Παρασκευή 3 Απριλίου 2020

Τεχνητή Νοημοσύνη: Η ζωή στο δεύτερο μισό της σκακιέρας

E-mailΕκτύπωση
altΈξι βιβλία για την τεχνητή νοημοσύνη των μηχανών και τη συνύπαρξη με τον άνθρωπο στα χρόνια που έρχονται.
Του Άλκη Γούναρη
Σύμφωνα με τον θρύλο, ο άνθρωπος που εφηύρε το σκάκι είχε μια ακόμα καλύτερη, αλλά μοιραία όπως αποδείχθηκε τελικά, ιδέα. Μια μέρα πήρε τη σκακιέρα, έβαλε τα λεπτοσκαλισμένα πιόνια, ελέφαντες, άλογα, άρματα και στρατιώτες, σε ένα ξύλινο κουτί και πήγε να συναντήσει τον αυτοκράτορα. Ο αυτοκράτορας, ενθουσιασμένος με το νέο συναρπαστικό πολεμικό παιχνίδι, είπε στον εφευρέτη να ζητήσει ό,τι θέλει για ανταμοιβή και υποσχέθηκε να του το προσφέρει γενναιόδωρα. Ο βραχμάνος Σίσσα –αυτό υποτίθεται ότι ήταν το όνομά του εφευρέτη– σκέφτηκε για μισό λεπτό και στη συνέχεια άδειασε τη σκακιέρα από τα πιόνια ώστε να φαίνονται καθαρά τα 64 χρωματισμένα της τετράγωνα. altΤοποθέτησε το δάχτυλό του στο πρώτο τετράγωνο και ζήτησε να βάλουν εκεί έναν κόκκο ρυζιού και μετά, δείχνοντας το επόμενο τετράγωνο, ζήτησε να τοποθετήσουν πάνω του δύο κόκκους. Θέλω σε κάθε τετράγωνο, είπε, να μπαίνουν διπλάσιοι κόκκοι από το προηγούμενο, μέχρι να καλυφθούν όλα τα τετράγωνα της σκακιέρας. Ο αυτοκράτορας γέλασε και διέταξε τη φρουρά του να φέρει μερικά σακιά ρύζι για να ικανοποιήσει το ταπεινό αίτημα του βραχμάνου. Γρήγορα όμως διαπίστωσε ότι όχι μόνο τα σακιά δεν ήταν αρκετά, αλλά το ρύζι ολόκληρης της αυτοκρατορίας και ακόμα περισσότερο δεν θα έφτανε για να γεμίσει τα 64 τετράγωνα της σκακιέρας. Μετά από 64 διπλασιασμούς, 18.446.744.073.709.551.615 κόκκοι ρυζιού, ποσότητα που σύμφωνα με σημερινούς υπολογισμούς ξεπερνάει σε όγκο το όρος Everest, ήταν το αίτημα που είχε υποσχεθεί να ικανοποιήσει ο αυτοκράτορας!
Όμως, καθώς πέρασαν στο δεύτερο μισό της σκακιέρας, τα νούμερα μεγάλωσαν σε τόσο ασύλληπτο βαθμό, ώστε είτε ο αυτοκράτορας θα έπρεπε να αποδειχθεί ασυνεπής στην υπόσχεσή του, είτε ο βραχμάνος θα έπρεπε να χάσει το κεφάλι του. Και πιθανότατα συνέβη το δεύτερο.
Με αυτό το κλασικό παράδειγμα για την απεικόνιση της εκθετικής προόδου οι Brynjolfsson και McAfee επιχειρούν να περιγράψουν τι είναι αυτό που δύναται να συμβεί στον κόσμο της ψηφιακής τεχνολογίας, αν συνεχίσει να επιβεβαιώνεται η περίφημη πρόβλεψη ή αλλιώς ο «νόμος του Moore». Αυτό που υποστήριξε το 1965 ο ιδρυτής της Intel, Gordon Moore, είναι ότι ο αριθμός των τρανζίστορ σε ένα πυκνό ολοκληρωμένο κύκλωμα θα διπλασιάζεται κάθε δύο χρόνια, ή με απλά λόγια «η υπολογιστική ισχύς των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων που μπορούμε να αγοράσουμε με ένα δολάριο θα διπλασιάζεται κάθε δύο χρόνια», πράγμα το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι η υπολογιστική δύναμη και η «νοημοσύνη» των μηχανών κάθε δύο χρόνια θα γίνεται δύο φορές ισχυρότερη.
Σύμφωνα με τον Ray Kurzweil, τρανσουμανιστή συγγραφέα και ερευνητή της Google, που χρησιμοποίησε πρώτος το παράδειγμα με το σκάκι, αν ο βραχμάνος είχε ζητήσει να καλυφθούν με ρύζι τα 32 αντί για τα 64 τετράγωνα, πιθανότατα θα είχε γίνει ο πλουσιότερος άνθρωπος της εποχής του και ο αυτοκράτορας θα είχε αναγκαστεί να τηρήσει την υπόσχεσή του. Όμως, καθώς πέρασαν στο δεύτερο μισό της σκακιέρας, τα νούμερα μεγάλωσαν σε τόσο ασύλληπτο βαθμό, ώστε είτε ο αυτοκράτορας θα έπρεπε να αποδειχθεί ασυνεπής στην υπόσχεσή του είτε ο βραχμάνος θα έπρεπε να χάσει το κεφάλι του. Και πιθανότατα συνέβη το δεύτερο.
Σήμερα, με βάση τους υπολογισμούς των Brynjolfsson και McAfee (βλ. παρακάτω: Η θαυμαστή εποχή της νέας τεχνολογίας), η υπολογιστική ισχύς των μηχανών που διπλασιάζεται ακολουθώντας τον νόμο του Moore έχει ήδη βρεθεί στο κατώφλι του δεύτερου μισού της σκακιέρας. Από εδώ και πέρα, όπως ο αυτοκράτορας ήταν αδύνατον να συλλάβει το μέγεθος, έτσι κι εμείς είναι αδύνατον να προβλέψουμε τι πρόκειται να συμβεί. Δεν μιλάμε πια μόνο για αύξηση της υπολογιστικής ισχύος και για την ορατή προοπτική κατασκευής πραγματικά ευφυών μηχανών, αλλά κυρίως μιλάμε για μια ραγδαία και ριζική αλλαγή του τρόπου της ζωής όπως τον ξέρουμε μέχρι σήμερα. Του τρόπου που επικοινωνούμε, μαθαίνουμε, εργαζόμαστε, μετακινούμαστε, διασκεδάζουμε, δημιουργούμε, σχετιζόμαστε με τους άλλους ανθρώπους και τα άλλα ενδεχομένως τεχνητά νοήμονα (;) όντα.

