από Αντώνης Ανδρουλιδάκης
Τι είναι αυτό το βιβλίο;Κάπως έτσι, αν σήμερα θέτω στον εαυτό μου το ερώτημα γιατί έγραψα αυτό το βιβλίο, η απάντηση βρίσκεται σ’ αυτή την προσωπική ιστορία που μόλις κατέθεσα –με μια δόση συστολής ομολογώ. Αυτή η βιωμένη εμπειρία που μπορεί και αποκαλύπτεται, που μοιράζεται και «κοινωνείται», είναι πάντα μια ευκαιρία, μια κλήση για Σχέση. Είναι μια ευαλωτότητα που δεν κοιτάει να κρυφτεί, αλλά ψάχνει να βρει τον χώρο να εκτεθεί και να μιλήσει. Όχι απλά για ν’ ανακουφιστεί, αλλά για ν’ αποκατασταθεί σ’ αυτό που πραγματικά είναι: σε Δύναμη.
Να, λοιπόν, ο κατ’ αρχήν σκοπός αυτού του βιβλίου: να υποστηρίξει την αποκατάσταση της τόσο υποτιμημένης ανθρώπινης, υπαρξιακής ευθραυστότητάς μας μέσα από την εμπειρία της Σχέσης. Πιο συγκεκριμένα, όπως φαίνεται κι από τον υπότιτλο, έχει σκοπό να σε βοηθήσει να χαρείς το δώρο της σχέσης, αλλά και να το χαρίσεις στους αγαπημένους σου άλλους. Υπάρχει όμως και μια, μάλλον αδιόρατη, πολιτική σκοπιμότητα. Καθώς στο συλλογικό πεδίο η δύναμη του κυρίαρχου οικονομικο-πολιτικο-κοινωνικού συστήματος έγκειται στην ικανότητά του να διαλύει τις σχέσεις, εξατομικεύοντας με ακραίο τρόπο την ανθρώπινη ύπαρξη και «πουλώντας» τη μη-σύνδεση ως ανεξαρτησία-δήθεν ελευθερία, η αποκατάσταση των Σχέσεων ίσως και να είναι μια βαθιά πολιτική επαναστατική πράξη!
Από την άλλη, στο ερώτημα τι είναι αυτό το βιβλίο, θα έλεγα κάπως ίσως «ποιητικά» ότι όσο κι αν θέλω να μιλάει για τη Σχέση, νομίζω πως τελικά μιλάει απλώς για φύλλα, τα φύλλα ενός δέντρου που χρόνια τώρα μεγαλώνει μέσα στον καθένα μας. Στους κύκλους των εποχών του το δέντρο ρίχνει τα φύλλα του, άλλα ξερά και κίτρινα κι άλλα ακόμη ζωηρά και πράσινα. Άλλα ώριμα κι άλλα άγουρα ακόμη συνωθούνται στη σκιά του και μέχρι κάποιος άνεμος να τα πάρει, μπορείς να καταλάβεις πως είναι φύλλα του συγκεκριμένου δέντρου.
Ύστερα, κάποιος ερωτευμένος μπορεί να τα κλωτσά καθώς περιμένει με ανυπομονησία, κάποιος καθαριστής μπορεί να τα απομακρύνει με τη φυσούνα του ή ένας πιτσιρικάς να τα μαζέψει απαλά και προσεκτικά για το φυτολόγιο του σχολειού του. Η χρήση, θέλω να πω, που επιφυλάσσεται κάθε φορά στα φύλλα είναι εκτός της δικαιοδοσίας τους.
Τα φύλλα σκορπίζονται δεξιά κι αριστερά, πέφτουν με τα μούτρα σε κάτι που μοιάζει με απροσδιοριστία αλλά, παρ’ όλα αυτά, κουβαλούν ακόμη κάτι από την τάξη ή την αταξία του δέντρου πάνω στο οποίο αναπτύχθηκαν –όπως τα μικρά παιδιά, αν με εννοείς.
