Τρίτη 23 Απριλίου 2019

Της αλειψάσης το Κύριον μύρω πόρνης γυναικός - π. Μιχαήλ Καρδαμάκης -

«Τὴ ἁγί καὶ μεγάλ Τετάρτ τς λειψάσης τνΚύριον μύρ πόρνης γυναικς μνείαν ποιεσθαι οἱ θειότατοι πατέρες θέσπισαντι πρὸ τοῦ σωτηρίουπάθους μικρν τοτο γέγονεν».

Ἡ σοφία τν πατέρων τς κκλησίας, ποὺ θέσπισενὰ μνημονεύουμεστν καρδιὰ τοῦ κατανυκτικοῦ καὶ σταυροαναστάσιμου δοιπορικοῦ τς Μεγάληςβδομάδαςτς πόρνης γυναίκας τοῦ Εαγγελίουεναι μιὰ ἀπόφαση ποὺ ἀνατρέπει κάθε ατονόητο ἢ ὀρθολογικὸ στὸ χρο τς θρησκευτικς καὶ ἠθικςντιλήψεώς μαςΕναι ἡ πράξη ποὺ ἀναιρεῖ κάθεγνώση ἢ ἄποψηἡ ὁποία χει σχηματισθεῖ ἢ συσχηματισθεῖ μὲ θεωρίες νομικιστικς ἢ ἰδεολογικές, ποὺ παρεμβάλλονται καὶ διευρύνουν τὸ χάσμα νάμεσα στὸ Θεὸ καὶ τννθρωποἩ μνήμη τς πόρνης γυναίκας ρχεται νὰ ἐπιβεβαιώσει καὶ νὰ ἐπισφραγίσει τνμπειρία ποῦ γευτήκαμε τὴ Μεγάλη Τρίτηνὰ μς κάνει δηλαδὴ νὰ ἐμβαθύνουμε στὸ μυστήριο τς σωτηρίας μαςΤί νοίγει πὸ μέρους μας τὸ δρόμο πρς τν ρχόμενο Κύριοἢ τί εναι κενο πο μς σώζειἩ εσέβεια καὶ ἡ ἀρετήἡ σοφία καὶ ἡ δύναμή μαςλη κείνηἡ ἀξιόμισθη φλυαρία καὶ πολυπραγμοσύνη σὲ κάποιο σχμα τυπικς θρησκευτικότητας καὶ ἐπιβαλλόμενου θικισμοἢ οἱ οκτιρμοὶ καὶ τὰ ἐλέηἡ χάρη καὶ ἡ φιλανθρωπία τοῦ τριαδικοῦ Θεο, ποὺ ἔρχεται νὰ μς συναντήσει στν μαρτία μας καὶ νὰ μς γαπήσει μὲ ὅλη τνμαρτία μαςἩ μνήμη τς πόρνης γυναίκας μς μαθαίνει τι κενο ποὺ εναι παιτητὸ ἀπὸ μς εναι ἡ ασθηση τς μαρτίας μας ἢ ἡ ἀπόγνωση πὸ τν αυτό μας, πο μς στρέφειταν ξακολουθεῖ νὰ μς κατακαίει ἡ δίψα τς προσωπικς κοινωνίας καὶ τς πραγματικςγάπης ἢ νὰ μς φλογίζει ὁ ἄνθρωπος τς δύνης καὶ τοῦ πόθουτοῦ πληγωμένου ρωτα καὶ τς διακινδυνεύσεωςστν γάπη καὶ τὸ ἔλεος τοῦ Θεο: «μαρτινἡ τρικυμία χειμάζουσαπὶ βυθν καθέλκει με τς πογνώσεως· ἀλλά σο τῷ πελάγει, προστρέχω τοῦ ἐλέουςΣσόνμε Κύριε» (Κανόνας Τριωδίου Δευτέρας Α΄ Νηστειν).

