Παρασκευή 21 Ιουνίου 2024

Μνήμη αγαθή του Γιώργου Τσάκαλου – και λύπη μεγάλη

Του Στρατή Μπουρνάζου

Ο Γιώργος Τσάκαλος ήταν  ο πιο σπουδαίος βιβλιοπώλης που έχω γνωρίσει. Σοφός, πράος και αγαθός μαζί. Ήταν ένας από τους πιο καλούς γνώστες του βιβλίου και των εκδόσεων. Αυτόν θα ρωτάγαμε ποια είναι η καλύτερη μετάφραση του Σαίξπηρ ή του Ουγκώ, αυτός θα μας έβρισκε ένα εξαντλημένο βιβλίο, αυτός θα μας έλεγε, με λαχτάρα, για μια καινούργια έκδοση που κυκλοφόρησε. Η γνώση του ήταν τεράστια σε βάθος και σε έκταση, αγγίζοντας από τους κλασικούς και τις ψηλές κορφές του πνεύματος μέχρι τα υπόγεια μιας αυτοέκδοσης, ενός φανζίν, ενός περιοδικού στην επαρχία και της εκδοτικής προσπάθειας μιας αυτόνομης ή αντιεξουσιαστικής ομάδας.

Δεν ήταν όμως μόνο η βαθιά  γνώση. Ήταν και η καλοσύνη, το ενδιαφέρον του και η ακόμα πιο βαθιά αγάπη για τους ανθρώπους – ο Γιώργος δεν είχε καμιά σχέση με τη μορφή του στρυφνού, αυστηρού, μισάνθρωπου παντογνώστη. Η καλοσύνη του ξεπηδούσε από παντού. Η μόνη αυστηρότητα που είχε --αν είχε-- ήταν του πνεύματος, σε ρήξη με κάθε κομφορμισμό και καθωσπρεπισμό. Με γνήσιο ενδιαφέρον σε ρωτούσε για τα διαβάσματα και τα γραψίματά σου, και μετά, σε ανύποπτο χρόνο, θα σου έλεγε για μια διατριβή που μόλις εκδόθηκε, μια μελέτη που μεταφράστηκε ή ένα άρθρο που μπορεί να σε ενδιαφέρει. Γι’ αυτό και τα βιβλιοπωλεία του (η Παρουσία με τον Ηλία Λάγιο και τον Βασίλη Χατζηιακώβου παλιότερα, ο Ναυτίλος με τον Κώστα Χριστόπουλο και τον Δημήτρη Πιπίνη μετά) πετύχαιναν κάτι σπουδαίο και τόσο ωραίο: να είναι ζωντανοί χώροι συζήτησης και συναναστροφής, στέκια μιας παρέας, συγκεντρώνοντας τους πιο διαφορετικούς ανθρώπους, από σεβάσμιους πανεπιστημιακούς και δεινούς λόγιους μέχρι νεαρούς αναγνώστες, αποσυνάγωγους, "κοινωνικά υποκείμενα"  και εξεγερμένα νιάτα.

Να πω και κάτι προσωπικό, που ελάχιστοι ξέρουν. Πέρα από άπειρες συζητήσεις, από πάμπολλα βιβλία, βιβλίδια, τεύχη, συγγράμματα που μου είχε μάθει, από τα χρόνια μου του πανεπιστημίου, ο Γιώργος «ευθύνεται»  για το θέμα της διατριβής μου και την ενασχόλησή μου με τον Πολιτισμικό Ψυχρό Πόλεμο. Αυτός, εν έτει 2000 μου είχε δανείσει τη θεμελιώδη μελέτη της Francis Stonor Saunders “Who paid the piper”, που μόλις είχε κυκλοφορήσει  τότε στο Λονδίνο (γιατί η γνώση του Γιώργου εκτεινόταν και στη διεθνή βιβλιοπαραγωγή, και μάλιστα σε εποχές πριν την αυτοκρατορία του διαδικτύου). Είναι το βιβλίο με το  οποίο ο Πολιτισμικός Ψυχρός Πόλεμος, το Congress for Cultural Freedom και η ανάμιξη της CIA στον πολιτισμό εισβάλλουν ορμητικά στο προσκήνιο. Ο Γιώργος μου μίλησε συνεπαρμένος για το βιβλίο και το θέμα, και με συνεπήρε κι εμένα.

Η καλλιέργειά  του ήταν ουσιαστική, όπως και η πολιτική του συγκρότηση. Χριστιανός και αριστερός, με γνήσια αγωνία και βάσανο κριτική. Μορφή Βιβλική στην όψη και αναγεννησιακή στη διααμόρφωση, ο Τσάκαλος ήταν μοναδικός. 

Γιώργο, φίλε μου ακριβέ, σε χαιρετώ, και τα δάκρυά μου, τα δάκρυα όλων μας, που ξεχειλίζουν από τη στιγμή που μάθαμε το φευγιό σου, ας δροσίζουν την αγαθή ψυχή σου. 

Βιβλιοπωλείο Ναυτίλος

Εικ. Ο Γιώργος στον "Ναυτίλο". Η φωτό από το προφίλ του Ilias Provopoulos


ΠΗΓΗ: https://www.facebook.com/share/p/fTS9W6b75jmdxSHC/
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.