Οι απαντήσεις στον Πάνο Πικραμένο
1. Διαφθορά και Υπονόμευση Θεσμών
2. Εκφυλισμός Παιδείας και Πολιτισμού
3. Οικονομική Εξάρτηση
4. Διάσπαση της Κοινωνικής Συνοχής
5. Αλλοίωση Δημογραφικής Ταυτότητας
6. Καταστροφή της Ιστορικής Μνήμης
7. Προώθηση Ψευδο-ιδανικών
Η απάντηση στα δικά μου αντίστοιχα ερωτήματα
Γιώργος Τασιόπουλος
Είναι ένα πολύ σοβαρό και βαρύ ερώτημα — και η απάντηση δεν είναι απλή, αλλά δυστυχώς η ιστορία δείχνει ότι οι χώρες μπορούν να καταστραφούν με συστηματικούς τρόπους, είτε από εσωτερικές αδυναμίες είτε από εξωτερικές επιθέσεις.
Βασικοί τρόποι με τους οποίους καταστρέφεται μια χώρα
1. Διάβρωση της Παιδείας και της Κουλτούρας
-
Όταν το εκπαιδευτικό σύστημα παρακμάζει, οι πολίτες δεν μαθαίνουν να σκέφτονται κριτικά.
-
Η ιστορική μνήμη σβήνει και χάνεται η εθνική ταυτότητα.
-
Ο πολιτισμός γίνεται επιφανειακός και εμπορικός, χωρίς βάθος.
"Λαοί χωρίς μνήμη είναι λαοί χωρίς μέλλον."
2. Υπονόμευση της Δικαιοσύνης και των Θεσμών
-
Όταν η δικαιοσύνη γίνεται εργαλείο συμφερόντων και οι θεσμοί διαφθείρονται, η εμπιστοσύνη του λαού εξαφανίζεται.
-
Ο νόμος δεν προστατεύει πλέον τους αδύναμους αλλά υπηρετεί τους ισχυρούς.
3. Διάβρωση της Οικονομίας
-
Υπερχρέωση, υπερβολική φορολόγηση, ανεργία και διαφθορά οδηγούν σε φτώχεια και κοινωνικές εντάσεις.
-
Η μεσαία τάξη, που είναι ο σταθεροποιητικός πυλώνας μιας κοινωνίας, εξαφανίζεται.
4. Διάλυση της Ενότητας του Λαού
-
Η χώρα πολώνεται σε ομάδες που αλληλοϋπονομεύονται.
-
Επικρατούν ταυτότητες διχασμού (φυλετικές, θρησκευτικές, ιδεολογικές).
5. Εξωτερική Παρέμβαση και Πόλεμος
6. Πνευματική Παρακμή
Συμπέρασμα
Εξηγήσετέ μου περισσότερο το ζήτημα της διάβρωσης της Παιδείας
1. Τι σημαίνει Διάβρωση της Παιδείας
- Υποβάθμιση της εκπαίδευσης
- Απομάκρυνση από την κλασική παιδεία και την παράδοση
- Εξίσωση όλων των αξιών
2. Τι σημαίνει Διάβρωση της Κουλτούρας
-
Αντικατάσταση του πολιτισμού από το εμπόριο
Ο πολιτισμός μετατρέπεται σε προϊόν: όλα γίνονται για την "κατανάλωση" και την "εικόνα", όχι για την καλλιέργεια του εσωτερικού ανθρώπου. -
Ξερίζωμα της ταυτότητας
Όταν τα ήθη, τα έθιμα, οι γλώσσες και οι τοπικές παραδόσεις παραμερίζονται ως "παρωχημένα", οι άνθρωποι χάνουν το συλλογικό τους πρόσωπο και γίνονται απλώς άτομα. -
Πολιτιστική ισοπέδωση
Η παγκοσμιοποίηση, αν δεν συνδυαστεί με σεβασμό στις παραδόσεις, οδηγεί σε απώλεια μοναδικότητας: όλοι καταναλώνουν τα ίδια, σκέφτονται το ίδιο, ονειρεύονται το ίδιο.
3. Συνέπειες
-
Οι νέες γενιές δεν ξέρουν ποιοι είναι, ούτε τι υπερασπίζονται.
-
Ο άνθρωπος γίνεται εύκολα χειραγωγούμενος, αφού δεν έχει κριτική σκέψη και σταθερή ταυτότητα.
-
Επέρχεται μαρασμός της κοινωνικής συνοχής και ανοίγει ο δρόμος για εξωτερικές ή εσωτερικές καταστροφές.
Χαρακτηριστικό απόφθεγμα:
"Όταν θέλεις να υποδουλώσεις έναν λαό, πρώτα καταστρέφεις τα σχολεία του και τις βιβλιοθήκες του."
(Συμπυκνώνει το νόημα της ιστορικής εμπειρίας πολλών λαών)
Θα σου δώσω δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα όπου η διάβρωση της παιδείας και της κουλτούρας συνέβαλε στην πτώση μεγάλων πολιτισμών:
1. Η Πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας
Αρχικά:
-
Η Ρώμη ήταν θεμελιωμένη στην αρετή (virtus), στην πειθαρχία, στον σεβασμό των νόμων και στην πίστη στις παραδοσιακές αξίες.
-
Η Παιδεία προωθούσε τη φιλοσοφία, τη ρητορική και τη λογική σκέψη.
Διαβρωτική πορεία:
-
Από τον 3ο αιώνα μ.Χ., η παιδεία έγινε τυπική, χαμηλώνοντας τα ιδανικά της Ρωμαϊκής Πολιτείας.
-
Αντί να καλλιεργούνται η υπευθυνότητα και το δημόσιο ήθος, δινόταν βάρος μόνο στον πλουτισμό και στις απολαύσεις.
-
Το νόημα της πολιτικής συμμετοχής αντικαταστάθηκε από απάθεια και ιδιοτέλεια.
-
Ο πολιτισμός μετατράπηκε σε μαζική ψυχαγωγία (π.χ. αρένες, θεάματα), με τον λαό να απαιτεί μόνο "άρτο και θεάματα" («panem et circenses»).
Αποτέλεσμα:
-
Όταν ήρθαν οι εξωτερικές πιέσεις (βαρβαρικές εισβολές), η κοινωνία ήταν ήδη εσωτερικά κενή και αδύναμη.
-
Έλειπε η αίσθηση του κοινού σκοπού και η δύναμη αντίστασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.