- Αρχική σελίδα
- ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
- 1940
- ΕΡΤFLIX
- ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟ ΧΘΕΣ
- ΑΝΘΟΛΟΓΙΟΝ
- ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
- ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟ
- ΘΕΑΤΡ/ΜΟΥΣ/ΒΙΒΛΙΟ
- ΘΕΑΤΡΟ
- ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
- ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΚΑΪ
- ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
- ΜΟΥΣΙΚΗ
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
- Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥ
- ΤΥΠΟΣ
- ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΣ
- ΟΛΑ ΔΩΡΕΑΝ
- ΒΙΝΤΕΟ
- forfree
- ΟΟΔΕ
- ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΗΧΟΣ
- ΔΩΡΕΑΝ ΒΟΗΘΕΙΑ
- ΦΤΙΑΧΝΩ ΜΟΝΟΣ
- ΣΥΝΤΑΓΕΣ
- ΙΑΤΡΟΙ
- ΕΚΠ/ΚΕΣ ΙΣΤΟΣ/ΔΕΣ
- Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΣ
- ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
- ΓΟΡΔΙΟΣ
- SOTER
- ΤΑΙΝΙΑ
- ΣΙΝΕ
- ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
- Ε.Σ.Α
- skaki
- ΤΕΧΝΗ
- ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
- ΑΡΙΣΤΟΜΕΝΗΣ
- gazzetta.gr
- ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ
- ΑΝΤΙΦΩΝΟ
- ΔΡΟΜΟΣ
- ΛΥΓΕΡΟΣ
- ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ...
- ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
- γράμματα σπουδάματα...
- 1ο ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ & ΓΛΩΣΣΑ
- ΓΙΑΓΚΑΖΟΓΛΟΥ
- ΜΥΡΙΟΒΙΒΛΟΣ
- ΑΡΔΗΝ
- ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΥΠΕΠΘ
- ΕΙΔΗΣΕΙΣ
- ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ
- ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024
Το οικουμενικό μήνυμα του Ευαγγελίου - κ. Θανάσης Παπαθανασίου
Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2024
12 Οκτωβρίου 2024 - ΑΠΕΛΕΥΘΈΡΩΣΗ ΑΘΗΝΑΣ
«...Βρήκαμε τους δρόμους σκεπασμένους από μιαν ανθρώπινη πλημμύρα, έτσι που το αυτοκίνητό μας δεν μπορούσε ν΄ ανοίγει, παρά με δυσκολία, το δρόμο του. Ποτέ δεν είδα ανθρώπους κυριαρχημένους από τέτοια χαρά και τέτοιο ενθουσιασμό».
Γιατί Υπάρχουν GΑΥ | Greekonomics #41
Το τέλος της Νεωτερικότητας
*
του ΚΩΣΤΑ ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗ
Ως λέξη η Νεωτερικότητα είναι φορτισμένη με ποικίλες, όχι πάντοτε συμβατές μεταξύ τους, έννοιες. Προσωπικά, προτιμώ τον όρο Νέοι Χρόνοι γιατί έχει το προτέρημα να μην κάνει διάκριση μεταξύ της διαφωτιστικής και της αμέσως πρότερης περιόδου. Τα περισσότερα γνωρίσματα της νεωτερικής εποχής, όπως η εκκοσμίκευση, η πρωτοκαθεδρία του Λόγου και ιδίως της επιστήμης, το ενιαίο, κεντρικά οργανωμένο κράτος, η επικράτηση του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής, ακόμη και η πρώτη αποκρυστάλλωση των εθνικών μορφωμάτων έχουν τις καταβολές τους στην περίοδο που προηγήθηκε του Διαφωτισμού, ανατρέχουν στον όψιμο Μεσαίωνα. Από τότε έως τις μέρες μας επικρατεί χρονικό συνεχές.
