Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2019

Κύριλλος Λούκαρης: Ο μαρτυρικός πατριάρχης


Μια καλοκαιρινή ημέρα του 1638, κάποιοι ψαράδες στη Θάλασσα του Μαρμαρά αντίκρισαν ένα πτώμα να επιπλέει στο νερό.
Κοιτώντας προσεκτικότερα, διαπίστωσαν με φρίκη ότι η στραγγαλισμένη σορός ανήκε στον οικουμενικό πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης, την κεφαλή της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Αυτό έμελλε να είναι το τραγικό τέλος του Κύριλλου Λούκαρι, μιας εξέχουσας θρησκευτικής και πνευματικής φυσιογνωμίας του 17ου αιώνα που έμοιαζε θύμα μιας σκοτεινής εποχής ζυμώσεων και φανατισμένης μισαλλοδοξίας.
Ο μεγάλος ιεράρχης δεν έζησε αρκετά για να δει το όνειρο της ζωής του, την έκδοση της μετάφρασης της Αγίας Γραφής στην καθομιλουμένη ελληνική, να γίνεται πραγματικότητα. Ούτε το δεύτερο μεγάλο όνειρό του, την επιστροφή της Εκκλησίας στην «απλότητα του Ευαγγελίου», θα πραγματοποιούνταν ποτέ. Σε πείσμα μάλιστα των τόσων αγώνων και των επίμονων προσπαθειών του.
Ο Κύριλλος ο Κρης δυστύχησε να ζήσει σε μια από τις σκοτεινότερες περιόδους της ελληνικής ιστορίας, την οποία φώτισε ωστόσο με το ποιμαντικό και πνευματικό του έργο όταν ανέβηκε στον οικουμενικό πατριαρχικό θρόνο. «Ουδέποτε ίσως», εξομολογείται ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος στην «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους», «το αξίωμα του οικουμενικού πατριάρχη ανεδείχθη λαμπρότερο ή επί Κυρίλλου Α’ του Λουκάρεως επί δώδεκα περίπου έτη εκ διαλειμμάτων πατριαρχήσαντος».
Ως μια από τις κορυφαίες μορφές της νεοελληνικής ιστορίας, ο πρώτος οικουμενικός πατριάρχης με πανεπιστημιακή μόρφωση και προοδευτικές ιδέες φρόντισε ιδιαίτερα για την πνευματική αναβάθμιση λαού και κλήρου, ιδρύοντας σχολεία και τυπογραφεία. Με τη δική του πρωτοβουλία, άρχισε να μεταφράζεται για πρώτη φορά η Καινή Διαθήκη στην απλή γλώσσα του λαού, γεγονός τολμηρότατο για τα χρόνια εκείνα.
Μέσα σε δεκάξι χρόνια, πέντε φορές κατέβηκε από τον πατριαρχικό θρόνο και άλλες τόσες ξανανέβηκε, έπειτα από απαίτηση λαού και κλήρου, καθώς αμφότεροι αναγνώριζαν στο πρόσωπό του τον γνήσιο ποιμένα, τον φωτισμένο άνθρωπο και τον λόγιο συγγραφέα.

Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2019

Η πολιτική γύμνια της Ελλάδας


ΚΛΙΚ ΕΔΩ ή στην εικόνα για να διαβάσετε όλη την ανάρτηση...

Η ηθική της γλώσσας στον Χρυσόστομο



Γεωργίου Δ. Μπαμπινιώτη
Καθηγητού Γλωσσολογίας
Πανεπιστημίου Αθηνών

Είναι γνωστό ότι στους Τρεις Ιεράρχες οφείλεται κατ' εξοχήν η υπέρβαση της αντιθέσεως Ελληνισμού και Χριστιανισμού και η οικοδόμηση του ελληνοχριστιανικού ιδεώδους. Είναι επίσης γνωστό ότι οι τρεις Μεγάλοι Πατέρες της Ορθοδοξίας και ακαταγώνιστοι κήρυκες της χριστιανικής πίστεως απεδείχθησαν και εξαιρετικής ελληνικής παιδείας άνδρες υπήρξαν. Ο νεότερος από τους τρεις Πατέρες της Ορθοδοξίας (γεννήθηκε γύρω στο 350), καταγόμενος από την Αντιόχεια της Συρίας, δηλ. από την Ανατολή κι αυτός, μαθητεύει για λίγο στον φιλόσοφο Ανδραγάθιο αλλά, κυρίως, σπουδάζει κοντά στον φημισμένο ρήτορα Λιβάνιο (στον οποίο εμαθήτευσε και ο Μέγας Βασίλειος).

Ο Χρυσόστομος-αντίθετα προς τον Βασίλειο και τον Γρηγόριο- είναι και ο μόνος από τους τρεις που φοίτησε σε Θεολογική Σχολή, στην Σχολή της γενέτειράς του Αντιόχειας, όπου φοίτησε κοντά στον Καρτέριο και Διόδωρο. Με τέτοιες σπουδές είναι φανερό ότι ο Ιωάννης, όπως και οι άλλοι δύο Πατέρες, οπλίστηκε με σπάνια για σύγχρονούς του Χριστιανούς παιδεία, από την οποίαν και βαθιά γνώση απέκτησε και κυρίως καλλιέργεια του νου και της γλώσσας, που ακονίστηκε στη φιλοσοφία και στη ρητορική: ο Γρηγόριος διδάσκει ρητορική.
  • Ο Βασίλειος και ο Ιωάννης εφαρμόζουν τη ρητορική στα δικαστήρια, ασκώντας ό,τι σήμερα θα ονομάζαμε δικηγορία. Και οι τρεις τους σύντομα εγκαταλείπουν το επάγγελμα που άρχισαν να ασκούν, για να αφοσιωθούν ολοκληρωτικά στον λόγο του Θεού, στην ορθόδοξη πίστη και διδασκαλία.
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι ιδιαίτερα προσεκτικός έως επιφυλακτικός προς τις «έξωθεν μαθήσεις». Φοβάται τις παρεξηγήσεις που μπορεί να γεννήσει η πρώιμη διδασκαλία τους στα παιδιά σε σχέση με τα διδάγματα της Εκκλησίας. Ας μην ξεχνάμε ότι η κύρια σπουδή του Χρυσοστόμου υπήρξε η θεολογική και λιγότερο-σε σχέση με τους δύο άλλους-ελληνική. Αξιοσημείωτο, εν τούτοις, είναι ότι, αν ένας από τους τρεις υπήρξε πιο κοντά στον ελληνικό λόγο και επηρεάστηκε περισσότερο από αυτόν, ήταν ακριβώς ο Χρυσόστομος, για τον οποίο ο μεγαλύτερος κλασικός όλων των εποχών, ο Γερμανός Ulrich von Wilamowitz , είχε πει: « Είναι ένας γνήσιος Αττικιστής.

