Κατερίνα θηνιώτη-Παπαδάκη

Χαρὰ ἡ τοῦ κόσμου ξένη.
Ποιά παιδεία χαρς παραδίδουμε στὰ παιδιά μας;
Μήπως τὰ ἐγκαταλείψαμε στὸ «καφὲ τς χαρς» τν ΜΜΕ, ποὺ διακωμωδεῖ ὅλους τος θεσμος τς  ἀνθρώπινης συνύπαρξης;
Γίναμε στίες γιὰ νὰ γνωρίσουν τὰ παιδιὰ τὴ χαρὰ τν σύχιον, τὴ χαρὰ τὴ μυστικὴ ἀπὸ τὴ ζσα πνοὴ τοῦ Θεοῦ στν πνοή μας;
Μὰ πς νὰ μιλήσεις στὰ παιδιὰ γιὰ τοτο τὸ λεπτὸ καὶ κεκρυμμένο μυστήριο τς χαρς σήμερα ποὺ ἡ χαρὰ ἔχει ταυτιστεῖ μὲ τν νοησία, τκεν καὶ τὸ θόρυβο;
Θυμμαι χιόνιζε. Στρέφοντας τὸ βλέμμα στν αλὴ εδα τὸ μικρὸ παιδὶ ποὺ εχε νοίξει διάπλατα τὰ χέρια του, καὶ μὲ τὸ κορμί του σὲ σχμα σταυροῦ γύριζε γύρω-γύρω κοιτώντας κστατικὰ πρς τὰ πάνω τν τρελὸ χορὸ τν νιφάδων.
– Ξέρεις τί κανες κεῖ ἔξω; ρώτησα.
– Τι κανα;
– Προσευχή. Εχες γίνει νας ζωντανς σταυρς καὶ γύριζες γύρω γύρω σὰ νὰ ελογοσες. Εχες διαποτιστεῖ ἀπὸ τὸ μυστήριο τς Δημιουργίας καὶ εχες νοιχτεῖ νὰ τὸ γιορτάσεις. Ατὴ εναι ἡ χαρὰ τς προσευχς. Ατὴ ἡ κατάληψη πὸ τὰ μυστήρια το Θεο.
Καὶ ἄλλοτε, μεγαλύτερος, μές στν καρδιὰ τοῦ θέρους, μὲ τὸ κύμα μως νὰ ξεπερνᾶ τὸ μπόι του, ρπαγμένος πὸ τν γριο παλμὸ τοῦ στερεώματος, βάδιζε πέντε, δέκα βήματα κατμκος τς κτς κι στερα στρεφε πρς τὰ νερά, τέντωνε τὰ χέρια, παιρνε πάλι τὸ σχμα τοῦ σταυροῦ τὸ σμα, σπου τὰ κατέβαζε καὶ βάδιζε πάλι πέντε δέκα βήματα καὶ ξανὰ ἀπ’ τν ρχὴ ὁ ἴδιος χορς, ὥσπου στὸ τέλος κανε χωνὶ τὰ χέρια στὸ στόμα του καὶ δυνατὰ φώναξε στ’ γρια λμυρὰ νερὰ τὸ ὄνομά του.
 Λαβαίνω κι γὼ ἀφορμὴ  καὶ στος γριους κυματισμος τν δοκιμασιν τοῦ θυμίζω τὸ μυστήριο ποὺ τν γραφε σταυρὸ στὸ ἀκρόγιαλο, φήνοντας μάλιστα ς λπίδα ερήνης στφουρτούνα τ’ νομά του.
Στν καλύτερη περίπτωση διδάσκουμε τὰ παιδιὰ τν προσευχή, λλὰ λησμονομε νὰ τος δείξουμε τὴ χαρὰ τς προσευχς, τν παλμὸ καὶ τν θεο δυναμισμὸ ποὺ μεταγγίζειεροκρυφίως στὴ ζωή τους.


