Τρίτη 1 Απριλίου 2025

ΠΟΙΟΣ ΠΛΗΡΏΝΕΙ ΤΟΝ ΒΑΡΚΆΡΗ


ΠΟΙΟΣ ΠΛΗΡΏΝΕΙ ΤΟΝ ΒΑΡΚΆΡΗ
(Ή η εξωτερική και ενεργειακή μας πολιτική behind the scenes και η αντανάκλαση της μέσα σε ΟΛΑ τα πολιτικά μας κόμματα)

🔸Με την έναρξη της ενεργειακής  κρίσης του 21, ο Ελληνοκτητος στόλος πλοίων LNG, επί των 647 που υπήρχαν σε όλα όλα στον πλανητη, ήταν στο 15,8%. Σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό βρίσκεται κοντά  στο 20%, αφού άρχισαν να παραδίδουν διάφορα ναυπηγεία ακόμα 147 LNG δεξαμενόπλοια.

🔸Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, από τις αρχές του 2016 έως σήμερα οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια LNG έχουν εξαπλασιαστεί. 

🔸Οι πλοιοκτήτες επωφελήθηκαν επιπλέον από την τρέχουσα κρίση που προκλήθηκε τόσο από την στροφή του ρωσικού φυσικού αερίου προς τις αγορές της Ασίας όσο και από την 12μηνη διακοπή εξαγωγών της Αιγύπτου λόγω της νέας Παλαιστινιακής κρίσης. Έτσι αυξήθηκε πάλι η τιμή του φυσικού αερίου, και εκτοξεύθηκαν και οι ναύλοι. Ενώ η ημερήσια τιμή για ένα πλοίο χωρητικότητας 160.000 κυβικών μέτρων ήταν 50.000 δολάρια στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021, οι αντίστοιχες οι μέσες τιμές ναύλωσης κυμάνθηκαν 140.000-200.000$ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ, ακολουθώντας τις αντίστοιχες αυξομειώσεις των γεωπολιτικών εντάσεων, όπως αυτές εκδηλώνονται "δια αντιπροσώπων" σε περιοχές όπως η Παλαιστίνη, η Ερυθρά Θάλασσα με τους Χούθι και, στα λίαν προσεχώς, όσα θα ακολουθήσουν ανατολικότερα περί το Ιράν και το Πακιστάν στα πλαίσια των διευθετήσεων του σε εξέλιξη νομισματικού πολέμου Ανατολής-Δύσης.

🔸 Σύμφωνα με τη VesselsValue, τον Νοέμβριο του 2021 ο ελληνικών συμφερόντων στόλος LNG carriers αποτιμάτο ως ο ακριβότερος παγκοσμίως, στα 19,118 δισ. δολάρια, ακολουθούμενος από αυτόν της Ιαπωνίας στα 18,1 δισ., της Κίνας στα 10,4 δισ. και της Νοτίου Κορέας στα 9 δισ. Επιπλέον, η μεταφορά του LNG εκτιμάται ότι θα παραμείνει εξαιρετικά κερδοφόρα συναλλαγή, καθώς οι δυνατότητες μεταφοράς του είναι περιορισμένες. Πόσο περιορισμένες. Όσο και να το θέλει ο Τραμπ, η παγκόσμια ζήτηση φυσικού αερίου μπορεί να καλυφθεί από τον υφιστάμενο στόλο μεταφοράς LNG σε ποσοστό 2-3%!

🔸 Σύμφωνα με παρατηρητές της ελληνικής ναυτιλιακής αγοράς, η παγκόσμια ζήτηση για χωρητικότητα LNG θα διπλασιαστεί μέχρι το 2040. Αυτή η πρόβλεψη είναι σύμφωνη και με την εκτίμηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Ενέργειας IEA, που ΔΕΝ προβλέπει μείωση της ζήτησης του φυσικού αερίου μέχρι το 2050, ακόμα και αν επιτευχθούν και όλοι οι στόχοι της "Πράσινης Μετάβασης" με επενδύσεις άνω των 74τρισ$ σε ΑΠΕ.