Όλοι οι Έλληνες της εποχής του, ακόμη και οι πιστοί της Πλατωνικής Ακαδημίας και οι συνεχιστές του Πλάτωνος, είναι βάρβαροι κακοτέχνες συγκρινόμενοι με αυτόν τον εκ Συρίας χριστιανό, ο οποίος περισσότερο από τον Αριστείδη αξίζει να συγκριθεί ως προς το ύφος με τον Δημοσθένη. 

«Εμπρός για της γενιάς μας τα Πολυτεχνεία»

«Τα γεγονότα δεν έχουνε διαστάσεις την ώρα που τελούνται/τις αποχτούνε με τον χρόνο κι όλα είναι γύρω σου σαν να μην είναι»
Κλείτος Κύρου
Του Γιώργου Ρακκά
Τις τελευταίες μέρες οι νεολαίες ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΤΑΡΣΥΑ, κυκλοφόρησαν σε αναφορά των γεγονότων της ΑΣΟΕΕ αφίσες με το γνωστό σύνθημα που ακούγεται τελετουργικά κάθε 17η Νοέμβρη, εδώ και δεκαετίες.
Με αυτό προφανώς εννοείται ότι το Πολυτεχνείο υπήρξε ανολοκλήρωτο, αφήνοντας πίσω του ανοιχτούς λογαριασμούς. Η έμφαση από τους επίδοξους συνεχιστές δεν δίνεται, ωστόσο, στο «ψωμί» ή την «παιδεία», αλλά στην «ελευθερία». Όταν λένε η «Χούντα δεν τελείωσε το 1973», εννοούν ότι η φιλελευθεροποίηση στην Ελλάδα ήταν και παραμένει λειψή, αναστέλλεται από την παρουσία μιας κοινωνικής και πολιτικής «δεξιάς» που πιέζει για περιστολή των νεολαιίστικων δικαιωμάτων, και ιδίως όταν ανέρχεται στην εξουσία στοχοποιεί την ίδια ανοιχτά με ολική επαναφορά του κρατικού αυταρχισμού.
Σαν αδιάσειστα τεκμήρια αυτής της πραγματικότητας, η άποψη αυτή επικαλείται τον θάνατο του Ζακ Κωστόπουλου ως εμβληματική περίπτωση ενός υποτιθέμενα διάχυτου «κοινωνικού εκφασισμού», ο Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος είναι το κατ’ εξοχήν θύμα της αστυνομοκρατίας, και τα όσα έκαναν τα ΜΑΤ μέσα και έξω από την ΑΣΟΕΕ, τα όσα είπαν καθώς κυνηγούσαν αντιεξουσιαστές στα Εξάρχεια, τρανή απόδειξη για την αναβίωση του αυταρχισμού που επιτρέπουν ακόμα παραλληλισμούς της Ελλάδας με την Χιλή.
Σε όλους αυτούς τους παραλληλισμούς, το γεγονός ότι στις περιπτώσεις του Γρηγορόπουλου και του Κωστόπουλου έχουμε να κάνουμε με τραγικά μεν, αλλά μεμονωμένα περιστατικά που δεν επαναλαμβάνονται καθημερινά για να παραπέμπουν σε κοινωνική «κανονικότητα», ό,τι τα ΜΑΤ στην ΑΣΟΕΕ δεν πήγαν να υπερασπιστούν ένα στρατιωτικό πραξικόπημα αλλά την… απόφαση της οικείας Συγκλήτου, έστω στο πλαίσιο της Βορίδειας αντίληψης, του τύπου «μηδενικής ανοχής»,  είναι «λεπτομέρειες». Οι οποίες δεν αλλάζουν το βασικό συμπέρασμα, ότι ζούμε την παραλλαγή μιας δικτατορίας με δημοκρατική επίφαση, καθώς και ότι «ένας είναι ο εχθρός» από την εποχή του εμφυλίου (1945-1949) ο οποίος ‘μεταμορφώνεται’ ανάλογα με την συγκυρία.
Μια ακόμα «λεπτομέρεια» που δεν λαμβάνεται υπόψη, είναι ότι εν τω μεταξύ έχουμε αλλάξει αιώνα, και ζούμε στο 2019: Έχει μεσολαβήσει το 1989, η κατάρρευση του «υπαρκτού σοσιαλισμού» και το «τέλος των ιδεολογιών». Το κατεστημένο πλέον, δεν είναι συντηρητικό, πατριαρχικό και αυταρχικό, αλλά ελευθεριακό, επιτρεπτικό και εγωκρατικό.

Εποικισμός με το γάντι

Της Έφης Λαμπροπούλου από την Ρήξη φ. 155 
Οι ελληνικές κυβερνήσεις αντιμετώπισαν το μεταναστευτικό κύμα της δεκαετίας ’90 με αμηχανία. Κι ενώ τα ρεύματα των μεταναστών συνεχίζονταν, επιδόθηκαν σε πυροσβεστικές λύσεις με μαζικές πολιτογραφήσεις/νομιμοποιήσεις (1997, 2001, 2005, 2007). Κατόπιν προχώρησαν σε νομοθετικές αλλαγές για την ιθαγένεια και την εργασία. Σ’ αυτή την πρακτική τα μικροπολιτικά συμφέροντα απέκτησαν σταδιακά πρωταγωνιστικό ρόλο. Ουδέποτε η Ελλάδα έθεσε έναν αριθμό μεταναστών και προσφύγων που θα μπορούσε να δεχθεί, ούτε πέτυχε την επαναπροώθηση/απέλαση των παράνομα εισερχομένων. Ούτε ο πόλεμος στη Συρία και η προσφυγική/μεταναστευτική κρίση του 2015 αποδείχθηκαν ικανοί παράγοντες ώστε να αναγκάσουν την Πολιτεία να αναπτύξει σενάρια δράσης και έναν σχεδιασμό με λιγότερο επαχθείς συνέπειες για τη χώρα.

Αυτό εξάλλου φαίνεται και τώρα με τον διασκορπισμό των μεταναστών και προσφύγων σε δομές σε όλη την Ελλάδα, αν και είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι αυτές θα πολλαπλασιαστούν, αφού η ροή εισερχομένων δεν σταματά. Έτσι, η ελληνική κυβέρνηση υιοθετεί σιωπηρά τις υποδείξεις του εκπροσώπου της Ύπατης Αρμοστείας στην Ελλάδα, και αμφισβητεί η ίδια στην πράξη τις δυνατότητες που διαθέτει από την κοινή δήλωση ΕΕ Τουρκίας του Μαρτίου 2016.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εξέλιξης των εισροών και εκροών μεταναστών/προσφύγων, όπως καταγράφονται από την ΕΛ.ΑΣ. και το Λιμενικό, από τον Ιανουάριο 2015 μέχρι τον Δεκέμβριο 2018 εισήλθαν στη χώρα 1.277.770 άτομα και επαναπροωθήθηκαν /απελάθηκαν 71.850 άτομα (5,6%). Σύμφωνα δε με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Ασύλου, οι ολοκληρωμένες υποθέσεις μετεγκατάστασης μετά την έκδοση απόφασης αποδοχής από το 2015 μέχρι 30.3.2018, ανέρχονταν σε 22.822. Οι εισελθόντες παράνομα στη χώρα το πρώτο εξάμηνο 2019 ήταν κατά 7,7% λιγότεροι (39.125), από το πρώτο εξάμηνο 2018 (42.416), ενώ οι επιστροφές το 2018 ήταν περισσότερες (7.113) κατά 25% σε σχέση με το 2019 (5.331).

