Άννυ Λιγνού
Μέρες που είναι και με αφορμή μια σχετική ανάρτηση που είδα, θυμήθηκα πως είχα μία συλλογή από φράσεις από την εκκλησιαστική μας παράδοση τις οποίες χρησιμοποιούμε συχνά στην καθημερινότητά μας. Που και που τη συμπληρώνω τη λίστα. Σας την βάζω εδώ και αν έχετε κι άλλες να συμπληρώσουμε, πείτε τις:
📍«Αγαπάτε αλλήλους» (εντολήν καινήν δίδωμι υμίν ίνα αγαπάτε αλλήλους, καθώς ηγάπησα υμάς ίνα και υμείς αγαπάτε αλλήλους.)[Ιωάννης]
📍«Αγρόν ηγόραζε και ζεύγη βοών πέντε»
📍«Αθώα περιστερά» (και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς...)
📍«Ακουσον, άκουσον»
📍«Αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού»
📍«Άλλους έσωσες, εαυτόν ου δύνασαι σώσαι» (Ἄλλους ἐσώσας, σεαυτὸν οὐ δύνασαι σώσαι;)[Κατά Ματθαίον]
📍«Ανάστα ο Θεός!»
📍«Απελθετω απ'εμου το ποτηριον τούτο» (Καὶ λέγει αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς· Ἀπελθέτω ἀπ’ ἐμοῦ το ποτήριον τοῦτο, πλην οὐχ ὡς ἐγὼ θέλω, ἀλλ’ ὡς σύ.)[Κατά Ματθαίον]
📍«Από τον Άννα στον Καϊάφα» (Ἀπέστειλεν αὐτὸν ὁ Ἅννας δεδεμένον πρὸς Καϊάφαν τὸν ἀρχιερέα.)[Κατά Ιωάννην]
📍«Απορώ και εξίσταμαι»
📍«Άρον άρον σταύρωσον Αυτόν» (ἆρον ἆρον, σταύρωσον αὐτόν.)[Κατά Ιωάννην]
📍«Άρον τον κραββατόν σου και περιπάτει!»
📍«Άφεση αμαρτιών»
📍«Βρήκε ο Φίλιππος τον Ναθαναήλ»
📍«Γενεές δεκατέσσερις»
📍«Για τον φόβο των Ιουδαίων» (Τῇ οὖν ἡμέρᾳ τῇ μιᾷ τῶν σαββάτων, ὄντων τῶν θυρῶν κεκλεισμένων ὅπου ἦσαν οἱ μαθηταὶ συνηγμένοι διὰ τὸν φόβον τῶν Ἰουδαίων...) [Κατά Ιωάννην]
📍«Γιατί είσαι σαν την Μεγάλη Παρασκευή;»
📍«Ανεβαίνει τον Γολγοθά του»
📍«Δια του λόγου το ασφαλές» (και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς εβεβαίου του λόγου το ασφαλές) [Απολυτίκιο Θεοφανείων]
📍«Δεν έχει που την κεφαλή κλίναι» (οὐκ ἔχει ποῦ τὴν κεφαλὴν κλίνῃ)
📍«Διεμερίσαντο τα ιμάτια»
*(Διεμερίσαντο τὰ ἱμάτιά μου ἑαυτοῖς, καὶ ἐπὶ τὸν ἱματισμόν μου ἔβαλον κλῆρον.) [Ψαλμοί]
📍«Ειρήνη υμίν»
📍«Εις τον τύπον των ήλων»
(Ἐὰν μὴ ἴδω ἐν ταῖς χερσὶν αὐτοῦ τὸν τύπον τῶν ἥλων, καὶ βάλω τὸν δάκτυλόν μου εἰς τὸν τύπον τῶν ἥλων, καὶ βάλω τὴν χεῖρά μου εἰς τὴν πλευρὰν αὐτοῦ, οὐ μὴ πιστεύσω.)[Κατά Ιωάννην]
📍«Εμεινα στήλη άλατος»
📍«Επι ξυλου κρεμαμενος»
📍«Ἔχασε τ’ αὐγά καὶ τὰ πασχάλια»
📍«Εχουσιν γνωσιν οι φυλακες» (Όντως παράνομοι σφραγίσαντες τον λίθον, μείζονος ημάς θαύματος ηξιώσατε, έχουσι την γνώσιν οι φύλακες, σήμερον προήλθε του μνήματος, και έλεγον· Είπατε, ότι ημών κοιμωμένων, ήλθον οι Μαθηταί, και έκλεψαν αυτόν)[Αναστάσιμα στιχηρά]
📍 «Η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή» (Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις, περιπεσοῦσα γυνή, τὴν σὴν αἰσθομένη Θεότητα, μυροφόρου ἀναλαβοῦσα τάξιν, ὀδυρομένη μύρα σοι, πρὸ τοῦ ἐνταφιασμοῦ κομίζει.)[Τροπάριο της Κασσιανής]
📍«Η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα.....»
