Κυριακή 18 Ιουνίου 2017

Η παγκόσμια δικτατορία του κεφαλαίου

.
Ο καπιταλισμός, κρατικός όπως στην περίπτωση της Κίνας ή ιδιωτικός όπως στις Η.Π.Α., καταργώντας τη δημοκρατία και την πολιτική, έχει δώσει τα ηνία του πλανήτη στους πολυεθνικούς κολοσσούς – με αποτέλεσμα να έχει ξεκινήσει μία νέα εποχή στην ιστορία, όπου μεταξύ άλλων οι πόλεμοι θα είναι πλέον οικονομικοί.   
.
«Η παγκόσμια οικονομία ήταν ανέκαθεν διαπλεγμένη, συνυφασμένη, αλληλένδετη. Η εθνική οικονομία είναι η επιστήμη που αναρωτιέται, που αναζητάει την απάντηση δηλαδή στο γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων δεν έχουν χρήματα. Μετά το Μαρξ η ερώτηση αυτή έχει απαντηθεί, ο γρίφος έχει λυθεί άπαξ και δια παντός: έκτοτε οι άνθρωποι συνεχίζουν να μην έχουν χρήματα, αλλά τουλάχιστον γνωρίζουν την αιτία» (K. Tucholsky, Hamburg).
.

Ανάλυση

Η σύνδεση της παγκόσμιας οικονομίας μεταξύ της, η παγκοσμιοποίηση κατά κάποιον τρόπο, υπήρχε από πολλούς αιώνες – πολύ πριν από την επικράτηση του καπιταλισμού. Τις τελευταίες δεκαετίες όμως μεσολάβησε μία αποφασιστική «ποιοτική αλλαγή».
Ειδικότερα, έως τότε η παραγωγή και το εμπόριο εξελισσόταν γύρω από τις μεγάλες δυνάμεις, από τα ισχυρά κράτη. Υπήρχε δηλαδή μία στενή σχέση μεταξύ του εθνικού πολιτικού συστήματος και της κυριαρχίας της συγκεκριμένης εθνικής οικονομίας – η οποία τότε λειτουργούσε ως μία αυτοκρατορία (πηγή: C. Schuchler).
Μετά το 10ο αιώνα υπήρχαν περίπου δεκαπέντε τέτοιες αυτοκρατορίες, με αφετηρία την Κίνα από το 10ο έως το 13ο αιώνα (περίοδος Song) – την οποία ακλούθησε η μεσογειακή της Γένοβας και της Βενετίας, η βρετανική αργότερα, καθώς επίσης η πρόσφατη αμερικανική αυτοκρατορία.
Το καινούργιο σήμερα, το οποίο προκλήθηκε, επιβλήθηκε, καθιερώθηκε μετά την πλήρη επικράτηση του ακραίου νεοφιλελευθερισμού και της σύγχρονης παγκοσμιοποίησηςείναι η αντικατάσταση των εθνικών αυτοκρατοριών από τις επί μέρους πολυεθνικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων φυσικά των χρηματοπιστωτικών. Έκτοτε η παγκόσμια παραγωγή καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο από τις διεθνείς «αλυσίδες προστιθέμενης αξίας» – από τους πολυεθνικούς ομίλους, όπως στο παράδειγμα της Siemens, η οποία παράγει και πουλάει/διακινεί τα προϊόντα της σε περισσότερες από 200 χώρες στον πλανήτη.
Κάτι ανάλογο ισχύει για όλες τις άλλες πολυεθνικές επιχειρήσεις, οι οποίες στις εκάστοτε εθνικές οικονομίες δεν παράγουν κατά κανόνα ολοκληρωμένα προϊόντα για τις εγχώριες αγορές ή για να τα εξάγουν – αλλά ενδιάμεσα προϊόντα, σε μία παγκόσμια παραγωγική αλυσίδα. Η παγκόσμια αυτή «αλυσίδα προστιθέμενης αξίας» καλύπτει σήμερα το 80% του διεθνούς εμπορίου αγαθών και υπηρεσιών – ενώ οι εκατό μεγαλύτερες πολυεθνικές επιχειρήσεις (κατάλογος) διαθέτουν κατά μέσον όρο 549 θυγατρικές σε ολόκληρο τον πλανήτη, με μέγιστο αριθμό τις 2.082 (στην εικόνα οι 2.000 μεγαλύτερες ανά χώρα).
.
Τα δύο τρίτα αυτών των θυγατρικών ευρίσκονται στο εξωτερικό, ενώ μόλις το ένα τρίτο στο κράτος προέλευσης τους (πηγή: UNCTAD) – παράλληλα, η αμοιβαία  διείσδυση της μίας χώρας στην άλλη μέσω των κεφαλαιακών επενδύσεων, έχει αυξηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό μετά το 1990. Οι απ’ ευθείας ξένες επενδύσεις στις διάφορες χώρες (foreign direct investments, FDI inflows) έχουν οκταπλασιαστεί μέσα σε αυτή τη χρονική περίοδο (πηγή) – ενώ οι δικές τους επενδύσεις στο εξωτερικό (FDI outflows) έχουν επταπλασιαστεί (πηγή).

