Ελένη Καραγιάννη
Μια ολόκληρη γενιά ζει εδώ και μήνες μέσα σε τέσσερις τοίχους, μπροστά σε μια οθόνη, χωρίς παρέες, σχολείο, πάρτι, αγκαλιές. Ποιες θα είναι οι συνέπειες;
Αντιμέτωποι με τα απανωτά χτυπήματα, οι γονείς προσπαθούν να συνδυάσουν τηλεργασία και τηλεκπαίδευση, σε πολλές περιπτώσεις μέσα σε ένα διαμέρισμα 80 τετραγωνικών, και να κάνουν Ζoom meeting ταΐζοντας παράλληλα φρουτόκρεμα το μωρό ή βοηθώντας το μεγαλύτερο παιδί να μάθει την προπαίδεια. Κι αυτοί είναι οι κάπως πιο τυχεροί, αν σκεφτεί κανείς πόσοι έχουν μείνει άνεργοι ή βρίσκονται σε αναστολή αντιμετωπίζοντας με μεγάλη δυσπιστία το επαγγελματικό τους μέλλον.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή για την ελληνική οικογένεια είναι ότι βρέθηκε μόνη της, σύμφωνα με τη Μαρία Αλεξανδρή. "Χωρίς να μπορούν να βασιστούν στις γιαγιάδες και στους παππούδες, που αναλάμβαναν το παιδί τη μισή μέρα, και χωρίς τις εξωσχολικές δραστηριότητες, που το απασχολούσαν την άλλη μισή, οι γονείς βρέθηκαν με μια 24ωρη γονεϊκότητα, για την οποία δεν έχουν προετοιμαστεί, δεν την έχουν σχεδιάσει ή επιδιώξει και δεν ξέρουν πώς να διαχειριστούν. Για κάποιους αυτή η συνθήκη είναι "ευλογία” – μια ευκαιρία να ξαναβρεθούν με τα παιδιά τους, να ξαναγνωριστούν ή, για όσους έχουν μεγαλύτερα παιδιά, η δυνατότητα να χτίσουν κάποιες τελευταίες κοινές εμπειρίες. Όμως αυτοί είναι λίγοι... Οι περισσότεροι πνίγονται μέσα στα σπίτια τους, στην πολλαπλότητα των ρόλων τους, στο άγχος, στις ενοχές και την αβεβαιότητα. Οι οικογένειες αναμετριούνται με τον εαυτό τους και βρίσκονται ανεπαρκείς. Όχι όμως εξαιτίας της COVID-19, ο ιός ήταν απλά η αφορμή. Γιατί αυτό που ζούμε είναι ακριβώς αυτό που διαπιστώνουν οι ειδικοί τα τελευταία 20-25 χρόνια: Τα παιδιά είναι αποξενωμένα, μεγαλώνουν πολύ γρήγορα, είναι κολλημένα σε μια οθόνη... Απλά τώρα το ζούμε στο πολλαπλάσιο".
Γονείς σε κρίση = παιδιά σε κρίση
Όταν όμως οι ενήλικες νιώθουν αβοήθητοι, τα παιδιά επηρεάζονται περισσότερο – ιδιαίτερα εάν μιλάμε για προσχολικές ηλικίες που βιώνουν τη ζωή μέσα από το φίλτρο των γονιών. "Σε μια οικογένεια που διατηρεί τη ρουτίνα της, ελέγχει τα επίπεδα άγχους και, παρά τις αλλαγές, διατηρεί μια σχετική νηφαλιότητα, τα μικρότερα παιδιά –έως 4 ετών– έχουν τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις στο ψυχικό πεδίο. Τα πιο μεγάλα, από την άλλη, έχουν να διαχειριστούν παράλληλα το τίμημα της απώλειας της δικής τους ζωής: στερούνται το σχολείο, τους φίλους, το παιχνίδι, τις δραστηριότητες. Όσο πιο μεγάλα είναι, τόσο μεγαλύτερο και το μερίδιό τους στο συναίσθημα της απώλειας" λέει η ψυχολόγος.
Ανεξάρτητα από την ηλικία τους, τα παιδιά που υποφέρουν περισσότερο από αυτή την κατάσταση είναι εκείνα που ήδη είχαν να αντιμετωπίσουν προβλήματα. Παιδιά με χρόνιες ασθένειες ή όσα ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, αλλά και όσα έχουν αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες. "Στις περιπτώσεις αυτές η αλλαγή της ρουτίνας έφερε μεγαλύτερα προβλήματα από τον ιό αυτόν καθαυτόν. Ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού ζει μέσα από τη ρουτίνα του και το γεγονός ότι δεν μπορεί να πάει στο σχολείο ή να κάνει τη θεραπευτική ιππασία που ενδεχομένως έκανε και είναι αναγκασμένο να μένει στο σπίτι είναι μια τραυματική εμπειρία. Ακόμα και τα παιδιά με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται πολύ γιατί καλούνται να είναι πολλές ώρες μπροστά σε έναν υπολογιστή κάνοντας ένα μάθημα που δεν είναι καθόλου προσαρμοσμένο στις δικές τους ανάγκες. Αυτά τα παιδιά είναι σίγουρα ακόμα πιο ζορισμένα". Σ’ αυτά προσθέστε άλλες "ειδικές" (αλλά τελικά όχι τόσο) κατηγορίες παιδιών, όπως όσα μεγαλώνουν σε μονογονεϊκές οικογένειες, όπου ο γονιός νιώθει ακόμα μεγαλύτερο το άγχος του ποιος θα προσέξει το παιδί εάν ο ίδιος πάθει κάτι. Αλλά και αυτά που ζουν ανάμεσα σε δύο σπίτια γιατί οι γονείς έχουν χωρίσει και πλέον μπορεί να στερούνται τον έναν από τους δύο επειδή οι μετακινήσεις δεν είναι εύκολες. Και όσα μεγαλώνουν σε ευάλωτα περιβάλλοντα, με γονείς που νοσούν ή ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και έχουν λόγους να είναι ακόμα πιο φοβισμένοι.