Πανδημία πανικού ίσον αποδημία της λογικής | Του Κλεάνθη Γρίβα

Κλεάνθης Γρίβας: Πανδημία πανικού ίσον αποδημία της λογικής
24-03-2020
 Για πρώτη φορά στη διάρκεια της γνωστής Ιστορίας, η ύπαρξη ενός μεταδοτικού νοσήματος προβάλλεται ως λόγος απονέκρωσης της ζωής ολόκληρων κοινωνιών, παρά το γεγονός ότι η θνησιμότητά του υπολείπεται κατά πολύ της θνησιμότητας της γρίπης που μας επισκέπτεται σταθερά κάθε χρόνο. 
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ: ΗΜΕΡΕΣ 1938
1. ΑΦΕΤΗΡΙΑΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ
2. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΚΟΡΩΝOΪΟΣ, ΑΛΛΑ ΜΙΑ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ
3. Η ΜΕΓΑΛΗ ΣΚΗΝΗ: ΤΟ ΝΕΟ «ΜΕΓΑΛΟ ΠΑΖΑΡΙ»
4. FOREIGN AFFAIRS: ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ 
5. Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΝΗΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΑΪΟΥ
 ΣΗΜΕΙΟ ΑΦΕΤΗΡΙΑΣ: O Δείκτης Θανάτων     
• ΕΛΛΑΔΑ: Δείκτης Θανάτων 9,3 
• ΙΤΑΛΙΑ: Δείκτης Θανάτων  10,3
6. ΠΟΣΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΟΡΩΝΑΪΟΣ;
7. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: «ΚΙΝΕΖΟΠΟΙΗΣΗ» ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ; 

ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ
1. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΟΙ: Τί μας λέει η Βιολογία 
2. ΜΕΤΡΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΝΟΣΟΓΟΝΩΝ ΙΩΝ
3. ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΦΥΛΑΞΗΣ και ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ 
4. ΦΥΣΙΚΗ ΑΝΟΣΙΑ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΗ 
5. Η ΑΝΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΩΝ «ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΏΝ» ΜΕΛΕΤΩΝ (Dr. John Ioannidis)
6. ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: ΠΕΡΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ: ΗΜΕΡΕΣ 1938

Βιέννη, 15 Μαρτίου 1938: Διακόσιες πενήντα χιλιάδες παραληρούντων Αυστριακών συνωθούμενοι στην πλατεία του δημαρχείου, ζητωκραυγάζουν εκστατικοί έναν μυστακοφόρο παρανοϊκό που μόλις είχε «καταλάβει» τη χώρα τους, που τους υπόσχεται ότι θα την καταστήσει «παράδεισο». Για να την μετατρέψει σε κόλαση και ερείπια, επτά χρόνια αργότερα.

Όπως έχει καταδειχθεί κατ’ επανάληψη από την Ιστορία, σε συνθήκες κρίσης, οι άνθρωποι ως μόρια μάζας (σ’ αντίθεση με τους ανθρώπους ως άτομα) συσπειρώνονται πάντοτε πίσω από κάποιον αδίστακτο και ανενδοίαστο δημαγωγό που τους υπόσχεται «σωτηρία», για να τους οδηγήσει, τελικά, στην κόλαση.

Κι η επίγνωση αυτού του ιστορικού διδάγματος αποτελεί το έναυσμα των προβληματισμών που αναπτύσσω παρακάτω. Και τις διατυπώνω, έχοντας με πλήρη συνείδηση ότι «μιλώ μόνο εξ’ ονόματός μου, δίνοντας στον εαυτό μου το δικαίωμα της κριτικής και των προτάσεων» (Κ. Καστοριάδης), και ότι μιλάω έτσι, γιατί είμαι αυτό που είμαι και δεν μπορώ παρά να είμαι αυτό που είμαι.

1. ΑΦΕΤΗΡΙΑΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ

Για πρώτη φορά στη διάρκεια της γνωστής Ιστορίας, η ύπαρξη ενός μεταδοτικού νοσήματος προβάλλεται ως λόγος απονέκρωσης της ζωής ολόκληρων κοινωνιών [παρά το γεγονός ότι η θνησιμότητά του υπολείπεται κατά πολύ της θνησιμότητας της γρίπης που μας επισκέπτεται σταθερά κάθε χρόνο]. 

Είναι δυνατόν να νεκρώνει η παγκόσμια οικονομία και κοινωνία, με μια πρωτοφανή σε έκταση κινητοποίηση και με την επιβολή μέτρων αστυνομικού κράτους, μόνο και μόνο για να εξυπηρετηθούν κάποια επιμέρους συμφέροντα μιας ομάδας συμφερόντων από τις πολλές που συγκροτούν το λαβύρινθο του χρηματιστικού κεφαλαίου, με πρόσχημα την αντιμετώπιση της έκρηξης ενός συνήθους «ιού» της (παλαιόθεν γνωστής), ομάδας των κορωναϊών;

Εάν η απάντηση είναι «όχι», τότε εκείνο που διακυβεύεται δεν είναι το συμφέρον μιας επιμέρους ισχυρής κοινωνικής ομάδας, αλλά κάτι πολύ σημαντικότερο, που άπτεται των αλλαγών στη διεθνή «αρχιτεκτονική της ισχύος».

Βουλευτής ΝΔ: Ο Μανώλης Γλέζος ήταν στη λάθος πλευρά της Ιστορίας!