Τὸ ἐπαναλαμβάνουμε καὶ πάλι: «Οἱ τελναι καὶ α πόρναι προάγουσιν μς ες τν βασιλείαντοῦ Θεο» (Ματθ. 21, 31). Ἡ Ἐκκλησίακαὶ ὄχι βέβαια ἡ μερίδα τν θρησκευομένωνψάλλει, πάντοτε καὶ τώρα ατὴ τὴ βεβαιότητα: «Χριστς νηνθρώπησεκαλέσας εςμετάνοιαν ληστς καὶ πόρνας· ψυχὴ μετανόησονἡ θύρα νέωκταιτς βασιλείας δη· καὶ προαρπάζουσιν ατήνΦαρισαοι καὶ τελναικαὶ μοιχοὶ μεταποιούμενοι» (Τροπάριο ΜεγΚανόνα). Ἡ προτεραιότητα τς πόρνηςκαὶ ἀργότερα τοῦ ληστκαταξιώνεται πὸ τνασθηση τς ποτυχίας καὶ τν πίγνωση τοῦ Ἅδη τηςτν νάνηψη καὶ τν πιστροφήτὴ μετάνοια καὶ τὸ ἄνοιγμα τς σχατης νδειάς της στὸ ΘεόΔν μπορομε νὰ ἐλπίζουμε στναυτό μαςλλὰ νὰ ἔχουμε πεποίθηση μόνο στὸ Θεό, ποὺ ἐγείρει τος νεκρούςτος«νεκρωθέντας τῇ ἁμαρτί». κενο ποὺ τελικ μς σώζει εναι ἡ ἀγάπη, ποὺ σφραγίζει τὸ μυστήριο τς πάρξεως τοῦ Θεοῦ καὶ τς αωνιότητας τοῦ ἀνθρώπουΧωρς τν γάπη τὰ πάντα γίνονται χρηστα καὶ μάταιαβρώμικα καὶ κολασμέναΧωρς τν γάπη δν πάρχεισωτηρίαγιατ σωζόμαστε στν γάπη καὶ μὲ τν γάπη: «φέωνται αἱ ἁμαρτίαι ατς απολλαίτι γάπησε πολύ·  δὲ ὀλίγον φίεταιλίγον γαπ» (Λουκ. 7, 47). Δν πρόκειταισφαλς γιὰ κάποιον νθρώπινο ρωτα ἢ γιὰ κάποια προσδιόριστη συμπάθειαλλὰ τνγάπη ς μυστήριο λευθερίας καὶ σταυρώσεως, ποὺ ἔχει διδάσκαλο καὶ μάρτυρα τντριαδικὸ ΘεόΤν γάπη, ποὺ δν εναι κάποιο δίωμα τοῦ Θεοῦ καὶ ἕνα καθκον τοῦ ἀνθρώπουλλὰ τρόπος τοῦ εναι καὶ τς πάρξεως τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ ἀνθρώπουἡ ἴδια ἡ ζωὴ καὶ ἡ ποιότητα τς ζωςἩ ἀγάπη εναι ἡ μετάθεση στν καρδιὰ τοῦ ἄλλουγεγονς ποὺ ἐκφράζει τν ληθινὸ χαρακτήρα της.