«Διαμάντια στη λάσπη»: Η απώλεια (κάθε) κυριαρχίας ως εκσυγχρονιστική μεταρρύθμιση/ του Σωτήρη Μητραλέξη

Δηλώσεις εφορίας στη Θεσσαλονίκη.
Αν κάτι καθορίζει τον δημόσιο λόγο και δίνει τον τόνο του, αυτό είναι το τι θεωρείται αυτονόητα απολύτως φυσιολογικό και τι πραγματικά αποτρόπαιο, ασύλληπτο. Η κανονικοποίηση προσεγγίσεων που θα ήταν άλλοτε αδιανόητες–ή που παραμένουν πάντοτε αδιανόητες αλλού–είναι ένα από τα εμφανέστερα χαρακτηριστικά της τελευταίας επταετίας. Εδώ θα ασχοληθούμε με μια τέτοια πρόσφατη περίπτωση, η οποία παρήλασε θριαμβευτικά στην ελληνική δημόσια και δημοσιογραφική σφαίρα, και καταδεικνύει την εντυπωσιακή έκταση της εσωτερίκευσης και της κανονικοποίησης της αποικιακής νοοτροπίας (colonial mentality).
Δυστυχώς αναγκαία παρένθεση: παρά το γεγονός ότι κυριολεκτικά χιλιάδες αναφορές έχουν γίνει διεθνώς, και στο ακαδημαϊκό/επιστημονικό και στο δημοσιογραφικό επίπεδο, στο κατά πόσον ο τρόπος που λειτούργησε η ευαρμοστία της πολιτικής και οικονομικής κυριαρχίας στην Ελλάδα κατά τα χρόνια της μόνιμης πλέον κρίσης μπορεί να χαρακτηριστεί με όρους μεταμοντέρνας αποικίας–με το ενδιαφέρον να εστιάζεται στο ποιοι ακριβώς είναι αυτοί οι όροι και όχι στην τοποθέτηση της «ταμπέλας»–στην Ελλάδα ο επίσημος δημόσιος λόγος θα επιμείνει στο να στηλιτεύσει κάθε χρήση της λέξης «αποικία» και των παραγώγων της σαν ρητορική ψεκασμένων, σαν ανεύθυνα εμπρηστικό και όχι περιγραφικό λόγο: αν χρησιμοποιείς τη λέξη, είσαι ανάξιος να συμμετάσχεις στον πολιτισμένο διάλογο των σοβαρών και αξιοπρεπών ανθρώπων, αυστηρά εντός του κύκλου των οποίων και μόνο υπάρχει «απεριόριστη και δημοκρατική ελευθερία λόγου και απόψεων». Πέραν του εμφανούς ρυθμιστικού ρόλου που ενέχει αυτή η αντίδραση και ο οποίος την γεννά, είναι σημαντικό να καταδειχθεί πως πρόκειται για κριτική ημιεγγραμμάτων ανθρώπων. Όταν το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής (Τριανταφυλλίδη) ορίζει την αποικία ως «χώρα που κυριαρχείται οικονομικά και πολιτικά από άλλη ισχυρότερη» και την αποικιοκρατία ως «θεωρητική στάση και πρακτική που εκφράζει την οικονομική, πολιτική και πολιτιστική κυριαρχία χωρών ισχυρότερων επάνω σε ασθενέστερες», η αξίωση να μην εισέλθει επ’ ουδενί η λέξη σε μια συζήτηση που περιγράφει μια χώρα όπου–κατά συρροήν–πολλά κρίσιμα νομοσχέδια καταρτίζονται εκτός συνόρων και ακολούθως υπερψηφίζονται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, «οι εκλογές δεν μπορούν να αλλάξουν τίποτα» και στοιχειώδεις αποφάσεις της εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας πρέπει πρώτα να λάβουν την έγκριση εξωεθνικών δομών και προσώπων, συνιστά τουλάχιστον αξίωση μιας ιδιαιτέρως αφελούς και περιεσταλμένης newspeak.

