Παρακάτω ακολουθεί εκτεταμένο απόσπασμα από το βιβλίο “Κάτι λείπει” των Er. Bloch-Th. Adorno (μτφρ. Στ. Ροζάνης, εκδ. Έρασμος, Αθήνα, 2000, σελ. 21-22). Μιλάει ο Ernst Bloch και απαντά στην ερώτηση αν “ό φόβος των ανθρώπων γιά τόν θάνατο, ό φόβος γιά τό γεγονός πώς θά πρέπει νά πεθάνουν, άποτελεΐ τήν πιό βαθειά καθώς και την πιό γνήσια ρίζα της ουτοπικής σκέψης”. Νομίζω ότι συμπυκνώνει την βασική διδασκαλία περί Θανάτου και Ανάστασης από ορθόδοξη σκοπιά κι ας μην υπήρξε ορθόδοξος ο ίδιος, βάζοντας το ουτοπικό-εσχατολογικό στοιχείο στην πρώτη γραμμή της ανάλυσής του.

Καί στό σημείο αΰτό προσεγγίζουμε τήν περιοχή τοΰ αισθήματος της έλευθερίας. Αύτή συνδέεται μέ «τά όνειρα γιά μιά καλύτερη ζωή», πού απεικονίζουν οί κοινωνικές ουτοπίες, άλλά διακρίνονται απ’ αύτή. Στίς κοινωνικές ούτοπίες, ιδιαίτερα, οί καλύτερες δυνατές συνθήκες κοινωνικής ζωής καθορίζονται είτε διαμέσου τής έλευθερίας είτε διαμέσου της τάξης. Ή έλευθερία έδώ είναι μιά μεταβλητή ή ενα έπικουρικό μέσο γιά μιά καλύτερη δυνατή ζωή. Ή έλευθερία ώς αίσθημα δέν έμφανίζεται στήν ουτοπία, άλλά στό φυσικό δίκαιο, καί ασφαλώς στό φιλελεύθερο φυσικό δίκαιο τοΰ δεκάτου όγδοου αιώνα σέ συνδυασμό μέ τό όρθό βάδισμα, μέ τήν άνθρωπινη άξιοπρέπεια, πού τήν έγγυαται μόνο ή έλευθερία. Ό Γουλλιέλμος Τέλλος καί τά δράματα τοΰ ’Αλφιέρι βρίθουν μεγάλων έλευθεριακών φυσιογνωμιών πού κρατοΰν μιάν ανεξάρτητη στάση καί φαντάζουν «Κάτω ό Τύραννος». Έδώ βλέπει κανείς τό φυσικό δίκαιο, καί αΰτό βρίσκεται έπίσης μέσα στή σφαίρα της άντικειμενικής καί τής πραγματικής δυνατότητας, άλλά δέν είναι ενα καί τό αυτό, μέ τήν κοινωνική ουτοπία. Μέ άλλους λόγους, υπάρχουν δυό κομμάτια ουτοπίας: υπάρχουν οί κοινωνικές ούτοπίες ώς κατασκευές μιας συνθήκης κατά τήν όποια δέν υπάρχουν έργαζόμενοι καί καταπιεζόμενοι καί υπάρχει τό φυσικό δίκαιο, στή σφαίρα τοΰ οποίου δέν υπάρχουν ταπεινωμένοι καί καταφρονεμένοι. Αύτή ή δεύτερη σφαίρα είναι πού προσπάθησα ν’ άπεικονίσω στό βιβλίο μου Φυσικό δίκαιο καί ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Τώρα υπάρχει καί μιά τρίτη. ‘Οπωσδήποτε, τό άγαπημένο τέκνο της πίστης δέν είναι τό θαΰμα άλλά ό θάνατος κι αύτός είναι ό καλύτερος τρόπος γιά νά τήν έκφράσουμε. Ωστόσο, χρειάζεται ενα θαΰμα γιά ν’ απομακρύνουμε τή θέα τοΰ Θανάτου. Τοΰτο σημαίνει, λοιπόν, τήν άνάσταση τοΰ Χριστοΰ, δηλαδή τήν πίστη, ήτοι «Ποιός Θά μέ γλυτώσει άπό τά σαγόνια τοΰ Θανάτου;» καθώς λέγεται στή Βίβλο, στήν Καινή Διαθήκη. Αύτό είναι υπερβατικό. Είναι κάτι που έμεΐς δέν μπορούμε νά κάνουμε. “Έτσι χρειαζόμαστε τή βοήθεια της βάπτισης, τόν θάνατο καί τήν ανάσταση τοΰ Χρίστου. Στήν πορεία τό ουτοπικό στοιχείο ΰπερβαίνεται στήν εκλογή τών δυνατών του μέσων. Καί, παρ’ ολ’ αύτά, ανήκει στήν ουτοπία.”
ΠΗΓΗ:https://religionandrevolution.wordpress.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.