Κανένας δν χει κπέσει πὸ τν γάπη τοῦ Θεοοτε καὶ ἡ πόρνηΓιατ «δν εναι κακὸ ἡ γυναίκαλλὰ ἡ πορνεία», γράφει ὁ Ὅσιος Πέτρος ΔαμασκηνόςΜπορομε καὶ πρέπει νὰ μισομε τν πορνείαλλὰ ὀφείλουμε νὰ ἀγαπομε τν πόρνη, ποὺ δν παύει νὰ εναι εκόνατοῦ Θεοῦ καὶ ὅταν φέρνει τν πληγὴ καὶ τν δύνη τν πταισμάτων τηςΠοιός μπορεῖ νὰ μς βεβαιώσει τι ὁ ἄνθρωπος εναι ,τι εναι οἱ πράξεις τουἢ ὅτι εναι λεύθερος στςπράξεις του ἢ ἀγαπᾶ ατὸ πο πράττειὉ ἄνθρωπος δν εναι ατὸ ποὺ λέει ἢ πράττειλλὰ ὁ πόθος ἢ τὸ μυστικὸ τς καρδις τουατὸ ποὺ κλήθηκε νὰ εναι ἢ νὰ γίνειΚαὶ ατὴ ἡ κλήση δὲ νοεται ξω πὸ τὴ μετάνοιατὴ μόνη λευθερία καὶ ἀξιοπρέπεια τοῦ ἀνθρώπουΚάθε σκησή μας εναι ργασία μετάνοιας καὶ ὅλη ἡ ζωή μας εναι μιὰ ἀτέλευτη πράξημετάνοιαςἩ πόρνη γίνεται τύπος τν πιστν, ποὺ τόσο παγιδεύονται στν πειρασμὸ τςατοδικαιώσεωςγιατ δίνει ατὸ ποὺ εναιτὸ εναι της γυμνὸ γιὰ νὰ τὸ ἐνδύσει καὶ πάλι ἡ χάρηΔίνει κριβς ατὸ ποὺ γνωρίζει καὶ περιμένει ὁ Θες πὸ τν νθρωποτν βυσσοτοῦ μυστηρίου τς καρδιςτς καρδις ποὺ μπορεῖ νὰ μς σώσει καὶ νὰ μς γιάσει. «Ἡ πόρνη ν κλαυθμνεβόα οκτίρμωνκμάσσουσα θερμςτος χράντους σου πόδαςθριξὶ τς κεφαλς ατςκαὶ ἐκ βάθους στενάζουσα· Μὴ ἀπώσ μεμηδὲ βδελύξ Θεέ μουλλὰ δέξαι μεμετανοοσαν καὶ σσονς μόνος φιλάνθρωπος» (Κάθισμα ρθρου ΜεγΤετάρτης).
Ἡ πόρνηπελπισμένη πὸ τς πράξεις καὶ ἀπεγνωσμένη γιὰ τὴ ζωή τηςπειδὴ φαίνεται τιὁ ἄνθρωπος εναι νώτερος χι μόνο πὸ τς πράξεις λλὰ καὶ τὴ ζωή τουγγίζει οσιαστικὰ τὸ μυστήριο τς δικαιώσεως καὶ τς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπουΟἱ κρουνοὶ τν δακρύων τςμετάνοιας καὶ οἱ βαθες στεναγμοὶ τς καρδις της, ποὺ ἐκφράζουν βαθιὰ κατανόηση τοῦ μυστηρίου τς πτώσεως καὶ τς ναστάσεωςμαρτυρον τν τελικὴ πράξη λευθερίας πὸ τν αυτό της καὶ τν παρχὴ τς κοινωνίας ζως μὲ τὸ ΘεόὉ ΧρΓιανναρς μς θυμίζει τι«τὸ πρότυπο στὸ ὁποο πέβλεπε πάντοτε ἡ Ἐκκλησίαδν ταν ἡ πληρότητα τς θικςατάρκειαςλλὰ ὁ θρνος τς διάκοπης μετάνοιας (θρνος χαροποιός), βεβαίωση τς νίκηςτοῦ Χριστοῦ πάνω στν μαρτία, ποὺ προϋποθέτει μιὰ προσωπικὴ ασθηση τς πουσίας τοῦ Θεοδηλαδὴ μιὰ πρώτη ποκάλυψη καὶ γνωριμία τοῦ προσώπου ΤουΜόνο τότε μπορεῖ νὰ πενθήσει καὶ νὰ θρηνήσει ὁ ἄνθρωποςταν ξέρει τί κριβς χει χαθεῖ καὶ ζεῖ τν πώλειασν προσωπικὴ στέρηση καὶ δίψαΤὸ μήνυμα τς Θεολογίας τς πτώσεως εναι νὰ βεβαιώσειπς ατὸ ποὺ ζητάει οσιαστικὰ ὁ Θες πὸ τν νθρωπο δν εναι οτε ἡ ἀρετὴ οτε οἱ ἀξιομισθίεςλλὰ μιὰ κραυγὴ ἐμπιστοσύνης καὶ ἀγάπης πὸ τὰ βάθη τς βύσσου μαςἢ ποιός ξέρεισως μιὰ στιγμὴ ἀνανήψεως καὶ ἀγωνίας μέσα πὸ τν κλειστὸ καὶ καλοασφαλισμένο ποκειμενισμὸ τς ετυχίας μας». Φαίνεται τι ἡ ζωή μας ς νώδυνη καὶ ἀποφασιστικὴ συνάντηση μὲ τν Κύριό μαςσυνοψίζεται καὶ διασώζεται σὲ κάποιεςποκαλυπτικς στιγμέςκαὶ γιατί χισὲ μιὰ ελογημένη στιγμή: «κόμα μιὰ στιγμούλακύριε δήμιεμιὰ στιγμούλα μοναχάΚαὶ νάγι’ ατὴ τὴ στιγμούλασως νὰ τὴ συγχωρέσει ὁ Θεόςγιατ εναι δύνατο νὰ φανταστεῖ κανες μεγαλύτερη μιζέρια τς νθρώπινης ψυχς» (Ντοστογιέφσκι).