Το συνεχές αυτό έχει βεβαίως σταθμούς, και ο Διαφωτισμός είναι ένας από αυτούς. Ωστόσο, δεν θα ήταν συνετό να τον υπερτιμούμε, αποδίδοντας στη διαπάλη των κοσμοεικόνων και των ιδεών αξία μεγαλύτερη εκείνης που πράγματι διαθέτει. Για να γίνω σαφέστερος, η βιομηχανική επανάσταση υπήρξε κατά την κρίση μου ιστορικό γεγονός σημαντικότερο της Γαλλικής Επανάστασης και του διαφωτιστικού κινήματος. Στον πλανήτη υπάρχουν σήμερα πολιτικές οντότητες –κράτη, κόμματα, κινήματα– που δεν συμμερίζονται τους θεσμούς και τα οργανωτικά σχήματα που η Επανάσταση του 1789 εγκαινίασε. Όμως δεν νοείται οργανωμένος συλλογικά βίος που να μην εξαρτάται από τη βιομηχανία και την τεχνική.
Εν προκειμένω, θα περιορίσω τις παρατηρήσεις μου στην περίοδο των τριών τελευταίων αιώνων, στην νεωτερικότητα επομένως υπό την στενή της έννοια. Φτάνει να συγκρατήσουμε ότι τα φαινόμενα για τα οποία μιλάμε έχουν παρελθόν κατά πολύ απώτερο. Το σημερινό χρηματοπιστωτικό σύστημα, λ.χ., ανατρέχει στην Τοσκάνη του 13ου αιώνα, στην επινόηση της λογιστικής και την ίδρυση ενός θεσμού που το κοσμοϊστορικό του βάρος επιβεβαιώνεται στην εποχή μας καθημερινά: των τραπεζών.
Ποια είναι η ειδοποιός διαφορά της νεωτερικής εποχής από τις προηγούμενες; Εντελώς επιγραμματικά, η ιστορικά πρωτοφανής και στην πράξη άκρως επαναστατική σύζευξη τριών πραγμάτων: του μεσσιανισμού, της εκκοσμίκευσης και του πρωτείου του Λόγου. Η Νεωτερικότητα είναι έλλογος κοσμικός μεσσιανισμός, με άλλα λόγια ένα κίνημα που επιδιώκει τη σωτηρία του ανθρώπου στον επίκαιρο ενθαδικό κόσμο με έλλογα και ενδιάθετα μέσα.
ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ ΣΟΥΡΕΛΗ
ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ ΣΟΥΡΕΛΗ
– Η μάνα μου, όπως δεν την γνώρισε κανείς!
γράφει ο γυιός της ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΡΕΛΗΣ
Πως εξαφανίστηκε η Αρχαία Σπάρτ
Θησαυροί της αρχαίας Ελληνικής τέχνης καταστραφήκαν και λεηλατηθήκαν, όπως είναι γνωστό, από ρωμαίους, φράγκους σταυροφόρους, από τον ενετό στρατηγό Μοροζινι και από τον Άγγλο (Σκωτο για την ακρίβεια) Έλγιν.
Εξίσου μεγάλη καταστροφή επήλθε από περιηγητές και απεσταλμένους μουσείων, πανεπιστημίων και βασιλιάδων της Ευρώπης, που ηλθαν στην Ελλάδα στους χρόνους της τουρκοκρατίας, για να αποθησαυρίσουν νομίσματα, χειρόγραφα, επιγραφές και έργα τέχνης.Όλους αυτούς υπέρβαλε σε απληστία και σε καταστροφές που προκάλεσε στους προγονικούς θησαυρούς της Ελλάδας ο αββας Michel Fourmont (1690/1746), απεσταλμένος του βασιλιά της Γαλλίας Λουδοβίκου IE’. Ο αββάς Fourmont ξεπερνάει και τον Έλγιν όσο αφορά στο βάναυσο τρόπο της καταστροφής των μνημείων, που κυριολεκτικά αφάνισε, αλλά και στον απίστευτο αριθμό των αρχαιοτήτων που κατάστρεψε.
Στην προσπάθειά του να φανεί αρεστός στο βασιλιά του και να εξασφαλίσει αποκλειστικά για εκείνον μονό το δικαίωμα της μελέτης και της ερευνάς επιγραφών και μνημείων, μετά την καταγραφή τους επιδιδόταν με, παρανοϊκή στην κυριολεξία, μανία στην καταστροφή τους επιχαίροντας μάλιστα γι’ αυτήν. Ο Fourmont αναζήτησε επιγραφές στην Αθηνά, στη Σαλαμίνα, στα Μέγαρα και στην Πελοπόννησο, οπού διείσδυσε ακόμη και στα αγριότερα μέρη της Μάνης.
