Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2018

Διαίρει και Βασίλευε: Ο ΟΗΕ εξαπολύει σχέδιο παγκόσμιας μαζικής μετανάστευσης

του Χρήστου Μελίδη
Ένα νέο σχέδιο για τη διαχείριση της μαζικής μετανάστευσης εισήχθη από τα Ηνωμένα Έθνη περίπου ένα μήνα πριν και αναμένεται να υιοθετηθεί από τα περισσότερα κράτη-μέλη του αργότερα φέτος. Το σχέδιο ονομάζεται “παγκόσμια συμφωνία για τη μετανάστευση” (global compact for migration), και αν νομίζετε ότι αφορά τον περιορισμό του φαινομένου, κάνετε λάθος. Ακριβώς το αντίθετο.
Στην πραγματικότητα, η παγκόσμια συμφωνία για τη μετανάστευση επιδιώκει να επεκτείνει ακόμη περισσότερο τη μαζική μετανάστευση και να την νομιμοποιήσει θολώνοντας το νομικό καθεστώς μεταξύ προσφύγων και μεταναστών ή με τα λόγια του ίδιου του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες ”να θέσει σε εφαρμογή περισσότερες νομικές οδούς για τη μετανάστευση, αφαιρώντας τα κίνητρα για τα άτομα να παραβιάζουν τους κανόνες” και να βρει ”πιο αξιόπιστες οδούς για τους μετανάστες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις των προσφύγων για διεθνή προστασία”.
Με άλλα λόγια, αντί να εφαρμόσουμε τους ισχύοντες διεθνείς νόμους, ας δημιουργήσουμε νέους για να τους παρακάμψουμε. Δεν υπάρχουν περιορισμοί, άρα δεν υπάρχουν κανόνες για να σπάσουν, δεν υπάρχουν παράνομοι, δεν υπάρχει πρόβλημα. Ιδιοφυές.
Αυτή είναι μια τακτική που περιέγραψε η Kelly Greenhill στο βιβλίο της με τίτλο «Όπλα Μαζικής Μετανάστευσης», όπου γράφει ότι ”όταν Γερμανοί Εβραίοι ήταν διασωθέντες στη Νήσο του Μαν, Βρετανικές εφημερίδες θόλωσαν τις διαφορές μεταξύ προσφύγων, αλλοδαπών και εχθρών, οπότε σήμερα, σύμφωνα με τον Alasdair Mackenzie, συντονιστή της Βοήθειας Ασύλου της Βρετανίας, «υπάρχει γενική σύγχυση σε πολλές εφημερίδες μεταξύ αιτούντος ασύλου και κάποιου από το εξωτερικό, όλοι πασαλείφονται με το ίδιο πινέλο»”.
Η Greenhill ορίζει τη «μηχανοποιημένη μαζική μετανάστευση» ως ”τα διασυνοριακά κινήματα πληθυσμού που δημιουργούνται ή χειραγωγούνται σκόπιμα για να προκαλέσουν πολιτικές, στρατιωτικές ή / και οικονομικές παραχωρήσεις από ένα κράτος ή κράτη στόχους”. Η διαφορά με το νέο σχέδιο του ΟΗΕ είναι ότι μετατρέπει τα «κράτη στόχους» της Greenhill σε κάτι πολύ μεγαλύτερο: ολόκληρο τον πλανήτη.
Πρόκειται για ένα γιγαντιαίο πρακτικό βήμα προς την παγκοσμιοποίηση και φυσικά δεν συμβαίνει για χάρη της «ανθρωπιάς».
Σε μια εκπληκτική παραδοχή, ένας εκπρόσωπος του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης δήλωσε στη Guardian”Έχουμε έναν νεανικό νότο και μια γήρανση του βορρά, μια μεγάλη οικονομία στο βορρά και μια αναπτυσσόμενη οικονομία στο νότο – θα έχετε τον σχεδιασμό ώστε να φέρετε εργασία χαμηλού κόστους για να φροντίσετε τους ηλικιωμένους σας; Θα μάθετε να αγαπάτε εκείνους τους ανθρώπους που είναι πρόθυμοι να κάνουν αυτό το έργο, οπότε ας σχεδιάσουμε για εκείνη την ημέρα αντί να επικεντρωθούμε στο γεγονός ότι μιλούν μια διαφορετική γλώσσα.”

Με αφορμή την είδηση του θανάτου του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

Αποτέλεσμα εικόνας για ΜΠΕΡΤΟΛΟΥΤΣΙ



του Βασίλη Ασημακόπουλου

Με αφορμή την είδηση του θανάτου του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, δυο σκέψεις για την Ιταλία και μια ιδιαίτερη αριστερά του 20ου αιώνα (που δεν υπάρχει πια από μακρού χρόνου)


Bernardo Bertolucci è morto. Όπως αναφέρει ο «τρελός» για τον Βέρντι, σ’ ένα από τα πρώτα πλάνα της ταινίας «1900». 

Η Ιταλία του 20ου αιώνα, η ιταλική αριστερά, στην ατμόσφαιρα της οποίας μεγάλωσε και δημιούργησε ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, ήταν μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση. Με κεντρική φιγούρα έναν από τους κορυφαίους κατά τη γνώμη μου ηγέτες της μεταπολεμικής Ευρώπης, τον Παλμίρο Τολιάτι. Το Ιταλικό Κομμουνιστικό Κόμμα (PCI), υπό τον Τολιάτι, υπήρξε ένα μαζικό ρεφορμιστικό (με την έννοια της δια των μεταρρυθμίσεων επανάστασης, μια γραμμή μάλλον εγγύτερα στη 21/2 Διεθνή με όρους μεσοπολέμου) δημοκρατικό κόμμα, με αίσθηση του καιρού και του τόπου, των διεθνών συνθηκών και καταναγκασμών, των αναγκών της εργατικής τάξης και των συμμάχων της, των συμφερόντων της χώρας και του ιταλικού λαού. Μια γραμμή που σαφώς περιελάμβανε το ενδεχόμενο του συμβιβασμού, αλλά δεν απέκλειε τη ρήξη. Με λογισμό και με όνειρο κατά τον δικό μας Ελληνο-ιταλό. Σε μια προσπάθεια σύνθεσης του μαρξισμού με τις εγχώριες παραδόσεις. Ο ιταλικός ιστορικισμός απέναντι στην πρόκληση του προελαύνοντος αμερικάνικου τρόπου ζωής και της αντίστοιχης πολιτο-πολιτισμικής ηγεμονίας. 