Η ερντογανική… Αριστερά των ΗΠΑ

Ιλχάν Ομάρ: Μια από τις πιο δυναμικές βουλευτίνες, στα αριστερά του Δημοκρατικού Κόμματος, ακραιφνής υποστηρίκτρια του Μπέρνι Σάντερς, οπαδός του Πρασίνου Νιου Ντηλ, αλλά και σταυροφόρος της πιο ριζοσπαστικής πολιτικής ορθότητας, μαζί με την Αλεξάνδρα Οκάζιο Κορτές, στις επάλξεις του αγώνα ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις, την πατριαρχία, αλλά την ισλαμοφοβία.
Εντούτοις, το υπεριζοσπαστικό βιογραφικό της έχει μια μελανή κηλίδα: Καταψήφισε την πρόταση για κυρώσεις των ΗΠΑ στην Τουρκία, αλλά και ψήφισε «παρούσα» –η μόνη από το κόμμα της¬– για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Αρμενίων στη Βουλή των αντιπροσώπων. Το σκεπτικό της; Ότι η αναγνώριση των γενοκτονιών δεν πρέπει, λέει, να εργαλειοποιείται από τη γεωπολιτική, και ότι, αν είναι να ξεκινήσει η συζήτηση περί γενοκτονιών στις ΗΠΑ, θα πρέπει να αρχίσει από εκείνην των ιθαγενών της Βορείου Αμερικής. Σαν να λέμε, δηλαδή, ότι οι ΗΠΑ δεν πρέπει να πάρουν θέση για την τουρκική εισβολή στη Συρία, επειδή δύο αιώνες πριν οδήγησαν τους Ινδιάνους στο χείλος της εξαφάνισης, ή επειδή στον Νότο είχαν δουλοκτησία.
Φυσικά, η κατά τα άλλα ριζοσπάστρια Ιλχάν, Αμερικανοσομαλή και μουσουλμάνα, έχει ήδη σπεύσει να συναντήσει τον Ερντογάν, σε θερμότατο κλίμα. Την έκραξαν δε και οι πέτρες για τη θέση της στη γενοκτονία των Αρμενίων, με προεξάρχοντα τον Καντέρ, τον Τούρκο μπασκετμπολίστα των Σέλτικς της Βοστόνης, ο οποίος έχει μεταβληθεί σε κόκκινο πανί για τον Ερντογάν επειδή δηλώνει πάγια ενάντιος στο καθεστώς του, με συνέπεια να έχει γίνει στόχος των οπαδών του Τούρκου προέδρου στις ΗΠΑ.
Ιδού ο εκφυλισμός της ούλτρα, υποτίθεται, Αριστεράς, των Δημοκρατικών, να έχει καταντήσει η πέμπτη φάλαγγα του τουρκικού επεκτατισμού…
Γ.Ρ.

Προτεσταντισμός και Καπιταλισμός: τι είπε στ’ αλήθεια ο Weber

Μια από τις πρώτες διαφωνίες στην κοινωνιολογία, που άρχισε με τον Marx και συνεχίστηκε με τον Max Weber, αφορούσε το πρόβλημα της προέλευσης του καπιταλισμού. Μετά τον Weber, η διαμάχη έλαβε έναν νέο χαρακτήρα και στράφηκε στην αναζήτηση του ρόλου που διαδραμάτισαν οι θρησκευτικές παραδόσεις για τον πρώιμο καπιταλισμό. Μάλιστα, η προβληματική του ξεπέρασε το μονόπλευρο ντετερμινισμό του Marx διευρύνοντας σημαντικά τους ορίζοντες και την κατανόησή μας όσον αφορά τη σχέση των θρησκειών με τους οικονομικούς παράγοντες. Το έργο του Max Weber Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του Καπιταλισμού (Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, 1904-1905), που δημοσιεύθηκε αρχικά με τη μορφή δύο άρθρων στο Archuv fur Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, αποτελώντας την πρώτη μελέτη στο έργο του Gesammte Aufsatze zur Religionsoziogologie, ξεπέρασε γρήγορα το στενό κύκλο των ειδικών και απέκτησε δημοσιότητα σπάνια για επιστημονικό κείμενο. Αρκεί να θυμηθούμε πως πριν από μερικά χρόνια, γνωστή εφημερίδα προσέφερε το συγκεκριμένο βιβλίο στο πλαίσιο της εκδοτικής της προσφοράς «Βιβλία που άλλαξαν τον κόσμο», από κοινού με έργα όπως η Εισαγωγή στην Ψυχανάλυση του Freud και το Κομουνιστικό μανιφέστο του Marx.
Τι ακριβώς μας λέει εδώ ο Weber; Λοιπόν, η βασική θέση που υποστηρίζεται σε αυτό το κλασικό δοκίμιο είναι ότι η προτεσταντική ηθική συνετέλεσε ευνοϊκά στην εκδίπλωση και την ανάπτυξη του οικονομικού συστήματος που είναι γνωστό μέχρι σήμερα ως «Καπιταλισμός». Παρακολουθώντας την ιστορική πορεία της Μεταρρύθμισης, ο Max Weber παρατηρεί ότι παρά τον απελευθερωτικό χαρακτήρα που αρχικά προσέλαβε, στην πραγματικότητα αντικατέστησε την ήπια και παρακμάζουσα εξουσία της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας με μια αυστηρότερη θρησκευτική εξουσία: τον Προτεσταντισμό. Πραγματικά, ποτέ στην ανθρώπινη ιστορία δεν είχε η θρησκεία σε τέτοιο βαθμό υπό τον έλεγχό της τον ανθρώπινο βίο, όσο το προτεσταντικό δόγμα στις περιοχές που ήταν διαδεδομένο κατά το 17ο αιώνα. Η σημαντικότερη επίδραση μάλιστα, η οποία κυρίως ενδιαφέρει το Weber, υπήρξε στο χώρο της εργασίας: εκεί συνέβη σταδιακά μια κοσμοϊστορική σχεδόν αλλαγή στο δυτικό κόσμο.

