Ἡ ἐκδημία τοῦ Χρήστου Γιανναρᾶ φέρνει στὴ μνήμη τὴν ἐπεισοδιακὴ ἐκλογή του ὡς καθηγητῆ τῆς Παντείου Σχολῆς πρὶν 42 χρόνια. Ἡ ὁποία ἔγινε τελικά, ἀλλὰ ἐπιχειρήθηκε νὰ ἐμποδιστεῖ ἀπὸ ἐκπροσώπους φοιτητικῶν παρατάξεων, σὲ προφανῆ συνεννόηση μὲ εκύκλους καθηγητῶν, μὲ τὸ ἐπιχείρημα ὅτι ἦταν ἀσύμβατη ἡ ἰδιότητα τοῦ θεολόγου μὲ αὐτὴ τοῦ καθηγητῆ τῆς φιλοσοφικῆς καὶ ὅτι προϋπόθεση κάποιος νὰ διδάσκει φιλοσοφία, ἦταν νὰ διδάσκει ὑλισμό. Ἐμφάνίστηκαν φοιτητὲς ὅταν ματαιώθηκε ἡ ἐκλογή, άλλὰ ἦταν προφανὴς ἡ σύμπραξη μὲ ὁρισμένους καθηγητές, τοὺς ὁποίους κατονόμαζε τὸ ρεπορτὰζ τῆς “Χριστιανικῆς” τότε. Ἡ καταγγελία αὐτῆς τῆς διαπλοκῆς ἀναδεικνύει τὸ γεγονὸς ὅτι αὐτὴ ἀποτέλεσε προάγγελο ἑνὸς καθεστῶτος ποὺ ἐπικράτησε στὴ συνέχεια. Καὶ συνδυάστηκε μὲ τὴν παρακμὴ τοῦ Φοιτητικοῦ Κινήματος ποὺ ἀκολούθησε.
Η θέση τῆς ΧΔ καὶ τῆς νεολαίας της ΕΧΟΝ βασίστηκε σὲ δύο κατευθύνσεις: Στὴν ἐπιβεβλημένη ὑπεράσπιση τῆς ἀκαδημαϊκῆς ἐλευθερίας καὶ στὴν ἀντίσταση ἐνάντια στὴν ἀπόπειρα ποὺ ἔγινε στὸ πρόσωπο τοῦ Χρήστου Γιανναρᾶ, νὰ ἀποκλειστεῖ ὁ όρθόδοξος χριστιανικὸς λόγος ἀπὸ τὸν τομέα τῆς Φιλοσοφίας καὶ συνακόλουθα νὰ περιθωριοποιηθεῖ.
Στὶς 28 Ἀπριλίου 1982, ὅταν συνεδρίασαν οἱ καθηγητὲς, ἡ προγραμματισμένη ἐκλογὴ ματαιώθηκε μὲ παρέμβαση δύο μελῶν τοῦ Διοικητικοῦ Συμβουλίου τοῦ φοιτητικοῦ συλλόγου τῆς Σχολῆς ποὺ μὲ τὰ τότε δεδομένα ἐλεγχόταν ἀπὸ τὶς φοιτητικὲς παρατάξεις τοῦ ΠΑΣΟΚ (ΠΑΣΠ) καὶ τοῦ ΚΚΕ (Πανσπουδαστική σ.κ.), ποὺ μπῆκαν στὴν αἴθουσα καὶ δήλωσαν ὅτι δὲν θὰ ἀποχωροῦσαν ἂν δὲν ματαιωνόταν ἡ ἐκλογή. .
