Βαρυσήμαντο κήρυγμα του Πατριάρχη Αντιοχείας Ιωάννου Ι’ κατά την κυριακάτικη Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό αλ-Μαριαμίγια [της Παναγίας] της Δαμασκού στις 15 Ιανουαρίου 2024
Ο Πατριάρχης Αντιοχείας κ. Ιωάννης, κατά τη Θεία Λειτουργία της Κυριακής 15 Δεκεμβρίου εκφώνησε βαρυσήμαντο κήρυγμα, με το οποίο διακήρυξε την μακραίωνη ιστορική παρουσία και τα δικαιώματα των Ορθοδόξων Χριστιανών της Συρίας, οι οποίοι δικαιωματικά και όχι κατά παραχώρηση είναι ισότιμοι πολίτες της χώρας. Ζήτησε να συνεχιστεί η παράδοση της ειρηνικής συνύπαρξης με τις άλλες θρησκευτικές ομάδες, κάνοντας λόγο για “συνεταιρισμό” των ποικίλων συσιστωσών που διαβιώνουν στη χώρα. Πορχώρησε και σε γενικούς άξονες για το πώς θέλουν τη Συρία: Κράτος Δικαίου, με σεβασμό στις ελευθερίες, στα δικαιώματα μειονοτήτων και γυναικών, στον προσωπικό τρόπο ζωής που ο κάθε πολίτης επιλέγει.
Αγαπημένοι,
” Γρηγορείτε, σταθείτε ακλόνητα στην πίστη, να είστε γενναίοι, να είστε δυνατοί, Ας γίνονται όλα όσα κάνετε με αγάπη” (1 Κορ. 16:13-14).
Με αυτά τα λόγια, αρχίζω, και με αυτά τα λόγια, απευθύνομαι στα αγαπημένα μας παιδιά σε αυτή την αγαπημένη πατρίδα. Απλώνω το χέρι μου στο δικό σας κατά τη διάρκεια αυτών των ευαίσθητων καιρών, ώστε μαζί, να εναποθέσουμε την ελπίδα μας στον Παντοδύναμο Δημιουργό, Πατέρα των Φώτων και Θεό κάθε παρηγοριάς, να εξαφανίσει κάθε ενόχληση από τις καρδιές μας, να τις στεφανώσει με την αγία Του ελπίδα και να μας ενισχύσει να αναζητήσουμε ένα καλύτερο αύριο.
Στεκόμαστε στο κατώφλι μιας νέας φάσης, αντικρύζοντας την αυγή μιας πατρίδας που όλοι αγαπάμε και φροντίζουμε. Βρισκόμαστε στο χείλος της ανανέωσης, που επιθυμούμε να ακτινοβολεί από ελπίδα και να στεφανωθεί με φως.
Εδώ στη Δαμασκό, από την Ευθεία οδό, από την εκκλησία της Μαριαμίγια (Παναγίας), γειτόνισσα του τεμένους των Ομεϋαδών [σημείωση “Χ”ναός του αγίου Ιωάννη Βαπτιστἠ πριν την αραβική κατάκτηση], διακηρύσσουμε στον κόσμο:
Ως Χριστιανοί, είμαστε από το χώμα της Συρίας και από τους Κέδρους του Λιβάνου, από το μεγαλείο του όρους Κασιούν, την ευημερία του Χομς, την ιστορική κληρονομιά του Χαλεπίου, τους νερόμυλους της Χάμα και τις αναβλύζουσες πηγές του Ιντλίμπ, από τη θάλασσα της Λαττακίας και τον Ευφράτη του Ντέιρ εζ-Ζορ. Δεν είμαστε φιλοξενούμενοι σε αυτή τη χώρα, ούτε ήρθαμε σε αυτή τη γη σήμερα ή χθες. Είμαστε από τις αρχαίες ρίζες της Συρίας και τόσο παλιοί όσο το γιασεμί της Δαμασκού.
