Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2023

Δείκτες οικονομίας και αποτελέσματα στο διαγωνισμό PISA




Από όλες τις κριτικές στο PISA, νομίζω μια από τις πιο βάσιμες κριτικές είναι ίσως και η πιο απλή. 
- Οποιαδήποτε και εάν ήταν τα αποτελέσματα των χωρών, ο ΟΟΣΑ χρησιμοποιεί το πρεστίζ που του δίνει η μέτρηση στο PISA για να προωθήσει την πολιτική του ατζέντα στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες. Η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση είναι δηλαδή ανεξάρτητη από το όποιο αποτέλεσμα στο τεστ της PISA μιας χώρας όπως η Ελλάδα. 

- Μερικά στοιχεία για την τεκμηρίωση: 

α. Το 2009 στην επίσημη έκθεση του PISA διατυπώθηκε η άποψη ότι η οικονομία (κατα κεφαλήν ΑΕΠ) έχει ελάχιστη σχέση με τις διαφορές στα σκορ μεταξύ των χωρών. Πάρθηκαν τότε στην επίσημη Έκθεση μόνο οι 34 χώρες του ΟΟΣΑ (όχι το σύνολο των 70 περίπου συμμετεχουσων χωρών) και από την άλλη το παράδειγμα της Σαγκάης για να τονίσουν με έμφαση τον "αμελητέο" ρόλο της οικονομίας. 

β. Το 2019 και 2023, οι Εκθέσεις του PISA κάνοντας μια σοβαρή ανάλυση,δηλ. μια  μη γραμμική ανάλυση παλινδρόμησης,  έδειξε ότι αυτή η σχέση είναι ισχυρότατη R square = 0.62 δηλ. μια συσχέτιση οικονομίας και αποτελεσμάτων r = 0.79 (το είχαμε κάνει σε άρθρο ένα χρόνο νωρίτερα). 

γ. Δεν υπάρχει πιο ισχυρή συσχέτιση με κανέναν άλλον πιθανόν δείκτη που έχω μελετήσει. Η δεύτερη πιο ισχυρή συσχέτιση είναι ίσως η συχέτιση των σκορ στο PISA με τους μισθούς των εκπαιδευτικών (R square περίπου 0.40).  Έναν δείκτη που συμπεριέλαβε για πρώτη και τελευταία φορά η Έκθεση το 2019 και δεν τον ξαναείδαμε το 2023. 

Να το πω ευθέως. Ο ΟΟΣΑ κορόιδευε τον κόσμο μέχρι το 2015 και από το 2019 κρύβει το βασικό του εύρημα μέσα σε εκατοντάδες άλλα, τα περισσότερα δευτερεύοντα, ασήμαντα και επισφαλή ευρήματα. Ο καλύτερος τρόπος για να κρύψεις κάτι σοβαρό με αντίχτυπο είναι να το θάψεις μέσα σε ένα τεράστιο όγκο πληροφορίας.  

4. Για παράδειγμα, στη συνόψιση των αποτελεσμάτων με τίτλο PISA 2022 Insights and Interpretations από τον Andreas Schleicher, τον άνθρωπο που διευθύνει το PISA, σε 72 σελίδες θα βρείτε διάφορα ωραία insights και ερμηνείες, αλλά δεν θα βρείτε ούτε μια φορά αναφορά σε αυτές τις δύο συσχετίσεις που ξεχωρίζουν (οικονομία, μισθοί εκπαιδευτικών) με τα σκορ στο PISA . 

5. Υπάρχουν και άλλα παραδείγματα όπως το 12λεπτο βιντεάκι https://www.iep.edu.gr/pisa/ στην ελληνική ιστοσελίδα για το PISA (μεταφρασμένο βιντεάκι) του 2018. Μετά το 10ο λεπτό θα ακούσετε ότι μια χώρα δεν χρειάζεται να είναι πλούσια για να παρέχει καλή εκπαίδευση στους μαθητές της φέροντας ως παράδειγμα (α) τη Σαγκάη και (β) την Πολωνία. 

Εάν έχεις έναν πληθυσμό 79 χωρών και περιοχών και ξεχωρίσεις δύο από τις οποίες μία είναι ακραίο outlier (Σαγκάη) --για πολλούς και διάφορους λόγους-- μπορείς να υποστηρίξεις ό,τι σου κατεβεί στο κεφάλι. Με την ίδια λογική των απομονωμένων φανταχτερών παραδειγμάτων εάν π.χ. έπαιρναν το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θα μπορούσαν να πουν όσο περισσότερο αμείβονται οι εκπαιδευτικοί τόσο χειρότερα αποτελέσματα θα υπάρχουν στο PISA για μια χώρα. 

ΥΓ: Το γράφημα είναι από την ίδια την έκθεση του ΟΟΣΑ που πρέπει να σκαλίσει κάποιος για να το βρεί. Δεν είναι δηλαδή στα highlights. 
Τα τετράγωνα στο γράφημα είναι του Anastassis Perrakis. Τα λόγια του ιδίου με επίτηδες "προκλητική" αιτιώδη σχέση για τους σκοπούς της δικής του ανάρτησης.

ΠΗΓΗ: https://www.facebook.com/100002450965940/posts/pfbid0yBt6ffnDi3uDmWNugHZyZWTgNqmzuVrM19wHv45CohrpwZXjTuye8Lmbu8v7S1PXl/
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.