...Αυτό το κτιριακό τείχος που πρόκειται να δημιουργηθεί θα αποτελεί έναν σχεδόν συμπαγή φραγμό, καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόνοια για τις αποστάσεις μεταξύ των κτιρίων ώστε να διασπώνται οι όγκοι των κτισμάτων, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την παρεμπόδιση του αερισμού των γειτονικών περιοχών κατοικίας και την αποστέρηση της οπτικής επαφής με τη θάλασσα τόσο των περιπατητών της λεωφόρου Ποσειδώνος όσο και των κατοίκων του Αλίμου που βρίσκονται από την απέναντι στη μαρίνα ...
Ετοιμάζουν τσιμεντένιο τείχος στον Αλιμο
Με την έκδοση της άδειας λειτουργίας της μαρίνας Αλίμου από το υπουργείο Τουρισμού με μέριμνα του ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς προηγουμένως να έχει εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, παρακάμφθηκε ουσιαστικά η σημαντικότατη διαδικασία της διαβούλευσης με το ενδιαφερόμενο κοινό, δηλαδή με τους κατοίκους, κατά παραβίαση της σχετικής ευρωπαϊκής Οδηγίας.
Η μαρίνα Αλίμου, ένα από τα μεγαλύτερα φιλέτα στο παράκτιο μέτωπο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Αθήνας, πέρασε στα χέρια ιδιωτών για τα επόμενα 40 χρόνια.
Η παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου από το ΤΑΙΠΕΔ, πριν από δύο εβδομάδες, στην εταιρεία Ακτωρ Παραχωρήσεις του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ έναντι 57,5 εκατ. ευρώ δίνει τη δυνατότητα στους επενδυτές να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις χερσαίες εγκαταστάσεις της, σε τέτοιο βαθμό που θα επηρεαστεί δραματικά το περιβάλλον της περιοχής εξαιτίας της αφόρητης πολεοδομικής επιβάρυνσης που θα δεχτεί.
Η επαπειλούμενη υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων του Αλίμου και της ευρύτερης παραλιακής ζώνης κινητοποίησε τους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι κατέθεσαν ασφαλιστικά μέτρα προκειμένου να σταματήσουν την υλοποίηση των σχεδιαζόμενων έργων.
Βέβαια κατά το ΤΑΙΠΕΔ, «με την προβλεπόμενη αναβάθμιση της μαρίνας Αλίμου αναμένεται να αναπτυχθεί περαιτέρω η συγκεκριμένη περιοχή του παραλιακού μετώπου της Αττικής, συνεισφέροντας στην ανάδειξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας».
Στρατηγική θέση
Ας δούμε λοιπόν πώς σχεδιάζεται και πώς θα μεταλλαχτεί στο εγγύς μέλλον αυτό το τμήμα της περίφημης «Αθηναϊκής Ριβιέρας».
Η μαρίνα Αλίμου είναι η μεγαλύτερη μαρίνα στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες στην ανατολική Μεσόγειο, διαθέτοντας περισσότερες από 1.100 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής διαφόρων μεγεθών. Η θέση της θεωρείται στρατηγική, αφού συνδέεται με τον αστικό ιστό της Αθήνας και τα σκάφη που ελλιμενίζονται σε αυτήν έχουν ταχεία πρόσβαση στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς των Κυκλάδων και του Σαρωνικού.
Αίφνης, στις διακοπές του περσινού Αυγούστου άλλαξε με προεδρικό διάταγμα το πολεοδομικό καθεστώς της μαρίνας Αλίμου, που ίσχυε εδώ και 15 χρόνια, αντικαθιστώντας το προηγούμενο που είχε θεσμοθετηθεί και εγκριθεί το 2004 από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας.
Στην πράξη στο νέο Π.Δ. τροποποιήθηκαν δραματικά προς το δυσμενέστερο οι επιμέρους διατάξεις του προϊσχύοντος Π.Δ. του 2004, που αποσκοπούσαν στην προστασία του περιβάλλοντος, στην αειφόρο ανάπτυξη και στην απόδοση του παραλιακού μετώπου στους κατοίκους του Δήμου Αλίμου.
Δεδομένων των μνημονιακών δεσμεύσεων, δεν κρίθηκε καν σκόπιμο να προηγηθεί της έκδοσης του ανωτέρω Π.Δ., του διαγωνισμού που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και της πράξης παραχώρησης της μαρίνας η απαιτούμενη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) προκειμένου να εκτιμηθούν οι περιβαλλοντικές και άλλες επιπτώσεις του έργου στον παράκτιο δήμο και στην ποιότητα της ζωής των κατοίκων του παραλιακού μετώπου και της ευρύτερης ενδοχώρας.