Ίσως τα φύλλα να είναι μικρά αποσπάσματα αγάπης που επιζητούν να συναντηθούν. Γι’ αυτόν τον λόγο νομίζω ότι το βιβλίο αυτό έχει μια δομή φυλλωσιάς –δηλαδή, μεγάλα κλαδιά-ενότητες ή κεφάλαια γεμάτα φύλλα και ξαφνικά, κάπου εκεί ανάμεσα, να ’σου κι ένα μικρό κλαδάκι ή κάμποσα μικρά ασήμαντα ξεχασμένα φυλλαράκια που μοιάζουν σαν να είναι κάπως άσχετα, παραπεταμένα δεξιά κι αριστερά. Κι όσο κι αν τα μεγάλα κλαδιά είναι γενικώς ελκυστικά –στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτό βέβαια το κρίνει ο αναγνώστης– εν τούτοις η πρόταση που κομίζει ετούτο το βιβλίο είναι ότι ακόμη κι ένα τόσο δα μικρό φυλλαράκι, τέσσερις λέξεις σε μια πρόταση δηλαδή, μπορεί ν' αξίζει όσο ένας τόνος θεωρίας! Γιατί το κοίταγμα σ’ αυτό το παραπεταμένο φυλλαράκι, ο στοχασμός πάνω του, μπορεί να ξυπνάει ολόκληρο το δικό σου εσωτερικό δέντρο. Με τον ίδιο τρόπο που ένα φύλλο εμπεριέχει και συμπυκνώνει ένα κομμάτι του ουρανού, του νερού, της γης, του ήλιου, των άλλων δέντρων ή των ανθρώπων που κάποτε το φύτεψαν ή έκα-τσαν στη σκιά του. Αυτό προτείνω και στον/στην αναγνώστη/τρια: να κάνει, όσο μπορεί, μικρές στάσεις, καθώς διατρέχει τα κεφάλαια του βιβλίου, και να πάρει ανάσες στοχασμού ψηλαφώντας τα μικρά φυλλαράκια που ξεπετάγονται εδώ κι εκεί.
Στο βιβλίο αυτό οι έννοιες Σχέση, Έρωτας, Αγάπη, παρουσιάζονται σαν να μην έχουν καμία διαφορά, παρ’ όλο που όλοι αντιλαμβανόμαστε τις λεπτές ή ουσιώδεις διαφορετικές ποιότητες που ξεχωρίζουν τις συγκεκριμένες έννοιες. Όμως, στόχος του βιβλίου είναι να μιλήσει για τη Σύνδεση που αποτελεί το θεμελιακό υποστύλωμα όλων των παραπάνω εννοιών. Άρα, πρόκειται για μια γραφή που αναφέρεται στις ανθρώπινες Συνδέσεις –πώς συγκροτούνται και γιατί διαλύονται.
Αυτή η έννοια της Σύνδεσης, ό,τι οι αγγλοσάξονες ονομάζουν connection, προσομοιάζει πολύ με ό,τι στο συμπαντικό πεδίο ορίζουμε ως δύναμη της βαρύτητας. Είναι αυτή που κάνει τα φύλλα να πέφτουν αλλά επίσης και η ίδια –κατά κάποιον τρόπο– που τα συγκρατεί. Η βαρύτητα συγκρατεί ενωμένο τον γαλαξία, διαπερνά τους πλανήτες, ακόμη και το ανθρώπινο σώμα και, χάρη στο «δώρο» της, μπορούμε να περπατάμε πάνω στη γη. Χωρίς τη βαρύτητα δεν θα υπήρχε η ζωή όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, αφού θα ήταν αδύνατη η τροχιά της Γης και των υπόλοιπων πλανητων –δεν θα υπήρχε ούτε η τροχιά του φεγγαριού ούτε καν οι παλίρροιες. Όπως γράφει ένα επιστημονικό άρθρο, «η λειτουργία πολλών σύγχρονων μηχανών και συσκευών εξαρτάται από τη βαρύτητα. Για παράδειγμα, με τη βοήθεια της βαρύτητας έχουμε τη δυνατότητα να παράγουμε ηλεκτρικό ρεύμα από τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια. Ακόμα, ένα ρολόι που λειτουργεί με εκκρεμές, βασίζει τη λειτουργία του στη δύναμη της βαρύτητας για τον υπολογισμό του χρόνου. Ο τεχνητός ορίζοντας στα αεροσκάφη κι άλλα ιπτάμενα μέσα προκύπτει από εφαρμογή της δύναμης της βαρύτητας για να απεικονίζει την κλίση του αεροπλάνου. Τέλος, οι τεχνητοί δορυφόροι είναι και αυτοί μια εφαρμογή της βαρύτητας». Ο κόσμος μας εξαρτάται από τη βαρύτητα που έχει ένα μοναδικό χαρακτηριστικό, σε σύγκριση με τις άλλες δυνάμεις στο σύμπαν. Η βαρύτητα δεν έχει διττή φύση, δηλαδή μόνο έλκει, δεν απωθεί.
Βάλτε τώρα στη θέση της λέξης «Βαρύτητα» τη λέξη «Σύνδεση», ή τη λέξη «Αγάπη», ή τη λέξη «Έρωτας», ή τη λέξη «Σχέση» και θα καταλάβετε τι θέλω να πω. Η αγάπη έλκει, δεν απωθεί. Ο έρωτας έλκει, δεν απωθεί. Η σχέση έλκει, δεν απωθεί. Ή, με άλλα λόγια, όπως συμβαίνει και με τη βαρύτητα στο σύμπαν, που χάρη στην έλξη της τα ουράνια σώματα υπάρχουν και κινούνται, έτσι και με την Αγάπη, τον Έρωτα, τη Σχέση, τη Σύνδεση. Η βαρύτητα τελικά, όπως και τα «συνώνυμά» της, είναι ένα δώρο ζωής, ένα υπαρξιακό δώρο, διαθέσιμο στον καθένα μας κάθε στιγμή. Κι έχει λίγο πλάκα και μπόλικη θλίψη ότι στην κοινωνία της στέρησης του δώρου, στην κοινωνία της μη-σχέσης που ζούμε, υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι που αγοράζουν δεκάδες φθηνά καταναλωτικά προϊόντα από το διαδίκτυο, μόνο και μόνο για να νιώσουν τη συγκίνηση του ανοίγματος ενός πακέτου, ενός δώρου.
Μιλώντας για δώρα, φαντάστηκα κάποτε τον κατεξοχήν Άγιο των Δώρων, τον Αϊ-Βασίλη, να λέει κάπως συνωμοτικά στα παιδάκια: «Κάτσε τώρα εδώ, να μου πεις ποιος σ’ εκπαίδευσε να νομίζεις ότι έχεις πραγματικά ανάγκη όλες αυτές τις μαλακίες που μου ζητάς»!
Γιατί, αν το δώρο γενικά είναι μια ευκαιρία να προσεγγίσουμε τον άλλο, να τον καταλάβουμε και να τον εν-συναισθανθούμε, το δώρο της σύνδεσης, το δώρο της σχέσης, δεν είναι απλά μια ευκαιρία, είναι το ίδιο το γεγονός της σύνδεσης, το ίδιο το γεγονός της σχέσης. Και με την έννοια αυτή είναι ένα δώρο στο τετράγωνο.
Αν έχουν μιαν αξία τα αντικείμενα των δώρων, αυτή έγκειται στο ότι είναι πυροδότες της μνήμης και των συναισθημάτων που τα συνοδεύουν. Και μάλιστα, ούτε καν τα ίδια τα αντικείμενα, αλλά οι συμβολισμοί των αντικειμένων είναι ικανοί για μια τέτοια αναβίωση. Κάπως έτσι, μπορείς να σπρώχνεις το καινούργιο σου ποδήλατο με το ένα χέρι και με το άλλο ν’ αναζητάς εύλογα το χέρι του πατέρα σου, ενώ το μάτι σου αναζητά παραξενεμένο τις βοηθητικές ρόδες που δεν υπάρχουν πια. Κι ύστερα, αν τύχει και ξεμακρύνεις λίγο από το σπίτι, ακούς τη φωνή της μάνας σου να σε μαλώνει. Στο τέλος, λες στον εαυτό σου, έλα ρε μεγαλώσαμε πια, και κάπως, προσώρας, ησυχάζεις.