Ο πόλεμος των γραμματοσειρών

Άρης Χατζηστεφάνου



Στα δεκάδες αφιερώματα που γίνονται φέτος για τα εκατό χρόνια από τη δημιουργία της σχολής του Μπάουχαους, αρκετοί ξεχνούν μια από τις μεγαλύτερες μάχες που έδωσε το καλλιτεχνικό κίνημα: την προσπάθεια να αλλάξει τη γραμματοσειρά που χρησιμοποιούσε η ναζιστική Γερμανία


«Σε εκατό χρόνια η Ευρώπη θα μιλάει τη γλώσσα μας… αρκεί να αντικαταστήσουμε τη γραμματοσειρά Gothic με αυτήν που αποκαλούμε Latin»

Αδόλφος Χίτλερ


Όταν ο Γουτεμβέργιος ανακάλυψε την τυπογραφία δεν είχε ιδιαίτερες επιλογές για τη γραμματοσειρά που θα χρησιμοποιούσε H λεγόμενη Blackletter (γνωστή και σαν Gothic script ή Textura) είχε κυριαρχήσει ήδη από τον 12ο αιώνα αντικαθιστώντας την Carolingian minuscule, η οποία λόγω του καλλιγραφικού χαρακτήρα της ήταν πιο δύσκολο να αναπαραχθεί και έτσι καθυστερούσε την παραγωγή βιβλίων που ζητούσε η Δυτική Ευρώπη.

Στους αιώνες των εθνικισμών που ακολούθησαν, αρκετές γραμματοσειρές έγιναν συνώνυμο του εθνικού γοήτρου κάθε κράτους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Johnston Sans, την οποία δημιούργησε ο Εντουαρντ Τζόνστον το 1913 για τις πινακίδες στο μετρό του Λονδίνου, αντιγράφοντας στοιχεία από τις γραμματοσειρές της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Με νωπή τη μνήμη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, από τον οποίο είχε μόλις επιστρέψει, ο Τζόνστον πίστευε ότι η χώρα του θα διατηρούσε τα χαρακτηριστικά μιας κραταιάς αυτοκρατορίας – ένα όνειρο που άρχισε να βάζει νερά στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και βυθίστηκε οριστικά με την Κρίση του Σουέζ το 1956. Η Βρετανική Αυτοκρατορία είχε την τύχη της Ρωμαϊκής και η γραμματοσειρά του Τζόνστον θα είναι για πάντα εκεί για να μας το θυμίζει.

Στην ηπειρωτική Ευρώπη η ναζιστική Γερμανία τύπωνε το μίσος της (και μαζί την πρώτη έκδοση του βιβλίου «Ο αγών μου», του Χίτλερ) με την περίφημη γραμματοσειρά Fraktur, μια μορφή της Blackletter που επικράτησε στις γερμανόφωνες περιοχές της Ευρώπης από τον 16ο αιώνα. Από το 1919, όμως, η σχολή του Μπάουχαους είχε αρχίσει να αμφισβητεί το απόλυτο σύμβολο της γερμανικής εθνικής ταυτότητας παρουσιάζοντας νέες γραμματοσειρές τύπου sans serif (χωρίς δηλαδή τις διακοσμητικές ακρεμόνες ή πατούρες). Η ομώνυμη γραμματοσειρά Bauhaus, την οποία δημιούργησε o γραφίστας Χέρμπερτ Μπάγερ, συνόψιζε το πνεύμα της σχολής – μια προσπάθεια συνένωσης των καλλιτεχνών και των εργατών που θα διέκοπτε τον διαχωρισμό μεταξύ καλών και εφαρμοσμένων τεχνών. Η τεχνολογία στην υπηρεσία της τέχνης και η τέχνη στην υπηρεσία των ανθρώπων.

Τουρκία: “Δύσκολο να μείνεις άνθρωπος σε μια χώρα όπου χάθηκε η ανθρωπιά”



Αποτέλεσμα εικόνας για ΤΟΥΡΚΙΑ ΑΛΥΣΙΔΕς

Της ΛΙΑΝΑΣ ΜΥΣΤΑΚΙΔΟΥ
“Είναι πολύ δύσκολο να παραμείνεις άνθρωπος σε μια χώρα όπου χάθηκε η ανθρωπιά”
Αυτός είναι ο τίτλος συγκλονιστικού άρθρου του Τζελάλ Μπασλανγκιτς που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Arti Gercek και αποκαλύπτει το δράμα που ζει ο τουρκικός λαός.
Μπορεί ο σουλτάνος να βροντοφωνάζει, να πολεμά για να επεκτείνει τα σύνορα της χώρας στη στεριά και στη θάλασσα, τηρώντας την πάγια παράδοση της λαφυραγωγίας, όμως η κοινωνία στενάζει. Δυστυχώς τα μεγάλα λόγια, οι υπερφίαλες φιλοδοξίες δεν μπορεί να θρέψουν τον κόσμο που μαστίζεται από τη φτώχια και την ανέχεια.
Ας ακούσουμε αυτά που γράφει ο Μπασλανγκιτς:
“Αυτά που ζήσαμε τις δυο τελευταίες μέρες φανερώνουν ότι χάθηκε εντελώς η ανθρωπιά σε αυτή τη χώρα που εγκατέλειψε τον ανθρωπισμό.
Στην Πόλη, στην Αδριανούπολη, στη Ρεδαιστό και το Κοτζάελι δηλητηριάστηκαν 200 άτομα που έφαγαν σπανάκι. Ο Τύπος που τρέφεται από το σαράι έφτασε στο σημείο να γράφει ότι “το σπανάκι έκανε σαμποτάζ στον Πρόεδρο”. Χαρακτήρισαν προδότες , κατασκόπους, τρομοκράτες τον Ποπάι και την Ολιβ που αποκτούν δύναμη από το σπανάκι. (Βέβαια ο Ποπάι έχει τουρκοποιηθεί και μετονομαστεί σε kaptan Temel και η Όλιβ σε Safinaz). Τελικά οι άνθρωποι του Προέδρου αποφάνθηκαν ότι οι δηλητηριάσεις οφείλονται στο χόρτο μπελαντόνα που ανακατώθηκε στο σπανάκι.

Στα 17 χρόνια διακυβέρνησης του Ερντογάν η Τουρκία μετατράπηκε σε μια χώρα όπου προκαλείται παράνοια ακόμα και με μια δηλητηρίαση πολιτών.
Την ίδια παράνοια δημιούργησε η εξουσία για τον θάνατο τεσσάρων αδελφών στην περιοχή Φατίχ.
Πρόκειται για μια τραγική ιστορία τεσσάρων αδελφών ηλικίας 48-60 ετών , ανύπαντρων που ζούσαν όλοι μαζί στο ίδιο σπίτι. Ο σπιτονοικοκύρης τους ζητούσε αύξηση την ώρα που εκείνοι δεν μπορούσαν να πληρώσουν το ενοίκιο εδώ και οκτώ μήνες. Χρωστούσαν το νερό, το ρεύμα, το αέριο και τον μπακάλη της πολυκατοικίας όπου διέμεναν.
Από τα τέσσερα αδέλφι ένα εργαζόταν και τον τελευταίο μήνα κατάσχεσαν και το ελάχιστο αυτό εισόδημα με το οποίο ζούσαν. Όταν οι γείτονες δεν τους είδαν μερικές μέρες κάλεσαν την Αστυνομία , η οποία μπήκε στο σπίτι και αντίκρισε τα τέσσερα άψυχα κορμιά. Τα δυστυχισμένα αδέλφια αυτοκτόνησαν με κυάνιο.