🔸 Οι σχεδιασμοί των ναυτιλιακών εταιρειών γύρω από το υγροποιημένο φυσικό αέριο δεν ξεκίνησαν τώρα για τους Έλληνες εφοπλιστές, αλλά πολύ πριν από το ξέσπασμα του πολέμου, καθώς ήδη από το 2015 είχαν καταλάβει την πρώτη θέση στη ναυπήγηση πλοίων LNG. Με πολύ μεγάλη ένταση από τον Ιούνιο του 19 και μετά. Τι ήξεραν?

🔸 Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2016 ο όμιλος Αγγελικούση (Maran Gas) ήταν πρώτος παγκοσμίως, με 32 τέτοια πλοία στον στόλο του. Ο όμιλος Λιβανού δεύτερος, τρίτος ο όμιλος Προκοπίου (DynaGas), ενώ ακολουθούσαν ο όμιλος Οικονόμου (TMS Cardiff Gas) και ο όμιλος Μαρτίνου (Thenamaris). 
Από το 19 και μετά ακολούθησαν και οι όμιλοι Χάρη Βαφειά, Ευάγγελου Μαρινάκη, Μιχάλη Χανδρή, Παναγιώτη Τσάκου, Γιώργου Οικονόμου, Άννας Αγγελικούση, Ντίνου Μαρτίνου, Ανδρέα Μαρτίνου και Λάτση.

Στην Αποθήκευση αερίου:

🔸 Ορισμένοι εξ αυτών των ομίλων, όπως των Αγγελικούση και Προκοπίου, έχουν εισέλθει και στα FSRU, δηλαδή στα πλωτά μέσα που μπορούν να λειτουργήσουν ως σταθμοί επαναεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αυτές οι εγκαταστάσεις ειναι απαραίτητες για να περάσει το αέριο που δεν μεταφέρεται μέσω αγωγών στον τελικό καταναλωτή. Ως πλωτές, μπορούν να μετακινηθούν σε νέες αγορές όταν αυτό απαιτηθεί. Συνολικά στον πλανήτη αυτήν τη στιγμή υπάρχουν περί τα 50 τέτοια FSRU, είτε ναυπηγημένα ως τέτοια είτε μετασκευασμένα LNG carriers. Δύο από αυτά λειτουργούν στην Ρεβυθούσα και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, 4 μονάδες λειτουργούν στην γειτονική Τουρκια, ενώ στο διάστημα 2022-24 η γερμανική οικονομία κυριολεκτικά σώθηκε  από πλήρη κατάρρευση λογω 4 τέτοιων μονάδων που εγκαταστάθηκαν εκεί άρον άρον. 

🔸Στην Αλεξανδρούπολη όπου συμμετέχει η εταιρεία GasLog, του ομίλου Λιβανού λειτουργεί ήδη μια τέτοια πλωτή μονάδα αποσυμπίεσης. Καθόλου τυχαία και η συμμετοχή της BlackRock στο μετοχικό κεφάλαιο της GasLig. Από αυτή την μονάδα τροφοδοτεί σήμερα η δική μας ζήτηση και της Βουλγαρίας.

🔸Ταυτόχρονα, είναι σε πλήρη εξέλιξη το "mega project" −αντίστοιχο με αυτό στην Αλεξανδρούπολη− για πλωτή δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Motor Oil (όμιλος Βαρδινογιάννη) στους Αγίους Θεοδώρους, με μια επένδυση που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 370 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα ξεκίνησε από το 2018 και η λειτουργία της δεξαμενής μπαίνει στην ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης του στο τέλος του 2026. Στόχος αυτής της επένδυση είναι η εισαγωγή φυσικού αερίου από τον Κόλπο (Σαουδική Αραβία ή Καταρ) για την άμεση διάθεση του τώρα στο ελληνικό δίκτυο. Αλλά και για την μετατροπή του σε μπλέ υδρογόνο (για διανομή από το ίδιο δίκτυο) μετά την ολοκλήρωση της σχετικής επένδυσης ύψους 5δισ$ στους Άγιους Θεόδωρους.

🔸Αντίστοιχα, αδειοδοτήθηκε και επίσημα στις 3 Μαρτίου του 22 και ο πλωτός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου στο λιμάνι του Βόλου, υπό τον τίτλο "Αργώ". Το έργο έχει αναλάβει η Μediterranean Gas, μέτοχοι της οποίας "έχουν επενδύσεις και στη ναυτιλία", ενώ συνεργάζεται ήδη με την αμερικανική ExxonMobil για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ελλάδα, "μέσω αποκλειστικής συμφωνίας δεκαετούς προμήθειας". Εκεί, όπως και στον σταθμό της Μotoroil στον Ισθμό, έντονη είναι και η συμμετοχή ενος fund από το Κατάρ με υποψία ισχυρών διασυνδέσεων με οικογενειακά συμφέροντα του Ερντογάν.
Η συνεκμετάλλευση που λέγαμε?
Να την στην στεριά πρώτα!