«Ἡ ἀληθινή χαρά εναι ἡ πονεμένη», γράφει ὁ Κόντογλου. Πονεμένη λλὰ μακρόθυμη. Ἡ χαρὰ δν εναι ὁ δρόμος τοῦ κόσμου, ὅπου παντοῦ καραδοκεῖ ὁ θάνατος. Ἡ χαρὰ εναι δρόμος τοῦ πόνου, που παντοῦ γρηγορεῖ ὁ Ἀθάνατος.
Ἡ χαρὰ δν εναι κάτι ποὺ θὰ βρες. Ἡ χαρὰ σοῦ ἔχει δη δοθε. Εναι τὸ φς τοῦ Θεοῦ ποὺ κατοικεῖ στν καρδιά σου. Εναι ἡ δυνατότητα ποὺ ἔχει δοθεῖ στν παρουσία σου νὰ γίνει τὸ «χημα λίου τοῦ νοητο»ὁ  «νας τοῦ πνεύματος», τὸ «ψος τὸ ἄρρητον» πρς τὸ ὁποο ἔχει κληθεῖ ἡ ἀνθρώπινη φύση σου. δῶ βρίσκεται τὸ ἱερὸ ἔδαφος τς προσευχς ς μετοχὴ τς χαρς στὴ χάρη. ς μετοχὴ τοῦ εναι στὸ ἀεὶ εναι. κενο ποὺ ὁ ἅγιος σακ ὁ Σρος λέγει: «Ἡ χαρὰ ἡ ἐν τῷ Θεῷ εναι σχυροτέρα τς παρούσης ζως.» Διότι ατὴ ἡ χαρὰ ὑπερβαίνει τὴ φθορὰ τοῦ κόσμου, περβαίνει τς δοκιμασίες. Εναι ἡ κλίμακα ἡ μυστικὴ ποὺ φέρνει μιὰ λεπτὴ καταλλαγὴ καὶ ἀγαλλίαση ς νὰ βρισκόμαστε «μέσον πυρς στάμενοι καὶ μὴ φλεγόμενοι» διότι εμαστε ναμμένοι πὸ τὸ πρ τς θεότητος.
Δν εναι ἡ χαρὰ ἡ πόρνη τοῦ κόσμου τούτου, ἡ ταυτισμένη μ τν δονή τ σκοτεινοχαρ πο σ γεμίζει πληγς κα διαβρώνει τν ρετὴ τοῦ προσώπου  καταπνίγοντας τν ἐλπίδα  πο φέρνει  ὁ Θες στν κόσμο μ τν παρουσία σου. Ατὴ ἡ  ἀφώτιστη χαρὰ εναι κενὸ καὶ κακία πο κατακερματίζει τν παρξη κα διασπ  τν κόσμο. Ἡ ἐν τῷ Θεῷ χαρσυμπάσχει μετὰ πασχόντων κα χαίρει μετὰ χαιρόντων. Εναι καρδιὰ ποὺ φλέγεται, ποὺ διακονε, πού γίνεται τρόπος κα χρόνος σταυραναστάσιμος. Παίρνει στος μους της τβάρος τοῦ κόσμου γιὰ νὰ ἐμφυσήσει σ’ ατὸ πνοὴ ζως, στοργὴ παραδείσια στε ν’ νακτήσει πάλι ὁ κόσμος τν κεκρυμμένη του ραιότητα, ν’ ναστηθεῖ  ἐκπεσμένη του δόξα. «Χριστς νέστη χαρά μου» προσφωνοσε ὁ ἅγιος Σεραφεμ τοῦ Σάρωφ ποιον συναντοσε. Διότι κάθε παιδ τοῦ Θεοῦ  ἀποτελεῖ τς χαρς  τὸ ἀναστάσιμο σήμαντρο. «Νν πάντα πεπλήρωται φωτός», καλύτερος ρισμς γι τ χαρὰ ὡς ἀναστάσιμη μετοχ  δέν πάρχει.
– Διψ, εχε πε ο μικρς φτάνοντας γιὰ προσκύνημα στὸ πατρογονικό  Κακοπέρατο.
– Ζήτα πὸ ατὸ τὸ νερὸ γιὰ νὰ μν ξαναδιψάσεις ποτέ, τοῦ επα καὶ τν δήγησα στὸ εκόνισμα τς Ζωοδόχου Πηγς. Καὶ ἀπὸ τότε ατὴ ἔγινε ἡ φυσική μας κίνηση σὲ κάθε προσκύνημα. Μὲ τραβοσε πὸ τὸ χέρι καὶ μὲ ὁδηγοσε στοῦ «ζντος δατος» τν «πηγὴ τν κένωτο».
«Χαρε χαρς δοχεον.» Δν βρίσκεται στήν κπόρνευση ἡ χαρά μας λλ στν ναπαρθένευση. Μ τν ννοια το Παύλου Εδοκίμωφ: «Σκοπς το γάμου εναι  διάσωση τς παρθενικότητας τν συζύγων.» Χριστός, ἡ ἀληθιν καί ἄχραντος χαρ τοῦ κόσμου. 

