Τρίτη 12 Μαΐου 2020

Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο για το Περιβάλλον

Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο για το περιβάλλον ζητούν δεκάδες περιβαλλοντικές οργανώσεις, καθώς και η Αντιπολίτευση. Ως μη όφειλε, η Κυβέρνηση επιχειρεί να το “περάσει” με τη διαδικασία του “κατεπείγοντος”, σε συγκυρία που η Βουλή έχει μειωμένη σύνθεση. 
Πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του περιβαλλοντοκτόνου νομοσχεδίου είναι ότι περιλαμβάνει περιπτώσεις με άρση της προστασίας των προστατευόμενων περιοχών της συνθήκης Ραμσάρ, αλλά και η διευκόλυνση της ανέγερσης των θηριωδών ανεμογεννητριών που ενώ κατ’ όνομα είναι φιλικές, στην πράξη καταστρέφουν το φυσικό περιβάλλον, θέμα που έχουμε αναδείξει επανειλημμένα. 
Η Χ.Δ. ζητεί την απόσυρσή του νομοσχεδίου, το οποίο καταστρατηγεί την προτεραιότητα της προστασίας του περιβάλλοντος προς όφελος οικονομικών συμφερόντων της Ολιγαρχίας.     
Σε ψήφισμα που κυκλοφορεί και υπογράφεται από δεκάδες συλλογικότητες, τονίζονται, τα εξής:
ΑΜΕΣΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ  ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ»
Το νομοσχέδιο με τίτλο «Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» που η κυβέρνηση ετοιμάζεται πυρετωδώς  να φέρει προς ψήφιση σε μια πρακτικά κλειστή βουλή λόγω καραντίνας, δεν πρέπει να επιτρέψουμε να περάσει γιατί:
1. Καταργεί την ουσία της προστασίας των περιοχών Natura 2000 και προωθεί ακόμα και μεταλλευτικές δραστηριότητες και εξορύξεις υδρογονανθράκων σε περιοχές προστασίας της φύσης
2. Εκθέτει σε κίνδυνο τις προστατευόμενες περιοχές, καταργώντας την αυτοτέλεια των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ) 
3. Επιτρέπει την καταστροφή του περιβάλλοντος στο όνομα των κατά βούληση επενδυτικών σχεδίων, εκχωρώντας τον έλεγχο των μελετών (ΜΠΕ) σε ιδιώτες και επιβάλλοντας ασφυκτικές προθεσμίες για γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών
4. Προωθεί την αλόγιστη επέκταση των βιομηχανικών ΑΠΕ, κυρίως των αιολικών, που έχουν ήδη προκαλέσει υποβάθμιση του περιβάλλοντος και οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών για την εξασφάλιση υπερκερδών των επενδυτών

5. Νομιμοποιεί τα αυθαίρετα εντός δασικών εκτάσεων  και κατά περίπτωση εντός υγροτόπων και ρεμάτων
6. Απλοποιεί τις διαδικασίες διαχείρισης στερεών αποβλήτων και δε λαμβάνει μέτρα κατά της υποβάθμισης των ρεμάτων από την ανεξέλεγκτη διάθεση αστικών και βιομηχανικών λυμάτων μέσα σε αυτά
7. Παραβιάζει Συνταγματικές διατάξεις, Ευρωπαϊκές οδηγίες και Διεθνείς συμβάσεις
Η τρέχουσα οικουμενική κρίση υποδεικνύει  την άμεση ανάγκη αλλαγής πλεύσης στη διαχείριση του περιβάλλοντος:  Πρέπει να φροντίσουμε για τη διατήρηση, την προστασία και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος, κι όχι να επιτρέπουμε στις κυβερνήσεις να θυσιάζουν το περιβάλλον στο βωμό εφήμερων οικονομικών συμφερόντων. Το πολυνομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» κινείται σαφώς στη δεύτερη κατεύθυνση.