Η εν λόγω επένδυση του Βόλου όμως δεν έχει απολύτως κανένα νόημα αν αναπτυχθεί ο αγωγός EastMed για την μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου (Ισραήλ, Αιγύπτου, Κύπρου και όσο βρεθεί εντός της ελληνικής ΑΟΖ) ή όσο θα καταλήγει από τον Κόλπο με αγωγούς στο Τελ Αβίβ, προς την διψασμένη για αέριο Ευρώπη.
Τότε,  αντί του Βόλου, θα απαιτηθεί τουλάχιστον μία μονάδα υγροποίησης αερίου στην Δυτική Ελλάδα (πχ στον Αστακό που σήμερα υπολειτουργει ως λιμάνι) ΓΙΑ ΕΞΑΓΩΓΕΣ αερίου προς περιοχές της Ευρώπης εκτός των δικτύων αγωγών, ως κόμβος των λεγόμενων virtual pipes που γίνεται με την μεταφορά φυσικού αερίου με πλοία.

Αν μετα ακόμα από όλα  αυτά έχεις ακόμα απορίες γιατί:

🔹 Οι πιο πάνω καθόρισαν, δια των χορηγιών τους στους κυβερνώντες, την εξωτερική πολιτική της χώρας τον Ιούνιο του 20 σε ενα πριβέ πάρτι εφοπλιστών  στα νότια προάστια της Αθήνας, όπου αποφασίστηκαν ΟΛΑ τα πιο πάνω.

🔹 Γιατί σταμάτησαν αμέσως μετά οι έρευνες υδρογονανθράκων,  κυρίως των Νότια της Κρητης, γιατι εγκαταλείφθηκε ο EastMed στην τύχη του (μεχρι που είδαν τα ζόρια με τα ρούβλια και μετά με το Παλαιστινιακό), γιατί ξεκίνησαν οι μυστικές διαπραγματεύσεις Μητσοτακη -Ερντογάν υπό την Μερκελ στο Βερολίνο το καλοκαίρι του 20 και γιατί ξεκίνησε το γκριζαρισμα 94.000 τετρ. Χιλιομετρων από το Oruc Reis το 20, υπό τις ευλογίες του Trump Administration 1.0

🔹 Γιατί ο Μητσοτάκης συνεχίζει να κάνει εξωτερική πολιτική με την Τουρκία με βάση την κρυφή ατζέντα, εντός του πλαισίου που συμφώνησε με τον ιδιοκτήτη της Turkish Petrolium Koc το 2018.

🔹 Γιατί μετά και τις εξελίξεις στην Συρία (εκδίωξη του Πούτιν, που στράφηκε αμέσως προς την Λιβύη για να ενισχύσει τα εκεί προγεφυρώματα της Τουρκίας, που έχουν συμβατούς στίχους) αναγκάζεται και ο θείος Σαμ να ακυρώσει στην πράξη το Τουρκολιβυκό σύμφωνο με την ανάληψη των μελλοντικών εξορύξεων Νότια-Νοτιοανατολικά της Κρήτης από την αμερικανική  Chevron. Γιαβας-γιαβας θα πάει και αυτή, προηγούνται κάτι τεξανικά LNG που πρέπει να μοσχοπουλήσει ο Τραμπ πριν καταρρεύσει η οικονομία των ΗΠΑ λόγω των επιλογών των εκεί ελίτ  τις προηγούμενες 3 δεκαετίες.

🔹 Γιατί τώρα παζαρεύεται, λόγω αυτών, η συμμετοχή της Τουρκίας στην ζώνη του "Πράσινου" (λόγω του χρώματος του δολαρίου) καπιταλισμού ή η τελεσίδικη στροφή της προς τον "Κόκκινο καπιταλισμό" της Ασίας, με "τυράκι"-δώρο την περιοχή της Ελληνικής ΑΟΖ (κατά το δίκαιο της Θάλασσας) Νότια του Καστελόριζου και με θυσία το υπόλοιπο της Κύπρου.