Είναι δε χαρακτηριστικό ότι η ΜΠΕ, που εκ των υστέρων κατατέθηκε και εκκρεμεί για έγκριση, έχει εκπονηθεί με τις διατάξεις του προϊσχύοντος Π.Δ. του 2004 και όχι του νεότερου του 2018, με το οποίο έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
Εξάλλου με την έκδοση της άδειας λειτουργίας της μαρίνας Αλίμου από το υπουργείο Τουρισμού με μέριμνα του ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς προηγουμένως να έχει εγκριθεί η σχετική ΜΠΕ, παρακάμφθηκε ουσιαστικά η σημαντικότατη διαδικασία της διαβούλευσης με το ενδιαφερόμενο κοινό, δηλαδή με τους κατοίκους, κατά παραβίαση της σχετικής ευρωπαϊκής Οδηγίας.
Το πρόσφατο Π.Δ. επιτρέπει στη χερσαία ζώνη της μαρίνας Αλίμου, που βρίσκεται κάτω από τη λεωφόρο Ποσειδώνος προς την πλευρά της θάλασσας και έχει έκταση περίπου 210 στρεμμάτων, συνολική δόμηση 18.520 τ.μ. έναντι 9.000 τ.μ. που προέβλεπε το προηγούμενο Π.Δ. Πρόκειται για έκταση που αντιστοιχεί με 20 τετραώροφες πολυκατοικίες κάλυψης 240 τ.μ. έκαστη, στην οποία θα κατασκευαστούν κτίριο διοίκησης, καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, σούπερ μάρκετ, αποθηκευτικοί χώροι, χώροι υγιεινής, γραφεία, χώροι αναψυχής και εστίασης, αθλητικές εγκαταστάσεις, ξενοδοχείο, εκθεσιακό-συνεδριακό κέντρο, εμπορικά καταστήματα και υπόστεγο συντήρησης σκαφών.
Επιπλέον προβλέπεται υπερδιπλασιασμός του επιτρεπόμενου ύψους των υπό ανέγερση κτιρίων από τα 4,50 μέτρα στα 10 μέτρα (διώροφα 8,5 μ. και επιπλέον 1,5 μ. στέγη).
Ωστόσο το επιτρεπόμενο ύψος των 10 μ. (και ακόμη μεγαλύτερο με πέργκολες) θα προσμετράται πάνω στο σημερινό ανάγλυφο της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, όπως έχει προκύψει από την απόθεση ογκωδών μπαζών-επιχώσεων που σε αρκετά σημεία κοντά στη λεωφόρο Ποσειδώνος η κορυφή τους ανέρχεται στα 6,50 μέτρα.
Μέχρι και 16,5 μέτρα ύψος
Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι κτιριακοί όγκοι θα φτάνουν τελικά στο ύψος των 16,5 μ. Κι αυτό συμβαίνει επειδή το μέγιστο ύψος των κτιρίων δεν ορίζεται από τη στάθμη της θάλασσας, παρόλο που αποτελεί και το βασικό προστατευόμενο οικοσύστημα αναφοράς του παραλιακού μετώπου και ουσιώδη ρυθμιστικό παράγοντα της ποιότητας ζωής των κατοίκων των όμορων δήμων, ακόμη και της ενδοχώρας.
Αυτό το κτιριακό τείχος που πρόκειται να δημιουργηθεί θα αποτελεί έναν σχεδόν συμπαγή φραγμό, καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόνοια για τις αποστάσεις μεταξύ των κτιρίων ώστε να διασπώνται οι όγκοι των κτισμάτων, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την παρεμπόδιση του αερισμού των γειτονικών περιοχών κατοικίας και την αποστέρηση της οπτικής επαφής με τη θάλασσα τόσο των περιπατητών της λεωφόρου Ποσειδώνος όσο και των κατοίκων του Αλίμου που βρίσκονται από την απέναντι στη μαρίνα πλευρά της Ποσειδώνος.
Οσον αφορά το πράσινο που προβλέπεται σε αυτή την -κατά τα λοιπά- ανάπλαση της μαρίνας Αλίμου, ουσιαστικά θα είναι σχεδόν άφαντο, αφού στην πράξη η δόμηση θα αυξηθεί πέραν του προβλεπομένου άμεσα ή έμμεσα, καθώς τα συνοδευτικά έργα δεν προσμετρώνται στην επιφάνεια.
Ετσι θα καταργηθεί κάθε έννοια φυσικού εδάφους και πράσινου μέσα στη μαρίνα, η οποία σήμερα διαθέτει πράσινο που λογικά θα έπρεπε να συντηρηθεί και να αυξηθεί. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο εντός του «Τομέα 1» της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, έκτασης 57.500 τ.μ., το πράσινο περιορίζεται σε μόλις 1.150 τ.μ., ήτοι 2%.