Πόσο κακοποιεται τὸ κατανυκτικὸ τροπάριο τς Κασσιανςταν κατανοεται στὸ ἐπίπεδοτν πρόσκαιρων θρησκευτικν συναισθημάτωντς στικς αχμαλωτεύσεώς μαςγιὰ νὰ ἀγνοομε τότε τὸ θεολογικὸ καὶ σωτηριολογικὸ περιεχόμενο καὶ μήνυμά τους ξαναδομετν τραγικὴ ὀμορφιά του: «Κύριεἡ ἐν πολλας μαρτίαις περιπεσοσα γυνήτν σνασθομένη θεότηταμυροφόρου ναλαβοσα τάξινδυρομένη μύρα σοι πρὸ τοῦ ἐνταφιασμοῦ κομίζειΟμοιλέγουσατι νύξ μοι ὑπάρχειοστρος κολασίαςζοφώδης τεκαὶ ἀσέληνοςρως τς μαρτίαςΔέξαι μου τς πηγς τν δακρύωνὁ νεφέλαις διεξάγωντς θαλάσσης τὸ ὕδωρΚάμφθητί μοι πρς τος στεναγμος τς καρδίαςὁ κλίνας τοςορανος τῇ ἀφάτ σου κενώσειΚαταφιλήσω τος χράντους σου πόδαςποσμήξωτούτους δὲ πάλιν τος τς κεφαλς μου βοστρύχοις· ὧν ν τῷ παραδείσῳ Εα τὸ δειλινόνκρότον τος σν χηθεσατῷ φόβῳ ἐκρύβημαρτιν μου τὰ πλήθηκαὶ κριμάτων σουβύσσουςτίς ξιχνιάσειψυχοσστα Σωτήρ μουΜή με τν σν δούλην παρίδςὁ ἀμέτρητον χων τὸ ἔλεος» (Δοξαστικὸ Ἀποστίχων ρθρου ΜεγΤετάρτης). Τὸ τροπάριοσυγκεφαλαιώνει τν ρθόδοξη πνευματικότητα, ποὺ λειτουργεται μέσα στν πλοτο τςγαθότητας τοῦ Θεοῦ καὶ ἔξω πὸ τὰ κριτήρια τς νθρώπινης δικαιοσύνης καὶ ποὺ ἐπίκεντρότης εναι ἡ ἐπάνοδός μας πὸ τν ρωτα τς μαρτίας στν ρωτα τοῦ ΘεοἪ ποὺ βασικήτης προϋπόθεση εναι ἡ ασθηση τς νθρώπινης μαρτίας καὶ ἀποτυχίας, ποὺ διὰ τοῦ Σταυροῦ καὶ τς ναστάσεως νοίγεται ς δς μετάνοιας καὶ χαρςπερβάσεως τοῦ ἀδιεξόδου καὶ τς πελπισίας μαςπου πάρχει μετάνοιαδν πάρχει πελπισία· δνπάρχει ὁ Ἅδηςπάρχει ἡ Ἀνάσταση.