Ο ίδιος ομολογεί σε χειρόγραφο του, που σώζεται μαζί με το ημερολόγιο του, ότι συγκέντρωσε πάνω από 1.500 επιγραφές στην περιήγηση του το 1729 στην Ελλάδα. Σε επιστολή του προς τον κόμη Maurepas, o Fourmont καυχιέται ότι κατέστρεψε(!) τις επιγραφές, για να μην αντιγραφούν από μελλοντικό περιηγητή!
Ορθάνοιχτο βιβλίο η Τουρκία...
ΕΣΦΑΛΜΕΝΕΣ αποδείχθηκαν, σε όλα τα ανεξήγητα τα πεπραγμένα όλων των δεκαετιών μέχρι σήμερα, όλες εκείνες οι κατ' επανάληψιν προβαλλόμενες και ακολούθως μονίμως διαψευδόμενες πολιτικές απόψεις, ελπίδες, ευχές και διαδοχικές δοκιμές, για την καλύτερη συμφωνία συμβιβασμού «αμοιβαίου οφέλους». » και τουρκιστί «kazan-kazan», με την Τουρκία, τόσο στο Κυπριακό, όσο και στο Αιγαιακό. Αυτό που έπρεπε ήδη ν' αποτελεί πια, το αδιάψευστο και κοινά αποδεκτό απ' όλες τις πολιτικές δυνάμεις σε Ελλάδα και Κύπρο, πραγματικό Κεκτημένο και την ασφαλέστερα γνωστότατη απ' όλες τις βιωμένες εμπειρίες των διαχρονικών σχέσεων του Ελληνισμού (Αθηνών και Λευκωσίας) με την Τουρκία. Κεκτημένο 100% βεβαιότητας, μόνο κυρίαρχα αναλλοίωτο δεδομένο, βάσει του οποίου και για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή του, πρέπει, οφείλει και έχει καθήκον να ΣΧΕΔΙΑΣΕΙ ο Ελληνισμός (από κοινού το ελλαδικό μας κράτος και το κυπριακό μας κράτος) την Πανεθνική Στρατηγική του.
ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ πυρήνας του σφάλματος ήταν και είναι (και μπορεί να εξακολουθήσει ομοίως αδιόρθωτη) η λάθος ανάγνωση της Τουρκίας: Η άγνοια, η υποτίμηση, η ανεπαρκής αντίληψη, η «εξ ιδίων κρίνοντας τα άλλα» παραποίηση της πραγματικότητας, οι ψευδαισθήσεις, οι αυταπάτες, η διανοητική αδυναμία αντίληψης και η - λόγω δειλίας ή και φοβικών συνδρόμων - ηθελημένη παράβλεψη, εθελοτύφλωση και αποσιώπηση της μονίμως ανθελληνικής Τουρκικής Στρατηγικής.
- Η Τουρκία απέδειξε διαχρονικά στην πράξη ότι: Όποιες κι αν κυβερνούν στην Άγκυρα, εκλελεγμένες ή πραξικοπηματικές, αμιγείς κεμαλικές δεξιές ή αριστερές, ή κεμαλο-ισλαμικές, ή αμιγείς ισλαμικές κυβερνήσεις, σταθερά, υπομονετικά, επίμονα, ανυποχώρητα και αταλάντευτα, -φέτα» συμμετέχουν την ίδια στρατηγική εναντίον της Κύπρου και της Ελλάδος. Είναι ο παλαιότερα επακριβώς ονομασθείς Τουρκικός Επεκατισμός.
- Με το πρώτο εδαφικό επίτευγμα και την καυχησιά του τη στρατιωτική εισβολή το 1974 στην Κύπρο, την έκτοτε κατοχή των βορείων εδαφών της Κυπριακής Δημοκρατίας και την κλιμακούμενη επεκτατική βουλιμία εναντίον των ελλαδικών μας νησιών του Αιγαίου.