📍«Ηλί ηλί λαμά σαβαχθανί;» (Ἠλί, Ἠλί, λὰμα σαβαχθανί; τοῦτ’ ἔστιν· Θεέ μου, Θεέ μου, ἵνα τί με ἐγκατέλιπες;) [Κατά Ματθαίον]
📍«Θου Κύριε, φυλακήν τω στόματι μου»
📍«Ἴδε ὁ ἄνθρωπος»
📍«Ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός»
📍«Ιώβειος υπομονή»
📍«Ιουδαίων ο εσμός»
📍«Καλός Σαμαρείτης»
📍«Κεκλεισμένων τῶν θυρῶν»
📍«Κύριε, ελέησον»
📍«Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι»
📍«Μάχαιρα έδωσες, μάχαιρα θα λάβεις» (Μάχαιραν ἔδωκας, μάχαιραν λήμψῃ)
📍«Με πρόδωσες βρε Ιουδα;»
📍«Μεγάλη η χάρη σου»
📍«Μετά βαΐων και κλάδων»
📍«Μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας»
📍«Μη μου άπτου» (Λέγει αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Μή μου ἅπτου· οὔπω γὰρ ἀναβέβηκα πρὸς τὸν Πατέρα μου.)[Κατά Ιωάννην]
📍 «Μη φοβού» (Μὴ φοβοῦ, μόνον πίστευε.)[Κατά Μάρκον]
📍«Μνησθήτι μου Κύριε» (Καὶ ἔλεγεν τῷ Ἰησοῦ· Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθῃς εἰς τὴν βασιλείαν σου.)[Κατά Λουκάν]
📍«Νίπτω τας χείρας μου» (Ἰδὼν δὲ ὁ Πιλᾶτος ὅτι οὐδὲν ὠφελεῖ, ἀλλὰ μᾶλλον θόρυβος γίνεται, λαβὼν ὕδωρ ἀπενίψατο τὰς χεῖρας ἀπέναντι τοῦ ὄχλου λέγων· Ἀθῷός εἰμι ἀπὸ τοῦ αἵματος τοῦ δικαίου τούτου· ὑμεῖς ὄψεσθε.)[Κατά Ματθαίον]
📍«Ο άσωτος υιός»
📍«Ο μη γένοιτο»
📍«Ο έχων δύο χιτώνες» (Ἀποκριθεὶς δὲ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ὁ ἔχων δύο χιτῶνας μεταδότω τῷ μὴ ἔχοντι, καὶ ὁ ἔχων βρώματα ὁμοίως ποιείτω.)[Κατά Λουκάν]
📍 «Ο έχων ωτα ακούει» (Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω.)[Αποκάλυψη]
📍«Οἱ έσχατοι έρχονται πρώτοι» (Οὕτως ἔσονται οἱ ἔσχατοι πρῶτοι καὶ οἱ πρῶτοι ἔσχατοι· πολλοὶ γάρ εἰσιν κλητοί, ὀλίγοι δὲ ἐκλεκτοί)
📍«Ο Θεός να σε φωτίσει»
📍«Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ» (Σὺ μόνος παροικεῖς Ἰερουσαλὴμ καὶ οὐκ ἔγνως τὰ γενόμενα ἐν αὐτῇ ἐν ταῖς ἡμέραις ταύταις;»)[Λουκάς]
📍«Οξος και χολή»
📍«Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν…»
📍«Ου γαρ οίδασι τι ποιούσι»
📍«Ουαί και αλίμονο»
📍«Ουαί υμίν Γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριτές»
📍 «Ουδείς αναμάρτητος» (Ὁ ἀναμάρτητος ὑμῶν πρῶτος βαλέτω λίθον ἐπ’ αὐτήν.)[Κατά Ιωάννην 8:7]
📍«Οφθαλμόν αντί οφθαλμού» (Ὀφθαλμὸν ἀντὶ ὀφθαλμοῦ καὶ ὀδόντα ἀντὶ ὀδόντος.)[Έξοδος]
📍«Παρέμεινα κερί αναμμένο»
📍«Πεντάκις χιλίους άνδρας χορτάσας!»
