Του Βασίλη Λαμπόγλου
Επειδή, τώρα, ο άνθρωπος πήρε κάτι από του θεούς (θείας μετέσχε μοίρας), πρώτα εξαιτίας της συγγένειάς του μαζί τους, μόνο αυτός απ΄ όλα τα ζώα πίστεψε σε θεούς και προσπαθούσε να κατασκευάσει βωμούς και αγάλματα θεών.
Έπειτα, γρήγορα, άρθρωσε με επιδεξιότητα φωνή και λέξεις και επινόησε κατοικίες και ενδύματα και υποδήματα και σκεπάσματα και τροφές από τη γη.
Με αυτά τα εφόδια οι άνθρωποι στην αρχή κατοικούσαν διασκορπισμένοι και πόλεις δεν υπήρχαν.
Αφανίζονταν λοιπόν από τα θηρία, γιατί, από κάθε άποψη, ήταν ασθενέστεροι από αυτά. Για την εξασφάλιση της τροφής τους οι τεχνικές τους ικανότητες παρείχαν αρκετή βοήθεια· ήταν όμως ανεπαρκείς στον πόλεμο με τα θηρία.
Γιατί δεν είχαν ακόμη την πολιτική τέχνη, μέρος της οποίας είναι η πολεμική.
Επεδίωκαν λοιπόν να συγκεντρωθούν και να εστιάσουν τη σωτηρία τους χτίζοντας πόλεις.
Όταν όμως συγκεντρώνονταν όλοι μαζί, αδικούσαν ο ένας τον άλλον, επειδή δεν κατείχαν την πολιτική τέχνη· σκόρπιζαν έτσι πάλι και αφανίζονταν ( ώστε πάλιν σκεδαννύμενοι διεφθείροντο ).
Ο Δίας, λοιπόν, επειδή φοβήθηκε για το γένος μας, μήπως εξαφανιστεί όλο, στέλνει τον Ερμή να φέρει στους ανθρώπους την αιδώ και τη δικαιοσύνη για να αποτελούν κοσμήματα για τις πόλεις και τους δεσμούς που στερεώνουν τη φιλία.
Ρωτάει λοιπόν ο Ερμής το Δία με ποιον τρόπο θα δώσει τη δικαιοσύνη και την αιδώ στους ανθρώπους :
«να μοιράσω και αυτές όπως μοιράζουν τις τέχνες;»
Τις έχουν μοιράσει με τον εξής τρόπο: ένας που κατέχει την ιατρική τέχνη είναι αρκετός για πολλούς συμπολίτες του, το ίδιο και οι άλλοι δημιουργοί.
Τη δικαιοσύνη λοιπόν και την αιδώ, έτσι να τις τοποθετήσω ανάμεσα στους ανθρώπους ή να τις μοιράσω σε όλους (πάντας νείμω);
Σε όλους, είπε ο Δίας και όλοι να έχουν μερίδιο.
Γιατί δεν υπάρχουν πόλεις, αν συμμετείχαν λίγοι σ΄ αυτές, όπως στις άλλες τέχνες.
Και βέβαια να θέσεις εκ μέρους μου νόμο, εκείνον που δεν μπορεί να συμμετάσχει στην αιδώ και τη δικαιοσύνη να τον σκοτώνουν ως αρρώστια της πόλης.
-Το παραπάνω κείμενο,είναι μια ελεύθερη μετάφραση απο το έργο του Πρωταγόρα(διάλογος του Πλάτωνα )με τίτλο "Περί της εν αρχή καταστάσεως", όπου περιγράφει την αρχική κατάσταση του ανθρώπου, πριν την απόκτηση της πολιτικής τέχνης (δηλαδή, της αρετής), και την εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας.
Ο Πρωταγόρας υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι δεν γεννιούνται με πολιτική αρετή, αλλά αυτή αποκτάται μέσω της διδασκαλίας και της πείρας.
Αιδώ και Δικαιοσύνη λοιπόν , δίνει εντολή στον Ερμή ο Δίας να προσφέρει στους ανθρώπους...και να τιμωρείται με θάνατο(με νόμο ), όποιος δεν μετέχει αυτών,ως αρρώστια της πόλης.
Αυτά συνέβαιναν καιρό πριν,τότε που η πολιτική τέχνη λογιζόταν ως Αρετή.
Σήμερα,δεν ξέρω αν οι 154 ψήφοι παραπομπής για πλημμελημα είναι το χειρότερο που συμβαίνει.
Ίσως μια σπαρασσομενη αντιπολίτευση που επιλέγει να αποχωρεί,να δηλώνει "παρών",να άγεται από προσωποπαγή ανακλαστικά,να επιδιώκει την μοναδικότητα της αυθεντίας...να είναι πλέον δεινον της αποκληθεισας -κατα ευφημισμόν -πολιτικης τέχνης (βλ.Αρετη)που ταλανίζει το τόπο μας.
Στα μέρη λοιπόν που πρωτοεμφανίστηκε προσφερόμενη από τους θεούς ή Αιδώ και η Δικαιοσύνη,στα ίδια μέρη αγνοούνται καιρό τώρα...
Για πλημμελημα λοιπόν...
Απέναντι στο παρατεταμένο κακούργημα της ζήσης μας...
Αιδώς Αργείοι...του Κοινοβουλίου.
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.