Συμφωνία




Έτσι αυξάνονται οι φόροι στα τεκμήρια-«φωτιά» της εφορίας - Ποιες οι παγίδες (φωτό)

Σε δεινή θέση βρίσκονται και φέτος εκατομμύρια φορολογούμενοι εξαιτίας των τεκμηρίων της εφορίας.
Οι φορολογούμενοι αυτοί καλούνται να καταβάλουν υπέρογκα ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, παρά το γεγονός ότι τα πραγματικά τους εισοδήματα είναι πενιχρά, καθώς οι διατάξεις για τα τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων τούς υποχρεώσουν να εμφανίσουν εξωπραγματικά φορολογητέα εισοδήματα.
Η πολυετής οικονομική κρίση στην οποία οδήγησαν τη χώρα τα Μνημόνια έχει ως συνέπεια τη σημαντική συρρίκνωση ή ακόμη και την… πλήρη εξαφάνιση των εισοδημάτων των περισσότερων Ελλήνων φορολογουμένων. Εξαιτίας της εξέλιξης αυτής, εκατομμύρια φυσικά πρόσωπα φορολογούνται φέτος όχι με βάση τα πενιχρά εισοδήματα που απέκτησαν το 2016 αλλά με βάση τα εξωπραγματικά ποσά τεκμαρτών εισοδημάτων τα οποία τους προσδιορίζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με βάση το σύστημα των τεκμηρίων ή αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης και των τεκμηρίων απόκτησης περιουσιακών στοιχείων που προβλέπει ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ).
Επιπλέον, φέτος όσοι πιάνονται στα δίχτυα των τεκμηρίων φορολογούνται για το σύνολο ή για το μεγαλύτερο μέρος των πρόσθετων διαφορών τεκμαρτού εισοδήματος με συντελεστές φόρου αυξημένους σε σύγκριση με το 2016 και με προκαταβολή φόρου εισοδήματος αυξημένη από το 75% στο 100% του κύριου φόρου εισοδήματος.
Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα ορίζουν οι διατάξεις των άρθρων 30-34 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων που υποβάλλονται φέτος, για να δηλωθούν τα εισοδήματα του 2016, ισχύουν οι ακόλουθοι κανόνες:
Α) Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προσδιορίζει το συνολικό ύψος του τεκμαρτού φορολογητέου εισοδήματος κάθε φορολογουμένου με βάση το σύστημα των αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης και των δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, αθροίζοντας τα ακόλουθα ποσά:

Βρέθηκε νεκροταφείο των αρχαίων Φιλισταίων Ελλήνων στην Ασκαλώνη του Ισραήλ



ΠΗΓΗ: http://www.arxeion-politismou.gr/

Μοριάς: Το όνομα και οι χάρες

Μοριάς: Το όνομα και οι χάρες
Του καθηγητή Πέτρου Θέμελη
Πελοπόννησος ή “Νήσος του Πέλοπος” αποκαλείται η νοτιότερη χερσόνησος της Eυρώπης. Ο Ομηρος την ονομάζει Aχαϊκόν Αργος, διακρίνοντάς την από την κυρίως Eλλάδα. Μια στενή μόνο λωρίδα γης τη συνδέει σαν ομφάλιος λώρος με τη Στερεά. Στην αρχαιότητα ονομαζόταν και Πελασγία, από τον Πελασγό, μυθικό γενάρχη των προελλήνων Πελασγών, καθώς και Aπία, από τον γιο του Φορωνέως, Απι, σύμφωνα με τον Στέφανο Βυζάντιο. 
Aπό τα μυκηναϊκά ήδη χρόνια, η Πελοπόννησος, με κέντρο το ανακτορο του Αγαμέμνονα στις Μυκήνες, αποτελούσε περιοχή ενιαία πολιτικά και πολιτιστικά, γι’ αυτό και είχε επιχειρηθεί ο αποκλεισμός της με τείχος στον Iσθμό, προκειμένου να εμποδισθεί η "Κάθοδος των Δωριέων" ή αλλιώς "Επιστροφή των Ηρακλειδών" μετά το 1200 π.Χ. Η βόρεια, η δυτική ακτή και οι νότιες κολπωμένες εσχατιές της χερσονήσου προσφέρονται για ασφαλή ελλιμενισμό πλοίων που αποτελούσαν ανέκαθεν το κύριο μέσο μεταφοράς ανθρώπων και πραγμάτων. 
Mωρέας και Mοριάς ονομάζεται η Πελοπόννησος από τα μεσαιωνικά χρόνια έως σήμερα. Στον Βίο του Αγίου Μελετίου που σώζεται σε χειρόγραφο του Βρετανικού Μουσείου, του έτους 1111 μ.Χ., απαντάται για πρώτη φορά η λέξη ως "Μοραίας": "Μνήσθητι Κύριε του δούλου σου Ανδρέου μοναχού του εκ της καθολικής εκκλησίας Ωλένης του Μοραίου".
H ετυμολογική καταγωγή της λέξης “Μοριάς” δεν μας είναι γνωστή. Ο γλωσσολόγος Γεώργιος Χατζηδάκις υποστήριξε το 1893 ότι η λέξη σχετίζεται ετυμολογικά με τη μουρέα, κοινώς μουριά, λόγω της εκτεταμένης καλλιέργειας του δένδρου αυτού στην Πελοπόννησο. Η ερμηνεία φαίνεται ότι στηρίζεται στον Βίο του Μελέτιου, όπου γράφεται το εξής: “Κοινώς τώρα αύτη η Χερσόννησος λέγεται Μωρέας, ίσως με το να έχη πολλάς μωρέας, ήτοι συκαμίνους μαύρας”. 

ΕΝΑ ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΜΕΝΟ ΠΛΑΤΑΝΟΦΥΛΛΟ…
Με φύλλο αμπέλου παραβάλλει τη χερσόνησο ο Στέφανος Βυζάντιος (Εθνικών λ. Πελοπόννησος), όμως ο γεωγράφος του 1ου αιώνα π.Χ. Στράβων σημειώνει στα Γεωγραφικά του (H, 335) ότι η Πελοπόννησος “μοιάζει με φύλλο πλάτανου”, ενώ ο περιηγητής Διονύσιος από τον Xάρακα (Oικουμ. Περιήγ. 405) σημειώνει γύρω στο 300 μ.X., ότι μοιάζει με κουτσουρεμένο φύλλο πλάτανου (“ειδομένη πλατάνοιο μυουρίζοντι πετήλωι). Παρατηρώντας την κάτοψη της Πελοποννήσου από ψηλά, διαπιστώνεις ότι η δυτική πλευρά του πλατανόφυλλου εμφανίζεται πράγματι κουτσουρεμένη (Εικόνα). 

Σατανικός νόμος δέσμευσης εισοδημάτων για να γίνουμε όλοι φοροφυγάδες!