Λαμβάνοντας  υπόψη  μάλιστα ότι έρχεται  προς ψήφιση εν μέσω μιας πρωτόγνωρης κατάστασης όπου οι πολίτες δεν έχουμε  δικαίωμα να ασκήσουμε τα στοιχειώδη συνταγματικά/δημοκρατικά μας δικαιώματα, να καλέσουμε συσκέψεις/συνελεύσεις, να συνεδριάσουν τα συλλογικά μας όργανα, να καλέσουμε συγκεντρώσεις κλπ , η όλη διαδικασία ψήφισης ενός σημαντικότατου για όλα τα περιβαλλοντικά  ζητήματα νομοσχεδίου μόνο αντιδημοκρατική μπορεί να χαρακτηριστεί.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, απαιτούμε την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου με τίτλο «Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» στο σύνολό του.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ:
1.  Καταργεί την ουσία της προστασίας των περιοχών Natura 2000 και προωθεί ακόμα και μεταλλευτικές δραστηριότητες και εξορύξεις υδρογονανθράκων σε περιοχές προστασίας της φύσης. Ορίζει  χρήσεις γης που τις καθιστούν επέκταση του αστικού χώρου,  καθορίζοντας 4 κλιμακούμενες ζώνες προστασίας  και δίνοντας έτσι τη δυνατότητα βαρέων επενδυτικών δραστηριοτήτων (πχ εξορύξεις), τουριστικής/εμπορευματικής «αξιοποίησής» τους και δημιουργίας μη αναγκαίων υποδομών μέσα σε αυτές (δρόμων, κτιρίων κλπ) .
2. Εκθέτει σε κίνδυνο τις προστατευόμενες περιοχές, καταργώντας την αυτοτέλεια των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ).  Υποβαθμίζονται οι ΦΔΠΠ που ήταν ανεξάρτητοι επιστημονικοί/περιβαλλοντικοί  φορείς, επόπτευαν τις προστατευόμενες περιοχές και γνωμοδοτούσαν για τα σχέδια διαχείρισης των ΠΠ και τυχόν δραστηριότητες μέσα σε αυτές. Δημιουργεί μία δύσκαμπτη διαχείριση, συρρικνώνοντας τον αριθμό τους, υποβαθμίζοντάς τους και αυξάνοντας την έκταση των περιοχών που εποπτεύουν. Οι αρμοδιότητές τους συγκεντρώνονται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, καταργώντας έτσι την αυτοτέλειά και την αποτελεσματικότητά τους.
3. Επιτρέπει την καταστροφή του περιβάλλοντος στο όνομα των κατά βούληση επενδυτικών σχεδίων, εκχωρώντας τον έλεγχο των μελετών (ΜΠΕ) σε ιδιώτες και επιβάλλοντας ασφυκτικές προθεσμίες για γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών. Καθιερώνει το θεσμό του «ιδιώτη αξιολογητή»  Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων(ΜΠΕ), μετατρέποντας την όλη διαδικασία της αδειοδότησης σε αδιαφανή και διάτρητη. Μειώνει ασφυκτικά τις προθεσμίες των γνωμοδοτήσεων των αρμόδιων υπηρεσιών και, χωρίς να τους δίνει τα απαραίτητα εργαλεία για να τις καταρτίζουν, καθιστά το ρόλο τους διακοσμητικό. ·
4. Προωθεί την αλόγιστη επέκταση των βιομηχανικών ΑΠΕ, κυρίως των αιολικών, που έχουν ήδη προκαλέσει υποβάθμιση του περιβάλλοντος και οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών για την εξασφάλιση υπερκερδών των επενδυτών.  Η κατάργηση της άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και οι υπόλοιπες “διευκολύνσεις” υπέρ των βιομηχανιών ΑΠΕ, όπως και ο καθορισμός χρήσεων γης στις περιοχές Natura, δημιουργούν τετελεσμένα πριν από την αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ που έχει ανεπίτρεπτα καθυστερήσει και προκαταλαμβάνουν τις υπό εκπόνηση Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες για τις προστατευόμενες περιοχές.