Μια συγκεκριμένη ανάγνωση του γκραμσιανού έργου, όπου κομβική θέση καταλαμβάνουν το εθνικο-λαϊκό μπλοκ και το ζήτημα της ηγεμονίας. Αυθεντικά επιδιωκόμενος διάλογος με τη λαϊκή καθολική κουλτούρα και τις οργανώσεις της στο πλαίσιο αρχικά του φιλειρηνικού κινήματος στα τέλη του ’50, καθώς επίσης και μιας αυτόχθονης ιταλικότητας (αν είναι δόκιμος ένας τέτοιος όρος). 

Αλλά και πολυκεντρικός κομμουνισμός μετά τα γεγονότα της Ουγγαρίας το ’56, μια πρόδρομη εικόνα των εθνικών δρόμων σε μια διεθνική ιστορικά προοπτική. Θα μπορούσαν να αναφερθούν και άλλες μορφές τόσο από την κομμουνιστική αριστερά (όπως ο Ινγκράο, ο Μάγκρι και η ομάδα Μανιφέστο, το PdUP κα), αλλά και από την αριστερή πτέρυγα της σοσιαλιστικής αριστεράς (Μπάσο- PSIUP, Παντσιέρι, Περτίνι, Λομπάρντι κα). Μια έκρηξη των εργατικών και φοιτητικών αγώνων που διήρκεσε σχεδόν 20 χρόνια (1962-1980), της ριζοσπαστικής διανόησης, αλλά και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Μια κοινωνία σε μεγάλη κινητικότητα, αναζήτηση και αμφισβητήσεις, με βαθιά δημοκρατική συνείδηση τότε και έμπρακτα αλληλέγγυα στους αγωνιζόμενους, στους καταδιωκόμενους από αυταρχικά και δικτατορικά καθεστώτα (οι ελληνικές αντιδικτατορικές οργανώσεις – και όχι μόνον αυτές - βίωσαν την υποστήριξη αυτή, με υλικούς και ιδεολογικούς όρους). 

Είναι οι μαθητές φασίστες; - Ανδρέας Ζαφείρης

Με αφορμή τις καταλήψεις ενάντια στη συμφωνία των Πρεσπών έχει ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος για το χαρακτήρα τους.
Σε ποιο βαθμό καθοδηγεί η Χ.Α. τις κινητοποιήσεις αυτές; Είναι εθνικιστικές εκδηλώσεις που εκκολάπτουν το νέο «αυγό του φιδιού»; Μπορεί να έχουν  διπλή ανάγνωση συνθήματα όπως: «Η Δημοκρατία πούλησε τη Μακεδονία»;
Σε πολλές περιπτώσεις γίνονται ιστορικές αναφορές και παραλληλισμοί με τις διαδηλώσεις για τη Κύπρο τη δεκαετία του 1950 και τη συμμετοχή της Αριστεράς και του ΚΚΕ (μέσω της ΕΔΑ) σε αυτές.
Τι πραγματικά έγινε τότε και ποια η σχέση τους με σήμερα;
  1. Στη δεκαετία του 1950, η ελληνική αστική τάξη και τα κόμματά της είδαν την αναζωπύρωση του Κυπριακού σαν επικίνδυνη εξέλιξη. Χαρακτηριστική η απάντηση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου (4.4.1950) στο αίτημα να αξιοποιήσει η κυβέρνηση τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος στην Κύπρο:
«Η Ελλάς σήμερον αναπνέει με δύο πνεύμονας, του μεν αγγλικού, του δε αμερικανικού και, δι’ αυτό, δεν μπορεί, λόγω του Κυπριακού, να πάθη ασφυξίαν…».
  1. Οι διαδηλώσεις για το Κυπριακό, που ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 1951 και συνεχίστηκαν έως το 195 , είχαν διοργανωτές δύο φορείς αδιαμφησβήτης εθνικοφροσύνης, την «Πανσπουδαστική Επιτροπή Κυπριακού Αγώνος»(ΠΕΚΑ) και την «Πανελλήνιο Επιτροπή Ενώσεως Κύπρου» (ΠΕΕΚ). Στη δεύτερη Πρόεδρος ήταν ο εκάστοτε αρχιεπίσκοπος Αθηνών
  2. Στο πεζοδρόμιο όμως η αριστερά της εποχής συμμετείχε μαζικά στις κινητοποιήσεις:
α) Βγαίνοντας από την πολιτική απομόνωση, μετά τον εμφύλιο.
β) Στοχοποιώντας τα δύο βασικά στηρίγματα του καθεστώτος (Μ.Βρετανία και ΗΠΑ).
γ) Στηρίζοντας την πολιτική της ΕΣΣΔ, καθώς οι σοσιαλιστικές χώρες αποτελούσαν τους μόνους συμπαραστάτες της Κύπρου στον ΟΗΕ.
Η αρχική «καλυμμένη» συμμετοχή (τη περίοδο 1951-54) έδωσε τη θέση της σε ανοιχτά καλέσματα. Στη διαδήλωση που οργάνωσε η ΠΠΕΚ, στις 20/8/1954, καλούσε πρωτοσέλιδα η Αυγή, ενώ η ΕΔΑ συμμετείχε με οργανωμένο μπλόκ.

Ξεριζωμός


SIMONE WEIL 

Σιμόν Βειλ

"Υπάρχει μια κοινωνική κατηγορία, η οποία εξαρτάται ολοκληρωτικά και αέναα από το χρήμα. Είναι οι μισθωτοί, κυρίως από τότε που η πληρωμή με το κομμάτι υποχρεώνει τον κάθε εργάτη να έχει διαρκώς στραμμένη την προσοχή του στον υπολογισμό και της τελευταίας δεκάρας. Σε αυτή την κοινωνική κατηγορία η αρρώστια του ξεριζωμού είναι στη μεγαλύτερη ένταση. (…)

Η κύρια κοινωνική δυσκολία της εποχής προέρχεται από το ότι, κατά μια έννοια, είναι και αυτοί μετανάστες. Αν και παραμένουν γεωγραφικά στον ίδιο τόπο, είναι ηθικά ξεριζωμένοι, εξόριστοι και σαν από επιείκεια επαναπατρισμένοι για να γίνουν το λίπασμα της δουλειάς. Η ανεργία, εννοείται, είναι ένας ξεριζωμός στο τετράγωνο. Δε νιώθουν σπίτι τους ούτε στο εργοστάσιο, ούτε στην κατοικία τους, ούτε στο κόμμα ή το συνδικάτο που υποτίθεται πως έγιναν γι’ αυτούς, ούτε στους τόπους αναψυχής, ούτε και στην πνευματική παιδεία, σε περίπτωση που προσπαθήσουν να την αφομοιώσουν."

Σιμόν Βέιλ, Ο ξεριζωμός του εργάτη (1943)
από το βιβλίο της "Ανάγκη για ρίζες",
που κυκλοφόρησε πέντε χρόνια μετά το θάνατό της.

Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2018

Προυστ: Η σκέψη πως ο έρωτάς μας δεν ανήκει στο πρόσωπο που τον εμπνέει

Προυστ: Η σκέψη πως ο έρωτάς μας δεν ανήκει στο πρόσωπο που τον εμπνέει
Αλλά, αντιλήφθηκα επίσης πως ο πόνος που προκαλεί η σκέψη πως ο έρωτάς μας δεν ανήκει στο πρόσωπο που τον εμπνέει, ένας πόνος που ένιωσα αρχικά σε σχέση με τη Ζιλμπέρτ, για δύο λόγους είναι ευεργετικός.
Ο πρώτος και λιγότερο σημαντικός είναι ότι, αν και η ζωή είναι μικρή, μόνο όταν υποφέρουμε βλέπουμε μερικά πράγματα που άλλες φορές είναι κρυμμένα.
Καθόμαστε μπροστά σ’ ένα παράθυρο σε άσχημη θέση που βλέπει όμως σε μιαν απέραντη θάλασσα, και μόνο στη διάρκεια μιας θύελλας, όταν οι σκέψεις μας ερεθίζονται από κινήσεις που αλλάζουν συνεχώς, ανυψώνονται σε τέτοιο επίπεδο που μπορούμε να δούμε όλη τη νομοτελειακή απεραντοσύνη που κάτω από κανονικές συνθήκες, όταν ο ήρεμος καιρός της ευτυχίας της δίνει μιαν απαλότητα, βρίσκεται κάτω απ’ το οπτικό μας πεδίο.
Ίσως μόνο για λιγοστές μεγάλες ιδιοφυίες να υπάρχει πάντοτε αυτή η κίνηση της σκέψης, ανεπηρέαστη από τις εξάρσεις της προσωπικής λύπης.

cineρήξη: Ψυχρός πόλεμος

του Κωνσταντίνου Μπλάθρα από την Ρήξη φ. 148
Πώς αγαπιούνται οι άνθρωποι; Έως θανάτου! Άλλος τρόπος δεν υπάρχει. Ακόμα κι αν καμιά φορά δεν μπορούν να ζήσουν μαζί. «Βάλε με σφραγίδα στην καρδιά σου, κλωστή στο μπράτσο σου, γιατί σαν τον θάνατο είναι δυνατή η αγάπη, άδης σκληρός η ζήλεια· τα βέλη της φλεγόμενα, φωτιά και λαύρα». (Άσμα 8:6) Οτιδήποτε λιγότερο αγάπη δεν είναι. Ο Πάβελ Παβλικόφσκιεπανέρχεται μετά την Ida (2013), με μια ταινία αγάπης αφιερωμένη στους γονείς του. Ξαναβουτάει σ’ αυτό που οι απ’ εδώ, στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου, το λέγαμε «Σιδηρούν Παραπέτασμα», και βγάζει απ’ εκεί δυο πουλιά ερωτευμένα.
Ο Βίκτορ είναι μουσικός, πιανίστας, και οργώνει με ένα συνεργείο ηχογραφήσεων τη χιονισμένη, βουτηγμένη στη χειμωνιάτικη ερημιά Πολωνία, για να βρει ταλέντα του λαού που τραγουδούν, παίζουν όργανα, χορεύουν. Αίφνης μια λαϊκή τοιχογραφία ξεδιπλώνεται στην οθόνη, ανοίγοντας το έργο. Σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένα φολκορικό συγκρότημα: η σοσιαλιστική ανασυγκρότηση χρειάζεται τους λαϊκούς της βάρδους. Μερικά από αυτά τα συγκροτήματα ταξίδευαν τότε και σ’ εμάς. Ο Βίκτωρ λοιπόν, σε μια από τις ακροάσεις γνωρίζει τη Ζούλα, ένα πηγαίο λαϊκό ταλέντο, έναν ατίθασο ξανθωπό άγγελο, που η φήμη της φυλάκισής της είχε φτάσει κιόλας στ’ αυτιά του, μαζί με το υπέροχο τραγούδι και τον χορό της. Μποέμικη ψυχή ο Βίκτορ, τολμηρή και πηγαία η Ζούλα, με την ίδια μποέμικη καρδιά, δεν γινόταν παρά να αγαπηθούν. Σαν κλωστή μπλεγμένη στο βέλος της Ιστορίας, αντίθετα στο ρεύμα των καιρών, η αγάπη τους διαπερνά τους δύο κόσμους. Το μουσικοχορευτικό τους συγκρότημα «Μαζούρεκ» –που εν τω μεταξύ έχει, με άνωθεν εντολή, περιλάβει στο ρεπερτόριό του και «λαϊκούς ύμνους» στον Στάλιν και τη σοσιαλιστική πατρίδα– περιοδεύει στο Ανατολικό Βερολίνο, που ακόμα δεν έχει τειχιστεί, και ο Βίκτορ αποφασίζει να περάσει στην άλλη πλευρά. Σχεδιάζει να βρεθεί στο γοητευτικό Παρίσι. Η Ζούλα την τελευταία στιγμή διστάζει. Ο σκληρός χωρισμός, μαζί και η μεγάλη περιπέτειά τους, ξεκινά: «Εγώ δεν θα έφευγα χωρίς εσένα», θα του πει η Ζούλα, εν τω μεταξύ κεντρικό πρόσωπο στη μαρκίζα, όταν μετά από καιρό βρεθούν, σε μια περιοδεία του συγκροτήματος στη Δύση.

Ποιος απειλεί τη Δημοκρατία;

του Γιώργου Παπαδόπουλου – Τετράδη από το liberal.gr
Όλη η εκστρατεία συκοφάντησης των καταλήψεων που γίνονται με στόχο τη συμφωνία των Πρεσπών, και που έχει πάρει διατάσεις υστερίας στην κυβέρνηση και σε μερίδα καθηγητών και υπερασπιστών της συριζέϊκης και σημιτικής παιδείας της κ. Ρεπούση, έχει στηριχτεί πάνω στην κατηγορία ότι πίσω από τις κινητοποιήσεις αυτές είναι η Χρυσή Αυγή. Και πως η ακροδεξιά έχει μπει στα σχολεία και καθοδηγεί τη νεολαία στον εθνικισμό και στην αντιδημοκρατία.
Κατ’ αρχήν ένα (1) ή δύο (2) πανό από δεκάδες σχολεία που είναι υπό κατάληψη δε σημαίνει παρά μόνο ότι στο συγκεκριμένο σχολείο υπάρχουν στην κατάληψη δυνάμεις που εχθρεύονται ΑΥΤΗ τη Δημοκρατία. Ενδεχομένως και σε άλλα σχολεία. Και το ερώτημα είναι απλό: Πρέπει να υπάρχει η Χρυσή Αυγή και οι εθνικιστές για να πιστεύουν οι μαθητές ότι η Δημοκρατία εχθρεύεται την πατρίδα και ότι το πολίτευμα αυτό είναι σάπιο;
Ποιος έσπερνε και σπέρνει στους δρόμους, στα σχολεία και στα πανεπιστήμια από το 2011 μέχρι και το 2014 το σύνθημα «η χούντα δεν τέλειωσε το ‘73» ενάντια σε δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις; Και πόσοι από τους καθηγητές που σήμερα ολοφύρονται με τις μαθητικές κινητοποιήσεις αντέδρασαν σ αυτή τη διασπορά μιας τόσο καταφανούς αντιδημοκρατικής νοοτροπίας; Τι άλλο έλεγε αυτό το σύνθημα από το ότι έχουμε χούντα και όχι Δημοκρατία; Αλλά, τότε βόλευε τις ιδεολογικές και κομματικές μας παρωπίδες, ενώ τώρα διακυβεύεται η αγαπημένη συμφωνία των Πρεσπών και η μονοκρατορία μιας μονόφθαλμης στενοκέφαλης αριστεράς στα σχολεία.

Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2018

Ο ΝΟΑΜ ΤΣΟΜΣΚΙ ΚΟΝΤΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΥΡΔΙΣΤΑΝ!!!

ΤΟΜΑΣ ΕΝΤΙΣΟΝ: Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΤΟΝ ΜΕΤΕΤΡΕΨΕ ΣΤΗΝ ΙΔΙΟΦΥΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ...

Αποτέλεσμα εικόνας για μητερα παιδί
Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

«Έντυπη ανάγνωση εναντίον ψηφιακής» της Μαριάν Βολφ


«Έντυπη ανάγνωση εναντίον ψηφιακής» της Μαριάν Βολφ


μετάφραση-επιμέλεια: Μπελίκα-Αντωνία Κουμπαρέλη
Στην ψηφιακή εποχή χρειαζόμαστε νέο αλφαβητισμό, δηλαδή νέες μεθόδους εκπαίδευσης, μόρφωσης και επιμόρφωσης. Το «σκανάρισμα» σε οθόνη αντί για την ανάγνωση έντυπου υλικού προκαλεί ριζικές κοινωνιολογικές αλλαγές.
Κοιτάξτε γύρω σας όποτε βγαίνετε έξω. Το iPad είναι η νέα πιπίλα για μωρά και νήπια. Τα παιδιά του Δημοτικού διαβάζουν ιστορίες σε τάμπλετ. Τα μεγαλύτερα δεν διαβάζουν καθόλου, μόνο καμπουριάζουν κολλημένα σε videogames. Οι γονείς τους και γενικότερα οι ενήλικες διατρέχουν σε οθόνη τις ειδήσεις ή το πέλαγος των μέιλ τους. Εν αγνοία μας τελείται μια αόρατη πολυεπίπεδη μετάλλαξη που μας αφορά όλους: Το νευρωνικό κύκλωμα που θεμελιώνει την εγκεφαλική ικανότητα της ανάγνωσης αλλάζει υπόγεια και αστραπιαία. Οι αλλαγές επιδρούν σε όλους, απ’ το παιδάκι έως τον ειδικευμένο εγγράμματο ενήλικα.

Όπως δείχνουν έρευνες στις νευροεπιστήμες, πριν από 6.000 χρόνια η γραφή και η ανάγνωση (αλφαβητισμός) επέβαλαν τη δημιουργία νέου κυκλώματος στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Αυτό το κύκλωμα εξελίχθηκε και ανέπτυξε νέες ικανότητες. Έτσι, απ’ την απλή αποκωδικοποίηση του πόσες κατσίκες έχει το κοπάδι, φτάσαμε στον σημερινό αναγνωστικό εγκέφαλο υψηλών και περίπλοκων δυνατοτήτων. Η έρευνά μου αποτυπώνει πώς ο σύγχρονος αναγνωστικός εγκέφαλος μας καθιστά ικανούς για την ανάπτυξη ορισμένων πολύ σημαντικών διανοητικών και συναισθηματικών διεργασιών. Εσωτερικευμένη γνώση, αναλογική συλλογιστική, συμπερασματολογία, κριτική ανάλυση και σύνθεση, πολλαπλή αντίληψη από διαφορετικές οπτικές, αλλά και ενσυναίσθηση και διορατικότητα.
Πρόσφατες έρευνες που δημοσιεύονται παγκοσμίως προειδοποιούν ότι κάθε μία απ’ τις προαναφερόμενες βασικές ικανότητες των διεργασιών της «βαθιάς ανάγνωσης»[1] μάλλον κινδυνεύουν σοβαρά καθώς μετακινούμαστε προς πρακτικές ψηφιακής ανάγνωσης.
Ένας παλιός κανόνας των νευροεπιστημών παραμένει αναλλοίωτος: Ή χρησιμοποιείς το μυαλό σου ή το χάνεις.
Εδώ δεν έχουμε μια δυαδική αντιπαράθεση ανάμεσα στην έντυπη και την ψηφιακή ανάγνωση και την τεχνολογία. Όπως έγραψε η καθηγήτρια του ΜΙΤ, Σέρι Τερκλ (SherryTurkle), ως κοινωνία δεν κάνουμε λάθος που καινοτομούμε, όμως προκύπτει πρόβλημα όταν παραβλέπουμε ή αγνοούμε τα όσα διακόπτουμε ή ελαττώνουμε ενόσω καινοτομούμε. Σ’ αυτή την κρίσιμη στιγμή ανάμεσα στις έντυπες και ψηφιακές κουλτούρες, η κοινωνία οφείλει να δει καταπρόσωπο τι μειώνεται στο εξειδικευμένο αναγνωστικό κύκλωμα του εγγράμματου ενήλικα, τι εγκεφαλικά κυκλώματα δεν αναπτύσσουν τα παιδιά μας και τι μπορούμε να κάνουμε.

Να γιατί έρχεται το βιολογικό τέλος του Ελληνισμού



Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκαν από την Ελληνική Στατιστική Αρχή τα ετήσια στοιχεία γεννήσεων και θανάτων του ελληνικού πληθυσμού για το 2017. Σύμφωνα με αυτά: Πρώτον, οι γεννήσεις στην Ελλάδα κατά το 2017 μειώθηκαν στις 88.553, καταγράφοντας ετήσια πτώση κατά 4,7%. Δεύτερον, αντίστοιχα οι θάνατοι αυξήθηκαν κατά 4,8% σε σχέση με to 2016, φτάνοντας τους 124.501. Τρίτον, από τα παραπάνω προκύπτει ότι το φυσικό ισοζύγιο (δηλαδή η διαφορά γεννήσεων-θανάτων) επιδεινώθηκε περαιτέρω στη χρονιά που πέρασε, φθάνοντας στα –35.948 άτομα.