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2019

Σταμάτης Σπανουδάκης: Καλύτερα να ανέθεταν τις γιορτές τους, στο Τουρκικό υπουργείο πολιτισμού, αν βέβαια υπάρχει κάτι τέτοιο.



Ψυχή μου μη λυγίζεις (My soul don' t give up)

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, χαμογελάει, κάθεται, οθόνη και εσωτερικός χώρος

του Σταμάτη Σπανουδάκη


Δεν θα έγραφα αυτά τα λίγα λόγια, αν δεν έβλεπα και άκουγα τι, αλλά κυρίως ποιοι μας ετοιμάζουν τις γιορτές, για το 1821. Πόσο απροκάλυπτα πια, δυστυχώς όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις μας και τα υπάκουα παρακλάδια και παπαγαλάκια τους, με το πρόσχημα της εορτής των 200 χρόνων, προσπαθούν και εκ’ δεξιών πια τώρα, να πληγώσουν και να γκρεμίσουν, όλα όσα είμαστε, πιστεύουμε και αγαπάμε. Καλύτερα να ανέθεταν τις γιορτές τους, στο Τουρκικό υπουργείο πολιτισμού, αν βέβαια υπάρχει κάτι τέτοιο.

Οι Τούρκοι τουλάχιστον, θα σεβόντουσαν νομίζω αυτήν την ηρωική χούφτα ανθρώπων, που γονάτισε «για του Χριστού την πίστη την αγία», την «παντοδύναμη» αυτοκρατορία τους.
Κρίμα Νέα δημοκρατία, κρίμα κύριε πρωθυπουργέ, κρίμα πρόεδρε της παρ’ ολίγον δημοκρατίας, κρίμα και λοιπές πολιτικές, αδύναμες δυνάμεις.
Μα που πήγαν οι Έλληνες; Πάντως όχι στην βουλή.


Αυτά τα λίγα περί των εορτών και των ανθρώπων που θα μας «διδάξουν» την «πραγματική» ιστορία μας.
Πως βρε παιδιά μου, θα καταφέρετε να βγάλετε από το αίμα μας, την Ελλάδα πού κυλάει; τούς ήρωες, τους αγωνιστές, τους Αγίους, και τελικά τον ίδιο τον Χριστό; Το Α και το Ω; Ποιοι είστε; ποιόν αντιπροσωπεύετε;

Αυτά γι’ αυτούς λοιπόν, που ένα γλυκό γαλανόλευκο αεράκι θα στείλει κάποια στιγμή, στο έρημο και μοναχικό σπίτι τους, να αναλογίζονται τα «περασμένα μεγαλεία» τους και ελπίζω, το τί «προσέφεραν» στην πατρίδα τους.

Στα δικά μας τώρα. Εγώ όπως ξέρετε γράφω για το 1821. Σάς έπαιξα και ένα απόσπασμα τον Οκτώβριο στο Ηρώδειο. Γράφω και για να απαντήσω σε όλους αυτούς και πολλούς άλλους, με το μόνο όπλο που διαθέτω. Την μουσική. Κυρίως όμως, για να τιμήσω πραγματικά το 1821. Όπως κάνω χρόνια τώρα για τον Αλέξανδρο, τον Ιωάννη, τον Κων/νο Παλαιολόγο, τον Πλαστήρα, την Πόλη, την Σμύρνη, την Ηλιοποτισμένη, και βέβαια την Δέσποινα και τον Χριστό.

Και με την ματαιοδοξία του καλλιτέχνη, αλλά και την σιγουρία του μουσικού μου παρελθόντος, ελπίζω ότι όταν η σκόνη κατακαθήσει και έκαστος κατεργάρης επιστρέψει στον πάγκο του, αυτή η μουσική θα μείνει στα αυτιά και τις ψυχές σας. Και των παιδιών σας.

Σαν προσευχή, σαν γαλάζια κυματιστή ανεπαίσθητη αύρα, ελληνικού δειλινού.
Πάντα Θεού θέλοντος.

Τα μάτια Της δακρύσαν (Her eyes filled with tears)

 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

.........υπερκόπωση.........


της Άννας Στάικου


πώς να πεις γιατί αγαπάς και τι αγαπάς ;;
πώς να μιλήσεις για την ζέστη και τη σιωπή;;

Καταμεσής του ρήγματος σώζονται
αυτοί που ρήγμα κάνουν το κορμί
απ΄ την αγάπη κι απαντοχή

ο τόπος μου πεταλίδες και φυσαλίδες
περγαμηνές και ιστορίες
τα πρόσωπα
ότι λάτρεψα,
όλα εδώ

εδώ και οι πυρετοί
στο χέρι μου το χέρι σου
στην χούφτα μου οι πανσέδες
στα σπλάχνα μου
εσύ

στο χείλι
μέλισσες, φιλιά
γέννες μου
χρωματιστά γέλια παιδικά
δραπέτες παιδικές στιγμές
πολύχρωμες καθισμένες
στο λευκό της βάρκας πανί

μικρές πυγολαμπίδες
η χαρά
φλογίζουν τα στάχυα

ο τόπος μου
μια βάρκα
μια τέντα
ένας ήλιος να τρυπάει τα μάτια
ένα μανταρίνι
ένα θαυμαστικό στο θαλασσινό γυαλί
απλωμένο στην τσέπη

κάτι σαν γκόλφι

Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο;