Ἡ κόλαση δν εναι γιὰ τος μαρτωλούςλλὰ γιὰ τος μετανόητουςΓιὰ ἐκείνους ποὺ δνασθάνονται τν ναξιότητά τους, ποὺ δν χουν καλοσύνη, ποὺ δὲ γνωρίζουν τν μορφιὰ τς συγγνώμης, ποὺ ἀγνοον τν παράδεισο τς γάπης, ποὺ δὲ γεύονται τὸ ἀμέτρητο θεολεος, ποὺ δν ορτάζουν τν κάθοδο τοῦ Χριστοῦ στν δη, ποὺ δὲ ζον τν λπίδατιφοῦ τὸ Θεὸ δν μπορομε νὰ τν ντέξουμε στὸ φςκενος ρχεται καὶ φανερώνεται στὸ σκοτάδι μαςΕναιμ ἕνα λόγογιὰ ἐκείνους, ποὺ τοποθετον τν ατοδικαίωση καὶ τὰ ἀξιόμισθα ργα τους πάνω πὸ τὸ σωτήριο πάθος καὶ τὸ μέγα λεος τοῦ ΘεοἩ μετάνοια καὶ τὰ δάκρυα εναι ἡ ἀπόρριψη τς μπιστοσύνης στν αυτό μας καὶ τς πάτης τςατοσωτηρίας καὶ ἄνοιγμα καὶ ἐλπίδα στν εσπλαχνία καὶ τὴ συγγνώμη τοῦ ΘεοἩ Ἐκκλησία μπορεῖ νὰ λέει στν κάθε νθρωπομὲ τὸ στόμα τοῦ Ντοστογιέφσκι: «Τίποτα μὴ φοβσαι, ποτὲ μὴ φοβσαι καὶ μὴ θλίβεσαιΜιὰ καὶ μετανοες λα θὰ στὰ συγχωρέσει ὁ ΘεόςΜὰ κι οτε πάρχει οτε μπορεῖ νὰ γίνει στν κόσμο τέτοιο κρίμα, ποὺ νὰ μν τὸ συγχωρέσει ὁ Κύριος σὲ κενον ποὺ μετανοεῖ ἀληθινάΜὰ κι οτε μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος νὰ κάνει να τόσο μεγάλο μάρτημα ποὺ θὰ μποροσε νὰ ἐξαντλήσει τν στείρευτη γάπη τοῦ ΘεοἪ μήπως μπορεῖ νὰ ὑπάρξει τάχα να τόσο μεγάλο μάρτημα πο νὰ ξεπεράσει τνγάπη τοῦ ΘεοΦρόντιζε μονάχα γιὰ τὴ μετάνοιαγιὰ τν διάκοπη μετάνοιακι σο γιὰ τὸ φόβοδιξε τον ντελς πὸ τν καρδιά σουΠίστευε πς ὁ Θες σὲ ἀγαπάει τόσο ποὺ ἐσὺ οτε καὶ νὰ τὸ φανταστες δν μπορεςΣ’ αγαπάει παρόλο ποὺ ἁμάρτησεςΣ’ αγαπάει μέσαστν μαρτία σουΓιὰ ἕνα μετανοοντα στν ορανὸ χαίρονται περισσότερο παρὰ γιὰ χίλιουςναμάρτητους επεν ὁ Χριστός». Στν πραγματικότητα ἡ ἀμετανοησία καὶ ἡ ἀπελπισία εναι ἡ μεγαλύτερη μαρτία καὶ τὸ μοναδικὸ ἀδιέξοδο τοῦ ἀνθρώπου.