Αλλά η Σύνδεση –και όλα τα «συνώνυμά» της– ως δώρο είναι πολύ-πολύ περισσότερα από το αντικείμενο του δώρου. Γιατί η σύνδεση σε μεταμορφώνει στο υποκείμενο του δώρου. Το δώρο της σύνδεσης «κάνει» τους ανθρώπους δώρα, δηλαδή δώρα προς στον εαυτό τους και προς τους άλλους.
Εντούτοις, και παρά την κάπως λογοτεχνίζουσα εισαγωγή, συμπεριλάβαμε εδώ και κάμποσες δόσεις θεωρίας από διάφορα επιστημονικά πεδία της Ψυχολογίας, τα οποία κρίθηκαν απαραίτητα για να μπορούμε να εξηγήσουμε πολλές σχεσιακές μας συμπεριφορές και άρα, να τις αλλάξουμε. Για τον λόγο αυτό θα παρακαλούσα τον πιθανά μη εξοικειωμένο αναγνώστη να μη βιαστεί να τις προσπεράσει, γιατί στη συνέχεια του βιβλίου θα αντιληφθεί την, συχνά λυτρωτική, σημασία τους.
Το βιβλίο αυτό, επίσης, δεν είναι ένα βιβλίο «αυτοβοήθειας», σαν αυτά που κατά κόρον προσφέρει ως ανακουφιστικά γλυκαντικά η σύγχρονη ποπ κουλτούρα του «να είσαι ο Εαυτός σου… κ.λπ.»! Είναι όμως ένα εγχειρίδιο που φιλοδοξεί να βοηθήσει ν’ αντιληφθούμε τι –στο ατομικό και στο συλλογικό επίπεδο– μας εμποδίζει να σχετιστούμε με ικανοποιητικό τρόπο, αλλά και πώς μπορούμε να άρουμε τα εμπόδια αυτά. Ιδιαίτερα στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζουμε αναλυτικά ερωτηματολόγια, με βάση τα οποία ο αναγνώστης μπορεί ν' ανακαλύψει εξαιρετικά σημαντικά πράγματα για τον τρόπο με τον οποίο, τόσο αυτός όσο και ο/η σύντροφός του, έχει ασυνείδητα «εκπαιδευτεί» να σχετίζεται.
Είμαι σίγουρος πως δεν είναι ανάγκη να διαβάσει κανείς αυτό το βιβλίο για να σκεφτεί πως είναι ώρα για σχέσεις, ακριβώς γιατί όλα δείχνουν πως το μέλλον θα έχει πολύ ξηρασία, οπότε –παραφράζοντας τον ποιητή– πρέπει να πάρουμε μαζί μας Σχέσεις! Με άλλα λόγια, θέλω πολύ να σου πω πως είναι τώρα μια καλή ευκαιρία ν’ αφήσεις στην άκρη τους εγωισμούς, τις καχυποψίες, τις πικρίες και τ’ άλλα εμπόδια. Να αναλάβεις εσύ το «ρίσκο» να καλέσεις όποιους θέλεις να μιλήσεις, να στείλεις εσύ εκείνο το μήνυμα που δεν έλαβες, ακόμα και σ’ εκείνους που δεν τους έχεις εσύ ανάγκη, αλλά εκείνοι. Με μια τέτοια ενέργεια το βιβλίο αυτό θα είχε δικαιωθεί, ακόμη κι αν δεν το διάβασες ποτέ!
ΠΗΓΗ:https://antifono.gr/dvros-schesis-vivlio/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1_JVRrmR04dBSeMkAgpp0hASvIvL34KE7Zurfqj5PPxKRm8XE6jFE65LM_aem_IvT5N0FfHzTKVK5KT2ARpQ
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.