Δηλαδή ο πληθυσμός της χώρας, μόνο από την υστέρηση των γεννήσεων έναντι των θανάτων, και χωρίς να συνυπολογίζονται οι μεταναστευτικές εκροές Ελλήνων, μειώθηκε κατά 36 χιλιάδες άτομα μέσα σε ένα έτος. Πιο απλά, μέσα σε μια χρονιά χάθηκε μια πόλη, όπως το Ρέθυμνο ή η Καρδίτσα.

Η ανάγκη για Παιδεία - Ανθρωπιστικές και Κλασικές Σπουδές και οι εκλογές για την ανάδειξη Διοικητικού και Εποπτικού Συμβουλίου της Π.Ε.Φ. Δευτέρα, 10 Δεκεμβρίου 2018.

Στις 10 Δεκεμβρίου, ημέρα Δευτέρα διεξάγονται οι εκλογές για την ανάδειξη του νέου ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων.


Σε μία περίοδο που η Παιδεία συνολικά και ιδιαίτερα οι ανθρωπιστικές και κλασικές σπουδές δέχονται απανωτά χτυπήματα, υποβαθμίζονται και σιγά σιγά αποψιλώνονται από τη Μέση Εκπαίδευση, είναι σημαντικό να διευρυνθεί η μεγαλύτερη επιστημονική ένωση της χώρας μας, να ισχυροποιηθεί και να καταστεί ακόμη περισσότερο υπολογίσιμη, δημιουργική και διεκδικητική. 

Τασιόπουλος Γιώργος


Σε μια πρόσφατη ανάρτηση για την παρουσίαση ενός καλού βιβλίου, μεταξύ των άλλων, γράφαμε:

"Θαρρείς πως εκείνη η θεώρηση του κόσμου, μοναδική των αρχαίων Ελλήνων-από τον πολύ ιδιαίτερο τρόπο να σκέφτονται το χρόνο μέχρι την έκφραση της επιθυμίας, από την ικανότητα να εκφράζουν τον έρωτα και να ξεπερνούν το φράγμα που υψώνουν τα γένη των ονομάτων και της ζωής – έχει ξεκινήσει το τελευταίο της ταξίδι, εκείνο στο νόστο, που είναι μόνο δικός μας, που ανήκει σε εμάς, τους σύγχρονους Έλληνες".

Έχει παρέλθει χρόνος από το 1905 όταν η Βιρτζίνα Γουλφ όριζε την αρχαία ελληνική γλώσσα ως “The Magic Language”.

 Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν εκπαιδεύει τους Έλληνες μαθητές με τέτοιο τρόπο ώστε να αποδεχτούν την πολιτιστική κληρονομιά των ανθρωπιστικών και κλασικών σπουδών.  Απόκληροι οι νεοέλληνες μαθητές, δυσπρόσιτοι οι κλασικοί συγγραφείς. Δεν έχουμε την τύχη να διαδηλώνουν οι Έλληνες  μαθητές για την υπεράσπιση των αρχαίων όπως στο Βέλγιο!

Περισσότερο σε μελαγχολεί η διαπίστωση της φοβικής προσέγγισης της αρχαιοελληνικής γραμματείας.  Η ενασχόληση με τον Όμηρο, τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, τους τραγικούς, η αναφορά σε αυτούς, η επίκληση ενός αποφθέγματος στην ομήγυρη σε καθιστά ύποπτο, συντηρητικό στην καλύτερη περίπτωση, εθνικιστή, ρατσιστή και επικίνδυνο συνήθως.  Αν πρέπει να υπερασπιστείς την ανάγκη για τους αρχαίους, θα πρέπει να αποδείξεις πρώτα – δύσκολα να πείσεις – για τα δημοκρατικότητά σου.

Στις 10 Δεκεμβρίου, ημέρα Δευτέρα διεξάγονται οι εκλογές για την ανάδειξη του νέου ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων. Στις εκλογές μπορούν να συμμετάσχουν όλοι όσοι έχουν πτυχίο τμήματος Φιλοσοφικής Σχολής και ανήκουν στον κλάδο ΠΕ02. 

Σε μία περίοδο που η Παιδεία συνολικά και ιδιαίτερα οι ανθρωπιστικές και κλασικές σπουδές δέχονται απανωτά χτυπήματα, υποβαθμίζονται και σιγά σιγά αποψιλώνονται από τη Μέση Εκπαίδευση, η ΠΕΦ αναδεικνύεται σε ένα ισχυρό αντίπαλον δέος που αναδεικνύει την αξία της Παιδείας και ιδιαίτερα των κλασικών γραμμάτων, την ευρύτερη πνευματική καλλιέργεια και αγωνίζεται για να ανακτήσουν οι ανθρωπιστικές σπουδές τη θέση που τους αρμόζει. Για τον λόγο αυτό είναι σημαντικό να διευρυνθεί η μεγαλύτερη επιστημονική ένωση της χώρας μας, να ισχυροποιηθεί και να καταστεί ακόμη περισσότερο υπολογίσιμη, δημιουργική και διεκδικητική. 

Στις προσεχείς εκλογές συμμετέχουν φιλόλογοι με πολυετή προσφορά στην εκπαίδευση και τα γράμματα, όπως η απερχόμενη πρόεδρος της ΠΕΦ, Τασούλα Καραγεωργίου και οι πρώην σχολικοί σύμβουλοι, Αντώνης Μαστραπάς, Μανώλης Στεργιούλης και οι διδάκτορες Μεταξία Παπαποστόλου, Αναστάσιος Στέφοςς, Ζωή Κατσιαμπούρα και ο αγαπημένος φίλος, Τάσος Χατζηαναστασίου. 


Η Π.Ε.Φ. ως επιστημονική ένωση, ιδρύθηκε το 1982, έχει έδρα την Αθήνα και εκπροσωπείται με 49 Συνδέσμους Φιλολόγων σε διάφορους νομούς της Ελλάδας.

Κύριοι σκοποί της Π.Ε.Φ. είναι:

η συμβολή στη βελτίωση της ελληνικής εκπαίδευσης,
η προαγωγή της φιλολογικής επιστήμης και έρευνας,
η αντιμετώπιση και προβολή των φιλολογικών και γενικότερων εκπαιδευτικών ζητημάτων.
Σημαντικές δραστηριότητες που υπηρετούν τους σκοπούς της Π.Ε.Φ. είναι:
  • η διοργάνωση ημερίδων, συνεδρίων και σεμιναρίων με μορφωτικά και εκπαιδευτικά θέματα,
  • η συνεργασία με εκπαιδευτικούς φορείς και ενώσεις που έχουν παρεμφερείς σκοπούς,
  • η διεξαγωγή φιλολογικών μαθητικών διαγωνισμών στην Ελλάδα και την Ευρώπη,
  • η έκδοση του περιοδικού ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ, ειδικών ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΩΝ και ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ με τις εισηγήσεις των ετήσιων συνεδρίων.

