου είναι τα780€ του εισαγωγικού ΜΚ1 στους Υ.Ε.
Το μισθολογικό βήμα στους Υ.Ε. είναι 780χ0,0551=43€. Το σταθερό αυτό μισθολογικό βήμα θα δίνεται ανά τριετία. Το αρχικό ΜΚ1 στους Δ.Ε. είναι 780χ1,1=858€. Το μισθολογικό βήμα στους Δ.Ε. είναι 858χ0,0669=57€. Το σταθερό αυτό μισθολογικό βήμα θα δίνεται ανά τριετία. Το αρχικό ΜΚ1 στους Τ.Ε. είναι 780χ1,33=1037€. Το μισθολογικό βήμα στους Τ.Ε. είναι 1037χ0,0530=55€. Το σταθερό αυτό μισθολογικό βήμα θα δίνεται ανά διετία. Το αρχικό ΜΚ1στους Π.Ε. είναι 780χ1,40=1092€. Το μισθολογικό βήμα στους Τ.Ε. είναι 1092χ0,0540=59€. Το σταθερό αυτό μισθολογικό βήμα θα δίνεται ανά διετία.
ια) Το πρωτοφανές παράδοξο του μη συνυπολογισμού της διετίας 2016-2017 σε καμμία φάση ωρίμανσης του μισθολογίου (άρθρο 26). Έτσι εξηγείται με μια πρώτη ματιά γιατί αυξήθηκαν τα μισθολογικά βήματα σε σχέση το σενάριο που αποκλείστηκε (ΕΘΝΟΣ) μαζί με τον πολλαπλό υποβιβασμό ενός μεγάλου αριθμού Δ.Υ., ώστε να κρατηθεί το συνολικό κόστος σταθερό.
Πάντως το πάγωμα από την 1/1/2016 έως 31/12/2017 και το «πέταγμα στα σκουπίδια» της διετίας 2016-2017 δείχνουν ότι το μισθολόγιο αυτό δεν αποτελεί ακώλυτη μισθολογική εξέλιξηκαι μαζί με το νέο θεσμό της «Προωθημένης Μισθολογικής Εξέλιξης» είναι ευθέως αντίθετη με όλες τις αποφάσεις του κλάδου (συνέδριο 2013, 2015, σύνοδοι προέδρων, κλπ).
ιβ) Βασικός πυλώνας είναι η διατήρηση της «προσωπικής διαφοράς» στην περίπτωση που με το νέο μισθολόγιο υπάρχει ονομαστική μείωση του βασικού μισθού. Εισάγεται βεβαίως λόγω της συνταγματικής υποχρέωσης περί μισθολογικής εξέλιξης και μη υποβιβασμού «…χωρίς απόφαση Υ.Σ…» (άρθρο 103, παρ.4). Η περίπτωση αυτή είναι βέβαιη σε όσους υποβιβαστούν κατηγορία, αλλά και σχεδόν στους μισούς που επανακαταγόμαστε,ανάλογα τον πρώην βαθμό που είχαμε και το πότε καταταχτήκαμε στο αντίστοιχο ΜΚ που είχαμε σ’ αυτόν. Ο υπάλληλος θα διατηρεί στις αποδοχές του το πλεονάζον ποσό ως «προσωπική διαφορά».
Πάντως από τη μιά δεν γνωρίζουμε τη σχέση της με τις συντάξεις και τις αντίστοιχες κρατήσεις, ενώ εάν κάποιες παραμείνουν για μια πενταετία έχουν κίνδυνο να «ροκανιστούν»από ένα νέο τότε επερχόμενο μισθολόγιο.
ιγ) Οι όποιες τυχόν στιγμιαίες (31/12/2015) ακαθάριστες αυξήσεις προκύψουν δεν δίνονται, αλλά μοιράζονται σε 4 έτη. Επομένως και έτσι νοθεύεται η «ακώλυτη» μισθολογική εξέλιξη και εξοικονομούνται ποσά υπέρ των τοκογλύφων.
ιδ) Η σχέση καταληκτικού προς εισαγωγικό μισθό είναι μειωμένη κατά τι ποσοτικά σε σχέση με το μισθολόγιο του 2011, αλλά και σε βάθος χρόνου (από τα 33 έτη ο καταληκτικός πάει τελικά στα 36 έτη υπηρεσίας σε όσους δεν παίρνουν πλασματικά) σε κάθε κατηγορία. Σε σχέση με την διαρροή του «ΕΘΝΟΥΣ» βεβαίως φαίνεται αυξημένη, λόγω αύξησης του μισθολογικού βήματος.
Συγκεκριμένα: Στους Υ.Ε.  η σχέση καταληκτικού Μ.Κ. προς εισαγωγικό γίνεται 1:1,7. Στους Δ.Ε. γίνεται 1:1,8. Στους Τ.Ε. γίνεται 1:1,95. Στους Π.Ε. γίνεται 1:1,97+.
ιε) Τα καθαρά σχετίζονται με όλα τα όλα τα είδη των κρατήσεων και επομένως πρέπει να αναμένουμε τουλάχιστον το νέο ασαφαλιστικό-συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο που πιθανότατα προμηνύει αύξηση των κρατήσεων, όπως τουλάχιστον επιδιώκει η κυβέρνηση Α. Τσίπρα.
ις) Καμμιά επιστροφή δεν προβλέπεται από τις τεράστιες περικοπές από την 1/1/2010 και το κόψιμο του 13ου και 14ου μισθού, έτσι όπως έχουν καταγραφεί ειδκά για τους εκαπιδευτικούς στην μελέτη το 2012 του ΚΕΜΕΤΕ http://kemete.sch.gr/?page_id=606
ιζ) Για τους αναπληρωτές θα περιμένουμε και διευκρινιστικές εγκυκλίους στο κατά πόσον θα έχουν επάνω ταβάνι στα Μ.Κ., όπως υπήρχε στο προηγούμενο μισθολόγιο. Με βάση τη φύση του Μισθολογίου 2016 λογικά δεν θα πρέπει να υπάρχει το όριο της προϋπηρεσίας των 7 ετών. Είναι και παράλογο.
ιθ) Λοιπά επιδόματα (οικογενειακά, παραμεθόρια, δυσπρόσιτα, ειδική αγωγή, κλπ). Τα οικογενειακά μένουν ως είχαν (χωρίς επίδομα γάμου) ποιοτικά και ποσοτικά. Όπως και το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγειινής εργασίας. Μένει το επίδομα παραμεθόριας εργασίας, αλλά κόβονται τα δυσπρόσιτα. Το επίδομα στην ειδική αγωγή δεν επαναφέρεται. Τα επιδόματα διοικητικής θέσης μένουν ως έχουν.
Σημείωση: Οφείλουμε να σημειώσουμε πως είναι πρακτικά αδύνατον να γίνει τόσο σύντομα οργανωμένα ομαδική και πλήρης μελέτη του νομοσχεδίου, οπότε να συγχωρηθούν τα όποια λάθη. Είναι επιβεβλημένο να κάνουμε παρατηρήσεις προσωπικές, διότι δεν υπάρχει χονικό περιθώριο γαι διαβούλεση με του «από κάτω» από την νέα μνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Θα επανέλθουμε πλέον συλλογικά.
Ο Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας είναι μέλος του ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ./Ο.Λ.Μ.Ε.
13-12-2015
ΠΗΓΗ:http://www.tomtb.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.