Η ζωή που δεν έζησαν
Μετά την καραντίνα
Κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα, ο άνθρωπος θα νικήσει τον κορονοϊό, θα επιτευχθεί η περιβόητη "ανοσία της αγέλης", θα μιλάμε για "εκείνα τα Χριστούγεννα" που δεν μπορούσαμε να αγκαλιαστούμε και δεν πήγαμε πουθενά γιατί όλα ήταν κλειστά. Τα παιδιά άλλωστε ξεχνάνε εύκολα, σωστά; "Μέσα σε ένα με δύο μήνες πιθανότατα θα έχουμε όλοι ξεχάσει όσα ζούμε αυτό το διάστημα – εξάλλου ο άνθρωπος έχει την ανάγκη να ξαναβρεί αυτό που του λείπει. Όμως αυτό δε σημαίνει πως ό,τι έχουμε ζήσει δε θα έχει καταγραφεί μέσα μας" σημειώνει η Μαρία Αλεξανδρή. Εξάλλου, κανείς δεν περιμένει ότι θα επιστρέψουμε σ’ αυτό ακριβώς που ξέραμε πριν από την πανδημία. Τίποτα δε θα είναι πάλι όπως πριν. Πολλά από όσα θεωρούσαμε δεδομένα θα έχουν αλλάξει, οι οικονομικές συνέπειες θα είναι ανυπολόγιστες, κάποιες "ειδικές" συνθήκες, όπως η τηλεργασία, θα παραμείνουν.
Πόσο διαφορετικά θα είναι τότε τα παιδιά μας; "Εκτιμώ ότι τον ερχόμενο Σεπτέμβρη θα έχουμε ήδη δύο γενιές παιδιών με τεράστια κενά στη μάθηση, όχι με την έννοια ότι δε θα κατέχουν την ύλη, αλλά ότι δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στο ρόλο του μαθητή όπως τον ξέρουμε" απαντά η ψυχολόγος. "Μετά την εμπειρία της καραντίνας τα παιδιά θα είναι σχεδόν αδύνατο να μείνουν καθισμένα σε ένα θρανίο για 45 λεπτά. Ήδη οι δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης το είδαν να συμβαίνει μετά το lockdown της περασμένης άνοιξης. Παράλληλα, επειδή τώρα περνούν πολλές ώρες μπροστά σε οθόνες, θα υπάρξει αλλαγή στο λεγόμενο attention span, το χρόνο που μπορούν να είναι προσηλωμένα σε κάτι. Ο εγκέφαλός τους ήταν ήδη πολύ εξοικειωμένος με τη γρήγορη εναλλαγή πληροφοριών που προσφέρει η τεχνολογία και τώρα με την καραντίνα αυτό πολλαπλασιάστηκε. Έτσι, η ικανότητα ενός μαθητή να παραμένει συγκεντρωμένος και να μελετά σε βάθος πιθανότατα θα αλλάξει για πάντα. Τέλος, περιμένουμε ότι θα υπάρχουν προβλήματα σε σχέση με τη διαχείριση των συναισθημάτων και αύξηση του άγχους, γιατί δε θα έχουν αναπτύξει όσο πρέπει την αυτορρύθμιση, την ικανότητα να ελέγχουν τα συναισθήματά τους ώστε να μην τα κυριεύουν". Και τι θα πρέπει να γίνει τότε; "Θα χρειαστεί να ενεργοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα/θεραπευτικά εργαλεία συναισθηματικής νοημοσύνης και να φτιαχτούν δραστηριότητες ώστε να μάθουν τα παιδιά από την αρχή κοινωνικές δεξιότητες".
Ευχαριστούμε θερμά τη Μαρία Αλεξανδρή, κλινική ψυχολόγο, PhD, senior consultant Βρυξέλλες, ιδρύτρια του Μη Κερδοσκοπικού Σωματείου "Ανέλιξη" (anelixi.org.gr).
ΠΗΓΗ: Τα παιδιά της καραντίνας | Ποιες θα είναι οι συνέπειες του lockdown στα παιδιά;
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.