Α. Από τον Μπακούνιν στον Λένιν
Είδαμε στο Α ‘ μέρος πώς επαίνεσε ο Μπακούνιν -όπως και ο Μάρξ τον πατριωτισμό του γαλλικού προλεταριάτου και την αντίσταση του στην πρωσσική κατοχή με την εξέγερση της Κομμούνας του Παρισιού. Επίσης την θέση του ,και την αντίθεση του, απέναντι στο ενιαίο γερμανικό Κράτος (το “Κ” πάντα κεφαλαίο γι αυτόν ) , “την πηγή κάθε δεσποτισμού στην Ευρώπη”.
Γι αυτό ο Μπακούνιν θεωρεί πως μέχρι την κατάργηση του Γερμανικού Κράτους και την συνεπαγόμενη “ελεύθερη και αδελφική συμμαχία ” των σλαβικών, λατινικών και γερμανικών λαών της Ευρώπης , ” θά’ναι
μιά αδήριτη ανάγκη η συμμαχία των σλαβικών και των λατινικών λαών, εναντίον των εισβολων των Γερμανών που τους απειλούν και τους δύο ” .(1)
Ώς προς την ” αρχή της εθνικότητας ” γράφει “Η εθνικότητα δεν είναι μιά ανθρώπινη αρχή “, [ μάλλον εννοεί ” πανανθρώπινη ” αρχή ,κάτι που να χαρακτηρίζει το γένος ] , ” είναι μιά αρχή ιστορική ,τοπικιστική, ένα γεγονός που έχει αναμφίβολα το δικαίωμα , όπως και οποιοδήποτε άλλο πραγματικό και αβλαβές φαινόμενο , ν’ αναγνωριστεί δ η μ ό σ ι α. Κάθε λαός ,όπως ακριβώς και κάθε άτομο , είναι εκείνοςπου είναι άθελα του, και έχει αναμφίβολα το δ ι κ α ί ω μ α να είναι αυτό που είναι. Να τί είναι αυτό που ονομάζουμε ε θ ν ι κ ό δ ι κ α ί ω μ α. ”
Όμως “όσο λιγότερο σκέφτονται τον εαυτό τους τόσο περισσότερο αλληλοεισδύουν στην παγκόσμια ιδέα της ανθρωπότητας , και τόσο περισσότερο ζωντανεύουν και προσδίδουν ένα νόημα , ο ένας στην εθνικότητα του και ο άλλος στην ατομικότητα του “.(2)
Θαυμάσια διαλεκτική σκέψη. Προκύπτει κατά συνέπεια και το δικαίωμα υπεράσπισης της εθνικότητας του καθενός ,το δικαίωμα άμυνας σε ξένη επίθεση.
” Ο πόλεμος της Κριμαίας”,(μεταξύ Ρωσίας από την μιά,και Αγγλίας ,Γαλλίας και Τουρκίας από την άλλη ),” δενήταν πόλεμος επιθετικός”(γιά την Ρωσία ), “αλλά αμυντικός. Θα μπορούσε και θα έ π ρ ε π ε να γίνει ένας ε θ ν ι κ ό ς πόλεμος . Γιατί δεν κατάφερε να γίνει ;Επειδή οι ανώτερες τάξεις είναι πάντα σάπιες ,ξεφτυλισμένες και δειλές ,και επειδή ο λαός αποτελεί τον φυσικό εχθρό του Κράτους”(σ. 81).
Πολύ σημαντική η επισήμανση αυτή . Και εξηγεί την διαχρονικά ” κατευναστική “,”ενδοτική”, “φοβική ” στάση της ελληνικής άρχουσας τάξης απέναντι στην ιμπεριαλιστική τουρκική. Αυτό που φοβάται η πρώτη είναι τον λαό άμα πάρει τα όπλα . Προτιμάει να σκύβει το κεφάλι στην τουρκική άρχουσα τάξη και τους ΝΑΤΟικούς προστάτες της ,και να χειραγωγεί έτσι με την φοβία τον ελληνικό λαό. Τώρα που ανέλπιστα (;)προστέθηκε στο οπλοστάσιο της άλλη μιά φοβία, ο κοροναιός , προσπαθεί να δείξει ότι ορθώνει ανάστημα.
Όχι όμως και απέναντι στην πηγή κάθε δεσποτισμού-που θα έλεγε και ο Μπακούνιν- την Γερμανική ΕΕ και το αμερικρατούμενο ΝΑΤΟ .
Β. Ο Λένιν γιά τον πατριωτισμό