Εκδόσεις

"Φιλολογική"
"Αφιερώματα"
"Σεμινάρια"
Μελέτες-Άρθρα

Δραστηριότητες

Συνέδρια - Σεμινάρια
Ημερίδες/Διημερίδες
Άλλες Εκδηλώσεις

Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2018

«Εκπαίδευση» χωρίς Παιδεία, μελέτη χωρίς βιβλία, Ιστορία δίχως μνήμη


Η εξάλειψη της μνήμης και της ιστορίας είναι η νέα μορφή πνευματικής υποδούλωσης



Τα τελευταία χρόνια, στην Ελλάδα, γινόμαστε μάρτυρες μιας τεράστιας παιδαγωγικής αντιμεταρρύθμισης στον χώρο της εκπαίδευσης. Η συνειδητοποίησή της είναι κάτι περίπλοκο, επειδή πολλοί Έλληνες (γονείς, καθηγητές, φοιτητές, πολιτικοί) θεωρούν ότι το κατάντημα της εκπαίδευσης, οφείλεται στο γεγονός ότι δεν εφαρμόζονται οι υπερμοντέρνες παιδαγωγικές και πολιτικές, που ζηλεύουν σε άλλες προηγμένες χώρες. Μήπως, όμως χρειάζεται να καταλάβουμε ότι η κρίση στην εκπαίδευση,είναι ακριβώς αυτή η αναθεώρηση και υποτίμηση της Παιδείας μας, λόγω της ασύντακτης και λαίμαργης εισαγωγής της λεγόμενης «μετα-μοντέρνας» κατάρτισης των δεξιοτήτων;

Το 2006, θα μπορούσαμε να πούμε ότι πραγματοποιείται η πρώτη συμβολική και ουσιαστική πράξη της συγκεκριμένης αντιμεταρρύθμισης, με την εισαγωγή των βιβλίων ουδέτερης ιστορίας στην ΣΤ΄Δημοτικού και στην Γ΄Γυμνασίου, τα οποία αποσύρθηκαν υπό την πίεση λαϊκών αντιδράσεων. Όμως η κορύφωση της αντιμεταρρύθμισης αυτής, συντελείται την τελευταία τριετία, με εγκυκλίους που φορούν τη μάσκα της «προόδου», ενώ στην πραγματικότητα αποτελούν μέρος της πλανητικής πολιτικής προσπάθειας δημιουργίας του ανέστιου τύπου ανθρώπου του 21ου αιώνα.

Στην ουσία επιχειρείται η αλλαγή του πολιτισμικού παραδείγματος, έτσι ώστε το καπιταλισμικό (καπιταλισμός συν πολιτισμός) σύστημα να βρει τα απαραίτητα «καύσιμα» (ανθρώπους, οικονομία, κοινωνικές σχέσεις, επικοινωνία , νέες «θρησκείες», κ.α) και να συνεχίσει να επιβιώνει. Στην προσπάθεια αυτή αξιοποιεί την τεχνολογική υπερχείλιση των ανακαλύψεων του 20 αιώνα και την έμφυτη ανθρωπιά μας, την οποία μεταλλάσει σε «ανθρωπισμό» και σε έναν κόσμο προόδου «χωρίς όρια» και χωρίς βέβαια κανένα συνεκτικό οντολογικό κέντρο.

Η νέα παιδαγωγική, κολύμπησε στα βαθιά νερά της παγκόσμιας αμφισβήτησης του ΄60 και υιοθετώντας τα αρχικά αναγκαία μηνύματά της - ενάντια στην αυταρχική παιδεία -στη συνέχεια τα ενσωμάτωσε σε μεθόδους μιας νέας βιοπολιτικής, οικονομικής και πολιτισμικής κυριαρχίας και παγκόσμιων ανισοτήτων. Η απλοποίηση της γλώσσας σε απλό κώδικα επικοινωνίας χωρίς πολιτισμική κληρονομιά και οι «κοίταξε και πες»(lookandsay) μέθοδοι διδασκαλίας, η εξάπλωση της μεγατεχνικής ως της μόνης και αναπόφευκτης προόδου του ανθρώπου, η θεοποίηση της ψηφιακής επικοινωνίας και η αμφισβήτηση σχεδόν αρχετυπικών μορφών κοινοτισμού (οικογένεια, γειτονιά, λαϊκή τέχνη, συναδελφικές επαγγελματικές ενώσεις, πολιτιστικοί σύλλογοι, αθλητικοί όμιλοι, συνδικάτα, θρησκευτική κοινότητα, κ.α), οδηγούν στην κυριαρχία του μαζικού ατόμου ενάντια στον συλλογικό άνθρωπο.

Οι Η.Π.Α ήταν το θερμοκήπιο των ιδεών αυτών, για να ακολουθήσει το παράδειγμά τους χρόνια αργότερα, η Γαλλία,σε μια εποχή μάλιστα που στην Αμερική, είχε ξεκινήσει ήδη μια κριτική σε ένα παιδαγωγικό σύστημα που γεννούσε εξειδικευμένους αναλφάβητους. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι η υπερμοντέρνα παιδαγωγική, ευελπιστώντας να απελευθερώσει το παιδί από κάθε καθοδήγηση και αυθεντία, ανακάλυπτε εκ νέου και χρησιμοποιούσε εκτεταμένα την ίδια της έννοιας της κοινότητας, της οικογένειας και της ομάδας.

Η πλήρης εξατομίκευση, ενός «προοδευτικού» πολιτισμικού Ροβινσώνα, θα συντελούνταν μέσα από φύσει παραδοσιακά ανθρώπινα στοιχεία, τα οποία το νέο σύστημα κυριαρχίας αμφισβητεί μόνον όταν εντάσσονται σε ένα εθνικό έδαφος, ή όταν αποτελούν εναλλακτικές μορφές οικονομίας και κοινωνίας, ενάντια στη παγκοσμιοποίηση της εκμετάλλευσης. Στο πλαίσιο αυτό, η ομάδα και η κοινότητα, καταλήγουν πειραματικά εργαλεία μάνατζμεντ στις «δημοκρατικές» πολυεθνικές επιχειρήσεις, ή στα σχολεία, όπου αξιοποιούν τον αξεπέραστο οικογενειακό δεσμό, αναπτύσσοντας τις απαραίτητες στρατηγικές που οδηγούν στην «κρατική» διαπαιδαγώγηση και στη φιλελεύθερη ολοκληρωτική «δημοκρατία» των ειδικών. Λίγο παράδοξα, θα λέγαμε ότι η οικογένεια και η σχολική κοινότητα ενδυναμώνονται τοπικά,για να καταλήξουν να αποδυναμώνονται συνολικά.