ΔΙΑΡΚΩΣ ατιμώρητος και από παντού θωπευόμενος ο τουρκικός επεκτατισμός, έδωσε στην Άγκυρα την αυτοπεποίθηση ν' αναπτύξει επιπλέον τη Νεο-οθωμανική της Στρατηγικής στο Κουρδιστάν, στη Συρία, στη Λιβύη, και με εμπράγματη επιρροή και παρουσία σε χώρες της Αφρικής. Φθάνοντας να ορέγεται πλέον και φωνάχτα, διά στόματος Ερντογάν, τα «σύνορα της καρδιάς» της, τις «γαλάζιες πατρίδες» της στην Ανατολική Μεσόγειο, μέχρι ακόμη και την Ιερουσαλήμ της προ του 1918 Οθωμανικής Αυτοκρατορίας...
Γιατί έγιναν οι Έλληνες Χριστιανοί;
από Θεόδωρος Ζιάκας
Ομιλία του Θεόδωρου Ζιάκα και συζήτηση με το κοινό για τον μηδενισμό, το πρόσωπο, τον 3ο παγκόσμιο πόλεμο και το τέλος της ιστορίας.
Αγία Παρασκευή - Μάζι Μεγάρων - 29 Σεπτεμβρίου 2024
Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024
Woke: Η αποδόµηση του ευρωπαϊκού –ελληνικού;– πολιτισµού
Προσφάτως, τον Ιανουάριο του 2022, η συγγραφέας της σειράς των βιβλίων του Χάρι Πότερ, Τζ. Κ. Ρόουλινγκ, αποκλείστηκε από την προβολή του έργου «Χάρι Πότερ: 20th Anniversary – Return to Hogwarts», με πρωτοβουλία της Warner Media, γιατί είχε προβεί σε δηλώσεις που υποστήριζαν την… ύπαρξη γυναικείου φύλου και θεωρήθηκαν τρανσφοβικές! Η συγγραφέας της εμβληματικότερης, στην εποχή μας, νεανικής μυθοπλασίας αποκλείστηκε για λόγους «πολιτικής ορθότητας» από το ίδιο της το έργο!
Η βιομηχανία του Χόλλυγουντ θα επιβάλει τα κριτήρια της νέας πολιτικής ορθότητας των woke (αφυπνισμένων) στην απονομή των Όσκαρ γενικότερα: στο εξής, ένας ρόλος ομοφυλόφιλου δεν θα μπορεί να δίνεται παρά μόνο σε έναν ομοφυλόφιλο ηθοποιό, ένας διεμφυλικός χαρακτήρας σε έναν διεμφυλικό κ.ο.κ. Μάλιστα, όταν πρόκειται να παρουσιαστεί μια μαύρη προσωπικότητα, ο ηθοποιός θα πρέπει είναι τόσο μαύρος όσο και εκείνος τον οποίο υποδύεται· η Ζόε Σαλντάνα, που υποδύθηκε τη Νίνα Σιμόν, επικρίθηκε ως «ανεπαρκώς μαύρη» για τον ρόλο.
Καθόλου τυχαία άλλωστε, στην απόλυτη Woke ταινία, «Τα πάντα όλα», δόθηκαν επτά βραβεία Όσκαρ το 2023. Και την χαρακτηρίζουμε έτσι διότι ξετυλίγει το σύνολο της ιδεολογικής παλέτας του κινήματος. Τη φυλετιστική επανάσταση και την απόρριψη της «λευκότητας», τη γυναικεία υπεροχή έναντι των ανδρών, οι οποίοι υποτάσσονται, τη γυναικεία ομοφυλοφιλία, και τη γυναικεία αλληλεγγύη που ξεπερνά τις ταξικές διαφορές, τον αντιεθνικισμό και τον μετανθρωπισμό.
