*προδημοσίευση από το υπο έκδοση δοκίμιο με τίτλο :
Η «κανονικοποίηση» των κρίσεων: Σκέψεις κοινωνιολογίας και δομικής ψυχολογίας στη σύγχρονη εποχή.
Οι «απροσδιόριστοι παράγοντες» των κρίσεων εντός των ανθρώπινων συστημάτων
του Δημ.Ναπ.Γιαννάτου
Ο θεμελιακός «μεγάλος μετασχηματισμός» των εννοιών με τις οποίες ασχοληθήκαμε έως τώρα (ιδιαίτερα στις Θετικές Επιστήμες) και της αξίας του πολιτικού σημαινόμενου στις μέρες μας, σχετίζεται εν πολλοίς και με την ερμηνευτική στρέβλωση που υπέστη από τον Θεολογικό Σχολαστικισμό του δυτικού Μεσαίωνα, η αρχαιοελληνική κοσμολογική φιλοσοφία μας (από τους Προσωκρατικούς μέχρι τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη) και η οντολογική γνωσιολογική της συνέχεια στους χριστιανούς Φιλοσόφους της μέσης και ύστερης Βυζαντινής περιόδου (Καππαδόκες Πατέρες, Μάξιμος Ομολογητής, Γρηγόριος Παλαμάς, κ.α),. Ο Θεολογικός Σχολαστικισμός, διαμόρφωσε ένα αυστηρό, ατομοκεντρικό φιλοσοφικό σύστημα «παρέκκλισης» που χαρακτηριζόταν από τον άκρατο αιτιοκρατικό «ορθολογισμό» (ρασιοναλισμό), την αποθέωση του γραμμικού Χρόνου και το χρησιμοθηρικό πνεύμα.
Η «παρέκκλιση» αυτή, επηρεάζει ακόμα την σύγχρονη Πολιτική και την Επιστήμη. Το «παράδειγμα» της φιλοσοφικής παρακαταθήκης του Ηράκλειτου είναι χαρακτηριστικό στις μέρες μας. Σε όλους τους επιστημολογικούς χώρους, κυριαρχεί αποκλειστικά η βαθιά οντολογική φράση του «Τα πάντα ρει». Από την Πολιτική και την Οικονομία, από την Εκπαίδευση και την Τέχνη μέχρι την διαφήμιση προϊόντων και τις σύγχρονες μετανεωτερικές σχολές ψυχοθεραπείας, «επιλέχτηκε» και καθιερώθηκε εκείνη η παρακαταθήκη του Ηράκλειτου που μπορεί να αξιοποιηθεί στην εργαλειακή, μονοδιάστατη χρησιμοποίηση της «αλλαγής» και του «Χρόνου», έναντι της κοινωνικής οντολογίας του «Είναι», της «κοινότητας των σχέσεων» και τη Δημοκρατίας. Λησμονήθηκε – αποσιωπάται δηλαδή – ότι πυρήνας της φιλοσοφίας του Ηράκλειτου για την εύρεση της Ουσίας και της «αλήθεια» των όντων (σ.σ, επομένως και για την γέννηση μιας ουσιαστικής και αναγκαία , συμφωνημένης «καινοτομίας» τις μέρες μας) ήταν ο «Ξυνός» (κοινός) Λόγος. Η δυναμική εξεύρεση της «αλήθειας» εξαρτάται από το «κοινωνείν», από τη σχέση και μετοχή των ανθρώπων στον «κοινό Λόγο». «Το αληθεύειν εστί κοινωνείν». Ναι, τα «πάντα ρει», αλλά εντός εδάφους, ενός τόπου σχέσεων κοινωνίας, ως η ουσία και «Είναι» της Πόλεως.
Η σύνθεση των αντιθέτων/αντιθέσεων, η δυναμική αλλαγή και ο Χρόνος, είχαν πάντα ανάγκη έναν Τόπο, ένα έδαφος» που είναι το «Είναι» του ανθρώπου και των σχέσεων και όχι ο «ρευστός χρόνος» των καιρών μας, ως «καινοτομία». Ο οποίος «κανονικοποιεί» και κοινωνικοποιεί τις κρίσεις, επειδή όλα είναι «χρόνος» (και χρήμα, θα πρόσθετα, αλλά τούτο είναι ένα τεράστιο ζήτημα που ξεπερνά τις φιλοδοξίες του παρόντος κειμένου) και όχι «κοινωνία του Δήμου» που συναποφασίζει. Δημοκρατία, δηλαδή. «Καθ’ότι αν κοινωνήσωμεν, αληθεύομεν, ά δε αν ιδιάσωμεν, ψευδόμεθα», έλεγε ο Ηράκλειτος. Αν ιδιωτεύουμε, αν «κοινωνία» είναι η ιδιωτική βούληση των Θεσμών της Εξουσίας ή/και των κατακερματισμένων ατομικών ναρκισσιστικών «Εγώ» της ρευστής μετανεωτερικότητας που ζούμε, τότε «ψευδόμεθα» σε καθεστώς ανελευθερίας και ημι-δημοκρατίας.
Μιας μετα-δημοκρατίας, εντός της οποίας η επιμονή στον σκόρπιο ατομικιστικό λόγο, οδηγεί τα υποκείμενα να συμμετέχουν αποκομμένα και «αυτονομημένα» ως «ιδιώτες» σε κάποιον σχετικιστικό κοινό Λόγο. Τότε η «αυθεντία» της Εξουσίας και η επιστήμη-εργαλείο, βρίσκει γόνιμο έδαφος για την υποβάθμιση των «κοινών» της Δημοκρατίας. Τότε η λήθη των γεγονότων και της ρίζας των κρίσεων, εξουδετερώνει τον διαφορετικό Λόγο και την δυναμική, εναλλακτική επίλυσή τους ως συμφωνία της «κοινωνίας», ως αποτέλεσμα σχέσεων κοινής συμβίωσης, ανάμεσα σε Πρόσωπα και όχι σε νομαδικά άτομα-ιδιώτες, που λειτουργούν ως στάρτ απ, «αυτόνομες» μονοπρόσωπες εταιρίες.
ΠΗΓΗ:https://tokoinonikoodofragma.org/2023/08/30/%CE%BF-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CF%82-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%83%CF%87%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9/?fbclid=IwAR1G-mdGoWAs-lcsG0VmKVoKp0st-Uw0jUtrE5qEZ5xcgi9sfobVdK2sKus
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.