Τὴν ἐνέργεια αὐτὴ χαρακτήρισε τὸ περιοδικὸ τῆς Ἀριστερᾶς ΑΝΤΙ (19.6.1982) ὡς “Τὸ προκλητικότερο καὶ ἀποκαλυπτικότερο ἴσως περιστατικὸ ἀπερόφραστης ἀστυνόμευσης τῶν προσωπικῶν ἰδεῶν”. ἀφοῦ τὸ επιχείρημα ἦταν “ἡ ἀντίθεση τοῦ Συλλόγου στὴ φιλοσοφικὴ κατεύθυνση ποὺ ἐκπροσωπεῖ ὁ κ. Γιανναρᾶς”
Τὴ στάση αὐτὴ τοῦ φοιτητικοῦ συλλόγου καταδίκασε καὶ πρωτοβουλία φοιτητῶν ἀπ’ ὅλη τὴν Ἑλλάδα, ποὺ μάζεψαν ὑπογραφὲς μὲ πρωτοβουλία τῆς ΕΧΟΝ (νεολαίας τῆς Χριστιανικῆς Δημοκρατίας) καὶ τῆς Χριστιανοσισιαλιστικῆς Σπουδαστικῆς Κίνησης (ΧΣΚ) καὶ άπέστειλαν στὸ Δ.Σ.τοῦ φοιτητικοῦ συλλόγου τῆς Παντείου τὸ ἀκόλουθο κείμενο διαμαρτυρίας:
ΔΗΛΩΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΑΠ’ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΙΟΙΚ. ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΧΡ. ΓΙΑΝΝΑΡΑ
Ἐμεῖς, φοιτητὲς ἀπ’ ὅλη τὴν Ἕλλάδα, ποὺ ὑπογράφουμε τοῦτο τὸ κείμενο, ἐρχόμαστε νὰ ἐπισημάνουμε τὸν ἄτοπο καὶ ἀντιδεοντολογικὸ χαραρακτήρα τῆς παρέμβασης ποὺ ἔγινε ἀπὸ “ἐκπροσώπους” τοῦ Φ[οιτητικοῦ]. Κ[ινήματος]. στὴν Πάντειο σχολὴ πολιτικῶν ἐπιστημῶν (ΠΑΣΠΕ) τῆς Ἀθήνας. Οἱ τελευταῖοι προσπάθησαν νὰ ἐμποδίσουν τὴν ἐκλογὴ τοῦ κ. Χρήστου Γιανναρᾶ σὰν τακτικοῦ καθηγητῆ τῆς σχολῆς τους, στὴν ἕδρα τῆς είσαγωγῆς στὴ φιλοσοφία, μὲ τὸ ἐπιχείρημα ὅτι δὲν θὰ τοὺς διδάσκει ὑλισμό. Μὲ τὰ λόγια τοῦτα, ὁ πρόεδρος καὶ ὁ ἀντιπρόεδρος τοῦ Δ.Σ. ἔδωσαν ἀφορμὴ σὲ μεμονωμένους καθηγητὲς νὰ ἰσχυριστοῦν ὅτι ἐκείνη τὴ στιγμὴ δὲν μποροῦσε νὰ γίνει ἡ ἐκλογὴ τοῦ συγκεκριμένου ὑποψηφίου. Ἡ παρέμβαση αὐτή, στηριγμένη στὴν ἀνάγκη μιᾶς μονόπλευρης προβολῆς μιᾶς συγκεκριμένης κοσμοαντίληψης, παραβιάζει κατάφωρα τὶς ἀκαδημαϊκὲς ἐλευθερίες καθὼς καὶ τὴν ἐλεύθερη διακίνηση τῶν ἰδεῶν, καὶ θυμίζει δικτατορικὲς μεθόδους ἀπὸ ἄλλες-πρόσφατες ὅμως- ἐποχές.
Νομίζουμε, ὅτι κανεῖς δὲν μπορεῖ ν’ ἀμφισβητήσει στὸ πρόσωπο τοῦ συγκεκριμένου ὑποψηφίου τὰ ἀναμφισβήτητα δημοκρατικά-προοδευτικά του φρονήματα καὶ τὴν καταξίωσή του, τόσο τὴ διεθνῆ, ὅσο καὶ στὴ συνείδηση τῶν φοιτητῶν ὅλης τῆς χώρας μας νᾶ διδάξει στὰ Πανεπιστήμια τῆς πατρίδας μας.
Γι’ αὐτὸ καὶ ἐπισημαίνουμε τὴ βάναυση ἐκμετάλλευση-καὶ συνακόλουθα δυσφήμηση-τῶν προοδευτικῶν καὶ ἀγωνιστικῶν παραδόσεων τοῦ ΦΚ, ἀπὸ μιὰ τέτοια παρέμβαση ποὺ τίποτα δὲν ἔχει νὰ κάνει μὲ μαζικὲς διαδικασίες καὶ συλλογικὲς ἀποφάσεις. Τέτοιες ένέργειες ἀποτελοῦν ἐνσωμάτωση τῶν ἐκπροσώπων τοῦ ΦΚ στὸ παιχνίδι τοῦ παραγοντισμοῦ καὶ στὰ διάφορα κυκλώματα συμφερόντων ἄσχετων μὲ τοὺς φοιτητές.
Τὸ ΦΚ, μὲ ἀγωνιστικὲς κινητοποιήσεις καὶ διαλύσεις σχολῶν,ἔχει πετύχει πολλὲς νίκες ἐνάντια στὶς αὐθαιρεσίες τῶν καθηγητικῶν κλικῶν γιὰ πολιτικὸ καὶ ἐπιστημονικὸ ἔλεγχο τῶν ἐκπαιδευτικῶν διαδικασιῶν.