Ο Στράτος Σιμόπουλος χαρακτήρισε τον άνθρωπο που κατέβασε την ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη ως πρόσωπο που δίνει λάθος μηνύματα στην νεολαία

Θα ήθελα να ήξερα για ποια νεολαία ενδιαφέρεται μη χαθούν οι αξίες της ο εν λόγω κύριος? Σε ποια μεριά της ιστορίας ανήκει και συμφωνούν οι ψηφοφόροι του? Πάντως ο τραντέλληνας Μανώλης Γλέζος, στα νιάτα του κατέβασε τη ναζιστική σημαία και ως τη στιγμή που πέρασε στην αθανασία, υπερασπίστηκε την Πατρίδα στην ΚΎΠΡΟ ενάντια στο σχέδιο Ανάν, τη Μακεδονία ενάντια της συμφωνίας των Πρεσπών, ενάντια στους Γερμανούς για την καταβολή των γερμανικών αποζημιώσεων, ενάντια στα μνημόνια και την υποτέλεια της χώρας μας.
Κάποτε, κάποιοι φορούσαν κουκούλες για να στραφούν ενάντια στους πατριώτες, σήμερα το κάνουν χωρίς κουκούλες!
Γ.Τ. 


Την …δεξιά τιμή της Νέας Δημοκρατίας φαίνεται πως θέλησε να σώσει ο βουλευτής της Στράτος Σιμόπουλος. Έτσι, με προκλητικό τρόπο αναφέρθηκε στον Μανώλη Γλέζο, με αφορμή τον θάνατο του. Υποστήριξε σε ανακοίνωση του, μεταξύ άλλων, ότι ο Μανώλης Γλέζος πολέμησε …κατά της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και πως ήταν «στην λάθος πλευρά της ιστορίας».
Χαρακτηριστικές είναι οι αναφορές στη δημόσια δήλωση του Στράτου Σιμόπουλου, βουλευτή Α’Θεσσαλονίκης. Ο κύριος αυτός υποστηρίζει ότι ο Μανώλης Γλέζος «ζήτησε συγγνώμη για την εμπιστοσύνη του στον Αλέξη Τσίπρα και επιθυμούσε να έχει θρησκευτική κηδεία. Η επιθυμία του πραγματοποιήθηκε χθες από τον Μακαριότατο. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που τον σκεπάζει. Φτάνει, όμως, αυτή η αλλαγή στα στερνά για να του δώσει διαστάσεις εθνικού συμβόλου ,πέραν αυτών ενός κορυφαίου συμβόλου της αντίστασης απέναντι στο ναζισμό; Όχι κατά τη γνώμη μου. Αν οι αγώνες του μετά τον πόλεμο είχαν ευοδωθεί θα ήμασταν για πολλά χρόνια «Σοβιετία»».
Επίσης αναφέρει πως ο Μανώλης Γλέζος «σε όλη του τη ζωή ήταν στη λάθος πλευρά της ιστορίας, με μάχες για δεκαετίες εναντίον της κοινοβουλευτικής μας δημοκρατίας». Προσθέτει μάλιστα πως «δεν χρειάζεται όσοι από εμάς ήμασταν στη σωστή πλευρά της ιστορίας να «εξαγνίζουμε» όσους ήταν στην αντίθετη πλευρά της και έτσι άθελα να δίνουμε χώρο στην λάθος άποψη για την καταλληλότερη πορεία της κοινωνίας και της οικονομίας μας στο μέλλον».
Μάλιστα ο Στράτος Σιμόπουλος προσθέτει πως «η Αριστερά στην Ελλάδα δεν το κάνει ποτέ. Προστατεύει τα ιερά και τα όσιά της. Σπανιότατα «ψελλίζει» κάτι καλό για οποιαδήποτε εμβληματική πολιτική μορφή πέραν των δικών της ιδεολογικών συνόρων. Η πολιτική όπως είπε ο Μιτεράν είναι η διαχείριση των συμβόλων»
Συνολικά ο βουλευτής της Ν.Δ είπε πως «ενδεδειγμένη ήταν η εκ μέρους μας επιτάφια απόδοση τιμών και ειδικά η χθεσινή μεσίστια εμφάνιση της ελληνικής σημαίας στην Ακρόπολη. Από εκεί κατέβασε άλλωστε την σβάστικα στη κατοχή. Αντιμετωπίζω, όμως, με μεγάλο σκεπτικισμό οποιαδήποτε «άφεση πολιτικών αμαρτιών» που δίνει λάθος μηνύματα, κυρίως, στη νεολαία».

"Ο Μανόλης Γλέζος περπάτησε στις πόλεις μας, περπάτησε στους δρόμους μας".


Η ανάρτηση του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Μια φράση που ακούγεται σε αυτό το σοβιετικό ντοκιμαντέρ, το οποίο γυρίστηκε το 1963, με αφορμή την επίσκεψη του Μανόλη Γλέζου στην ΕΣΣΔ και την παραλαβή του Βραβείου Λένιν για την ειρήνη μεταξύ των λαών. Αυτή η πολύ ενδιαφέρουσα - και ελάχιστα γνωστή στην Ελλάδα - ταινία γυρίστηκε από τον Πάβελ Ρουσάκοφ, σε σενάριο του Πέτρου Ανταίου και του σοβιετικού δημοσιογράφου, Βίκτορ Γκορόχοφ. 

Ο Ρουσάκοφ είχε γυρίσει και μια άλλη αξιόλογη ταινία με ελληνικό θέμα, σχετικά με την πρόσληψη της ελληνικής ιστορίας στον ρωσικό και σοβιετικό κόσμο. Στην παρούσα ταινία, συνεργάστηκε με τον πολύ καλό οπερατέρ, Ντμίτρι Ριμάρεφ, και χρησιμοποίησε σπάνιο αρχειακό υλικό. 

Η ταινία αποτελεί ένα πολύτιμο τεκμήριο. Με αφετηρία τον Γλέζο, παρακολουθούμε τις περιπέτειες της ΕΑΜικής Αντίστασης, τον εμφύλιο και το δράμα των πολιτικών προσφύγων. Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα είναι τα πλάνα από την ίδια την περιοδεία του Γλέζου στην ΕΣΣΔ το 1963. Μεταξύ άλλων, ο Γλέζος συναντιέται με τον πεντάχρονο Μανόλη Σέντοφ: Οι γονείς του αποφάσισαν να του δώσουν το όνομα του μεγάλου αγωνιστή, όταν εκείνος δικαζόταν από το καθεστώς της Αθήνας, το 1959. Κατά τη γνώμη μου, μια από τις πιο συγκλονιστικές στιγμές της ταινίας είναι όταν ο πολιτικός πρόσφυγας, Αντώνης Γιαννίδης, θρυλική μορφή του ελληνικού θεάτρου και του ελληνικού κομμουνιστικού κινήματος που πέθανε στη Μόσχα το 1968, μιλάει για τον αγαπημένο φίλο και σύντροφό του, Μανόλη Γλέζο (από το 28:14). 

