Σάββατο 9 Μαρτίου 2024

Βασίλης Χατζηϊακώβου για ιδιωτικά πανεπιστήμια: «Η Παιδεία και ο Πολιτισμός δεν αντιμετωπίζονται με σοβαρότητα από το πολιτικό σύστημα»

:


Υπηρετεί τον χώρο του Πολιτισμού 40 περίπου χρόνια. Του αρέσει να λέει ότι το Βιβλίο είναι ο καθρέφτης της Παιδείας μας. Το 2021 στα 56 του έκανε ένα βήμα που λίγοι περίμεναν. Αποφάσισε να δώσει Πανελλαδικές από έναν «καημό» και για μία «δικαίωση» για να μπει στην Θεολογική ή σε ένα Τμήμα Φιλοσοφίας.


Ο πειραματισμός της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής τον «έριξε» φέτος σε ένα Τμήμα απαιτήσεων το Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου που όσοι τον γνωρίζουν λένε ότι του «πάει γάντι» αλλά ο ίδιος επισημαίνει ότι ακριβώς αυτό αποδεικνύει το άδικο του πράγματος και τις στρεβλώσεις του συστήματος, δηλώνοντας το μεγαλύτερο «θύμα» αυτής της ιστορίας που έχει και πολλά άλλα θύματα, βεβαίως για τα οποία κανείς δεν μίλησε, κανείς δεν νοιάστηκε και κυρίως οι σύμβουλοι της πρώην υπουργού που δεν προσπάθησαν να βελτιώσουν πράγματα και να άρουν αδικίες! Ο λόγος για τον Βασίλη Χατζηϊακώβου!

Ο γνωστός εκδότης μίλησε στο topontiki.gr με αφορμή το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, τις αδικίες του συστήματος, αλλά και τη δική του αρνητική εμπειρία από τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Τι πρέπει να αλλάξει στο σύστημα, πώς αντιμετωπίζει η πολιτεία την Παιδεία και τον Πολιτισμό, ενώ γιατί οι μεταρρυθμίσεις των ελληνικών κυβερνήσεων από τις απαρχές της μεταπολίτευσης μέχρι σήμερα είναι αποτέλεσμα έντονων, άνευ λόγου και ουσίας διαξιφισμών.

Αναλυτικά τι μας είπε:

1) Τι σηματοδοτεί το «Eλεύθερο Πανεπιστήμιο» όπως τιτλοφορείται το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης; Είναι το τέλος της Δημόσιας Παιδείας;


«Ωραίος τίτλος! Γιατί η Ελευθερία δίνει υποσχέσεις! Θα λυθεί όμως το πρόβλημα που ζούμε σε σχέση με την Παιδεία και ως Εκπαίδευση και ως Κουλτούρα; Θα πάμε στην ουσία η στην πεπατημένη λογική όπου μία εκπαιδευτική πολιτική δεν είναι επαρκής μόνο και μόνο επειδή επιβάλλει πολλά μέτρα. Σχεδόν όλες οι εκπαιδευτικές μεταβολές και μεταρρυθμίσεις των Ελληνικών κυβερνήσεων από τις απαρχές της μεταπολίτευσης μέχρι σήμερα είναι αποτέλεσμα έντονων, άνευ λόγου και ουσίας διαξιφισμών. Αν κάτι δεν αλλάζει αυτό είναι τα θύματα: οι μαθητές. Δυστυχώς η Παιδεία και ο Πολιτισμός δεν αντιμετωπίζονται με την πρέπουσα βαρύτητα και σοβαρότητα από το πολιτικό σύστημα, ενώ είναι ακριβώς τα πεδία εκείνα στα οποία θα έπρεπε να υπάρχουν σύμπνοια, συνέργειες και κοινοί στόχοι. Πολλοί θα θυμούνται ότι μία από τις μεγαλύτερες και ουσιαστικότερες μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία έγινε επί Γεωργίου Παπανδρέου με την συμβολή στοχαστών και επιστημόνων όπως ο Ε.Παπανούτσος, ο Ι.Θ.Κακριδής και ο Λ. Ακρίτας σε συνεννόηση με πρόσωπα από την «άλλη πλευρά» όπως ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, ο Κωνσταντίνος Τσάτσος κ.α.