Η πρωταγωνίστρια είναι η έξυπνη και ικανή Κινέζα μετανάστρια, ιδιοκτήτρια πλυντηρίου ρούχων, παντρεμένη με έναν χαζούλη συμπατριώτη της, ενώ η κόρη της είναι λεσβία. Η πρωταγωνίστρια (την οποία υποδύεται η Μισέλ Γιο) αποκτά υπερφυσικές/μετανθρωπικές δυνάμεις και καταχεριάζει ορδές ανδρών, αστυνομικών και μπράβων, στη συντριπτική τους πλειοψηφία λευκών, κάποιος μάλιστα από τους «κακούς», αντί για ρόπαλο, κραδαίνει ένα κοντάρι τυλιγμένο με την αμερικανική σημαία. Ακόμα και η λευκή γυναίκα εφοριακός (η Τζέιμι Λη Κέρτις), με την οποία συγκρούεται η Γιο, υποχωρεί στο τέλος μπροστά στη γυναικεία αλληλεγγύη. Και στην τελική σκηνή, όπου οι γυναίκες αγκαλιάζονται στον θρίαμβό τους, ανασυστήνοντας μια νέα μορφή οικογένειας, τρέχει να προστεθεί και ο χαζούλης «μπάρμπα Θωμάς» Κινέζος (ο Τζόναθαν Κι Κουάν), στον οποίο παραχωρούν μεγάθυμα μια θέση, καθώς αναγνωρίζει το υποδεέστερο status του, ενώ ο αντιδραστικός Κινέζος παππούς μεταστρέφεται και αυτός – ως Κινέζος.
Η Εκκλησία στην Ουκρανία / Η Θρησκεία στον Πόλεμο - Στην Αιχμή του Δόρατος - 9/10/24
" Η Εκκλησία στην Ουκρανία. Η Θρησκεία στον Πόλεμο "
ΤΕΜΠΗ - Δεν ξεχνώ! Οι φωνές μας να φτάσουν ως τον ουρανό!
Εκπαιδευτικό βίντεο για τη ζωή και το έργο του Γιαννούλη Χαλεπά
Ένα βιογραφικό βίντεο κινουμένων σχεδίων για τη μυθιστορηματική ζωή και το σπουδαίο έργο του γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά.
Από τον ζωγράφο Βαν Γκογκ μέχρι τον τραγουδιστή του θρυλικού συγκροτήματος Nirvana, Κερτ Κομπέιν, η ιστορία της τέχνης είναι γεμάτη παραδείγματα ξεχωριστών εκπροσώπων της που ακροβατούν στη λεπτή γραμμή ανάμεσα στην ιδιοφυΐα και στην τρέλα, στον θρίαμβο και στην καταστροφή, ενώ δημιουργούν αδιάκοπα αριστουργήματα. Ανάμεσά τους βρίσκεται και ο Γιαννούλης Χαλεπάς, μια μοναδική μορφή της νεοελληνικής γλυπτικής, ο οποίος ζωντανεύει μέσα από ένα βίντεο κινουμένων σχεδίων που αποσκοπεί στη γνωριμία της εκπαιδευτικής κοινότητας με αυτό το μεγαλειώδες, αν και βασανισμένο, ταλέντο.
Γεννημένος στην Τήνο στα μέσα του 19ου αιώνα, γνώρισε την αποθέωση σε νεαρή ηλικία, πέρασε χρόνια σε ψυχιατρική κλινική και αναγεννήθηκε καλλιτεχνικά προς τη δύση της ζωής του, λίγο πριν από την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου. Η οικογένεια Χαλεπά, με παράδοση στη μαρμαρογλυπτική, άφησε τη σφραγίδα της στο νησί, όπου λειτουργεί, άλλωστε, παράρτημα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Ποιος Οδήγησε στην Ελληνική Κρίση | Greekonomics #14
Ο π. Γαβριήλ Τσάφος† φιλοξενεί την Αγία Γαβριηλία
Παπαγιάννη (ομιλεί η ίδια)
Η φιλοξενία έγινε στο Εκκλησάκι του Αγίου Ανδρέα Πατησίων (Λευκωσίας).