Του Νίκου Ντάσιου από την Ρήξη φ. 155
Για ακόμα μια φορά ψηφίστηκε ένα αναπτυξιακό νομοσχέδιο με βασικό αναπτυξιακό κριτήριο τo εργασιακό κόστος, χωρίς να λαμβάνει δηλαδή υπόψη του τις ιδιαίτερες συνθήκες αποικιοποίησης της χώρας, καθώς και το υποκείμενο που μπορεί να επωμιστεί την αναπτυξιακή διαδικασία…
Ακόμα όμως πιο ελλειμματική είναι η στάση των συνδικάτων, που συμπεριφέρονται σαν να μην έχουν επιβληθεί τρία μνημόνια με μόνιμη επιτροπεία, φτωχοποίηση των μεσαίων στρωμάτων και διάλυση των εργασιακών σχέσεων στον ιδιωτικό τομέα. Η επίθεση στις κλαδικές συμβάσεις, των οποίων θα υπερισχύουν οι επιχειρησιακές σε περιπτώσεις κινδύνου πτώχευσης μιας επιχείρησης, αποτελεί ένα γκρίζο σημείο του νομοσχεδίου, δεδομένης της απουσίας ελεγκτικών μηχανισμών που να είναι σε θέση να αξιολογούν την κατάσταση κινδύνου μιας επιχείρησης, ώστε να αποφεύγονται τυχόν αυθαιρεσίες. Το δεύτερο επίμαχο ζήτημα που αφορά στο προαπαιτούμενο του 50+1% του αριθμού των εργαζομένων, προκειμένου να ληφθεί απόφαση για απεργία, είναι προφανές ότι αποτελεί χτύπημα στις συνήθεις συνδικαλιστικές πρακτικές υποαντιπροσώπευσης των εργαζομένων στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για κινητοποιήσεις στις γενικές συνελεύσεις. Αναφερόμαστε στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, τις τράπεζες και συγκεκριμένους κλάδους των οποίων οι εργαζόμενοι έχουν ακόμα μια μορφή συνδικαλιστικής εκπροσώπησης. Παρά τις δυσκολίες της εφαρμογής του μέτρου των ηλεκτρονικών ψηφοφοριών, οι συνδικαλιστικοί φορείς θα όφειλαν, εφόσον ενδιαφέρονταν για την αντιπροσωπευτικότερη λήψη των αποφάσεων, να συζητήσουν την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου, για παράδειγμα στα πανελλαδικά σωματεία, ή σε όσα εκπροσωπούν εργαζόμενους με εκ περιτροπής ωράρια. Όμως τα ισχνά δημοκρατικά αντανακλαστικά τους αποδεικνύονται όταν οι γενικές απεργίες με ελάχιστη συμμετοχή οδηγούν σε παράλυση του αστικού ιστού δύο φορές μέσα σε ένα 10μερο και ουδείς ενδιαφέρεται για τον κοινωνικό αντίκτυπο!

Ο Νέος Ερωτόκριτος, ύστατος πνευματικός αγώνας του Παντελή Πρεβελάκη



Η Κιβωτός
Έργο της τελευταίας και γονιμώτερης πνευματικά περιόδου της ζωής του Παντελή Πρεβελάκη είναι το μακροσκελές ποίημα Ο Νέος Ερωτόκριτος που αποτελείται από εννέα άσματα. Τα άσματα, που προλογίζονται από μιά ‘Αφιέρωση’ με τίτλο ‘Ο Εραστής της Λευτεριάς’, υποδιαιρούνται σε ενότητες, και είναι τα ακόλουθα: ‘Το Βασίλειο του Θεού’, ‘Η Αρμονία των Πλασμάτων’, ‘Η Μοίρα των Θνητών’, ‘Το Κράτος του Ζόφου’, ‘Οι Νύχτες των Βασάνων’, ‘Ο Πόνος των Αθώων’, ‘Ο Αμαρτωλός, ο Άγιος και ο Ποιητής’, ‘Η Νεκρή Πολιτεία κι ο Γυρισμός’, και ‘Του Πεσόντος Αδάμ η Ανάκλησις’. Πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο ποίημα, ένα έμμετρο δοξαστικό Μεγαλυνάριο. Οι τέσσερις χιλιάδες εξακόσιοι εβδομήντα δεκαπεντασύλλαβοι ομοιοκατάληκτοι στίχοι του θα μπορούσαν να το αναδείξουν ως ένα από τα εκτενέστερα έπη της σύγχρονης νεοελληνικής ποίησης, μετά την Οδύσεια του Καζαντζάκη με τους τριάντα τρείς χιλιάδες τριακόσιους τριάντα τρείς ιαμβικούς δεκαεφτασύλλαβους στίχους της. Το λυρικό αυτό έπος δείχνει ότι ο Πρεβελάκης δεν υστέρησε στην άθληση από τον ‘Γέροντά’ του, όπως αποκαλούσε τον Καζαντζάκη, δικαίως όμως δεν υιοθέτησε το πνευματικό κήρυγμά του, και τούτο καταφαίνεται στον Νέο Ερωτόκριτο.  Γιατί αν η Οδύσεια του νέου επικού προτείνεται ως συνέχεια της Οδύσσειας του Ομήρου,[1] προκειμένου να αισθητοποιήσει το μεγαλεπήβουλο σκοπό του ποιητή της, –να διερμηνεύσει την ατομική υπαρξιακή του περιπέτεια μέσα από την δημιουργία του υπεράνθρωπου και Μονιά (κατά τή νιτσεϊκή ἐννοια), κυριευμένου από την ανταρσία του νού, την έξαψη του εγώ, και τον «έρωτα για τη ζωή κάτω από το σημείο του θανάτου» –,[2] Ο Νέος Ερωτόκριτος του Πρεβελάκη προσφέρεται ως καρπός δόκιμης πνευματικής άθλησης, και για τούτο ως έκχυση θείας έμπνευσης και δοξολογίας, με τον ήρωά του Ρωτόκριτο να διασώζει με το βίο και τις πράξεις του τη μνήμη του μαρτυρίου και της δόξας ενός ολόκληρου λαού, υπερβαίνοντας την ατομικότητά του, και εκτελώντας έτσι θέλημα Θεού.[3] Η αναφορά στον Όμηρο και στον Χριστό στο παρακάτω δίστιχο του Νέου Ερωτόκριτου αποκαλύπτει την πεποίθηση του Πρεβελάκη ότι το χρίσμα του ποιητή που έλαβε από τον αρχαίο επικό εξαγιάστηκε από τον Λυτρωτή του κόσμου.[4] Ο πρώτος του χάρισε το τάλαντο της ποιητικής τέχνης, ο δεύτερος τον φωτισμό του πνεύματος:
Γέροντας κι άντρας, στ’ όνειρο, διπλό ασπασμό μου δώσαν,
ο ένας παράδερνε τυφλός, τον άλλο τον σταυρώσαν.[5]
Η Κιβωτός, όπως αποκαλούσε ο Πρεβελάκης το στερνό τούτο ποίημα,[6]  θα πλεύσει, εν πλήρει συνειδήσει του δημιουργού της, αντίθετα προς το σκαρί της καζαντζακικής Οδύσειας,[7]  για να διαφυλάξει, ως έργο εθνικού συγγραφέα,[8] τις σεβάσμιες αξίες της ζωής και της χριστιανικής πίστης ώστε να καταστεί  ‘σύναξη ψυχών’ – καταφύγιο όπου πολλές ψυχές θα αποζητήσουν τη λύτρωση – εκπληρώνοντας έτσι την παιδευτική αποστολή της τέχνης[9]:
Μετά απ’ το νέο Κατακλυσμό, μια Κιβωτό απομένει,
το Ποίημα, σύναξη ψυχών, στη γη την οικουμένη.[10]
Πράγματι, ο Νέος Ερωτόκριτος θα διατρανώσει την ακλόνητη πίστη του ποιητή στίς αξίες του γένους και της Ορθοδοξίας, που τον προφύλαξαν από τον ατομικισμό της Δύσης και «τον ξένο χρόνο»[11] (από τα οποία είχε μειανθεί ηθελημένα ο Καζαντζάκης), καθιστώντας τον άξιο να δείξει δρόμους λύτρωσης στον σύγχρονο άνθρωπο της υπαρξιακής αγωνίας και αποστασίας από τον Θεό.[12]
Μύθος και Νόημα του ‘Νέου Ερωτόκριτου’

Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2019

Νέο βιβλίο του Μ. Χαραλαμπίδη για τους Έλληνες της Καλαβρίας








Ανακαλύψαμε ότι σύντομα θα κυκλοφορήσει το νέο βιβλίο του Μιχάλη Χαραλαμπίδη για τους Έλληνες της Κάτω Ιταλίας, ένα θέμα το οποίο έχει τεράστια πολιτισμική σημασία, όμως η Ελλάδα το αγνοεί (όπως και πολλά άλλα).