Σε κάθε περίπτωση, τα επιτεύγματα στον Πολιτισμό και οι εμβληματικές στιγμές της Τέχνης δημιουργήθηκαν από συντροφιές οι οποίες, στην καλύτερη μορφή τους, προϋποθέτουν την συνύπαρξη και σύμπραξη προσώπων με ιδεολογικές και άλλες διαφορές. Από τότε οι ανέμπνευστες πολιτικές, οι πειραματισμοί και οι άνευ λόγου, στόχου και ουσίας αλλαγές, με τροχοπέδη τον φτηνό συνδικαλισμό και τον άκρατο κομματισμό, μας οδήγησαν στην έλλειψη κοινωνικής παιδείας -κουλτούρας αν θέλετε- σε «αστοιχείωτους δασκάλους» και αγράμματους αποφοίτους πανεπιστημίων. Μακάρι πριν φτάσουμε στο ζητούμενο που είναι η αναβάθμιση του Δημοσίου Πανεπιστημίου και γιατί όχι, ένα βήμα μπροστά με “μη κρατικά Πανεπιστήμια” ώστε να καταστεί η Ελλάδα παγκόσμιο κέντρο υψηλού επιπέδου Παιδείας, μακάρι επαναλαμβάνω μία ευφάνταστη κυβέρνηση να αποφάσιζε την δημιουργία ενός Υπερυπουργείου Παιδείας Πολιτισμού και Αγροτοτουριστικής Ανάπτυξης, που να σχεδιάζει και να κατευθύνει και τα επιμέρους υπουργεία να υλοποιούν. Για να πάρεις τέτοιου είδους αποφάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πρέπει να ανασχεδιάσεις εκ βάθρων όλες τις βαθμίδες για να έχεις αποτέλεσμα και θετικό κοινωνικό αντίκτυπο».

2) Εδώ και χρόνια βλέπουμε ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις αντί να ενισχύουν την Παιδεία, κάνουν βήματα προς της αποδυνάμωσή της. Τελικά η Παιδεία κοστίζει;


«Η Παιδεία και ο Πολιτισμός έπρεπε εδώ και δεκαετίες να έχουν καταστεί ο πραγματικός μοχλός ανάπτυξης και το λέω αυτό σε όλους αυτούς που διακατέχονται απλώς από μία διαχειριστική λογική στο πλαίσιο της οποίας η έννοια και λογική της ανάπτυξης είναι κενές περιεχομένου. Επαναλαμβάνω ότι για να έχεις ικανοποιητικά αποτελέσματα σε αυτά τα πεδία πρέπει να αρχίσεις από την βάση και τα βασικά, να μελετήσεις, να σχεδιάσεις, να πολεμήσεις σκληρά για το μέλλον! Εάν οι κρατούντες κατανοήσουν ότι το “κοινωνικό μας πρόβλημα” οι παθογένειες, το πνευματικό έλλειμμα και η απαιδευσία που διαπερνά τα πάντα, τα φαινόμενα βίας και εκφοβισμού και τόσες άλλες καταστάσεις ζόφου ότι είναι θέμα Παιδείας τότε ίσως καταλάβουν ότι εκεί πρέπει να τα δώσουν όλα χωρίς να υπολογίζουν το κόστος!»

3) Ως ένας άνθρωπος που έχετε βιώσει πρόσφατα τη διαδικασία με τις πανελλαδικές εξετάσεις και τη βάση εισαγωγής, νιώθετε αδικία, απογοήτευση ή ανικανότητα;


«Από την πρώτη στιγμή είδα πως μεθοδεύτηκε όλο αυτό και ενώ υπήρξαν καταστροφικά αποτελέσματα, κυριολεκτικά δεν ίδρωσε το αυτί κανενός! Ήμουν ο μόνος που μίλησα για τις ευθύνες όλων και που κατάλαβα όλη την έκταση της τεράστιας αδικίας, αλλά η ολοκληρωμένη άποψή μου και τα βέλη μου προς κάθε πλευρά έκαναν τους «φίλους» μου και τους «φιλελέδες» και τους «αριστερούς» να σιωπούν! Προφανώς έγινε ένας λανθασμένος σχεδιασμός, βιαστικά, ανεπαρκώς επεξεργασμένες προτάσεις, ένας τεχνητός κόφτης που δεν λύνει το πρόβλημα της «απαιδευσίας», δεν επηρεάζει σε τίποτα τις περιζήτητες σχολές, ένα σύστημα που εφαρμόστηκε βιαστικά, όλες οι παράμετροι και οι αδικίες σε αρκετούς υποψήφιους (χιλιάδες για την Αντιπολίτευση, αλλά σε μένα δεν μετράει αυτό), είχαμε θέματα ίσων ευκαιριών, είχαμε την παραπλάνηση με τους «κακούς μαθητές», ενώ έχουμε χαρακτηριστικά παραδείγματα αδικιών, ακόμη και αριστούχων υποψηφίων. Αν θυμηθούμε το χρονικό εν συντομία και να μιλήσουμε επί της ουσίας, το πρώτο που θα μας έρθει στο μυαλό είναι ότι το μέτρο πέρασε την εποχή που η “κοινωνία ήταν στα πατώματα”! Η προηγούμενη υπουργός Παιδείας θέλοντας να αντιμετωπίσει αρνητικές πράγματι καταστάσεις, αλλά και μια γενικότερη ” μπαχαλοποίηση” στον χώρο της Παιδείας θεώρησε ότι θα ξεκινήσει την λύση του προβλήματος με την περίφημη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ).