Το χρέος των ΗΠΑ, οι «πρόθυμοι» της Δύσης και το νεοφεδουαρχικό σχέδιο των αλλεπάλληλων κρίσεων-Νίκος Σίμος
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΣΙΜΟΣ
Δεν απασχολεί καθόλου τους παγκοσμιοποιητές και “ιδιοκτήτες” των ΗΠΑ η οικονομική κατάσταση της άλλοτε υπερδύναμης, μπροστά στην μανία της αναμέτρησης με το αντίπαλο μπλοκ των BRICS και του παγκόσμιου Νότου που συνασπίζεται για να αντιμετωπίσει το παγκόσμιο οικονομικό “τσουνάμι” που φέρνει η άφρονα πολιτική της εντολοδοχικής εξουσίας στην Ουάσιγκτον αλλά και των συμμάχων της στον άλλοτε Δυτικό κόσμο γενικότερα.Μαθαίνω πως ξεπέρασαν τα 34 τρισεκατομμύρια δολάρια οι εκκρεμείς οικονομικές υποχρεώσεις της ομοσπονδιακής κυβέρνησης των ΗΠΑ, περίπου στο 123% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) της χώρας, γεγονός που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ…
Η κατηφορική κούρσα των δαπανών δεν λέει να σταματήσει, αφού το Ουκρανικό μέτωπο παραμένει ανοιχτό όπως και η, αντί κάθε τιμήματος, υποστήριξη της κυβέρνησης Biden που αποτελεί μια κατ’ ουσία κυβερνητική καρικατούρα των deep states που ελέγχονται από το νεοφεουδαρχικό μπλοκ του City της Νέας Υόρκης.
Αξιοσημείωτο είναι ακόμα ότι το βαθύ κράτος της διοίκησης των ΗΠΑ ετοιμάζει συγκρούσεις και στο Μεσανατολικό πεδίο αλλά και στο αντίστοιχο του Ειρηνικού προσπαθώντας να συνασπίσει Ταιβάν, Φιλιππίνες και Ιαπωνία κόντρα στην υπερδύναμη που τρέμουν οι νεοφεουδάρχες, την Κίνα και όλα αυτά σπαταλώντας δισεκατομμύρια υπερπληθωριστικού δολαρίου που νομισματικά τρεκλίζει και χάνει διαρκώς έδαφος και αξιοπιστία πάνω στην οποία έχτιζε για δεκαετίες το “νεοαγγλοσαξονικό” αποικιοκρατικό δόγμα.
Νέδα SOS.
Το ποτάμι της Νέδας κινδυνεύει, από τους 7 υδροηλεκτρικούς σταθμούς.
* Να τί έγραψαν ξένοι περιηγητές γιά τη Νέδα.
Μάζα και Ιστορία
Απεικόνιση της μάχης του Βαλμύ (1792)
Του Θεόδωρου Ζιάκα από το Άρδην τ. 43, παρουσίαση του βιβλίου του Κώστα Παπαϊωάννου, Μάζα και Ιστορία (Εναλλακτικές Εκδόσεις).
Ι.
Η σχέση Μάζας και Ιστορίας μοιάζει με το φαινόμενο της παλίρροιας: της περιοδικής πλημμυρίδας και αμπώτιδας. Κάθε τόσο τα νερά φουσκώνουν και κατακλύζουν και στη συνέχεια αποτραβιούνται στην κανονική ηρεμία τους. Μόνο που εδώ η περιοδικότητα είναι ακανόνιστη και αδιάγνωστη.
Η πλημμυρίδα, η εισβολή των μαζών στο ιστορικό προσκήνιο, είναι η στιγμή της καταστροφής και της δημιουργίας των κοινωνικών δομών και του Κράτους. Το λέμε Επανάσταση. Όταν πολύ γρήγορα ο πυρετός περνάει κι οι μάζες αποτραβιούνται, οι πρωταγωνιστές μιλούν συνήθως για «προδοσία της επανάστασης». Τότε «ο Κρόνος τρώει τα παιδιά του» και νέο εξουσιαστικό σύστημα μπαίνει στη θέση του παλιού. Είναι το φαινόμενο «Θερμιδώρ».