Στο τέλος της ταινίας, ο Μανόλης Γλέζος απευθύνει χαιρετισμό στα ελληνικά από το μαρτυρικό Στάλινγκραντ (Βόλγκογκραντ), μιλώντας για τις θυσίες της Αντίστασης. 
"Манолис Глезос - сын Эллады". "Μανόλης Γλέζος - γιός της Ελλάδας". Δείτε το, ακόμα και αν δεν καταλαβαίνετε τα ρωσικά.

Επιστολή Β. Πούτιν στον Πρωθυπουργό για τον Μανώλη Γλέζο

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Δεχθείτε παρακαλώ τα βαθιά συλλυπητήρια για την απώλεια του εξέχοντος πολιτικού και κοινωνικού παράγοντα της Ελλάδας, Ήρωα της Εθνικής Αντίστασης Μανώλη Γλέζου.
Ο Μανώλης Γλέζος ήταν ένας πραγματικός φίλος της χώρας μας, υποστηρικτής – βάσει αρχών – της ενίσχυσης της αμοιβαία επωφελούς ρώσο-ελληνικής συνεργασίας. Συνέβαλε προσωπικά τα μέγιστα στον αγώνα κατά της διαστρέβλωσης της ιστορίας, της λεγόμενης αθώωσης  των Ναζί και των δωσίλογών τους. Η καλή μνήμη για αυτόν θα μείνει στις καρδιές των Ρώσων πολιτών.
Παρακαλώ να μεταφέρετε τα λόγια της ειλικρινούς συμπόνιας και της υποστήριξης στους συγγενείς και τους οικείους του εκλιπόντος.
Μετά τιμής,
ΒΛ.ΠΟΥΤΙΝ
Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο που λέει "ΥΠΑΙΘ σε σημερινή του Εγκύκλιο (Ap Πρωτ αναφέρει ότι αναβαθμίζει 1 μήνα τώρα τους servers ΠΣΔ (φήμες λένε ότι έβαλαν ένα σκόρδο στον έναν και μια ματόχαντρα στον άλλον e-eclass)... αλλά πάλι σέρνονται. Για το λόγο αυτό θα διαθέσει ένα ζευγάρι ταχυδρομικά περιστέρια σε κάθε Δημοτικό Σχολείο προκειμένου οι Δάσκαλοι να στέλνουν τις φωτοτυπίες μ' αυτά. Παρακαλούνται οι γονείς να μην διώχνουν τα περιστέρια από το μπαλκόνι τους, πριν παραλάβουν το "υλικό"."


ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Η βάρκα με μολυσμένους μετανάστες και οι Τούρκοι με στολές βιολογικού πολέμου - Λυγερός Σταύρος


ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Η βάρκα με μολυσμένους μετανάστες και οι Τούρκοι με στολές βιολογικού πολέμου, Σταύρος Λυγερός
Πριν αρκετές ημέρες, σκάφος του  Λιμενικού εντόπισε βάρκα γεμάτη μετανάστες, η οποία προσπαθούσε να προσεγγίσει ελληνικό νησί του ανατολικού Αιγαίου. Οι λιμενικοί εμπόδισαν την είσοδό της στα ελληνικά χωρικά ύδατα, με αποτέλεσμα κάποια στιγμή να εμφανιστεί ακταιωρός της τουρκικής ακτοφυλακής για να συνοδεύσει, όπως συνηθίζεται σε τέτοιες περιπτώσεις, τη βάρκα με τους μετανάστες πίσω στις μικρασιατικές ακτές.
Όταν, όμως το πλήρωμα της τουρκικής ακταιωρού πλησίασε και είδε από κοντά τη βάρκα με τους μετανάστες, έκανε στροφή 180 μοιρών και απομακρύνθηκε με μεγάλη ταχύτητα. Οι Έλληνες λιμενικοί παρέμειναν στη θαλάσσια περιοχή για να εμποδίσουν νέα προσπάθεια εισόδου της βάρκας στα ελληνικά χωρικά ύδατα και απορούντες για την περίεργη στάση των Τούρκων συναδέλφων τους.
Η απορία τους λύθηκε μετά από λίγο, όταν είδαν άλλη ακταιωρό της τουρκικής ακτοφυλακής να πλησιάζει και με έκπληξη διαπίστωσαν ότι το πλήρωμα της να φοράει τις γνωστές στολές προστασίας από βιολογικό πόλεμο και στις ημέρες μας από τον κορονοϊό. Τότε συμπερασματικά συνειδητοποίησαν ότι η πρώτη τουρκική ακταιωρός είχε απομακρυνθεί διότι αναγνώρισε πώς στη συγκεκριμένη βάρκα επέβαιναν μετανάστες –διαπιστωμένα από τις τουρκικές αρχές– μολυσμένοι από τον ιό.
Το περιστατικό μου το διηγήθηκε εγκυρότατη πηγή, που λόγω υψηλού αξιώματος είναι σε θέση να γνωρίζει από πρώτο χέρι. Όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, όλα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το τουρκικό κράτος συνειδητά ενορχήστρωσε μία άτυπη επίθεση βιολογικού πολέμου εναντίον της Ελλάδας. Προφανώς, προσδοκούσε ότι –όπως συνέβαινε και στο παρελθόν– έτσι και σ’ αυτή την περίπτωση, εάν το πλοιάριο έφθανε στο ελληνικό νησί οι μετανάστες θα οδηγούνταν έστω και προσωρινά σε κέντρο φιλοξενίας.
Επειδή τότε ακόμα τα μέτρα για τους νεοεισερχόμενους δεν ήταν τόσο αυστηρά όσο είναι σήμερα, πιθανόν ο κορονοϊός να έμπαινε στο κέντρο μεταναστών με "χορηγία" του τουρκικού κράτους. Ευτυχώς η άτυπη αυτή επίθεση απετράπη και το θετικό είναι ότι συνέβαλε στη λήψη αυστηρότερων μέτρων απομόνωσης όσων μεταναστών καταφέρνουν να φθάσουν σε ελληνικό νησί.