Ο Κούρδος σκηνοθέτης Kazim Oz κρατείται στη φυλακή!

Ο Kazim Oz, διάσημος Κούρδος σκηνοθέτης από την Τουρκία (ΣτΜ: που πρόσφατα επισκέφτηκε και την Αθήνα, με την ευκαιρία της προβολής της τελευταίας του ταινίας, «Zer»), έχει τεθεί υπό κράτηση στο Dersim, κατηγορούμενος για σχέσεις με τρομοκρατικές οργανώσεις, σύμφωνα με μια δημοσίευση στο δικό του λογαριασμό του Instagram.
Ο Oz είναι ο σκηνοθέτης-δημιουργός 13 ταινιών: Zer, Çinara Sipî (ντοκυμαντέρ), Once Upon a Time (ντοκιμαντέρ), Η τελευταία σεζόν: Shawaks (ντοκιμαντέρ), The Storm, Teknede (σύντομο ντοκιμαντέρ), Wenda (μικρής διάρκειας), Agire Jiyan: Rehsan (μικρού μήκους), Ellerimiz Kanat Olacak Uçup Gidecegiz (ντοκιμαντέρ μικρής διάρκειας) και El Yordamiyla Renkler (ντοκυμαντέρ μικρής διάρκειας).
Η πιο πρόσφατη ταινία του, Ζερ, διηγείται την ιστορία του Jan, ενός νεαρού Κούρδου που ανακαλύπτει την μυστική ιστορία της οικογένειάς του μέσα από ένα τραγούδι που η γιαγιά του, μια επιζήσασα της σφαγής του Dersim, του τραγουδούσε. Η ταινία προβλήθηκε σε πολλές πρωτεύουσες και προτάθηκε για πολλά βραβεία σε πολλά διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου.
Το Zer προβλήθηκε στην Τουρκία πολλές φορές, παρά τη λογοκρισία. Η ταινία γυρίστηκε στην Τουρκία και έλαβε μερική χρηματοδότηση από το εκεί Υπουργείο Πολιτισμού -προτού αλλάξει ο πολιτικός προσανατολισμός του συγκεκριμένου υπουργείου το οποίο τώρα προσπαθεί να εξοστρακίσει την ταινία.

Το δράμα των μνημονίων - Analyst Team

Η μνημειώδης καταστροφή της Ελλάδας, χειρότερη από το βομβαρδισμό της εκ μέρους του ΝΑΤΟ αφού οι ζημίες έχουν υπερβεί κατά πολύ το 1 τρις €, αποδεικνύεται στην πράξη από την κατάρρευση των τραπεζών – με επόμενη τραγωδία τους μαζικούς ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς των σπιτιών των Ελλήνων, για μα μην αναφερθούμε στις καταθέσεις.
.

Επικαιρότητα

Για να μην ξεχνάμε, υπενθυμίζουμε πως στα τέλη Ιουνίου του 2010, 80 ημέρες περίπου μετά την ένταξη της Ελλάδας στο πρώτο μνημόνιο, έφτασε στην Αθήνα το νέο σχήμα του ΔΝΤ για χώρες της Ευρωζώνης – η Τρόικα, για τον πρώτο έλεγχο της εφαρμογής του προγράμματος. Εκείνη την εποχή το δημόσιο χρέος είχε εκτοξευθεί με τη βοήθεια του ΔΝΤ σε συνεργασία με την ΕΛΣΤΑΤ στο 129,7% του ΑΕΠ (2009) από 112,9% το 2008. Είχε δηλαδή προστεθεί το «αναθεωρημένο» έλλειμμα της ΕΛΣΤΑΤ ύψους 15,2% του ΑΕΠ από 10,2% προηγουμένως, συν ορισμένα άλλα χρέη. Όσο για το ιδιωτικό χρέος ήταν ουσιαστικά αμελητέο, αντίστοιχο σχεδόν με αυτό χωρών όπως η Γερμανία – ενώ οι τράπεζες υγιείς.
Περαιτέρω, με βάση τις τότε πρώτες δηλώσεις της Τρόικα, ο έλεγχος ήταν ικανοποιητικός, οπότε οι ανακοινώσεις των στελεχών της ήταν γεμάτες αισιοδοξία. Ακόμη καλύτερα, ο ευγενικότατος εκπρόσωπος του ΔΝΤ, ο κ. PThomsen, ανέφερε πως δεν είναι σωστό να πληρώνουν φόρους μόνο οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι – καθώς επίσης πως είναι παράλογο να μειώνονται συνεχώς οι μισθοί και οι συντάξεις.
Στην ίδια συνέντευξη τύπου του Ιουλίου του 2010, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν στην Τρόικα απάντησε σε ερώτηση που του τέθηκε για τις προβλέψεις του μετά από τρία χρόνια εφαρμογής του μνημονίου (2013), πως στην Ελλάδα θα έχουν τεθεί τότε τα θεμέλια για μία βιώσιμη ανάπτυξη και απασχόληση – σε συνθήκες χαμηλού πληθωρισμού, μέσω του οποίου θα μειώνεται το κόστος ζωής!
Συμπλήρωσε επί πλέον πως τα οικονομικά του κράτους θα αποκατασταθούν, ότι δεν θα υφίσταται λόγος αναδιάρθρωσης του χρέους ή/και επιβολής υψηλότερων φόρων αφού θα έχει μειωθεί, πως δεν θα υπάρχει οικονομική κρίση, ότι το φορολογικό σύστημα θα είναι πιο δίκαιο, πως οι δημόσιες δαπάνες δεν θα απορροφώνται από το πελατειακό κράτος αλλά θα επενδύονται παραγωγικά, ότι το ασφαλιστικό σύστημα θα είναι βιώσιμο, ενώ ο κρατικός τομέας θα προσεγγίσει σταδιακά τα ευρωπαϊκά πρότυπα! Με απλά λόγια, μας διαβεβαίωσε όλους πως οι συνθήκες στην Ελλάδα το 2013, με την εφαρμογή του προγράμματος του Ταμείου, θα ήταν παραδεισένιες.

O Γ. Καραμπελιάς συνομιλεί με τον Ρ. Ρινάλντι για τον «λαϊκισμό» και την κρίση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος (βίντεο)


Ο Γιώργος Καραμπελιάς συνομίλησε την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2018 με τον εκδότη της εφημερίδας «Δρόμος της Αριστεράς», Ρούντυ Ρινάλντι, με θέμα: «Ο «λαϊκισμός» και η κρίση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος».

Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2018

"Τα χέρια μου είναι λερωμένα μόνο από κιμωλία!''

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο


''Είμαι καθηγητής, βγάζω λίγα, αλλά είμαι ευτυχισμένος, γιατί τα χέρια μου είναι λερωμένα μόνο από κιμωλία!''