Είμαστε από την Αποστολική Αντιόχεια, από αυτή τη χώρα που κόσμησε τον κόσμο με το όνομα του Ιησού Χριστού. Αυτό το διακηρύσσουμε και το χαράζουμε ως διαθήκη, λέγοντάς το στα παιδιά μας, στους αδελφούς μας, στους συμπολίτες με τους οποίους μοιραζόμαστε την πατρίδα, και ενώπιον του Δημιουργού μας, Που θέλησε να υπάρχουμε σε αυτή τη γη μαζί με τους άλλους, μαζί με τους Μουσουλμάνους αδελφούς μας, με τους οποίους ζητούμε την εύνοια του Κυρίου των κόσμων, του Κυρίου των ουρανών και της γης. Το έχω ξαναπεί, και το επαναλαμβάνω τώρα:
” Μουσουλμάνοι αδελφοί μου, ανάμεσα στο “εμείς” και το “εσύ”, δεν χωρεί το “και” (στα αραβικά, ‘waw’), αφήνοντας μόνο το “εμείς-εσείς” και το “εσείς εμείς”. Μαζί, είμαστε οι φορείς μιας κοινής ιστορίας με όλα τα καλά και τα άσχημα, και το πεπρωμένο μας είναι ένα.
Στη Συρία, βρισκόμαστε σε μια πατρίδα εθνικής εταιρικής σχέσης, μιας εταιρικής σχέσης που πάντοτε ήταν, και θα παραμείνει, με το θέλημα του Θεού, ενωμένη - ενωμένη εδαφικά και, κυρίως, με την ενότητα των καρδιών των ανθρώπων της, από όλα τα φάσματα. Ως Χριστιανοί, απλώσαμε το χέρι μας από την αρχή και σήμερα, το τείνουμε σε όλα τα συστατικά αυτού του έθνους. Είμαστε οι γιοι της Συρίας – το όνειρο που έχει κάθε Σύριος. Και η Συρία που οραματιζόμαστε είναι:
• Συρία: Ένα Κράτος Δικαίου:
Ένα κράτος όπου όλοι είναι ίσοι σε δικαιώματα και καθήκοντα, συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης των νόμων για το καθεστώς κάθε συνιστώσας του.
• Συρία: Κράτος Πολιτών:
Δεν ζητούμε την υπηκοότητά μας ως χάρη κανενός. Αποτελούμε αναπόσπαστο κομμάτι αυτού του εθνικού ιστού, ενός ιστού που ξεπερνά τη λογική της πλειοψηφίας και της μειοψηφίας, υιοθετώντας αντ’ αυτού τη λογική του ρόλου και της αποστολής. Λίγα μέτρα μακριά μας βρίσκεται μια εκκλησία ή το σπίτι του Ιωάννη του Δαμασκηνού, ο οποίος κάποτε υπηρέτησε στην Αυλή των Ομεϋαδών. Προερχόμαστε από την Εκκλησία του Πατριάρχη του Ελέους, Γρηγόριου Χαντάντ, την κηδεία του οποίου παρακολούθησε όλη η Δαμασκός – Μουσουλμάνοι και Χριστιανοί.
• Συρία: Κράτος Συνύπαρξης και Πολιτικής Ειρήνης:
Απλώνουμε το χέρι μας σε όλους, όπως κάναμε πάντα, και καλούμε τόσο τους κοντινούς όσο και τους πιο μακρινούς να διαφυλάξουν την πολιτική ειρήνη και την εθνική εταιρική σχέση. Καλούμε όλους να κοιτάξουν προς ένα λαμπρό μέλλον, ένα που χτίζουμε μαζί με φιλοδοξία, προσοχή και ελπίδα. Το λέμε αυτό όχι για να επαινέσουμε το παρελθόν αλλά για να ελπίζουμε σε ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον. Το λέμε αυτό καθώς αγκαλιάζουμε την ελευθερία να ακούμε τις καμπάνες της εκκλησίας μας, οι οποίες αντηχούσαν και πάντοτε θα αντηχούν δίπλα στους μιναρέδες, επικαλούμενα μαζί τον Ύψιστο, επιδιώκοντας και προσπαθώντας να είναι μια καρδιά.