Οι "ωρολογιακές βόμβες"

Ας σκεφθούμε ποιες θα ήταν οι συνέπειες εάν η άτυπη τουρκική βιολογική επίθεση είχε επιτύχει. Η Ελλάδα έχει καταφέρει να είναι μία από τις χώρες που συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες-μέλη της ΕΕ έχει πολύ λιγότερα θύματα από την πανδημία. Οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους. Ενώ, λοιπόν, η Ελλάδα βρίσκεται σε μία μάλλον ζηλευτή θέση, στην επικράτειά της υπάρχουν “ωρολογιακές βόμβες”. Αν “εκραγούν”, θα τινάξουν στον αέρα ό,τι έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα, προκαλώντας τοπικά εφιαλτική κατάσταση. Ο “πυροκροτητής” στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι άλλος από τον κορονοϊό.

Μανώλης Γλέζος: H Ιστορία αλλιώς του μίλησε - Ασημακόπουλος Βασίλης

Μανώλης Γλέζος: «H Ιστορία αλλιώς του μίλησε», Βασίλης Ασημακόπουλος

«Η ελκτική δύναμη της ιστορίας, καθώς τη δημιουργούμε μέσα στον καθημερινό αγώνα, υπήρξε πάντοτε, για μένα, ισχυρότερη από την ανιστόρησή της»
Μανώλης Γλέζος

Είναι η εναρκτήρια φράση από το προοίμιο, του μνημειώδους δίτομου έργου του Μανώλη Γλέζου, "Εθνική Αντίσταση 1940-1945" (εκδ. Στοχαστής, 2007, σελ. 1286). Πρόκειται για μια εξαντλητική μελέτη, υποδειγματικά επιστημονική από άποψη μεθοδολογίας και διαχείρισης πηγών, με συνεχείς παραπομπές, για μια καθοριστική στιγμή της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Μια επιστημονική εργασία, την οποία κάθε ερευνητής της περιόδου που φιλοδοξεί να αναμετρηθεί με το αντικείμενο, είναι υποχρεωμένος να την λάβει υπ’ όψιν του, καθώς αποτελεί έργο αναφοράς στο θέμα. Αλλά και κάθε πολίτης αυτής της χώρας και αυτού του έθνους πρέπει να το έχει στη βιβλιοθήκη του και να το διαβάσει.
Τα Πανεπιστήμια στην Ελλάδα αν και απελευθερώθηκαν από το δεσποτισμό της έδρας με τη μεταρρύθμιση του 1982 στην κατεύθυνση του εκδημοκρατισμού, δεν μπόρεσαν να αξιοποιήσουν σε ικανοποιητικό κατά τη γνώμη μου βαθμό, την παρουσία, τον λόγο και το έργο ανθρώπων που τυπικά δεν ήταν μέλη του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού, ουσιαστικά όμως το Πανεπιστήμιο θα μπορούσε να είχε μια λειτουργική σχέση μαζί τους.
Αυτό δεν έγινε παρά σε πολύ μικρό βαθμό, καθώς η ακαδημαϊκή κοινότητα στην πλειοψηφία της έδειξε μια τάση συντηρητική και αυτοαναφορική ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα. Άνθρωποι, που είχαν μια βιωματική σχέση με την Ιστορία, που την συνδιαμόρφωσαν μέσα από τον καθημερινό τους αγώνα και παράλληλα κατόρθωσαν να δημιουργήσουν ένα αξιόλογο πνευματικό έργο, υπήρχαν στην ελληνική κοινωνία, ιδίως στο χώρο της Αριστεράς. Οι άνθρωποι αυτοί, στην πλειοψηφία τους έχουν φύγει.
Οι νέοι επιστήμονες στερήθηκαν την αύρα τους. Το έργο τους όμως υπάρχει και περιμένει τους συνομιλητές του. Ένας απ’ αυτούς ήταν ο Μανώλης Γλέζος. Αυτή θα μπορούσε να είναι και η ουσιαστική σημασία της ανακήρυξης επίτιμου διδάκτορα, όπως έχει συμβεί με τον Μανώλη Γλέζο από τρία Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Ενός ανθρώπου που τυπικά δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην ΑΣΟΕΕ, καθώς η «ιστορία αλλιώς του μίλησε».

Από το σχολείο στην Αντίσταση

Ο Μανώλης Γλέζος γεννήθηκε το σπαρακτικό για τον ελληνισμό και την Ανατολική Μεσόγειο Σεπτέμβριο του 1922. Αιγαιοπελαγίτης από την Απείρανθο Νάξου, πήγε σχολείο στην Αθήνα, στο 4ο Γυμνάσιο, το προλεταριακό Γυμνάσιο της Αθήνας, όπως το χαρακτήριζε ο Γλέζος, στο Μεταξουργείο. Η πρώτη του πολιτική συμμετοχή ήταν η δημιουργία με συμμαθητές του μιας πατριωτικής-αντιφασιστικής ομάδας για την απελευθέρωση-ένωση της Δωδεκανήσου, το 1939.
Την περίοδο της Κατοχής συμμετέχει ενεργά στην Αντίσταση μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ και του ΚΚΕ. Πέραν της κορυφαίας και πρωτοπόρας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο συμβολικής και απολύτως γενναιόψυχης πράξης να αφαιρέσουν τη ναζιστική σημαία από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης με τον συναγωνιστή και φίλο του Απόστολο Σάντα (30 Μαϊου 1941), συνελήφθη τρεις φορές από τις δυνάμεις κατοχής. Παρέμεινε κρατούμενος, υφιστάμενος βασανισμούς για αρκετούς μήνες.

Κρατάτε γερά!



ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Ν.  ΘΑΝΑΣΗΣ - Papathanasiou Athanasios



Δεν θέλω να γράφω για τα εσώτερα του αγίου βήματός μας, που είναι η αίθουσα διδασκαλίας. Σήμερα όμως θα φέρω εδώ ένα ψιχίο από τα συγκλονιστικά του, επειδή σχετίζεται με την τρέχουσα περιπέτειά μας και με τα κουράγια που βλασταίνουν αθόρυβα.