Ἡ διαρκς μετάνοια, ποὺ ἐκφράζει τν μπιστοσύνη μας στὸ Θεὸ καὶ ὄχι στν αυτό μαςεναι ἡ χάρη τοῦ Θεο, ποὺ ἀπὸ τὸ θάνατό μας μεταβιβάζει στὴ ζωήπὸ τν φροσύνηστν ποία μς δουλώνει ἡ ἀκόρεστη πιθυμίαμς παναφέρει στὴ σωφροσύνηστν ποίαμς λευθερώνει ἡ ἀπόλυτη πακοὴ στὸ Θεό: «Ἡ πρώην σωτος γυνὴ ἐξαίφνης σώφρωνφθημισήσασα τὰ ἔργα τς ασχρς μαρτίας καὶ ἡδονς τοῦ σώματοςδιενθυμουμένη τνασχύνην τν πολλν καὶ κρίσιν τς κολάσεωςν ποστσι πόρνοι καὶ ἄσωτοι· νπερπρτος πέλω καὶ πτοομαιλλ ἐμμένω τ φαύλ συνηθείᾳ ὁ ἄφρων· ἡ πόρνη δὲ γυνὴ καὶ πτοηθεσα καὶ σπουδάσασα ταχύλθε βοσα πρς τν λυτρωτήν· Φιλάνθρωπε καὶ οκτίρμονκ τοῦ βορβόρου τν ργων μου ρσαί με» (Οκος ρθρου ΜέγΤετάρτης). Ἡ σωφροσύνη ταυτίζεται μὲ τν πιστροφή μας στὸ Θεόμὲ μιὰ μυστικὴ εωδία, ποὺ γεμίζειτν παρξηφοῦ τν πελευθερώσει πὸ τὴ δυσωδία τν μαρτινΤαυτίζεται μὲ τνλοκληρωτικήγαπητικὴ ἀφοσίωση σὲ Ἐκενον ποὺ ἀπὸ πολλὴ ἀγαθότητα δὲ θεώρησε τνπόρνη βδέλυγμαμὲ τν πιστροφὴ στν Εεργέτη, ποὺ «κ βυθοῦ θανοσαν ξανέστησε» τν πόρνη, ποὺ ὑπρξε ἡ χάρη τς μετάνοιας καὶ ὁ λιμένας τς σωτηρίας τηςΤαυτίζεταιτέλοςμὲ τὸ κήρυγμα καὶ τὴ μαρτυρία τς θείας εεργεσίας καὶ συγγνώμηςνάμεσα σὲ ἐκείνους, ποὺ στν πλήρη γκατάλειψή τους πὸ τν ποκρισία μας, περιμένουν τν κάθοδοτοῦ πάσχοντος Θεοῦ στν βυσσο τς καρδις τους: «Σὺ τν τς Παρθένου Υόν, πόρνηπιγνοσα Θεόνλεγεν ν κλαυθμῷ δυσωποσας δακρύων ξια πράξασαΔιάλυσον τὸ χρέος ς κγῶ τος πλοκάμους· γάπησον φιλοσαντν δικαίως μισουμένηνκαὶ πλησίοντελωνν σε κηρύξωεεργέτα φιλάνθρωπε» (Τροπάριο Ανων ΜεγΤετάρτης).
Τὸ θαμα τς σώφρονος πόρνης εναι πὸ τὰ παράδοξα τοῦ εαγγελικοῦ ἤθουςΓιὰ τὴ λογικὴ διάνοια θὰ ὑπάρχει πάντοτε τὸ σκάνδαλο, πς μιὰ πόρνη γίνεται παρθένος καὶ προφήτης, ποὺ ασθάνεται τὴ θεότητα τοῦ Χριστοῦ καὶ προσκυνε, προαισθανόμενητὸ πάθος ΤουΤὸ σκάνδαλο, πς μπορον νὰ συμβαίνουν τόσο συγκλονιστικὰ καὶ θαυμαστὰ πράγματα σὲ μιὰ γυναίκα, ποὺ βρίσκεται ξω πὸ τν «κύκλο» τν μαθητνκι νας μαθητς πὸ τν κύκλοτν Δώδεκανὰ παγιδεύεται σὲ μιὰ τέτοια ναισθησία καὶ σὲ ἕνα τέτοιο γκλημα κατὰ τοῦ ΔιδασκάλουἩ ὑμνολογία τοῦ Ὄρθρου τς Μεγάλης Τετάρτηςστὴ διαλεκτική της νάμεσαστν πόρνη καὶ τν ούδαποκαλύπτει τι τὸ τελικὸ κριτήριο τοῦ ἤθους μας εναι ἡ ἐλευθερία μας νώπιον κείνου ποὺ ὁ Θες θέλησε νὰ γίνει γιὰ μς καὶ ἡ εχαριστία μας γιὰ ἐκενο ποὺ ὁ Θες θέλησε νὰ κάνει γιὰ μς. «Πόρνη προσλθέ σοιμύρα σν δάκρυσικατακενοσά σου, ποσίφιλάνθρωπεκαὶ δυσωδίας τν κακνλυτροται τ κελεύσει σου· πνέων δὲ τν χάριν σουμαθητς ὁ ἀχάριστοςταύτην ποβάλλεταικαὶ βορβόρσυμφύρεταιφιλαργυρίᾳ ἀπεμπολν σεΔόξαΧριστέτ εσπλαχνί σου» (Κάθισμαρθρου ΜεγΤετάρτης). «τε ἡ ἁμαρτωλς προσέφερε τὸ μύροντότε ὁ μαθητςσυνεφώνει τος παρανόμοις· ἡ μν χαιρε κενοσα τὸ πολύτιμονὁ δὲ ἔσπευδε πωλσαι τντίμητον· ατη τν δεσπότην πεγίνωσκενοτος τοῦ δεσπότου χωρίζετο· ατηλευθεροτοκαὶ ὁ Ἰούδας δολος γεγόνει τοῦ ἐχθροΔεινν ἡ ραθυμίαμεγάλη ἡ μετάνοιαν μοι δώρησαιΣωτήρὁ παθν πρ μνκαὶ σσον μς» (Τροπάριο ΑνωνΜεγΤετάρτης).
Φαίνεται τι κενο ποὺ κρίνει τν νθρωπο καὶ τν καταδικάζει σὲ ἀπώλειαεναι ἡ προδοσίατς μπιστοσύνης του στὸ Θεόἡ ἄρνηση τς γαπητικς δυνάμεως, ποὺ Ἐκενος βαλε μέσαμαςἩ Ἐκκλησία μς καλεῖ νὰ μιμηθομε τὴ σωφροσύνη τς πόρνης, ποὺ τν δηγεῖ ἀπὸ τὸ σκοτάδι στὸ φςπὸ τν μαρτία στὴ χάρηπὸ τν πόγνωση στν γάπη καὶ νὰ μισήσουμε τν θλιότητα τοῦ Ἰούδα, ποὺ τν δηγεῖ ἀπὸ τὸ φς στὸ σκοτάδιπὸ τὴ χάρηστν κακίαπὸ τὴ φιλία στν προδοσίαΣημασίαγιατ ατὸ τελικὰ κρίνει τν νθρωποχει ἡ ἀγάπη του στὸ Θεό, ποὺ τν γάπησε ς τὸ θάνατοἡ ἀπόφαση τς μετάνοιάς τουςδριμς πόθος τοῦ προσώπου τοῦ Θεο, ποὺ σημαίνει καὶ τν ριστικὴ λύση τοῦ δράματόςτουν θέλουμε νὰ ἐπαναφέρουμε τὸ ἐρώτημα ποὺ θέσαμε παραπάνω καὶ νὰ ἀνακεφαλαιώσουμε τν πάντησή μας σ’ αυτόθὰ μπορούσαμε νὰ ἐπαναλάβουμε τνρθόδοξη θέσητι ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου ἢ ἡ ἀνθρώπινη τελειότητα δν κρύβεται στςνθρώπινες ρετς ἢ δν εναι μισθς γιὰ τὰ καλά μας ργαλλὰ εναι χάρη ποὺ χαρίζεταιστος πιστος ἢ ἀγάπη ποὺ εναι ὁ Θες γιὰ τν κόσμοτσι πρωταρχικὸ ρόλο πὸ μέρουςτοῦ ἀνθρώπου χει ἡ πίστη ἢ ἡ ἐμπιστοσύνη στὸ Θεὸ καὶ ὄχι ἡ ἁμαρτία ἢ ἡ ἀπουσία τςρετςΤὸ πν εναι νὰ μν πάψουμε νὰ εμαστε νθρωποι τοῦ πόθου, «νδρες πιθυμιν». νθρωποι, ποὺ μὲ τν νερχόμενη γάπη τους κυριολεκτικὰ πάσχουν νὰ συναντήσουν τνκατερχόμενη γάπη τοῦ Θεο.