Το πείραμα όμως αυτό έγινε χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό και με προχειρότητα στους υποψήφιους του ’21. Τα παιδιά αυτά είναι ακριβώς αυτά που από την Πρώτη Δημοτικού έζησαν την Κρίση και δεν πάτησαν το πόδι τους στο Σχολείο όλη την χρόνια ως υποψήφιοι λόγω της καραντίνας. Όπως φάνηκε από την πρώτη στιγμή η ΕΒΕ δημιούργησε τεράστια ζητήματα και προβλήματα και πάρα πολλές αδικίες με θύματα τους μαθητές/υποψήφιους, με την αντιπολίτευση που εξαιτίας των “κατορθωμάτων” της, πέρασε το μέτρο της ΕΒΕ να ρίχνει λάδι στην φωτιά και την ηγεσία του υπουργείου να μην παραδέχεται τα λάθη και να γίνεται άτεγκτη. Τον λαϊκισμό αυτόν εις βάρος των παιδιών τον ζήσαμε και στις τελευταίες εκλογές και από τις δύο πλευρές! Οι μεν να λένε: εμείς θα καταργήσουμε την ΕΒΕ και οι άλλοι να μην μπαίνουν στα Πανεπιστήμια με λευκές κόλλες ενώ είδαμε με το μέτρο να αδικούνται και αριστούχοι! Μπορούσαν να γίνουν βελτιώσεις και δεν έγιναν. Βλέπουμε όμως με λύπη ότι ούτε η νέα ηγεσία του υπουργείου να μην αγγίζει το πρόβλημα και να συνεχίζει με την λανθασμένη τακτική της ΕΒΕ. Ολο το σύστημα πρέπει να αλλάξει!

Το ακούμε κάθε μέρα από ειδικούς της Εκπαίδευσης και από επώνυμη αρθρογραφία πολλών προσώπων όπως του καθηγητή κυρίου Μπαμπινιώτη! Το σύστημα είναι αδιάβλητο αλλά και άδικο!».

4) Γιατί εκτιμάτε ότι ενώ μεγάλος μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας (φοιτητές, καθηγητές, προσωπικό) αντιδρά στο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση επιμένει στη ψήφισή του;


«Μακάρι όλα αυτά να μην είναι αποτέλεσμα ιδιοτελούς αντίληψης, ιδεοληψιών, εξυπηρέτησης συμφερόντων, κομματοκρατίας, παραταξολαγνείας, ανούσιων διαξιφισμών κλπ κλπ… Προείπα για την σύμπνοια, την συμμετοχή και την συνύπαρξη! Βάζοντας ως πρόταγμα δύο λέξεις Ελευθερία και Δημιουργία, θεωρώ ότι ο επιθυμητός στόχος πρέπει να είναι: Καλύτερα Πανεπιστήμια με Ισοτιμία, Ισονομία, Δικαιοσύνη και Δημοκρατία! Με Δημιουργία και Ελευθερία!»


ΠΗΓΗ:https://www.topontiki.gr/2024/03/08/vasilis-chatziiakovou-gia-idiotika-panepistimia-i-pedia-ke-o-politismos-den-antimetopizonte-me-sovarotita-apo-to-politiko-sistima/?fbclid=IwAR0DahzvOTjPKzhoL69Ew7Q718B8kQnb8qLEhsgpZPQQNZvxpLnJGe9YmH4
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.