Καμία μέριμνα δεν προβλέπεται ούτε για το καταταλαιπωρημένο από τις επεμβάσεις ρέμα της Πικροδάφνης, η εκβολή του οποίου συνορεύει με το βορειοδυτικό άκρο της μαρίνας.
Αντίθετα, ακριβώς δίπλα στην όχθη του ρέματος, σ’ ένα σημείο που δεν έχει οριοθετηθεί (διόλου τυχαία, όπως αποδεικνύεται), προβλέπεται η δημιουργία πρατηρίου καυσίμων και πλυντηρίου οχημάτων με δεξαμενές καυσίμων, απόβλητων πετρελαιοειδών, λυμάτων κ.ά. σε έκταση 2.300 τ.μ. κι αυτό σε απόσταση αναπνοής από κατοικημένες περιοχές.
Επιπλέον το πρόσφατο Π.Δ. επιτρέπει τη δυνατότητα δημιουργίας ελικοδρομίου και κατασκευής πύργου ελέγχου ύψους 12 μέτρων. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα -ουσιαστικά εντός της κατοικημένης ζώνης του Αλίμου- κατασκευής υδατοδρομίου και διαμόρφωσης των αναγκαίων λιμενικών, χερσαίων και κτιριακών υποδομών στη θαλάσσια και στη χερσαία ζώνη της, χωρίς να προσδιορίζεται η θέση και η κλίμακα αυτών των εγκαταστάσεων, ούτε βέβαια οι επιπτώσεις και η πρόσθετη επιβάρυνση των έργων αυτών από τεχνική και περιβαλλοντική άποψη.
Οι κάτοικοι του Αλίμου έχουν βάσιμους φόβους ότι όλες αυτές οι πολεοδομικές αγριότητες που δρομολογούνται πέριξ της μαρίνας, πέραν των άλλων επιπτώσεων, θα αυξήσουν δραματικά τον θόρυβο, του οποίου τα επίπεδα είναι ήδη υψηλά λόγω των λεωφόρων Ποσειδώνος και Αμφιθέας, αλλά και την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Αλλωστε είναι γνωστό ότι η λεωφόρος Ποσειδώνος, ειδικότερα τους καλοκαιρινούς μήνες και δη τα Σαββατοκύριακα, υποφέρει ήδη από κυκλοφοριακό φόρτο, ο οποίος θα αυξηθεί δραματικά λόγω της επικείμενης επέμβασης στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού αλλά και του εν λειτουργία Ιδρύματος Νιάρχου στο Νέο Φάληρο, το οποίο αποτελεί ήδη υπερτοπικό πόλο συγκέντρωσης επισκεπτών. Ολα αυτά θα εξυπηρετούνται από μία λεωφόρο ήδη υπερκορεσμένη κυκλοφοριακά.
Και να σκεφτεί κανείς ότι ο αναγκαίος αριθμός θέσεων στάθμευσης για την εύρυθμη λειτουργία της μαρίνας και την αποφυγή πρόκλησης κυκλοφοριακών προβλημάτων στη γειτνιάζουσα περιοχή προβλέπεται σε δεύτερο στάδιο της μελέτης επαναχωροθέτησης της μαρίνας, γεγονός τουλάχιστον ανεπίτρεπτο από κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική άποψη.
Αν και η παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου στη εταιρεία του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχει ολοκληρωθεί, κάτοικοι του Αλίμου προχώρησαν στην άσκηση ασφαλιστικών μέτρων ζητώντας την ακύρωση της όλης διαδικασίας που ακολουθήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, υποστηρίζοντας ότι έχουν διαπραχτεί παρανομίες.
Αντισυνταγματικοί όροι
Σύμφωνα με τους ίδιους, το ΤΑΙΠΕΔ προέβη στη δημοσίευση της διακήρυξης για την παραχώρηση της μαρίνας, καταπατώντας κάθε έννοια κοινωνικού δικαιώματος ως προς την προστασία της κατοικίας όλων των κατοίκων του Αλίμου, καθώς με τους τιθέμενους όρους της διακόπτει τη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 24 του Συντάγματος και στη Σύμβαση της Φλωρεντίας για την προστασία του τοπίου.
Οπως υποστηρίζουν οι κάτοικοι του Αλίμου, η δημοσιευμένη Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος από το ΤΑΙΠΕΔ για το ακίνητο της μαρίνας Αλίμου περιείχε τεχνικούς όρους οι οποίοι είναι καθόλα αντισυνταγματικοί και ως εκ τούτου θα πρέπει να ανασταλεί η διαδικασία προκειμένου να επανεξεταστούν οι τεχνικές προδιαγραφές, ώστε να είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα.
ΠΗΓΗ: https://www.efsyn.gr
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.