Κι ἔχουμε φτάσει στὸ σημεῖο, τὶς ἴδιες αὐτὲς μεθόδους, οἱ ἴδιες αὐτὲς κλίκες νὰ τὶς ἐκμεταλλεύονται γιὰ τὴν προώθηση τῶν συμφερόντων τους.
Γι’ αὐτὸ καὶ εἴμαστε ἀναγκασμένοι νὰ δηλώσουμε ὅτιτέτοιες μεθοδεύσεις εἶναι ἀπαράδεκτες κι έπικίνδυνες γιὰ τὶς δημοκρατικὲς ἐλευθερίες καὶ τὸ δημοκρατικό-ἀγωνιστικὸ φρόνημα τοῦ ΦΚ.
ΤΕΤΟΙΕΣ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΙΣ ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΟΥΜΕ ΑΝΕΠΙΦΥΛΑΚΤΑ
Τὰ κείμενα εἶναι παρμένα ἀπὸ τὸ ρεπορτὰζ τῆς “Χριστιανικῆς” τῆς 9.7.1982. Ἐκείνη τὴν ἡμέρα τῆς κυκλοφορίας τοῦ φύλλου, ἐπρόκειτο νὰ ξανασυνεδριάσει ἡ Σχολὴ γιὰ τὴν ἐκλογὴ τοῦ Χρήστου Γιανναρᾶ.
Τὸ “σκηνικὸ” ἐπαναλήφθηκε, αὐτὴ τὴ φορὰ μόνον ἀπὸ μία ἐκπρόσωπο τοῦ ΚΚΕ, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ μὴ πραγματοποιηθεῖ οὔτε ἐκείνη τὴ φορὰ ἡ ἐεκλογή.
Στὸ ἑπόμενο φύλλο τῆς 23.7.1982, ἡ “Χριστιανικὴ” ἐπανερχόταν μὲ τὸ ρεπορτὰζ καὶ τὴν ἀκόλουθη ἀνακοίνωση τῆς Χριστιανικῆς Δημοκρατίας:
Ἡ γιὰ δεύτερη φορὰ ματαίωση ἐκλογῆς καθηγητῆ στὴν Πάντειον Σχολή, στὴν ἕδρα Εἰσαγωγῆς στὴ Φιλοσοφία, μετὰ ἀπὸ παρέμβαση μέλους τοῦ Δ.Σ, τοῦ συλλόγου τῶν φοιτητῶν τῆς Σχολῆς, ἀποτελεῖ κατάφορη παραβίαση στοιχειωδῶν δημοκρατικῶν ἀρχῶν καὶ καίριο πλῆγμα κατὰ τῆς ἐλεύθερης διακίνησης ἰδεῶν καὶ τῆς πνευματικῆς ἐλευθερίας.
Εἶναι ἀνήκουστο νὰ παρεμποδίζεται ἡ ἐκλογὴ καθηγητῆ μὲ τὸ μοναδικὸ “ἐπιβαρυντικὸ” ὅτι δὲν μπορεῖ νὰ διδάξει ὑλισμό.
Ἡ εὐθύνη τῶν καθηγητῶν τῆς Παντείου ποὺ ἀνέχθηκαν, -ἂν μερίδα ἀπ’ αὐτοὺς δ[εν μεθόδευσε, τὴ φασιστικὴ αὐτὴ ἐνέργεια, εἶναι βαρύτατη γιατὶ καταρρακώνει τὸ κύρος τοῦ σώματός τους καὶ ἀνοίγει τὸ δρόμο γιὰ τὸν ὁλοκληρωτισμὸ στὸν χῶρο τῶν ΑΕΙ.
ΠΗΓΗ: ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ, φύλλα τῆς 9.7.1982 καὶ 23.7.1982.
ΠΗΓΗ:https://xristianiki.gr/%ce%b4%e1%bd%b2%ce%bd-%cf%84%e1%bd%b8%ce%bd-%e1%bc%a4%ce%b8%ce%b5%ce%bb%ce%b1%ce%bd-%cf%83%cf%84%e1%bd%b4%ce%bd-%cf%80%ce%ac%ce%bd%cf%84%ce%b5%ce%b9%ce%bf-%e1%bc%90%cf%80%ce%b5%ce%b9%ce%b4%e1%bd%b4/?fbclid=IwY2xjawE812tleHRuA2FlbQIxMQABHUn1NGb9gscCVsKs_uLlYBsDXjJ0pggBcv0sbgb7I944BveTYBQPfsEXNQ_aem_DAqRiWG5y5R3lG3g_rHifA
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.