Σε επιλεγόμενο μάθημά μου ορισμένοι φοιτητές είχαν αναλάβει, πριν κλείσουν οι Σχολές, να παρουσιάσουν θεολογικά ρεύματα του 20ού αιώνα κ.εξ., για να τα συζητήσουμε κριτικά. Εχθές ρώτησα τον φοιτητή που έχει αναλάβει τη "φεμινιστική θεολογία" αν είναι έτοιμος, ώστε να προγραμματίσουμε τις επόμενες τηλεδιασκέψεις. Είναι φοιτητής με άγρυπνο μυαλό και ήθος, και εργάζεται σε μεγαλομανάβικο. Μου απάντησε με το εξής μήνυμα:

«Καλημέρα κύριε Παπαθανασίου.
Η δουλειά μου είναι σε έξαρση τώρα (7:00 με 7:00) και για να προστατεύσω τους δικούς μου έχω φύγει από το σπίτι, που σημαίνει δεν έχω υπολογιστή. Δώστε μου περιθώριο το Σαββατοκύριακο να δω αν μπορώ να βρω ένα laptop και θα σας πω.
Εύχομαι να είστε υγιής».
Υποκλίνομαι και ευχαριστώ!

Το αναρτώ α ν τ ί π ο λ λ ώ ν, με τη σκέψη σε πολλούς φοιτητές μας που βρίσκονται σε παρόμοια δημόσια πόστα (από φαντάρο στον Έβρο, μέχρι επαγγέλματα και υπηρεσίες στο λεκανοπέδιο). Κρατάτε γερά!
Θ.Ν.Π. / 27-3-2020
ΥΓ: Η ζωγραφιά, από το: http://theartdontstop.com/where-we-learn-series

Πέμπτη 2 Απριλίου 2020

Η ψηφιακή αποβλάκωση: μια μαζική παιδοκτονία


Για το Δίκτυο Psy-Counsellors
Μετάφραση, Προσαρμογή στα Ελληνικά και Επιμέλεια
Γιάννης Παπαμιχαήλ, τ. Καθηγητής Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου


Η καραντίνα και η απαγόρευση κυκλοφορίας που έχουν επιβληθεί λόγω κορωνοϊού γεννά μεταξύ άλλων κάποια ζητήματα διαχείρισης χρόνου των ατόμων μέσα στα σπίτια που βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό στα αστικά κέντρα και είναι συχνά διαμερίσματα. Ποια είναι η πιο εύκολη και αποτελεσματική διέξοδος; Βεβαίως, οι οθόνες με όλες τις εκδοχές τους, από την συμβατική τηλεόραση μέχρι το διαδίκτυο. Δεν περίμεναν βέβαια οι άνθρωποι τον κορωνοϊό για να την ανακαλύψουν, τώρα όμως μοιάζει να συνιστά σε μεγάλο βαθμό μονόδρομη διέξοδο των έγκλειστων και απομονωμένων ατόμων, ειδικά μάλιστα όσων έχουν παιδιά και οικογένειες. Αποφασίσαμε λοιπόν να δημοσιεύσουμε μια βιβλιοκριτική από το γαλλικό περιοδικό «Eléments» προσαρμοσμένη και μεταφρασμένη στα ελληνικά για λογαριασμό του Δικτύου Psy-Counsellors, αναφορικά με την εγκατάλειψη των παιδιών μας στις «οθόνες- νταντάδες». Για να μην κερδίσουμε την «μάχη με τον κορωνοϊό» και την χάσουμε, με τις ζωές τις δικές μας και των παιδιών μας…

Ο Φίλιππος, χλωμό αγοράκι πέντε ετών, λίγο παχύσαρκο, χωμένο στην πολυθρόνα του ένα ωραίο πρωινό του Οκτώβρη, πληκτρολογεί πυρετωδώς το αγαπημένο του playstation. Σε αυτήν ακριβώς τη στιγμή, ο νεαρός ήρωας, στη στενή του σχέση με την ψηφιακή του νταντά, δεν ονειρεύεται παρά ένα μόνο πράγμα: να ξεπεράσει το πέμπτο επίπεδο και να γίνει ο πιο μεγάλος «εκπαιδευτής του pokemon» στον κόσμο.

Από την στιγμή που η δασκάλα του Φίλιππου επεσήμανε την ανάγκη να απομακρυνθεί η HD τηλεόραση από το παιδικό δωμάτιο, αφού σύμφωνα με όλους, ειδικούς και μη, ο Φίλιππος παρουσιάζει κάποια συμπτώματα αστάθειας, νύστας κατά το διάστημα της ημέρας και μειωμένες δυνατότητες συγκέντρωσης της προσοχής του, το μόνο που μένει στην καθημερινή διάθεση του Φίλιππου είναι η κονσόλα παιχνιδιού και ο «παιδαγωγός» tablet του Έκτορα, δηλαδή του μεγάλου αδελφού του Φίλιππου. Ένα tablet που βρίσκεται υπό την πολύ υψηλή επιτήρηση των γονέων, από τη στιγμή ιδίως που οι γονείς ανακάλυψαν καταχωνιασμένα στο σκληρό δίσκο δυο πορνογραφικά φιλμ: Trash Holes and African Sodomy, που ο νεαρός Έκτορας παρακολουθούσε ξανά και ξανά μέχρι πέντε φορές την εβδομάδα. Όσον αφορά τα smartphones τα δύο αγόρια δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, μόνο στο messenger kids στο κινητό τους, έτσι ώστε να μπορούν να στείλουν κανένα «like», καμία selfie, ή να κάνουν live twitter.

12.05, ο Φίλιππος, πεινασμένος, έχοντας φτάσει στο 4ο επίπεδο του pokemon gold, εγκαταλείπει τη θέση του και εμφανίζεται στην κουζίνα, όπου η μητέρα του τελειώνει την ανάγνωση ενός βιβλίου που της συνέστησε μία φίλη της και του οποίου ο τίτλος ηχεί, έστω καθυστερημένα, σαν μια προειδοποίηση: «Η κατασκευή του ψηφιακού ηλιθίου», του Michel Desmurget (1).

