Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2017

Σάμιουελ Π. Χάντιγκτον: Η Σύγκρουση των Πολιτισμών και ο Ανασχηματισμός της Παγκόσμιας Τάξης






Βιβλίο : Η Σύγκρουση των Πολιτισμών και ο Ανασχηματισμός της Παγκόσμιας Τάξης

Συγγραφέας :Σάμιουελ Π. Χάντιγκτον

Εκδόσεις : Τέρζο

Έτους: 1998




Και τέλος, η Τουρκία διαθέτει την ιστορία, τον πληθυσμό, ένα μέσο επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης, εθνική συνοχή και στρατιωτική παράδοση και ικανότητα για να γίνει κράτος πυρήνας του Ισλάμ. Ωστόσο, ο Ατατούρκ, με το να ορίσει κατηγορηματικά την Τουρκία ως κοσμική κοινωνία, εμπόδισε την τουρκική δημοκρατία να διαδεχτεί την Οθωμανική Αυτοκρατορία σε αυτό το ρόλο. Η Τουρκία δεν θα μπορούσε καν να γίνει μέλος του ΟΙΣ λόγω της συνταγματικής δέσμευσης της να είναι κοσμικό το καθεστώς της. Όσο η Τουρκία θα συνεχίζει να αυτοχαρακτηρίζεται κοσμικό κράτος, δεν θα μπορεί να ηγηθεί του Ισλάμ.




Τι θα συνέβαινε, όμως, αν η Τουρκία αποφάσιζε να επαναπροσδιορίσει τη θέση της; Κάποια στιγμή η Τουρκία θα μπορέσει να εγκαταλείψει τον κουραστικό και εξευτελιστικό ρόλο του ζητιάνου που ικετεύει να γίνει μέλος της Δύσης και να συνεχίσει τον εντυπωσιακό και σοβαρό ιστορικό της ρόλο, του σημαντικότερου ισλαμικού συνομιλητή και ανταγωνιστή της Δύσης. Ο φονταμενταλισμός βρίσκεται σε άνοδο στην Τουρκία. Υπό την ηγεσία του Οζάλ, η Τουρκία έκανε συνέχεια προσπάθειες να ταυτιστεί με τον αραβικό κόσμο. Επίσης, εκμεταλλεύτηκε εθνικούς και γλωσσικούς δεσμούς για να παίξει ένα μετριοπαθή  ρόλο στην Κεντρική Ασία. Έχει προσφέρει ενθάρρυνση και υποστήριξη στους Βόσνιους μουσουλμάνους. Μεταξύ των μουσουλμανικών κρατών η Τουρκία είναι το μοναδικό κράτος που έχει ιδιαίτερους ιστορικούς δεσμούς με τους μουσουλμάνους των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αφρικής και της Κεντρικής Ασίας. Θεωρητικά, η Τουρκία θα μπορούσε να γίνει "μια Νότια Αφρική": να εγκαταλείψει τον κοσμικό της χαρακτήρα ως κάτι ξένο προς αυτήν, όπως ακριβώς η Νότια Αφρική εγκατέλειψε το απαρτχάιντ και μετατράπηκε από μια χώρα παρίας στον πολιτισμό της σε ηγετικό κράτος αυτού του πολιτισμού. Έχοντας γνωρίσει την καλή, δηλαδή το Χριστιανισμό, και την κακή, το απαρτχάιντ, πλευρά της Δύσης, η Νότια Αφρική έχει, κατά ένα περίεργο τρόπο, τα προσόντα να ηγηθεί της Αφρικής. Έτσι και η Τουρκία, έχοντας γνωρίσει την κακή πλευρά της Δύσης, δηλαδή τον κοσμικό χαρακτήρα, και την καλή, δηλαδή τη δημοκρατία, μπορεί εξίσου να διαθέτει τα προσόντα για να ηγηθεί του Ισλάμ. Αλλά για να το επιτύχει αυτό, θα πρέπει να απορρίψει την κληρονομιά του Ατατούρκ σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό απ' ό,τι απέρριψε η Ρωσία την κληρονομιά του Λένιν. Επιπλέον, θα χρειαστεί ένας ηγέτης της εμβέλειας του Ατατούρκ, που θα συνδύαζε την πολιτική με τη θρησκευτική νομιμοποίηση για να μετατρέψει την Τουρκία από διχασμένη χώρα σε κράτος πυρήνα.


(σελίδες 246 & 247)








Ο Τούρκος πρόεδρος, σκληρός επικριτής του προέδρου της Αιγύπτου, Άμπντελ Φάταχ αλ Σίσι, συχνά σε δημόσιες ομιλίες του, έχει κάνει την χειρονομία με τα τέσσερα δάχτυλαΚατά την διάρκεια τηλεφωνικής συνομιλίας του Τούρκου προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τον Αμερικανό ομόλογό του, Μπαράκ Ομπάμα, την προσοχή των διεθνών μέσων τράβηξε ένα γλυπτό που υπάρχει επάνω στο γραφείο του Ερντογάν, στο πολυτελές νέο προεδρικό μέγαρο στην Άγκυρα.

Η φωτογραφία με το γλυπτό δόθηκε στην δημοσιότητα στις 10 Νοεμβρίου και δημιούργησε ερωτηματικά σχετικά με την σημασία του, αλλά και την ύπαρξή του σε περίοπτη θέση στο γραφείο του ισχυρού άνδρα της γειτονικής χώρας.