• Συρία: Κράτος Δικαίου και Σεβασμού στις Θρησκείες:
Γιατί πώς μπορεί να είναι αλλιώς όταν όλα τα συστατικά της είναι στο ίδιο καράβι, βάρκα που απορρίπτει τη λογική του προστατευτισμού και της υποδούλωσης. Το λέμε αυτό με το βλέμμα στραμμένο σε μια πατρίδα που κατοχυρώνει το κράτος δικαίου, σέβεται τις θρησκείες και υποστηρίζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια – το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίζεται η τιμή της.
• Συρία: Ένα Κράτος Σεβασμού των Συλλογικών και Ατομικών Ελευθεριών:
Υπεύθυνη ελευθερία βασισμένη σε μια κατάσταση αστικών θεσμών που εξασφαλίζει ισότητα για όλους και ζητά τη συμμετοχή γυναικών και νέων στην ανοικοδόμηση της Συρίας. Επιπλέον, διασφαλίζει ότι όλοι οι Σύριοι είναι ίσοι ενώπιον του νόμου και ότι όλοι αυτοί έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν στην πολιτική ζωή και να κατέχουν δημόσιες θέσεις βάσει αρμοδιοτήτων χωρίς καμία διάκριση.
• Συρία: Ένα κράτος όπου η κυριαρχία ανήκει στο λαό, ο νόμος είναι ο διαιτητής και η εξουσία μεταβιβάζεται ειρηνικά.
• Συρία: Μια κατάσταση σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων:
Διασφάλιση της ανεξαρτησίας του δικαστικού σώματος και ίσων ευκαιριών για όλους τους πολίτες της, δίνοντας έμφαση στην τήρηση του διεθνούς δικαίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα και απορρίπτοντας κάθε μορφή βίας, εκφράσεων μίσους και διακρίσεων.
Ο τελικός εγγυητής για την επίτευξη όλων αυτών των επιδιώξεων είναι το Σύνταγμα. Ως εκ τούτου, η διαδικασία σύνταξης του Συντάγματος πρέπει να είναι μια συνολική και χωρίς αποκλεισμούς εθνική προσπάθεια.
Ο τελικός εγγυητής για την επίτευξη όλων αυτών των επιδιώξεων είναι το Σύνταγμα. Ως εκ τούτου, η διαδικασία σύνταξης του Συντάγματος πρέπει να είναι μια συνολική και χωρίς αποκλεισμούς εθνική προσπάθεια.
Πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι οι Χριστιανοί δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως υλικό για εκμετάλλευση των μέσων ενημέρωσης. Είναι απαραίτητο να προσέχετε πώς να χειριστείτε τις πλατφόρμες των μέσων ενημέρωσης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά όσον αφορά τις πολλές φήμες που διαδίδουν ανεύθυνα.
Επιπλέον, υπογραμμίζουμε τη σημασία της διάκρισης μεταξύ προφύλαξης και σύνεσης αφενός και φόβου αφετέρου. Δεν αλληλεπιδρούμε με τους συμπολίτες μας Σύριους με φόβο, γιατί η αγάπη είναι ο δεσμός που μας ενώνει όλους. Όπως λέει και ο Ευαγγελιστής Ιωάννης, «η τέλεια αγάπη διώχνει τον φόβο, γιατί ο φόβος εμπεριέχει μαρτύριο. Αλλά αυτός που φοβάται δεν έχει γίνει τέλειος στην αγάπη» (Α’ Ιωάννη 4:18).
Καθώς πλησιάζουμε στα Χριστούγεννα, την εποχή της ελπίδας που φέρνει το Νεογέννητο στη Φάτνη, ζητώ από τον Θεό να προστατεύσει τη Συρία και να εμπνεύσει τους υπεύθυνους για την ηγεσία της κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, για το καλό αυτής της χώρας και των καλόκαρδων ανθρώπων της που αξίζουν ζωή και βλέπουν την ελπίδα να καθρεφτίζεται στα μάτια των παιδιών τους.
Σε αυτή την ελπίδα προσδοκούμε, σήμερα, επιβεβαιώνοντας και έχοντας κατά νου ότι “Ο Θεός είναι μέσα της· δεν θα χαθεί.”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.