Ἡ σωτηρία κρύβεται στὸ Σταυρὸ τοῦ Χριστοστν ποο πραγματικὰ τερματίζεται ἡ ἀνθρώπινη αθάδεια καὶ ἀποτυχίακαταλύονται τόσα ατονόητα καὶ ἄχρηστα πράγματασυντρίβεται ἡ ἀνυπακοὴ καὶ ἡ ἀμετανοησία τοῦ ἀνθρώπουπογυμνώνεται ἡ δύναμη καὶ ἡ ἀρετή μαςΠόσο σωτήρια εναι ἡ ἀποδοχὴ τς γυμνότητάς μας ἢ ἡ ἀπόγνωση πὸ τν αυτόμαςσὲ σύγκριση μὲ τν σφάλεια καὶ τν ατοδικαίωση, ποὺ μς παρέχει ἡ θρησκευτικότητα καὶ ἡ ἠθικολογία μαςΠόσο ψευδες ἢ ἀνεπαρκες εναι οἱ ατονόητες ἢ ατάρκεις καταστάσεις τν νθρώπωνταν στν καρδιὰ τοῦ κάθε μαθητῆ μπορεῖ νὰ κρύβεται καὶ ἕνας προδότης ἢ ὅταν στν καρδιὰ μις πόρνης μπορεῖ νὰ φυλάσσεται μιὰ παρθένος. «Ἡ ὀμορφιάδιαβάζουμε στος δελφος Καραμάζοφεναι κάτι τρομερὸ καὶ φοβερόΕναι τρομερὴ γιατ εναι καθόριστη καὶ δν μπορες νὰ τν καθορίσειςγιατὶ ὁ Θες μονάχα ανίγματα μς θεσεδῶ σμίγουν τὰ πιὸ ἀπόμακρα κρογιάλιαδῶ ζον λεςμαζὶ οἱ ἀντιφάσειςΤὰ μυστήρια εναι πάρα πολλά, πάρα πολλὰ ανίγματα βασανίζουν τννθρωπο σὲ τούτη τὴ γἩ ὀμορφιάΔν μπορῶ νὰ τὸ ὑποφέρω πς πάρχουν μερικοί, πολλς φορς μάλιστα μεγαλόκαρδοι καὶ μυαλωμένοι, ποχουν γιὰ ἰδανικό τους τὰ ΣόδομαΠιὸ φοβεροὶ ἀκόμα εναι κενοι, πούχοντας πιὰ γιὰ ἰδανικό τους τὰ Σόδομαδνπαρνονται καὶ τὸ ἰδανικὸ τς Μαντόνας κι ἡ καρδιά τους φλογίζεται γιὰ χάρη τηςκαὶ στλήθεια φλογίζεται πως καὶ στὰ ἐφηβικάγνά τους χρόνιαΑτὸ ποὺ ὁ νος τὸ θεωρεῖ ντροπήστν καρδιὰ φαντάζει σν καθαρὴ ὀμορφιάΣτὰ Σόδομα νὰ βρίσκεται ραγε ἡ ὀμορφιάΝσαι βέβαιος, πς γιὰ τὴ μεγάλη πλειονότητα τν νθρώπωνστὰ Σόδομακριβς εναι θρονιασμένηΤξερες ατὸ τὸ μυστικὸ ἢ ὄχιΤὸ τρομερὸ εναι ποὺ ἡ ὀμορφιὰ εναι χι μονάχα φοβερὴ μὰ καὶ μυστηριώδηςΕναι ὁ διάβολος ποὺ παλεύει μὲ τὸ Θεὸ καὶ τὸ πεδίο τς μάχης εναι οἱ καρδις τν νθρώπων».
πὸ τὸ βιβλίο Κεφάλαια Κατανυκτικά,
κδκρίτας.

 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.