Το γλυπτό απεικονίζει έναν χαιρετισμό με τέσσερα δάχτυλα, ενώ στην βάση του υπάρχει μια επιγραφή που αναφέρει: «Ένα έθνος, μια σημαία, μια πατρίδα, ένα κράτος». Πρόκειται για την χαρακτηριστική χειρονομία, που έχει γίνει γνωστή με το όνομα «Rabia» και αποτελεί το σύμβολο της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, της οποίας ηγετικό μέλος υπήρξε ο ανατραπείς πρόεδρος της Αιγύπτου, Μοχάμεντ Μόρσι.

Η συμβολική χειρονομία πήρε το όνομά της από την πλατεία «Rabia» του Καΐρου, εκεί, όπου το καθεστώς του σημερινού προέδρου της Αιγύπτου, Άμπντελ Φάταχ αλ Σίσι, κατέστειλε δια της βίας τις μαζικές διαδηλώσεις εναντίον του πραξικοπήματος που ανέτρεψε τον ισλαμιστή πρόεδρο Μόρσι τον Ιούλιο του 2013.

Ο πρόεδρος Ερντογάν, σκληρός επικριτής του σημερινού καθεστώτος στην Αίγυπτο, έχει συχνά κάνει την συμβολική χειρονομία σε δημόσιες ομιλίες του.








Η αποκαθήλωση του Κεμάλ στην Τουρκία είναι ένα θέμα που ειδικά μετά από την απόπειρα πραξικοπήματος,έχει πάρει διαστάσεις. Ο Ερντογάν με τις δηλώσεις αμφισβήτησης της Συνθήκης της Λωζάννης και των “συνόρων της καρδιάς του”, έδειξε τις προθέσεις του.Ο Κεμάλ ήταν υποχωρητικός και δέχτηκε συμφωνίες που έδωσαν εδάφη που δεν έπρεπε κατά την άποψη του σουλτάνου Ερντογάν.

Η αποκαθήλωση αρχίζει να γίνει αισθητή και μ΄ άλλους τρόπους. Που φαίνονται ασήμαντοι, αλλά δεν είναι.

Στη Ριζούντα το άγαλμα του Κεμάλ Ατατούρκ απομακρύνθηκε από την κεντρική πλατεία της πόλης που είναι ιδιαίτερη πατρίδα και προπύργιο του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Η απόφαση, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ προκάλεσε έντονη διαμάχη σε όλη την χώρα.

Οι αρχές προχώρησαν, εν μέσω συγκέντρωσης διαδηλωτών την Πέμπτη το πρωί στην μεταφορά του αγάλματος του πατέρα της τουρκικής δημοκρατίας από την κεντρική πλατεία της παράκτιας πόλης στην Μαύρη Θάλασσα, στον προαύλιο χώρο του κυβερνείου της επαρχίας.

Τα τελευταία χρόνια, ο ισχυρός άνδρας της Τουρκίας έχει προβεί σε τροποποιήσεις κανόνων που εγγυώνται τον κοσμικό χαρακτήρα του σύγχρονου τουρκικού κράτους που ίδρυσε ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ το 1923, προκαλώντας κάθε φορά κύμα επικρίσεων εκ μέρους της κοσμικής αντιπολίτευσης.

«Προσπαθούν να διαγράψουν τον Ατατούρκ από την μνήμη της Ρίζε» δήλωσε ο Ομερ Τοπράκ, πρόεδρος του συλλόγου για την προώθηση της κεμαλικής σκέψης, σύμφωνα με την εφημερίδα Hürriyet.

Ο Τοπράκ μαζί με τον Σαλτούκ Ντενίζ αξιωματούχο του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP, αξιωματική αντιπολίτευση) στην επαρχία συμμετείχαν στην διαδήλωση κατά την μεταφορά του αγάλματος.

«Πριν θέλανε να απομακρύνουν το άγαλμα αντικαθιστώντας το με ένα ποτήρι τσαγιού», τόνισαν οι διαδηλωτές, αναφερόμενοι σε μια ιδέα της δημοτικής αρχής τον περασμένο χρόνο, που τελικώς εγκαταλείφθηκε λόγω κατακραυγής.

Η αρχή αντ’ αυτού αποφάσισει να στήσει ένα μνημείο για θύματα του στρατιωτικού πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου.

«Σήμερα είναι μια μαύρη μέρα για την Ρίζε», τόνισε ο Τοπράκ, σε μια φράση που διαδόθηκε ευρέως από χρήστες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που εξέφραζαν την αποδοκιμασία τους για την απόφαση.

Ο Τοπράκ προειδοποίησε μάλιστα ότι οι διαδηλωτές θα επαναφέρουν το άγαλμα στην θέση του στην πλατεία, αν οι τοπικές αρχές δεν αποσύρουν το σχέδιο τους.

Ο δήμαρχος της Ρίζε, εκλεγμένος με το κυβερνών κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) Ρεσάτ Κασάπ απέρριψε σήμερα τις κατηγορίες, τονίζοντας ότι το άγαλμα του Κεμάλ τοποθετήθηκε μπροστά από τα γραφεία του κυβερνείου, καθώς εκεί θα πραγματοποιούνται οι επίσημες εκδηλώσεις.

«Είμαστε βαθιά προβληματισμένοι από τις προσπάθειες κάποιων (…) που ψάχνουν για κρυμμένους λόγους πίσω από αυτή την απόφαση», τόνισε με ανακοίνωση που εξέδωσε ο δήμαρχος.
ΠΗΓΗ: http://protagorasnews.blogspot.gr
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.