5. Νομιμοποιεί τα αυθαίρετα εντός δασικών εκτάσεων  και κατά περίπτωση εντός υγροτόπων και ρεμάτων. Επαναφέρει τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων («οικιστικών πυκνώσεων») για 30 χρόνια, που έχει απορριφθεί από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Επιπλέον, με την διατήρηση αυθαίρετων και καταπατήσεων στα ρέματα αυξάνει τον πλημμυρικό κίνδυνο και καθιστά “απαραίτητα” τα έργα διευθέτησης των υδατορεμάτων.
6. Απλοποιεί τις διαδικασίες διαχείρισης στερεών αποβλήτων και δε λαμβάνει μέτρα κατά της υποβάθμισης των ρεμάτων από την ανεξέλεγκτη διάθεση αστικών και βιομηχανικών λυμάτων μέσα σε αυτά. Δε διασφαλίζει την αποφυγή των παράνομων εκφορτώσεων αποβλήτων σε ρέματα και άλλους δημόσιους/ιδιωτικούς χώρους, που τα τελευταία χρόνια έχουν μετατρέψει όλες τις περιαστικές  περιοχές σε απέραντες  χωματερές. Καταργεί τη άδεια μεταφοράς αποβλήτων, αντικαθιστώντας την από μια απλή εγγραφή σε ένα μητρώο. Δεν λαμβάνει μέτρα ελέγχου/κυρώσεων για παράνομη διάθεση λυμάτων σε ρέματα.
7. Παραβιάζει Συνταγματικές διατάξεις, Ευρωπαϊκές οδηγίες και Διεθνείς συμβάσεις.  Ενδεικτικά: άρθρο 24 του Συντάγματος, Ευρωπαϊκές Οδηγίες για την Προστασία Οικοτόπων και Ειδών 92/43/ΕΟΚ, για την προστασία των άγριων Πτηνών 2009/147/ΕΚ, για τα Νερά 2000/60, για την Θαλάσσια Στρατηγική στη Μεσόγειο 2008/59,  Διεθνή Σύμβαση Ραμσάρ για τους Υγροτόπους,  Συνθήκη της Βαρκελώνης για την Προστασία της Μεσογείου.
Η ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
Η “Λαϊκή Ενότητα” εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση για το Νομοσχέδιο:
Η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει την τακτική της, με πρόσχημα την πανδημία, να προωθεί προς ψήφιση μέτρα, που σε καμιά περίπτωση  δεν θα μπορούσε να ψηφίσει χωρίς τις σθεναρές αντιδράσεις της κοινωνίας και των κινημάτων.
Αυτό γίνεται και με το νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας», όπου ουσιαστικά καταργείται κάθε προστατευτική ρύθμιση για το περιβάλλον με στόχο την προσέλκυση «επενδυτών».
Με το νομοσχέδιο αυτό καταργούνται:
  • Οι προϋποθέσεις περιβαλλοντικής αδειοδότησης, με την επιβολή ασφυκτικών προθεσμιών.
  • Ανατίθεται σε ιδιώτες, οι οποίοι θα επιλέγονται από τους επενδυτές, ο έλεγχος των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
  • Αποτρέπεται η συμμετοχή των επιστημόνων και των τοπικών κοινωνιών από την διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών.
  • Εισάγονται ρυθμίσεις χρήσεων γης, για όλες τις κατηγορίες προστατευόμενων περιοχών, ακόμα και για τις περιοχές Natura.
  • Δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την νομιμοποίηση χιλιάδων αυθαιρέτων σε δασικές εκτάσεις και ρέματα.
  • Παρακάμπτει νόμους και συλλογικά όργανα που αφορούν τη διαχείριση των απορριγμάτων και με μια απλή υπουργική απόφαση,  δίνει εν λευκώ εξουσιοδότηση και νομιμοποιεί την ασυδοσία της εκτελεστικής εξουσίας, με την επίκληση λόγων δημοσίου συμφέροντος.