📍«Περνάει του Χριστού τα Πάθη»
📍«Πριν αλέκτωρ φωνήσει, τρις απαρνήση με» (Ἀμὴν λέγω σοι ὅτι σὺ σήμερον, ἐν τῇ νυκτὶ ταύτῃ, πρὶν ἀλέκτορα φωνῆσαι, τρίς με ἀπαρνήσῃ.) [Κατά Μάρκον]
📍«Σαν τις μωρές παρθένες» (Αἱ δὲ μωραὶ λαβοῦσαι τὰς λαμπάδας αὐτῶν οὐκ ἔλαβον μεθ’ ἑαυτῶν ἔλαιον.)[Κατά Ματθαίον]
📍«Σβήνει το καντήλι του»
📍«Σε περιμέναμε σαν τον Μεσσία»
📍 «Σηκώνει τον σταυρό του» (Καὶ ὅστις οὐ βαστάζει τὸν σταυρὸν ἑαυτοῦ καὶ ἔρχεται ὀπίσω μου, οὐ δύναται εἶναι μαθητής μου.)[Κατά Λουκάν]
📍«Σόδομα και Γόμορρα»
📍«Στο κάτω κάτω της Γραφής»
📍«Στο πυρ το εξώτερον»
📍 «Στολίστηκε σαν τον Επιτάφιο»
📍 «Συ είπας» (Λέγει αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς· Σὺ εἶπας.)[Κατά Ματθαίον]
📍«Τα Καίσαρος Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ» (Ἀπόδοτε οὖν τὰ καίσαρος Καίσαρι, καὶ τὰ τοῦ Θεοῦ τῷ Θεῷ.)[Κατά Ματθαίον]
📍«Τετέλεσται» (Τετέλεσται· καὶ κλίνας τὴν κεφαλὴν παρέδωκεν τὸ πνεῦμα.)[Κατά Ιωάννην]
📍«Το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε σαρξ ασθενής»
📍«Φωνή βοώντος εν τη ερήμω»
📍«ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ»
📍Ασθενής και οδοιπόρος
«αμαρτίαν ουκ έχει»
📍«σημεία και τέρατα »
«Ακόμη στις Πράξεις (6.8) διαβάζουμε και: «Στέφανος δὲ πλήρης πίστεως καὶ δυνάμεως ἐποίει τέρατα καὶ σημεῖα μεγάλα ἐν τῷ λαῷ». (Ο δε Στέφανος, γεμάτος πίστιν και δύναμιν Θεού, έκανε μεταξύ του λαού καταπληκτικά θαύματα και υπερφυσικά έργα, που μαρτυρούσαν την αλήθειαν της πίστεως).»
📍«περί πολλών/άλλων τυρβάζεις»
«Μια από τις πολλές ευαγγελικές ρήσεις του Ιησού που έλαβαν στο διάβα του χρόνου χαρακτήρα αποφθέγματος και χρησιμοποιούνται συχνά τόσο στον προφορικό όσο και στο γραπτό νεοελληνικό λόγο είναι αυτή που αναφέρει ο Λουκάς σχετικά με την επίσκεψη του Κυρίου στο σπίτι της Μάρθας και της Μαρίας: «Μάρθα, Μάρθα, μεριμνᾷς καὶ τυρβάζῃ περὶ πολλά» (Λουκ. 10, 41).»
📍«στήλη άλατος »
«Στήλη από αλάτι, έγινε σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη η γυναίκα του Λωτ, όταν παραβαίνοντας τη διαταγή του Θεού, γύρισε και κοίταξε πίσω της, για να δει τι γινόταν στα Σόδομα και Γόμορρα.»
📍 «ως μάννα εξ ουρανού»
«μάννα το [mána] Ο (άκλ.) : η τροφή που έριχνε ο Θεός από τον ουρανό στους Εβραίους, όταν αυτοί περιπλανιόνταν στην έρημο. ΦΡ αντί του ~ χολή, για ανταπόδοση του καλού με κακό. σαν το ~ εξ ουρανού, για αγαθό που το αποκτούμε ανέλπιστα τη στιγμή που το χρειαζόμαστε ή χωρίς καμία προσπάθεια.
