Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021

Εορτή του αγ. Ισίδωρου Πηλουσιώτη (04/02)

• Ἡ θεολογία τοῦ ἁγίου Ἰσιδώρου εἶναι συνέχεια αὐτῆς τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν.

Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο


• Γιὰ την εἰρήνη:

«Στὴν Ἐπιστολή 246 … «δὲν θὰ μποροῦσα νὰ τὴν ὀνομάσω εἰρήνη, αὐτὴν ποὺ δὲν στολίζεται μὲ τὴ δικαιοσύνη». Στὸ πλαίσιο αὐτὸ μποροῦν νὰ ἑρμηνευθοῦν καὶ οἱ φράσεις τοῦ Χριστοῦ «Δὲν ἦρθα νὰ φέρω εἰρήνη στὴ γῆ, ἀλλὰ μάχαιρα» (Ματθ. 10,34) καὶ «Σᾶς δίνω τὴ δική μου εἰρήνη» (Ιω. 14,27), οἱ ὁποῖες συνεπάγονται ὅτι «βέβαια δὲν ἀποκηρύττει κάθε εἰρήνη, ἀλλ’ ἐκείνην ποὺ εἶναι συνενωμένη μὲ τὴν κακία».
• Γιὰ την τυραννική ἐξουσία:

«Στον τύραννο ἐνυπάρχει «τυραννία καὶ δυναστεία ἀνεξέλεγκτη, ἡ ὁποία ἀσκεῖται μόνο πρὸς τὸ συμφέρον τοῦ τυράννου»
• Γιὰ τη δικαιοσύνη και την ἀποστέρηση μισθοῦ:
«Κάθε κέρδος ἄδικο δὲν εἶναι τὸ ὅ,τι καλύτερο, ἀλλὰ μόνο ἐκεῖνο ποὺ συνυπάρχει μὲ τὸ καλό, ἐνῶ ὅταν αὐτὸ ἀπουσιάζει, βαδίζει κατ’εὐθεῖαν στὶς συμφορές».
• Δημοκρατικότητα και ἱεραρχία:
«Στὴν ἐπιστολὴ 148 (βιβλ. 1)….:
«Οἱ ἐξουσίες τῶν πραγμάτων καὶ τῶν λαῶν, ἡ δύναμη τῆς βασιλείας καὶ ἡ αὐστηρότητα τῶν δικαστηρίων, ἀποδεικνύονται ἀληθινὲς ἐξουσίες, ὅταν συνοδεύονται ἀπὸ ἀγάπη στὸ καλό, μιμούμενες τὴν οὐράνια τάξη. Ἂν ὅμως πέσουν στὰ χέρια ἀνθρώπων μὲ πονηρὲς προθέσεις, τότε γίνονται μᾶλλον τυραννίες, ἀφοῦ ἐξουσιάζουν παρὰ τὴ θέληση τοῦ λαοῦ, καὶ ἀντὶ τῆς ὑπακοῆς, δημιουργοῦν διαμάχες καὶ ἐπαναστάσεις».
• Γιὰ την Παιδεία:
Στην Ἐπιστολή 439: «Οἱ μονότονες μελέτες καὶ συμβουλὲς κόβουν κατὰ κάποιο τρόπο τὰ νεῦρα τῆς ψυχῆς τῶν ἀμελῶν (…) πρέπει τὰ βιβλία νὰ εἶναι συνδυασμὸς μάθησης καὶ ψυχαγωγίας. Γιατὶ οἱ ἐπιμελεῖς δὲν θὰ ζημιωθοῦν καθόλου ἀπὸ τὴν ψυχαγωγία, ἐνῶ αὐτοὶ ποὺ δὲν εἶναι πολύ ὀκνηροὶ θὰ ὠφεληθοῦν ἀπὸ τὸν συνδυασμὸ τῆς μάθησης μὲ τὴν ψυχαγωγία».
_____***_____

Πηγή 2η:Στην ιστοσελίδα της Χριστιανικής* διαβάζουμε:

Είχε πει ο Ερνέστο Τσε Γκεβάρα:
“Αν τρέμεις από οργή για κάθε αδικία, είσαι σύντροφός/φίλος μου”, και σε μια άλλη γνωστή ρήση του τα εξής: «Ο πραγματικός επαναστάτης καθοδηγείται από βαθιά αισθήματα αγάπης».

"...Ας δούμε τι μας γράφει ο χρυσοστομικός άγ. Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης (Επιστολή 239 στον Διάκονο Ισίδωρο, Στη ρήση «Να οργίζεσθε, αλλά να μη αμαρτάνετε»), μοναχός άλλωστε ο ίδιος:

“…ο θείος λόγος δεν απαγόρευσε γενικά το να οργιζόμαστε, αλλά το να οργιζόμαστε άδικα («εική»). Διότι υπάρχουν περιπτώσεις που μπορούμε να οργιστούμε με χρήσιμο τρόπο, όταν αυτό γίνεται για την δόξα του Θεού ή υπέρ αυτών που αδικούνται ή για την διόρθωση αυτών που βρίσκονται κοντά. […]
Επειδή δηλαδή, όταν παίρνουμε εκδίκηση, αμυνόμαστε (εκδικούμαστε) υπέρμετρα, ενώ όταν ο λόγος αφορά την δόξα του Θεού ή είναι υπέρ των αδικούμενων, τότε προσποιούμαστε τους ήσυχους και ευλαβείς, μένοντας άφωνοι και ακίνητοι μη διαφέροντας έτσι καθόλου από μια πέτρα, για αυτό λέει:

Να οργίζεστε βέβαια δίκαια, όταν ο λόγος είναι για την δόξα του Θεού ή προκειμένου να διορθώσετε τους κοντινούς ανθρώπους ή για λόγους τιμωρίας υπέρ αυτών που αδικούνται, να μην αμαρτάνετε όμως ή με το να γνωρίζετε αυτούς που σφάλλουν και τους συγκρύπτετε ή με το να ζητάτε εκδίκηση για τον εαυτό σας, κάνοντας έτσι κατάχρηση αυτού του βοηθήματος (=οργής).
Γιατί για αυτό τοποθετήθηκε μέσα μας η οργή, όχι για να αμαρτάνουμε εμείς, αλλά για να εμποδίζουμε εκείνους που φταίνε. Όχι για να γίνει η οργή μας πάθος και αρρώστια, αλλά φάρμακο των παθών. Εμείς όμως αντιθέτως το βοήθημα αυτό το μεταβάλλουμε σε δηλητήριο, χρησιμοποιώντας το στις μη-προσήκουσες καταστάσεις”.
Έτσι λοιπόν, όταν ανιδιοτελώς και κατά συνέπεια “απαθώς” κανείς οργίζεται κατά της αδικίας στον συνάνθρωπο, στον κόσμο, τότε οργίζεται με “χρήσιμο τρόπο”. Ταυτόχρονα, όταν κανείς καταχράται την οργή για εγωκεντρικούς λόγους, τότε όντως αυτοκαταστρέφεται, πνευματικά και σωματικά. Αυτή η χρήσιμη οργή όμως δεν απέχει πολύ από το “ζήλο της συμπόνιας” για τον οποίο είχε μιλήσει ένας άλλος μεγάλος “θύραθεν” θεατρικός συγγραφέας, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ".
__________
Ο Γεώργιος Νεκταρίος Παναγιωτίδης είναι συγγραφέας του βιβλίου: “Πολιτικὴ Θεολογία καὶ κοινωνικὴ διδασκαλία Ἁγίου Ἰσιδώρου Πηλουσιώτη”


Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.