  • Η  «προσωρινή» νομιμοποίηση  των ΣΜΑ, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την λογική της αποκεντρωμένης διαχείρισης των αποβλήτων, λειτουργεί σε βάρος της ανακύκλωσης και συντηρεί την κυριαρχία των σύμμεικτων και των εργολαβικών συμφερόντων.
Σε μια εποχή που πληττόμαστε από την υγειονομική κρίση και που οι επιστήμονες αποδίδουν την πανδημία και τους ιούς στην ρύπανση και την αποψίλωση παρθένων περιοχών και δασικών εκτάσεων, η κυβέρνηση προωθεί ρυθμίσεις που οδηγούν στην καταστροφή του περιβάλλοντος.
Η προστασία όμως της φύσης καιτου περιβάλλοντος είναι προστασία της ίδιας της ζωής.
Δεν είναι τα κέρδη τους πάνω από τις ζωές μας και από τις ζωές των μελλοντικών γενεών.
Η Λαϊκή Ενότητα:
Απαιτεί την απόσυρση του αντιπεριβαλλοντικού νομοσχεδίου,
Στηρίζει  τις πρωτοβουλίες και κινητοποιήσεις που έχουν προγραμματιστεί από περιβαλλοντικές και οικολογικές οργανώσεις με αρχή την κινητοποίηση που πραγματοποιείται την Δευτέρα 4-5-2020 και ώρα 6.00 μμ έξω από την Βουλή και στην Θεσσαλονίκη στον Λευκό Πύργο.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΕΠΑΜ
Η Επιτροπή Ενέργειας του ΕΠΑΜ, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Εισάγεται προς ψήφιση στην ολομέλεια της βουλής, τη Δευτέρα 4 Μαΐου, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος «για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και την εναρμόνισή της με το ενωσιακό δίκαιο». Το νομοσχέδιο αυτό αποτελείται από ένα σύνολο διατάξεων, που η αντιφατικότητά τους προκαλεί εντύπωση. Μοιάζει σαν κάποιοι να παίζουν με την νοημοσύνη μας. Ή να
προσπαθούν να κρύψουν τις προθέσεις τους πίσω από βαρύγδουπους τίτλους.

Είναι ή όχι ο κύριος Χατζηδάκης και η κυβέρνηση στην οποία συμμετέχει υπέρμαχοι της προστασίας του περιβάλλοντος από την κλιματική αλλαγή; Γιατί αν είναι, πώς αυτό συνάδει με τις διατάξεις του νομοσχέδιου που φέρνει στην βουλή και αφήνουν
ανεξέλεγκτη στην ουσία την παραχώρηση αδειών για εξόρυξη πετρελαίου και αερίου, ακόμη και εντός ορίων προστατευμένων περιοχών ή μέσα στα όρια κοινοτήτων και δήμων; Από πότε έπαψαν οι υδρογονάνθρακες να είναι εχθρικοί προς το περιβάλλον, τόσο κατά της εξόρυξη τους όσο και κατά την καύση τους;

Ταυτόχρονα, το νομοσχέδιο μετατρέπει σε fast track τη διαδικασία της αδειοδότησης για εγκατάσταση ΑΠΕ – που είναι για κάποιους η λύση για καθαρή, πράσινη ενέργεια. Δηλαδή, οι ανεμογεννήτριες (που έχουν ήδη μετατρέψει κάποιες κορυφές των βουνών της χώρας σε κρανίου τόπο) και τα φωτοβολταϊκά (στις πεδιάδες ή ακόμα και σε εκτάσεις χαρακτηρισμένες ως δασικές) θα αδειοδοτούνται πλέον σε μόλις έναν μήνα από την κατάθεση της αίτησης.
Αυτή η σπουδή μάλλον άλλα πράγματα δηλώνει, παρά οποιοδήποτε ενδιαφέρον του υπουργού για το περιβάλλον. Η συνύπαρξη δυο τόσο αντιφατικών πλευρών σε ένα νομοσχέδιο, που ψευδεπίγραφα φέρει στον τίτλο του την έννοια της «προστασίας του
περιβάλλοντος», φανερώνει στην πραγματικότητα τον κοινό τους παρονομαστή: ο κ. Υπουργός έκανε ένα νομοσχέδιο προστασίας αναδυόμενων συμφερόντων.