Συνέπεια: περιθωριοποίηση – παθητικοποίηση της μάζας. Ό,τι καταχτιέται στη μαζική πλημμυρίδα χάνεται στη μαζική αμπώτιδα. Πρόκειται για τη σύγχρονη εκδοχή του τραγικού, όπου το πεπρωμένο του μαζικού Προμηθέα είναι να μένει αιωνίως καρφωμένος στον τροχό της Ιστορίας, να τον βασανίζουν το «Κράτος και η Βία».
Υπάρχει λύση; Υπάρχει μαζική έξοδος από τον φαύλο κύκλο; Έχουμε δύο κατηγορίες απαντήσεων:
α) Τις αρνητικές: Η επαναστατική αναταραχή είναι η εξαίρεση. Η μαζική παθητικότητα είναι ο κανόνας. Έτσι είναι η ανθρώπινη φύση. Η ασυνέχεια και η συνέχεια στην ιστορία δεν μπορούν να γεφυρωθούν και η όλη συζήτηση είναι απλώς ένα παρανοϊκό παραλήρημα. Παραπέρα: έχουμε και τις θεωρίες τύπου Λε Μπον, που υποστηρίζουν ότι η νοημοσύνη της μάζας είναι υποτυπώδης και απλώς είναι ανόητοι αυτοί που πιστεύουν στις δημιουργικές δυνατότητες της μάζας. Οι θεωρίες αυτές επαναλαμβάνουν τη ρήση του Σόλωνα για τον «χαύνο» μαζικό νου, την οποία ανασκευάζει όμως ο Αριστοτέλης όταν λέει πως «κρίνουν καλύτερα οι πολλοί».
β) Τις θετικές: Υπενθυμίζω τις μαρξιστικές: «Διαρκής επανάσταση» και «αδιάκοπη επανάσταση». Τις συζητούσαμε με πάθος στη Δικτατορία και στη Μεταπολίτευση. Οι απογοητευμένοι εκείνης της περιόδου θα θεωρήσουν ίσως το θέμα εξαντλημένο. Δεν είναι. Ο Παπαϊωάννου κομίζει με το βιβλίο του μια άλλη θετική απάντηση.
ΙΙ.
Πρωταρχικό ερώτημα: Υπήρξε ποτέ «πετυχημένη επανάσταση»; Επανάσταση χωρίς θερμιδοριανή υποστροφή; Επανάσταση που να μην έφαγε τα παιδιά της; Ή πάντοτε η κίνηση των μαζών, καταλύοντας ένα καθεστώς, που κρατά τη μάζα στο περιθώριο, φέρνει στη θέση του ένα άλλο καθεστώς, που κι αυτό επίσης βασίζεται στην περιθωριοποίηση και παθητικοποίηση της μάζας;
Η απάντηση του Κώστα Παπαϊωάννου είναι ναι. Είναι ο επαναστατικός πυρετός που ανέβασε τον Πεισίστρατο στην εξουσία και οδήγησε στην αθηναϊκή δημοκρατία.
Στο καθεστώς της αρχαίας Αθήνας η μάζα παρέμεινε ενεργή, ελέγχοντας άμεσα το κράτος που δημιούργησε η κίνησή της. Ο έλεγχος εξασφαλιζόταν μέσω αυτού που ο Πλάτων αποκαλεί «θεατροκρατία»: τον εκστασιαζόμενο στο θέατρο του Διονύσου αθηναϊκό Δήμο. Η έκτακτη ευφυία του Παπαϊωάννου βρίσκει στον όρο «θεατροκρατία» το κλειδί του αινίγματος: Μάζα. Διονυσιακή έκσταση. Νομιμοποίηση του Διθύραμβου. Εισαγωγή του Διόνυσου στο κυρίαρχο πάνθεο. Τραγωδία, όπου η διονυσιακή έκσταση μετασχηματίζεται σε έκσταση λογικής μετοχής στον Κοινό Λόγο, που είναι η Δίκη, ως συστατική αρχή του κόσμου. Τα πάθη καθαίρονται δι’ ελέου και φόβου και η κοινωνική συνοχή αναπαράγεται χωρίς τη συνδρομή μιας αυτονομημένης καταπιεστικής δύναμης. Ο Νόμος και η Δίκη αρκούν. Έτσι έχουμε το πιο προωθημένο στην ιστορία πολιτειακό επίτευγμα, όπου δεν έχει θέση ο χωρισμός του ατόμου από την κοινωνική του ολότητα και τα συναφή παθολογικά φαινόμενα.
Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2024
Εκεινο που δεν ξερει ειναι, οτι οπως και ολες οι αλλες υπερδυναμεις στην Ιστορια, ετσι κι αυτη μια μερα θα καει μεσα σε πονο και αιμα. Το δικο της αιμα. Και θα μεινει αναμνηση.
Του Γιώργου Παπαδόπουλου - Τετράδη
«I GLOSSA DIKIMU»-« Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΓΛΩΣΣΑ»
του Γιάννη Αμοργιανού
MARINELLA RODA' - I glossa dikimu
1.«I GLOSSA DIKIMU»
« Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΓΛΩΣΣΑ» «LA MIA LINGUA»
2. Mi chathì i magni glossa
Να μην χαθεί η μεγάλη γλώσσα
Che non si perda la bella lingua
3. ene i glossa ti jenìa,
είναι η γλώσσα του γένους μου,
è la lingua della stirpe,
4. echi chronu ce chronu tossu
έχει χρόνους και χρόνους τόσους
sono tanti e tanti anni
5. ti irte ode sta chorìa.
Που ήρθε εδώ σε αυτά τα χωριά
che è arrivata in questi paesi.
6. To prozzìmi emì to échome
Το προζύμι εμείς το έχουμε
Il lievito noi lo abbiamo
7. arte meni essà,
pedìa,
αυτό απομένει σε σας, τα παιδιά
ora spetta a voi, ragazzi,
8. ti èchite to
alévri
που έχετε το αλεύρι
che avete la farina
9. ce larga ene i
jerusìa.
και είναι ακόμα μακριά σας τα γηρατειά.
e lontana è la vecchiaia.
-----------------------------------------------------------------------------------------
"I glossa dikimu" .
Με αυτό το τραγούδι η Marinella Rodà κέρδισε το βραβείο MIA MARTINI στην
Ιταλία.
Στο βίντεο αυτό όπου τραγουδάει η Marinella Rodà διακρίνεται και ο Μιχάλης
Χαραλαμπίδης. Η εκδήλωση ήταν το 2016 από το ξενοδοχείο MIRAMARE στο Ρήγιο
Καλαβρίας. Σε προηγούμενη ανάρτηση είχαμε αναφερθεί στη βράβευση του Μιχάλη
Χαραλαμπίδη για το έργο του για τον Ελληνισμό της Καλαβρίας.
«Ότι αρχή και τέλος, παλαιόθεν και ως τώρα, όλα τα θερία πολεμούν να μας φάνε τους Έλληνες και δεν μπορούνε τρώνε από μας και μένει και μαγιά».
Εν τέλει ο πιο εμβληματικός δίσκος του Διονύση Σαββόπουλου ήταν τα «Τραπεζάκια έξω», διαχρονικά επίκαιρος όταν τραγουδούσε:
τι να φταιν οι εκπρόσωποι
έρημοι και απρόσωποι βρε
αν πονάει η κεφαλή
φταίει η απρόσωπη αγάπη που 'χε βρει
Mα η δικιά μας έχει όνομα
έχει σώμα και θρησκεία
και παππού σε μέρη αυτόνομα
μέσα στην τουρκοκρατία
Να μας έχει ο Θεός γερούς
πάντα ν' ανταμώνουμε
και να ξεφαντώνουμε βρε
με χορούς κυκλωτικούς
κι άλλο τόσο ελεύθερους σαν ποταμούς»
Στη λαϊκή ποίηση του γρεκάνικου και στο λαϊκό λόγο του Μακρυγιάννη έχουμε κοινό νόημα με συνώνυμες λέξεις "προζύμι"-"μαγιά". Μαζί δείχνουν τον διαχρονικό αγώνα του Ελληνισμού που συγκίνησε τον Μιχάλη Χαραλαμπίδη και προσπάθησε να το αναδείξει. Ο Διονύσης Σαββόπουλος το έπιασε το νόημα ως καλλιτέχνης και το ανέδειξε με υπέροχο τρόπο.