Ζήτησε ὁ δάσκαλος νὰ ξέρουν τν πόμενη μέρα τὸ «Πάτερ μν» π’ ξω.
– Δν εναι μάθημα ατό, επα. Ατὸ εναι ἡ προσευχὴ τοῦ Κυρίου. Δν μαθαίνεται πως τὰ μαθήματα. Ατὸ εναι χαρ θείας  κοινωνίας.
– Τί θὰ κάνουμε; ρώτησε.
– Σήκω, θὰ ἀνηφορίσουμε ς τὸ ξωκκλήσι τοῦ ἁγίου Κωνσταντίνου.
Μετουσιώθηκε ἡ πορεία σ μυστικὴ ἀγωγή. λα γύρω μας σιωποσαν νὰ ἐνδυναμώσουν τν λόγο. λα προσεύχονταν. Ἡ ἐσπερινὴ αρα συνηγοροσε. ναβα μ τίς παραβολς τοῦ Χριστοῦ τὰ νοήματα καὶ ἡ μυρωμένη σιωπὴ τς κτίσης βοηθοσε νὰ διαποτίσουν τὴ μνήμη. σπου φτάσαμε. Σαρώσαμε τὸ ξωκκλήσι, βάλαμε λαιο καὶ φλόγα στς φωλις τν καντηλιν, νάψαμε τὸ θυμίαμα καὶ ζητήσαμε τὴ μεσιτεία τοῦ ἁγίου.
γιος ὁ Θεός, γιος σχυρός, γιος θάνατος. Ἄρχισε μὲ συστολὴ νὰ λέγει τὸ «Πάτερ μν», ἀφουγκραζόμενος τν δικό μου ψίθυρο που ξεχνοσε τὸ λόγο.
ταν μετὰ τὸ «Δι’ εχν» κινήσαμε νὰ φύγουμε, πρόσμενα να τεράστιο φεγγάρι σν παρρησία Θεοῦ μς ρπαξε.
– Εδες, εναι κλειδὶ τὸ «Πάτερ μν», νοιξε τν ορανὸ κι ναψε κι ατς γιὰ μς τὸ καντήλι του, νά ’χει ερὸ φς ἡ πορεία μας. Δν εναι πλὰ λόγια ἡ προσευχή. Εναι κίνηση θείας ζως στὴ ζωή μας. Νὰ τὸ θυμσαι καὶ νὰ κρατς τὸ κλειδί της στν ψυχή σου.
Κι λλη φορὰ τν βρκα μαζεμένο, σκεφτικό, βαρύθυμο.
– Τί χεις; ρώτησα.
– Νά, ὁ φίλος μου ὁ Κώστας θὰ μείνει σὲ καλύτερο χωριὸ ἀπὸ τὸ δικό μας, ποὺ ἔχει παιδιά, κούνιες καὶ σχολεο.
– Δν μοῦ λές, τν γαπς τν Κώστα;
– Φυσικά.
– Καὶ τί ζητς στν προσευχή σου, νὰ εναι καλύτερα ἢ χειρότερα πὸ σένα;
– Ατὸ εναι; επε καὶ πετάχτηκε ξω καὶ ἔπαιζε χαρούμενος.
Διότι εναι ἡ προσευχὴ τὸ ἀναστάσιμο σμα τοῦ κόσμου. νας νθαδικς τόπος μετάστασης στς ελογίες τοῦ Παραδείσου. που λοι, ζντες καί κεκοιμημένοι, πρόγονοι καίπόγονοι ν Χριστ γινόμαστε να σμα πού περβαίνει κάθε χωροχρονική τραγικότητα.
Ατὴ τν γωγὴ τς χαρς ποὺ ὑπερβαίνει χρο καὶ χρόνο, τὴ «θανάτῳ θάνατον πατήσασα», τν ερὴ χαρὰ ποὺ εναι μπόλιασμα θείας δύναμης τν παραδώσαμε στὰ παιδιά μας; μήπως τν γκλωβίσαμε σὲ  πρόσκαιρες μέριμνες μὲ στόχο τοῦ Γολγοθᾶ τὰ ἀργύρια;
Τὰ κάναμε νὰ νιώσουν στὸ ἄναμμα τοῦ κεριοῦ τὸ μυστικὸ ἀγνάντεμα τν πραγμάτων π τὰ ἔσχατα τς θείας καθολικότητας; ναψαν οἱ ὀφθαλμοί τους π τν ασθηση Θεοῦ στν καρδιά τους; λλοιώθηκαν π τν γλυκασμ τς γγύτητάς Του; Γεύθηκαν τν λευθερία τους ς διαστολ τς αωνιότητας π τ μπόλιασμα τοῦ πνεύματός τους στ Πνεμα τοΘεονστερνίστηκαν τ σπουδή τοῦ σταυροῦ ὡς γωγ καί ρωγ διακονίας γι τν ναστάσιμη χαρ τοῦ κόσμου; γινε ἡ θεία χάρη ὁ τόπος κα ὁ τρόπος τς χαρς τους;πάρχουν ς υο φωτός;
Καί πς νσταλάχτηκαν λα τοτα στν συνειδητότητά τους; φήσαμε τν Θεό ν γάπν λευθερίᾳ καί ληθείᾳ ν τ ἐπισκεφτε; Γίναμε ἡ γόνιμη σιγ κα ἡ προσευχ γι ατά; Μς εδαν ερηνόχυτα ν δακρύζουμε γι τν χαρά τους κα τ χαρ  λάκαιρου το κόσμου;