Στην Ελλάδα των 10 μνημονιακών ετών, η αποικιοποίηση χρέους αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για κάποιους «επενδυτές», αφού όλα πια είναι για ξεπούλημα. Βουνά, κάμποι, ΑΟΖ, λιγνίτης… Κάποιους απ’ αυτούς τους «επενδυτές» τους βλέπουμε ήδη να
δραστηριοποιούνται, γεμίζοντας τις βουνοκορφές μας με ανεμογεννήτριες και τους κάμπους μας με φωτοβολταϊκά. Παράγουν τίποτα χρήσιμο; Κάτι που θα μπορεί να αντικαταστήσει τον «βρόμικο» λιγνίτη με δωρεάν καθαρό και φτηνό ρεύμα; Μα φυσικά και όχι. Παράγουν όμως εγγυημένα κέρδη για τους ημέτερους και τους επίδοξους ευκαιριακούς επιχειρηματίες. Όχι μόνο τους εγχώριους, αλλά και τους ξένους.

Το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί το νέο νομικό πλαίσιο, μέσω του οποίου θα πραγματοποιηθεί το ξεπούλημα του συνόλου του φυσικού πλούτου της χώρας σε όποιον ενδιαφέρεται και σε πολύ συμφέρουσες τιμές. Βουνά, δάση, ορυκτά, καύσιμα, νησιά ολόκληρα, τίποτε δεν θα μείνει στην κατοχή του πραγματικού ιδιοκτήτη του, δηλαδή του ελληνικού λαού, που του στερούν κάθε δικαίωμα λόγου για το πώς θα διαχειριστεί την περιουσία του, με πρόσχημα τα χρέη που του έχουν φορτώσει.
Ο κ. Χατζιδακης εκτελεί συμβόλαια – μνημονιακά και μη – και είναι ο καλύτερος γι’ αυτήν τη δουλειά. Το έκανε κάποτε με το κλείσιμο της Ολυμπιακής. Γιατί να μην το κάνει και τώρα με τη ΛΑΡΚΟ, με τους λιγνίτες, με τον αέρα και τη γη και το υπέδαφος; Ξέρει
αυτός…
Ο στόχος αυτού του νομοσχεδίου είναι ακριβώς αυτός: Να διευκολύνει το ξεπούλημα του τόπου και του πλούτου του από μια πολιτική τάξη που, διαχρονικά, δεν ξέρει να κάνει τίποτε άλλο παρά μόνο αυτό. Και δυστυχώς θα το καταφέρει, αν δεν βρει την αντίσταση που αρμόζει, από έναν λαό που θέλει να είναι αφέντης στον τόπο του. Το ΕΠΑΜ, από την ίδρυση του μέχρι τώρα, διακηρύσσει σε όλους τους τόνους, με συνέπεια, ότι μόνο μια πατριωτική, δημοκρατική κυβέρνηση μπορεί να απαντήσει στο σύνολο των ζητημάτων που προκαλεί η υποταγή στο νεοφιλελεύθερο, «θρησκευτικό» δόγμα της χρεοκρατίας, της λιτότητας και του ξεπουλήματος, που όλες
οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα υπηρέτησαν με προσήλωση.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, το ΕΠΑΜ είναι από θέση αρχής ενάντια σ’ αυτό το νομοσχέδιο και καλεί τα μέλη και τους φίλους του να παραστούν στα συλλαλητήρια διαμαρτυρίας τη Δευτέρα 4 Μάη 2020, στην Πλατεία Συντάγματος στις 17:00, στην
Πλατεία Λευκού Πύργου στη Θεσσαλονίκη στις 18:00 και όπου αλλού πραγματοποιηθούν κινητοποιήσεις.
Αθήνα, 2 Μαΐου 2020
ΕΠΑΜ – Επιτροπή Ενέργειας



 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.