Κυριακή 19 Απριλίου 2020

Μεγάλο Σάββατο, 18 Απριλίου 2018, μία φωτογραφία από το Πάσχα του 1998, που περάσαμε με τον Μανώλη Γλέζο


Αναρτώ, σήμερα Μεγάλο Σάββατο, 18 Απριλίου 2018, μία φωτογραφία από το Πάσχα του 1998, που περάσαμε με τον Μανώλη Γλέζο σε οικογενειακό κύκλο, σε υψόμετρο 1.400 μέτρα σε ένα από τα ωραιότερα βουνά της Ελλάδας, τον Παρνασσό.

Θεωρώ όμως πολύ σημαντικό να απαντήσω για τα βασικά κίνητρα, που με ώθησαν στην ανάρτηση αυτών των φωτογραφιών. Τι συμβολίζει να κρατά στο χέρι του ένα κερί ο Μανώλης Γλέζος και δεν βιώναμε την λειτουργία της Ανάστασης με ένα ραδιόφωνο για να ακούμε την λειτουργία και να ψάλουμε το Χριστός Ανέστη εκ νεκρών..

Το βασικό κριτήριο είναι η μνήμη και η διατήρησή της. Η μνήμη γενικά και η ιστορική μνήμη ιδιαίτερα αποτελεί παράγοντα της διαχρονίας ενός προσώπου ή μιας κοινωνίας, ενός λαού και ενός έθνους που κρατάει από αδιάσπαστη την παρουσία του από την αρχαιότητα έως σήμερα. Αντίθετα η λήθη ταυτίζεται με τον θάνατο και την ασυνέχεια. 
Υπάρχουν στην Ελλάδα Έλληνες που ισχυρίζονται ότι το ελληνικό έθνος πριν από την ίδρυση του ελληνικού κράτους δεν υπήρχε, αλλά δημιουργήθηκε το 1832 με την ίδρυση του ελληνικού κράτους. Μια θεωρία που λέει ότι το κράτος δημιούργησε το έθνος και όχι το έθνος το κράτος. Μια θεωρία που βασικά ταυτίζεται με την γνωστή θεωρία του Φαλμεράιερ.
Το κερί που κρατάει ο Μανώλης Γλέζος, (αλλά και οι συμπαριστάμενοι) συμβολίζει την συνέχεια του ελληνικού έθνους από την αρχαιότητα έως σήμερα. Αν ο Μανώλης Γλέζος ζούσε στην αρχαία Αθήνα, θα μετείχε με βεβαιότητα στην εορτή των Παναθηναίων προς τιμή της θεάς Αθηνάς, προστάτιδας της Αθήνας της «άμεσης δημοκρατίας». 

Σημασία λοιπόν έχει η παρουσία του Μανώλη Γλέζου στην λειτουργία της Ανάστασης το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου και το κερί, που ανάψαμε όλοι μας μπροστά στην είσοδο της εκκλησούλας με την συμβολική της σημασία. 

Δεν εξανάγκασε κανένας να παραστεί ο Μανώλης στο παρεκκλήσι. Θα μπορούσε να μην μετάσχει. Να μας πει: Αφήστε με, εγώ δεν είμαι για κεριά και λιβάνια! Ποια είναι όμως αυτή η συμβολική σημασία του γεγονότος της συμμετοχής του; 
Απλούστατα ήθελε να δηλώσει ότι η ορθόδοξη θρησκεία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας του Έλληνα μαζί με την γλώσσα, την ιστορία, τα ήθη και έθιμα και τις παραδόσεις του έθνους των Ελλήνων.
Η φωτογραφία είναι ένα μέσον, γι’ αυτό εξάλλου λέμε: Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις. Προσωπικά δεν θα παραθέσω τις χίλιες λέξεις, αλλά αυτά που κατέθεσε ο Μανώλης Γλέζος γραπτά στο βιβλίο του: Εθνική Αντίσταση 1940-1945 σχετικά με την μνήμη και τα εκφράζει φωτογραφικά ένα κερί:

"Αντικειμενικά, κανένα έθνος δεν γεννιέται σήμερα. Υπάρχει από πολύν καιρό πριν. Η διαδρομή του στον χρόνο, η ιστορία του, αποτελεί το πιο σημαντικό συστατικό στοιχείο της ύπαρξής του. Έθνη χωρίς μνήμη δεν υπάρχουν. Έθνη χωρίς ιστορία είναι ανύπαρκτα. Αλλά η συλλογική ιστορία, η εθνική μνήμη ενός έθνους, παρά τις αλληλεπιδράσεις, είναι ξεχωριστή για κάθε εθνική ολότητα. Η μνήμη επίσης ενός έθνους πρέπει να είναι καταγεγραμμένη με την πιο πιστή αντιγραφή των γεγονότων κατ' αρχήν που την συγκροτούν και αρκούντως αναλυμένη, με όλες τις ερμηνείες που υπάρχουν, γιατί αποτελεί ανεκτίμητη εθνική κληρονομιά. Τα πιστοποιητικά ύπαρξης του έθνους. Τα στοιχεία της ταυτότητάς του". 
Το κερί που άναψε ο Μανώλης Γλέζος στο παρεκκλήσι του Προφήτη Ηλία, μέσα σε ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον του Παρνασσού, το βουνό των Μουσών, είχε αυτόν τον συμβολισμό. Όποιος το καταλαβαίνει, το κατάλαβε. Οι άλλοι ας προσπαθήσουν, ίσως το καταλάβουν κάποια στιγμή!

ΠΗΓΗ:Ο 
Damianos Vassiliadis
 

Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.