– Μν κάνεις τόσους σταυρούς. Καὶ μὲ λιγότερους σώζεσαι.
– Μὰ ατοὶ δν εναι γιὰ μένα. Γιὰ μένα καναν οἱ παποδες μου. Ατοὶ εναι γιὰ σένα, πάντησα, καὶ τί γυρνᾶ καὶ μοῦ λέει ὁ μικρός.
– , τότε νὰ κάνεις περισσότερους!

«Κατερινιώ μου μάλαμα,
Κατερινιώ μου μέλι,
Κατερινιὼ κρύο νερ
ποὺ πίνουν οἱ ἀγγέλοι»!
Τόσο πλὰ χύνονταν π’ τὸ νανούρισμα τς μάνας ἡ χαρὰ ἡ μυστικὴ στν ψυχή μου.
«Τέτοια χαρὰ πς τὴ βαστον,
πς τν νασηκώνουν
νὰ μὴ διψονε οἱ θνητοί
κι οἱ ἄγγελοι βουρκώνουν;»

Προσευχήσου. Κάνε τὸ εναι, ε εναι μετὰ τοῦ συνανθρώπου καὶ ε εναι μετὰ το Θεο. Χαρε.


Δημοσιεύθηκε στο τχ 281 (Μάιος 2016) της "Πειραϊκής Εκκλησίας", μέσα στα πλαίσια του αφιερώματος «Χαρά εν όλω τω κόσμω».
Ο ζωγραφικός πίνακας που πλαισιώνει τη σελίδα είναι έργο της Καίτης Νικολάου.
πηγή ψηφιακού κειμένου: Αντίφωνο