Ο τίτλος του βιβλίου είναι «Καλαβρία, η βαθειά Ελλάδα» και τυπώθηκε από τις εκδόσεις Στράβων.

«Ο Θεός θα επιστρέψει στο προεδρικό μέγαρο» είπε ο Καμάτσο. «Η Πατσαμάμα [η θεότητα των ινδιάνων] δε θα επιστρέψει ποτέ ξανά εδώ [στο Προεδρικό Μέγαρο], γιατί η Βολιβία ανήκει στο Χριστό».

Οι σταυροφόροι συνεχίζουν το γενοκτόνο έργο τους, ενάντια σε πολιτισμούς και ιθαγενείς, στο όνομα του Ιησού!!! Τι θλίψη... Τι ντροπή...


Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, κάθεται και εσωτερικός χώρος


Από Βασίλη Ξυδιά

Είναι η στιγμή που ηγέτες των ακροδεξιών ομάδων, Λουίς Φερνάντο Καμάτσο και Μάρκο Πουμάρι, έχουν εισβάλει στο προεδρικό μέγαρο στη Λα Παζ και γονατίζουν μπροστά στη σημαία της Βολιβίας, από την οποία έχουν αφαιρέσει τα διακριτικά των ιθαγενών. Πάνω στη σημαία έχουν τη βίβλο!


«Ο Θεός θα επιστρέψει στο προεδρικό μέγαρο» είπε ο Καμάτσο. «Η Πατσαμάμα [η θεότητα των ινδιάνων] δε θα επιστρέψει ποτέ ξανά εδώ [στο Προεδρικό Μέγαρο], γιατί η Βολιβία ανήκει στο Χριστό».

Βλ. περισσότερα στην προηγούμενη ανάρτησή μου για τη θέση που πήρε η ρωμαιοκαθολική εκκλησία της Βοιβίας υπέρ του πραξικοπήματος. Η πίστη του Έβο Μοράλες και η αποκατάσταση, ως ισότιμης, της θρησκείας των Ιθαγενών στη Βολιβία, όπως και η ανακήρυξη της σημαίας των ιθαγενών σε ισότιμη της εθνικής, αποτελούσε δύο από τα βασικά μέτωπα της σύγκρουσης της λευκής ελίτ της χώρας με τις λαϊκές αυτόχθονες δυνάμεις των ιθαγενών κοινοτήτων.

Απροσχημάτιστα υπέρ του πραξικοπήματος η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία της Βολιβίας.


Δεν είναι πραξικόπημα, λέει ανακοίνωση της Συνόδου των Επισκόπων. Σε προηγούμενη ανακοίνωσή τους, αμέσως μετά τις εκλογές, είχαν καταγγείλει το αποτέλεσμα σαν απάτη.


Και μετά απ' όλα αυτά ... ηγέτες των ακροδεξιών ομάδων, Λουίς Φερνάντο Καμάτσο και Μάρκο Πουμάρι εισέβαλαν την Κυριακή στο προεδρικό μέγαρο μαζί με χίλιους περίπου τραμπούκους. Όλες οι τηλεοράσεις τους έδειξαν να γονατίζουν μπροστά στο έμβλημα της Βολιβίας και να αποθέτουν εκεί την παραίτηση του Μοράλες και ... μια Βίβλο. (Βλ. και επόμενη ανάρτηση με φωτογραφία).

«Δεν έρχομαι με τα όπλα, αλλά με την πίστη και την ελπίδα μου, με τη Βίβλο στο δεξί χέρι και την παραίτηση στο αριστερό», είπε ο Καμάτσο. «Ο Θεός θα επιστρέψει στο προεδρικό μέγαρο, ...η Πατσαμάμα [η θεότητα των ινδιάνων] δε θα επιστρέψει ποτέ ξανά εδώ [στο Προεδρικό Μέγαρο], γιατί η Βολιβία ανήκει στο Χριστό».

Ας σημειωθεί πως η πίστη του Έβο Μοράλες και η αποκατάσταση, ως ισότιμης, της θρησκείας των Ιθαγενών στη Βολιβία, όπως και η ανακήρυξη της σημαίας των ιθαγενών σε ισότιμη της εθνικής, αποτελούσε δύο από τα βασικά μέτωπα της σύγκρουσης της λευκής ελίτ της χώρας με τις λαϊκές αυτόχθονες δυνάμεις των ιθαγενών κοινοτήτων.

Στον αντίποδα όλων αυτών η ελληνικής καταγωγής πρεσβυτεριανή επίσκοπος Rev. Dr. Liz Theoharis, διευθύντρια του Ιδρύματος "ΚΑΙΡΟΣ για τις θρησκείες, τα δικαιώματα και την κοινωνική δικαιοσύνη", η οποία συνυπογράφει με άλλες προσωπικότητες καταγγελία εναντίον του πραξικοπήματος. 
(Βλ. αναρτήσεις παρακάτω). 


\Bolivians take to the streets in La Paz to celebrate the resignation of President Evo Morales





Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Η Δεξιά και η Αριστερά στα χρόνια της παγκοσμιοποίησης