Από διαδήλωση καθηγητών στην Πορτογαλία

Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018

"Οι συνέπειες στην εξωτερική πολιτική από τη μετατροπή μας σε προτεκτοράτο. Μπορεί το Ελληνικό κράτος να υπάρξει ως κυρίαρχο και ανεξάρτητο ;"

Αποτέλεσμα εικόνας για ραχιωτησ γιαννησΤου Γιάννη Ραχιώτη


Ο τίτλος της εισήγησής μου εμπεριέχει την παραδοχή ότι η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε προτεκτοράτο. Σύμφωνα με το διεθνώς αποδεκτό ορισμό προτεκτοράτο είναι μια «κατοικημένη περιοχή με περιορισμένη αυτοδιοίκηση των εσωτερικών κ εξωτερικών υποθέσεων, που ένα μέρος κρίσιμων αποφάσεων λαμβάνονται για λογαριασμό της από μία η περισσότερες ξένες δυνάμεις». 

Αυτός ο ορισμός ανταποκρίνεται πλήρως στο status της σημερινής Ελλάδας.
Ημασταν πάντα, από τη σύσταση του Ελληνικού κράτους, εξαρτημένη χώρα, περιορισμένης κυριαρχίας. Η ένταξη στο ΝΑΤΟ και αργότερα στην ΕΕ θεσμοποίησε την απώλεια σημαντικού μέρους κυριαρχίας: Με την ένταξη στο ΝΑΤΟ εκχωρήσαμε τη διεύθυνση των εξωτερικών σχέσεων και τα στρατιωτικά ζητήματα. Με την ένταξη στην ΕΕ την παραγωγή, την οικονομία και αργότερα τα νομισματικά ζητήματα.

H ένταξη σε μια ολοκλήρωση που προϋποθέτει εκχώρηση κυριαρχίας δεν λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο σε μια μεγάλη και μια μικρή χώρα. Μια ισχυρή χώρα επηρεάζει προς όφελός τις αποφάσεις εντός της ολοκλήρωσης, άρα τη διοικεί, οπότε δεν μπορούμε να μιλάμε για απώλεια κυριαρχίας των ισχυρών κρατών μέσα στις ολοκληρώσεις του δημιουργούν από κοινού με πιο αδύναμα κράτη. Αντίθετα τα μικρά κράτη υφίστανται τις αποφάσεις των ισχυρών κρατών έχοντας εκ προοιμίου παραιτηθεί -με την ένταξή τους- από το δικαίωμά τους να ασκούν ανεξάρτητη πολιτική και να λαμβάνουν αποφάσεις κυριαρχικά. Αυτό ισχύει άτυπα στο ΝΑΤΟ είναι όμως θεσμισμένο στην Ε.Ε..

Αυτό που άλλαξε από 2010 και μας οδήγησε να αποκτήσουμε όλα τα χαρακτηριστικά του προτεκτοράτου ήταν ότι η απώλεια κυριαρχίας, με τα μνημόνια βάθυνε και πλάτυνε απότομα, αγκάλιασε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής. Ενδεικτικά :
-Η χώρα παραιτήθηκε από το δικαίωμα να νομοθετεί αυτόνομα δηλαδή χωρίς έγκριση ξένων παραγόντων. Είχαμε ήδη υποστεί αρκετά εκτεταμένη απώλεια της νομοθετικής εξουσίας με την ένταξη στην ΕΕ, ιδίως μετά τις συνθήκες της Λισαβόνας και της ερμηνείας που τους αποδίδεται από τα όργανά της ΕΕ ( που –για να μην ξεχνιόμαστε- διορίζονται από τις ισχυρές χώρες-μέλη) 

Ολοταχώς προς τη χρεοκοπία -Βασίλης Βιλιάρδος

Η Ελλάδα δεν έχει βιώσιμο χρέος ούτε πρωτογενή πλεονάσματα, αλλά πλεόνασμα ανοησίας, δεν έχει βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα, δεν έχει βιώσιμο κοινωνικό κράτος, δεν έχει βιώσιμο δημόσιο τομέα, δεν έχει βιώσιμο φορολογικό σύστημα, δεν έχει βιώσιμο πολιτικό σύστημα και δεν διαθέτει ούτε βιώσιμες τράπεζες.
.
«Ως αποτέλεσμα των μνημονίων της συμφοράς, περί τα 4.000.000 Έλληνες χρωστούν 182 δις € στην εφορία μαζί με τόκους και επιβαρύνσεις, άλλα 35 δις € στα ασφαλιστικά ταμεία, σχεδόν 3 δις € στην απαξιωμένη ΔΕΗ, ενώ έχουν «κόκκινα» δάνεια 107 δις € (90 δις € στις τράπεζες και 17 δις € στους κερδοσκόπους που τα αγόρασαν). Συνολικά τουλάχιστον 327 δις € χρέη σε εφορία, ταμεία, ΔΕΗ και τράπεζες – όλα θυσία στο βωμό του πρωτογενούς πλεονάσματος. Όσον αφορά το δημόσιο, το χρέος έχει εκτοξευθεί στο 200% του ΑΕΠ ή στα ακαθάριστα 360 δις €, παρά τις σκανδαλώδεις εκποιήσεις των κρατικών επιχειρήσεων – ενώ είναι σε τρισχειρότερη θέση σε σχέση με το 2009, με το χρηματοπιστωτικό σύστημα ξανά χρεοκοπημένο.
Από την άλλη πλευρά, στο χρηματιστήριο έχουν χαθεί πάνω από 14 δις € από την αρχή του έτους, με τα δεκαετή ομόλογα να έχουν εκτοξευθεί στο 4,62% – γεγονός που σημαίνει πως η Ελλάδα όχι μόνο δεν μπορεί να βγει στις αγορές (άλλωστε μόνο ένας ανόητος θα δάνειζε με 4,62% την πιο χρεοκοπημένη χώρα στην παγκόσμια ιστορία – πόσο μάλλον όταν αργά ή γρήγορα δεν θα μπορεί να πληρώσει τα χρέη της και θα χάσει τα χρήματα του), αλλά, αντίθετα, βαδίζει ολοταχώς προς τη χρεοκοπία».
«Οι ζημιές που προκλήθηκαν στην Ελλάδα από τα προγράμματα λιτότητας θα μπορούσαν να εγείρουν ζήτημα νομικών ευθυνών των θεσμικών οργάνων της ΕΕ και πιθανών αποζημιώσεων. Το άρθρο 340 της Συνθήκης για τη λειτουργία της ΕΕ* δηλώνει σαφώς ότι η ζημιά που προκαλείται ως αποτέλεσμα λάθους των Ευρωπαϊκών θεσμών αποτελεί αιτία αποζημίωσης» (Olivier de Shutter, πηγή).