Μια διαδικασία μαζικής αποβλάκωσης


Σκηνή μιας συνηθισμένης ζωής για ένα συνηθισμένο τρόπο ζωής καθόλου υγιή. Ο Michel Desmurget, μετά το γνωστό του έργο «Λοβοτομή TV» συνεχίζει τον αγώνα του. Διδάκτωρ των νευροεπιστημών και Διευθυντής στο INSERM, βλέπει στην πράξη περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον τη διαδικασία της μαζικής κρετινοποίησης που εφαρμόζεται πάνω στους εγκεφάλους των νέων ανθρώπων, κατά το διάστημα μάλιστα της ανάπτυξης τους. Αγανακτισμένος, αναλύει μεθοδικά αυτήν την πλανητικού επιπέδου παιδοκτονία, που προσπαθεί να αποκρύψει το όνομά της. Αυτή η διαδικασία ακουμπάει πλέον όλες τις ηπείρους και όλα τα κοινωνικά στρώματα, εξαιρουμένων ίσως των ολίγων εκλεκτών, των happy few: διότι βέβαια οι πιο ενημερωμένοι μεταξύ των γονέων περί των δυνατοτήτων αυτών των μηχανισμών κρετινοποίησης, όπως λόγου χάρη ο ίδιος ο Bill Gates, μεριμνούν ώστε τα παιδιά τους να μην έρχονται καθόλου σε επαφή με αυτούς τους μηχανισμούς τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 14 ετών…

Στο βιβλίο του «Η κατασκευή του ψηφιακού ηλιθίου», ο Michel Desmurget εκθέτει σε όλο το εύρος του το ασυγχώρητο σφυροκόπημα των νέων γενεών: 

«Ήδη από την ηλικία των δύο ετών τα παιδιά των δυτικών κοινωνιών συγκεντρώνουν κατά μέσο όρο καθημερινά σχεδόν τρεις ώρες μπροστά στις οθόνες. Ανάμεσα στα 8 και στα 12 περνούν με τον ίδιο τρόπο τέσσερις ώρες και 45 λεπτά της ημέρας, ενώ μεταξύ 13 και 18, έξι ώρες και 45 λεπτά. Αν αθροιστούν ετησίως αυτές οι χρήσεις καλύπτουν χίλιες ώρες για έναν μαθητή του νηπιαγωγείου (δηλαδή περισσότερο από τις ώρες που περνάει στο σχολείο κατά το διάστημα του έτους), 1700 ώρες για έναν μαθητή του δημοτικού (δηλαδή το αντίστοιχο δύο σχολικών ετών) και 2400 ώρες για τον μαθητή του λυκείου (το αντίστοιχο δυόμιση ετών). 

Οι γενιές που γεννήθηκαν μετά το 2000, βομβαρδισμένες από το multiscreen (smartphone, tablet, Η/Υ, τηλεόραση), είναι οι πρώτες γενιές των οποίων ο δείκτης νοημοσύνης (Δ.Ν.) θα είναι μικρότερος από ότι των προηγούμενων γενεών. Με επιπλέον, μια ολόκληρη σειρά από συμπτώματα και προβλήματα που όπως φαίνεται, θα συντηρήσουν κατά τις επόμενες δεκαετίες λεγεώνες ολόκληρες παιδοψυχιάτρων:

Έφυγε ο μεγάλος ΈΛΛΗΝΑΣ

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, κοντινό πλάνο

Έφυγε το "σύμβολο" της αντίστασης, ο Μανώλης Γλέζος #rip #portrait #caricature #skitso #skitsobiz #soter www.skitso.biz

Γ. Τσιτσιμπής: "Τηλεκπαίδευση και εικονική πραγματικότητα" ΚΥΡΙΟ

Γιώργος Ηλ. Τσιτσιμπής


Το ότι οι υπολογιστές έχουν μπει στη ζωή μας, είναι δεδομένο. Το ότι ως εργαλείο έχουν θετικά και αρνητικά, επίσης είναι δεδομένο.


Αυτό που είναι ζητούμενο, και αυτές τις μέρες φαίνεται να ξεφεύγει του μέτρου, είναι η ψευδαίσθηση ότι μπορούν να κάνουν σχεδόν τα πάντα, ακόμα και να αντικαταστήσουν την πραγματικότητα.

Βάλθηκαν να μας τρελάνουν!!! Πρωτίστως τις οικογένειες των εκπαιδευτικών και βέβαια όχι μόνο αυτές. Γενικά, τις οικογένειες που έχουν παιδιά σχολικής ηλικίας από Νηπιαγωγείο έως Λύκειο που κάθονται με τις ώρες μπροστά στον Η/Υ για να βγάλουν κωδικούς, να δούνε φύλλα εργασίας, να παρακολουθήσουν τηλεδιασκέψεις και πάει λέγοντας. «Το σύστημα δεν άντεχε να εκτυπώσουμε τα απολυτήρια της Γ΄ Λυκείου», λένε οι καθηγητές, όχι τώρα που έπεσε τόσος όγκος πάνω του! Πάντως, πράγματι οι εκπαιδευτικοί, αυτόν τον καιρό, δουλεύουν περισσότερο από πριν.

Έχει όμως νόημα; Αυτό είναι το ζητούμενο σε έκτακτες συνθήκες; Να είναι ο καθένας κλεισμένος στο δωμάτιό του με τις ώρες μπροστά από έναν υπολογιστή; Και δεν είναι μόνο το σώμα του υπολογιστή αλλά τόσα άλλα, εξοπλισμός, σύνδεση, ταχύτητα, γνώση… Σκεφτείτε μια οικογένεια με δύο παιδιά, χρειάζονται σίγουρα δύο υπολογιστές. Αν είναι και οι γονείς εκπαιδευτικοί ή αν πρέπει να διεκπεραιώσουν και δικές τους δουλειές, χρειάζονται τέσσερις. Αν είναι πολύτεκνοι; Άστο καλύτερα. Μια τρέλα! Δυστυχώς, η πρόσβαση δεν είναι ισότιμη και δεν διασφαλίζεται η καθολικότητα, κάτι που οφείλει να εξασφαλίζει η εκπαίδευση. Αφήστε που κάναμε τόση προσπάθεια μέσα από τα σχολεία για απεξάρτηση των παιδιών από τις οθόνες και τώρα αυτοακυρώνουμε τις προσπάθειές μας. Μήπως θα έπρεπε ένας παιδοψυχίατρος να μας ενημερώσει επ’ αυτού; Εικονική πραγματικότητα, κυριολεκτικά και μεταφορικά!