🔹 Γιατί ο EastMed και το ηλεκτρικό καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ θα πρέπει, λόγω του προηγούμενου παζαριού να αλλάξει χάραξη (δες την ροζ περιοχή παζαρέματος συγκρίνοντας τους δύο χάρτες πιο κάτω), προσθέτοντας και νέες καθυστερήσεις στην τροφοδοσία της ΕΕ με επαρκείς ποσότητες ενέργειας μέσω αγωγών από τον νότο (ενεργειακός δρόμος διασύνδεσης της ΕΕ και της επόμενης βιομηχανικής υπερδύναμης, της Ινδίας, με τα κοιτάσματα αερίου της Σαουδικής Αραβίας και των ΗΑΕ, για να αντισταθμιστεί το φτηνό ρωσικό αέριο, που ήδη στράφηκε προς την Ασία)

🔹 Γιατί κλυδωνίζεται τώρα το συνεχώς αυταρχικότερο καθεστώς Ερντογάν και η οικονομία της Τουρκίας από τον ...Πίκατσου 

🔹 και το εδώ συγκοινωνούν δοχείο του, το καθεστώς Μητσοτάκη, που έχει χάσει όλα του τα διεθνή ερείσματα λόγω της κοντόφθαλμης εξωτερικής του πολιτικής με "ντιλάκια". Πλέον ο ΚυΜ επιβιώνει όσο θα συνεχίζουν να το στηρίζουν το καθεστώς του οι εφοπλιστικοί χορηγοί εκείνου του party στα νότια προάστια τον Ιούνιο του 20. Και φυσικά οι ακροδεξιές εφεδρείες τους, που ΟΛΕΣ έχουν κοινοβουλευτική και δημοσκοπική παρουσία λόγω κάποιας χορηγίας ομάδων εφοπλιστών με βάση τα δικά τους επί μέρους business plans.

🔹 Γιατί δεν νοιάζονται όλοι αυτοί πόσο "θα πληρώνεις τον βαρκάρη" μέσα από τους λογαριασμούς στο ρεύμα κάθε μήνα και στα supermarkets κάθε ημέρα, όσο θα συνεχίζουν να επιφορτίζουν το κόστος των προϊόντων με το ακριβό εισαγόμενο LNG από το Κατάρ ή τις ΗΠΑ  για τα ναύλα τους.

🔹 Γιατί θα συνεχίζουν να λείπουν 65-70δισ για επενδύσεις στον πρωτογενή και δευτερογενή μας τομέα, στην έρευνα κλπ (παρά τα ΕΣΠΑ και τα κορονοϊοπακέτα), για να αναπτυχθεί η ελληνική  οικονομία σοβαρά σε τομείς αιχμής, δημιουργώντας θέσεις εργασίας τόσες για να μην φεύγουν τα παιδιά μας στο εξωτερικό ή για να μην σου δίνουν πάντα μια σύνταξη-φιλοδώρημα...

..Τότε πήγαινε ξανά στην αρχή αυτού του σεντονιού και ξαναδιάβασε το πάλι μέχρι εδώ πιο προσεκτικά!

Ίσως έτσι καταλάβεις και την περίεργη συμπεριφορά και όποιων πολιτικών του προοδευτικού χώρου έδωσαν το "ελεύθερο" και αρκετό πολιτικό χρόνο στον ΚυΜ για να ολοκληρώσει τα ως άνω "ντιλς", καίγοντας οι ίδιοι συνειδητά "την καλύβα τους για να μην την τρώνε οι ψύλλοι" των μέτριων ομαδαρχών τους, όλων χωρίς σχέδιο ή επαφή με την σύγχρονη πραγματικότητα του διεθνούς μας περιβάλλοντος.

Ίσως τότε,  όταν όλα αυτά γίνουν κατανοητά, να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας και για το πως επιτέλους θα μπεί ένα τέλος στην μιζέρια μας, που είναι το αποτέλεσμα του χρόνιου κοτζαμπασισμού των 10 φαμιλιών που ταλαιπωρεί αυτόν τον τόπο από την δολοφονία του Καποδίστρια και μετά.

Τι δεν καταλαβαίνεις?

ΠΗΓΗ:https://www.facebook.com/share/p/14uCB3naoAT/
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.