Απόσπασμα από την εισαγωγή του Γιώργου Ρακκά στο βιβλίο του Κρίστοφερ Λας, Ποιο είναι το σφάλμα της Δεξιάς; – Γιατί η Αριστερά δεν έχει μέλλον;, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, οι ΗΠΑ δοκιμάζονταν από μια βαθιά συστημική κρίση. Το κεϋνσιανό οικονομικό μοντέλο που είχε υιοθετήσει ο αμερικάνικος καπιταλισμός από την εποχή τού New Deal έδειχνε να φτάνει στα όριά του, οι κοινωνικές δαπάνες αυξάνονταν κατακόρυφα, η οικονομία έπασχε από στασιμοπληθωρισμό, ενώ οι μεγάλες αμερικάνικες πόλεις βυθίζονταν στην εγκληματικότητα, τη γκετοποίηση, τις φυλετικές συγκρούσεις.
Ακόμα και αυτή η αμερικάνικη Νέα Αριστερά, που είχε κυριαρχήσει στα πανεπιστήμια και τη νεολαία κατά την προηγούμενη δεκαετία, εκείνη του 1960, βρίσκεται σε κρίση. Το κίνημα απομαζικοποιείται ταχύτατα, ένα μέρος του διαλέγει τον αδιέξοδο ένοπλο δρόμο και συνθλίβεται μέσα σε συνθήκες παρανομίας και κοινωνικής απομόνωσης· ένα άλλο κομμάτι επιλέγει τον αναχωρητισμό, μέσα από τα ναρκωτικά, την ανακάλυψη των ανατολικών θρησκειών και τις «ομάδες αυτεπίγνωσης»· τέλος η πιο δημιουργική συνιστώσα επιλέγει να δραστηριοποιηθεί γύρω από το περιβαλλοντικό ζήτημα – είναι η εποχή που κορυφώνεται η πετρελαϊκή κρίση και δοκιμάζεται ο αμερικανικός υπερκαταναλωτισμός.
Στο ιδεολογικό πεδίο, κυριαρχεί ο πολυκατακερματισμός: Το φεμινιστικό κίνημα διαχωρίζεται απ’ όλες τις υπόλοιπες συνιστώσες της Νέας Αριστεράς, κατηγορώντας τις για «σεξισμό»· αντίστοιχα, το «μαύρο κίνημα» πράττει το ίδιο, μιλώντας για «ρατσισμό». Κάποιες ομάδες επιχειρούν μια «μακρά πορεία μέσα από τους θεσμούς», ιδίως στο αποστειρωμένο αμερικάνικο ακαδημαϊκό περιβάλλον, δίνοντας μια ώθηση στις «μαύρες» σπουδές, και τις σπουδές φύλου, που κατά την επόμενη δεκαετία θα αρχίζουν να σφυρηλατούν τις «πολιτικές των ταυτοτήτων», που σήμερα έχουν καταστεί κυρίαρχες στον χώρο των Δημοκρατικών.

Απέναντί τους, στους κόλπους της αμερικάνικης Δεξιάς, κυοφορείται μια «αντεπανάσταση», που θα προσλάβει παγκόσμιες διαστάσεις. Μπροστά σ’ έναν πρόεδρο Κάρτερ που είναι όλο διαγνώσεις και εκκλήσεις για την παθογένεια της Αμερικής, ο Ρόναλντ Ρήγκαν θα εισαγάγει μια νέα αισιοδοξία: «Σούρουπο; Όχι στην Αμερική. Ο ήλιος ανατέλλει κάθε μέρα. […]. Δεν βλέπω καμία εθνική αδιαθεσία, δεν βλέπω κανένα πρόβλημα στον αμερικάνικο λαό.»
Ο Ρήγκαν, ως γνωστόν, θα σημάνει μια διπλή αντεπίθεση στα μέτωπα της οικονομίας και της γεωπολιτικής, θέτοντας, απ’ τη μία, τέλος στον παντοδύναμο από την εποχή του New Deal κεϋνσιανισμό, επιτείνοντας τον στρατιωτικό ανταγωνισμό με την ΕΣΣΔ και, παράλληλα, εγκαινιάζοντας έναν νέο επεμβατισμό, ο οποίος ξεκινάει από την «πίσω αυλή» της Αμερικής, την Κεντρική Αμερική, για να καταλήξει με τον διάδοχό του Τζωρτζ Μπους τον πρεσβύτερο, στη Μέση Ανατολή και το Ιράκ.

Οι δρόμοι της Αθήνας έχουν «πλημμυρίσει» από άστεγους

Πώς εκπαιδεύουμε ανέργους στην αργομισθία

Η ανυπαρξία στοιχειώδους οργάνωσης, συντονισμού και προγραμματισμού, μεταμφιεσμένη σε Πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας.
Του Α.Κ.
Μπορώ να προσθέσω στα μεταμφιεσμένα χαρακτηριστικά την αμεριμνησία, την ανευθυνότητα, την ανωριμότητα, την αναισθησία, τον κυνισμό και γενικά ό,τι χαρακτηρίζει την κακοδαιμονία της νεοελληνικής μας πραγματικότητας.
Ας εξηγηθώ, όμως, με ένα σύντομο ιστορικό: Προσλήφθηκα ως δασεργάτης σε δασαρχείο στα πλαίσια του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ «Πυροπροστασία 2018».
Ιούλιος του 2018. Πρώτες μέρες και πρώτες εντυπώσεις. Κάτι σαν αμηχανία(;), έκπληξη(;), δυσφορία(;) από την πλευρά του δασαρχείου. Μία εξήγηση είναι ότι -όπως πληροφορηθήκαμε- ενημερώθηκαν σχεδόν την τελευταία στιγμή ότι ένας αριθμός ατόμων θα προστεθεί στο προσωπικό τους… Κάποιοι μεγάλοι σχεδιαστές στην Αθήνα, που καταπολεμούν την ανεργία, θεώρησαν περιττό να ρωτήσουν, να ενημερώσουν, να συντονιστούν…
Μετά την αρχική αμηχανία, ακολούθησε κάποια υποτυπώδης προσπάθεια οργάνωσης. Παλιά εργαλεία βγήκαν από τις αποθήκες (τα εργαλεία που προέβλεπε το πρόγραμμα, καθώς και οι φόρμες εργασίας, έφτασαν στα χέρια μας αρχές Δεκεμβρίου, όταν πια και οι καιρικές συνθήκες δεν επέτρεπαν να εργαστούμε). Άντε λοιπόν να πάμε στο δάσος (στα περιαστικά κατ’ αρχήν) για να δουλέψουμε «προληπτικά» και «αντιπυρικά».
Πώς να πάμε; Με το λεωφορειάκι των οκτώ (8) θέσεων που διαθέτει το δασαρχείο; Πέντε δρομολόγια να πάμε και πέντε για να επιστρέψουμε και η «Πυροπροστασία 2018» μετατρέπεται σε μια γελοία εκδρομή!
Ποιοι να πάμε στο δάσος; Άνθρωποι που κάποιοι κυριολεκτικά δεν έχουν ξαναπατήσει σε χώμα; Που δεν έχουν την παραμικρή εμπειρία σε χειρωνακτική εργασία;
Συνυπολογίζοντας τις ελλείψεις μόνιμου προσωπικού (π.χ. σε οδηγούς), διαμορφώθηκε πολύ γρήγορα μια δυσλειτουργική κατάσταση και αρχίζουμε κάποιες μέρες να παραμένουμε στους χώρους του δασαρχείου, χωρίς να κάνουμε τίποτα! Μα τίποτα!
Εδώ λοιπόν έχουμε ένα κρίσιμο σημείο: Όπου οι δικαιολογίες για τα διάφορα αντικειμενικά προβλήματα γίνονται άλλοθι!