[λόγ. < ελνστ. μάννα < εβρ. mān με επίδρ. του αρχ. μάννα `σκόνη, κόκκος΄]»
📍 «κρανίου τόπος »
«Καὶ φέρουσιν αὐτὸν ἐπὶ Γολγοθᾶν τόπον, ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον κρανίου τόπος – (Κατά Μάρκον 15.22)
📍 Καὶ ἐλθόντες εἰς τόπον λεγόμενον Γολγοθᾶ, ὅ ἐστιν Κρανίου Τόπος λεγόμενος – (Κατά Ματθαίον 27.33)»
📍 «Θα σου ψάλω τον Εξάψαλμο…»
«Του έψαλε τον Εξάψαλμο...», «Θα σου ψάλω τον Εξάψαλμο…». Μια έκφραση με αρνητική χροιά, ακόμα δόκιμη στην καθημερινή εκφορά του σύγχρονου λόγου…
Ο Εξάψαλμος, στην προαναφερθείσα έκφραση, υπονοεί μια έμμεση κουραστική, ακουστική και κατά άλλους λεκτική μακροσκελή «τιμωρία»,
ενώ,
στην πραγματικότητα,
πρόκειται για το μεγαλείο της ανάγνωσης, [πλέον], έξι (6) κορυφαίων ψαλμών του Δαυϊδ, οι οποίοι, ως ενιαίο σύνολο, δηλαδή ως εξάψαλμος, αναγιγνώσκονται στην ακολουθία του «Όρθου», αμέσως μετά τον ύμνο προς την Αγία Τριάδα (δοξολογία της Αγίας Τριάδας) με την οποία δοξολογία αρχίζει ο Όρθρος.
Δηλαδή, μετά τη δοξολογία της Αγίας Τριάδας διαβάζεται καθαρά και με κατάνυξη ο εξάψαλμος.»
📍 «Κοντός ψαλμός, αλληλούια»
«Κοντός ψαλμός, αλληλούια: όπου να 'ναι θα ξέρουμε, τελειώνει το ζήτημα, περιττό να συζητάμε (ή επειδή η λέξη αλληλούια νοείται ως ο συντομότερος δυνατόν ψαλμός ή επειδή στους σύντομους ψαλμούς, δεν αργεί και το αλληλούια, ο επίλογος, ίσως συγκεκριμένα από τη νεκρώσιμη ακολουθία που έχει πάντα βραχείς ψαλμούς)»
📍 «Χριστός κι Απόστολος«
επιφωνηματική έκφραση που δηλώνει έκπληξη, αποδοκιμασία κ. λπ.
📍 «έλα Χριστέ κι Απόστολε!»
📍 «οφθαλμόν αντί οφθαλμού»
«Ο κανόνας «οφθαλμόν αντί οφθαλμού» αποτελούσε μέρος του Νόμου του Θεού που δόθηκε από τον Μωυσή στον αρχαίο Ισραήλ.
Ο Ιησούς τον ανέφερε στην Επί του Όρους Ομιλία του. (Ματθαίος 5:38, Κείμενο· Έξοδος 21:24, 25· Δευτερονόμιο 19:21)
Σήμαινε ότι η τιμωρία ενός παραβάτη θα έπρεπε να είναι ανάλογη με το έγκλημά του.»
📍 «είπα και ελάλησα»
«Την χρησιμοποιούμε για να ξεκαθαρίσουμε την θέση μας και να τονίσουμε ότι δεν έχουμε ευθύνη για ό,τι συνέβη, ή πρόκειται να συμβεί. Η φράση προέχεται από το το Ευαγγέλιο: «ει μη ήλθον και ελάλησα αυτοίς, αμαρτίαν ούκ είχoν» (Ιωαν. ιε' 22).»
📍 «Αμαρτία εξομολογημένη ουκ έστι αμαρτία»
📍 «Απολωλός πρόβατο»
«Το «απολωλός πρόβατο» χρησιμοποιείται ως αναφορά σε κάποιον παραστρατημένο, διεφθαρμένο.
Η φράση έχει προέλθει από τη γνωστή βιβλική παραβολή.»
📍 Ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός!
📍Βρήκε ο Φίλιππος τον Ναθαναήλ (οταν συναντιούνται δυο άνθρωποι που έχουν τελικά κοινά ενδιαφέροντα)
📍 Γενεές δεκατέσσερις
📍 Απορώ και εξίσταμαι
📍 Σόδομα και Γόμορρα
📍 Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι
📍 Λάζαρε, δεύρο έξω!
📍 Η οσία Μαρία ! 🙏
📍 Άκουσον, άκουσον...
📍 Θου Κύριε. Φυλακήν τω στόματι μου
📍 Αλλά ρυσαι ημάς από του πονηρού ! (Λέγεται για κάποιον που δεν έχει καλό ποιόν)
📍 Η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα.....
📍 Άρον τον κραββατόν σου και περιπάτει!
📍 Το εν πολλοις παρεξηγημένο "Τα καλά και συμφέροντα"
📍 «Το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε σαρξ ασθενής»
••••••••••••••••••••
Για τη συλλογή,
🍂Αννυ 2014
Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.