Υπάρχει και ο ειδικός πληθυσμός των σχολείων μας, με ανησυχητικά αυξητικές τάσεις. Αυτός θα υποστηριχτεί με πλατφόρμες και αποθετήρια; Ειδικά αυτός θέλει ιδιαίτερη προσέγγιση, φαντασία, ποικιλία ιδεών και στήριξη σε όλο το οικογενειακό πλαίσιο.

Τετάρτη 1 Απριλίου 2020

ΑΘΑΝΑΤΟΣ

Εικόνα

Παιδιά να ξέρετε δεν είναι καθόλου ντροπή να βγάζετε όμορφα πανό στα μπαλκόνια σας. Όπως αυτή εδώ η οικογένεια στην Πάτρα.

Μεσίστια η Ελληνική Σημαία στην Ακρόπολη για το Ύστατο Χαίρε στον Μανώλη Γλέζο

Μεσίστια θα κυματίζει η Ελληνική Σημαία στον Βράχο 

της Ακρόπολης για το ύστατο χαίρε στον Μανώλη Γλέζο, την ημέρα της κηδείας του. Πρόκειται για φόρο τιμής στη μνήμη του «μεγάλου Έλληνα», όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

Η κηδεία του Μανώλη Γλέζου θα τελεστεί σε στενό οικογενειακό κύκλο, λόγω των απαγορεύσεων για τον κορωνοϊό, ενώ στις 13.00 ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, θα μεταβεί στο Α' Νεκροταφείο στο Ναό των Αγίων Θεοδώρων για να τελέσει την εξόδιο ακολουθία του Μανώλη Γλέζου.
Ο Μανώλης Γλέζος είχε ζητήσει από τον Αρχιεπίσκοπο Χριστιανική Κηδεία

Ο Μανώλης Γλέζος ήταν ήρωας της Εθνικής Αντίστασης κατά των ναζί κατακτητών στη διάρκεια της κατοχής. Μαζί με τον Απόστολο (Λάκη) Σάντα υπήρξαν οι πρωταγωνιστές μιας από τις πρώτες αντιστασιακές πράξεις στην κατεχόμενη Ελλάδα την περίοδο του B' Παγκοσμίου Πολέμου, κατεβάζοντας τη νύχτα της 30ής προς 31η Μαΐου 1941 τη σημαία της Ναζιστικής Γερμανίας από τον ιστό του βράχου της Ακρόπολης στην Αθήνα, γράφοντας τη δική τους ιστορία στην Αντίσταση και στην Ναζιστική Κατοχή.
Δείτε το ιστορικό: Όταν ο Μανώλης Γλέζος Εκείνη τη Νύχτα κατέβασε
τη ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη (30 Μαΐου του 1941)
https://www.sophia-ntrekou.gr/2018/05/simaia-glezos-santa.html

Ο Δήμος Αθηναίων, τιμής ένεκεν, θα παραχωρήσει 
τάφο την οικογένεια του Μανώλη Γλέζου.

Η κίνηση αυτή γίνεται ως ένδειξη ευγνωμοσύνης και τιμής «στον σπουδαίο πατριώτη και αγωνιστή με την τεράστια προσφορά στην πατρίδα και την δημοκρατία», όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Δήμου. Την σχετική απόφαση έλαβε ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης.
«Λίγοι φεύγουν γι’ αυτό το ταξίδι με τόσες αποσκευές ζωής. Μια ζωή γεμάτη αγώνες. Αγώνες για το «εμείς», για την πατρίδα, για όλους τους Έλληνες. Φεύγεις αλλά δεν είμαστε πιο φτωχοί, το αντίθετο. Αυτά που αφήνεις δεν χάνονται από την απώλεια της φυσικής σου παρουσίας, είναι η στάση ζωής σου η κληρονομιά μας. Γιατί μας δίδαξες ήθος και συνέπεια σε όσα πιστεύουμε, μάς έμαθες να αμφισβητούμε αλλά να μη διχάζουμε. Και, κυρίως, αφήνεις εντολή να μην υποστείλουμε ποτέ την ελληνική σημαία. Καλό σου ταξίδι».

Λένε πως όταν πέθανε ακολούθησαν τη νεκρική πομπή 
όλες οι λάμπες πετρελαίου των θλιμμένων προαστίων,
χαμηλωμένες βέβαια για την περίσταση. Τάσος Λειβαδίτης


Σε στενό οικογενειακό κύκλο η κηδεία λόγω κορωνοϊού, όπως άλλωστε οι συνθήκες επιβάλλουν, θα γίνει η κηδεία (δημοσία δαπάνη ύστερα από πρόταση του Προέδρου της Βουλής Κ. Τασούλα) του Μανώλη Γλέζου. «Γνωρίζουμε ότι οι σκέψεις των ανθρώπων που τον γνώρισαν (...) τον συντροφεύουν», αναφέρει η ανακοίνωση της οικογένειάς του.
«ο αγαπημένος μας σύζυγος, πατέρας και παππούς, o αγωνιστής Μανώλης Γλέζος έφυγε σήμερα Δευτέρα 30 Μάρτη από την ζωή. Η οικογένειά του ευχαριστεί θερμά τη διοίκηση, το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του νοσοκομείου ΝΙΜΤΣ, στο οποίο είχε νοσηλευτεί πολλές φορές στο παρελθόν, καθώς και τη διοίκηση, το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του νοσοκομείου «Ερρίκος Ντυνάν» για τις άοκνες προσπάθειές τους, τις τελευταίες μέρες της ζωής του. Η κηδεία του Μανώλη Γλέζου, λόγω των περιορισμών που ισχύουν, θα γίνει σε στενό οικογενειακό κύκλο. Γνωρίζουμε ότι οι σκέψεις των ανθρώπων που τον γνώρισαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, των φίλων του, των συναγωνιστών του, των συγγενών του και των συγχωριανών του, τον συντροφεύουν», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση της οικογένειας του Μ. Γλέζου.

Τέλος, η οικογένεια παρακαλεί αντί στεφάνου να γίνει δωρεά στη Βιβλιοθήκη Νίκου Ν. Γλέζου στ' Απεράθου (Τράπεζα Εurobank, Αρ. Λογαριασμού: 0026-0244-12-0201196948 IBAN GR6202602440000120201196948).