Γ. Παπαδόπουλος- Τετράδης


Νόμος- διαστροφή για τους φορολογούμενους μπήκε από χτες σε εφαρμογή! Όσοι θα έχουν επιστροφή από την εφορία, ακόμα και λιγότερα από 1500 ευρώ, θα περιμένουν από πολύ έως… για πάντα. Οι υπόλοιποι θα περιμένουν να χτυπήσει και γι αυτούς η καμπάνα. Τα σαΐνια του υπουργείου Οικονομικών βρήκαν νέο τρόπο να κλέψουν τα χρήματα των πολιτών και μάλιστα εκείνων που δηλώνουν τα εισοδήματά τους στην εφορία. Δημιουργώντας έτσι και ένα νέο κίνητρο για να φοροδιαφεύγεις!
Το σύστημα υφαρπαγής των επιστροφών φόρων ξεκίνησε ήδη με εγκύκλιο του υπουργείου. Ο νόμος είναι σατανικός στη σύλληψη! Μόνο διεστραμμένοι εγκέφαλοι που μισούν τους νόμιμους φορολογούμενους θα μπορούσαν να τον σκεφτούν και να τον βάλουν σε εφαρμογή.  Τι προβλέπει;
  1. Ότι οι εφορίες θα συμψηφίζουν τις επιστροφές φόρου, όσο μικρές κι αν είναι, με όσες μηνιαίες δόσεις οφειλών ΕΝΦΙΑ υπολείπεται να πληρωθούν χωρίς να έχουν λήξει!!!
  1. Αν δεν υπάρχουν οφειλές ΕΝΦΙΑ θα συμψηφίζονται οι επιστροφές φόρου του προηγούμενου έτους με φόρους του τρέχοντος έτους!!!
  1. Δηλαδή, οι επιστροφές φόρου εισοδήματος μπορεί να μην καταβάλλονται εντός του έτους που προέκυψαν, όπως γίνεται πάντα, αλλά να συμψηφιστούν με ενδεχόμενες υποχρεώσεις των δικαιούχων από το επόμενο έτος!!!
  1. Αν δεν υπάρχουν ούτε άλλες τέτοιες υποχρεώσεις, οι επιστροφές φόρου που οφείλονται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα θα μπορούν να συμψηφίζονται αυτόματα με οφειλές των φορολογούμενων προς άλλους δημόσιους οργανισμούς, όπως ο ΕΦΚΑ ή άλλα ταμεία!!!
  1. Και το κράτος; Πώς θα παρακρατά το οφειλόμενα και για πόσο καιρό; Άτοκα φυσικά και για όσο καιρό του χρειάζεται για να συνδέσει αυτόματα ΟΛΕΣ του τις οικονομικές υπηρεσίες με τις εφορίες και ΟΛΑ μαζί με ΟΛΑ τα ταμεία. Για να μπορεί να βρίσκει τα παραπάνω στοιχεία!!!
Και πώς θα γίνεται η διαδικασία; Πολύ… απλά:

Η Αγορά των Μεταπτυχιακών στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης

Αρθρογράφος: 
Γιώργος Μαυρογιώργος

Α΄Η ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης
Μια πλοήγηση σε ορισμένα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης και Προσχολικής Αγωγής της χώρας, και στα ΜΠΣ που προσφέρουν, είναι άκρως αποκαλυπτική, εφιαλτική και αποκαρδιωτική. Η προσωπική μου άποψη, μετά από πολύωρη πλοήγηση και καταγραφή, είναι ότι έχουμε να κάνουμε με μια αγοραία αχαλίνωτη ακαδημαική αυθαιρεσία, έξω από κάθε θεσμική δέσμευση.
Με δραματικές συνέπειες:
(α) τις σοβαρές επιπτώσεις και την υποβάθμιση των προπτυχιακών σπουδών
(β) την υποβάθμιση των ίδιων των μεταπτυχιακών
(γ) την ένταση του ανταγωνισμού των εκπαιδευτικών, εργαζομένων και ανέργων, για το "χαρτί"
(δ) την ένταση της εμπορευματοποίησης σε χαλεπούς καιρούς
Όλα τα παραπάνω συνιστούν ακύρωση της πανεπιστημαικής εκπαίδευσης και του δημόσιου και δωρεάν.χαρακτήρα της. Και αυτά συμβαίνουν, μετά από μια δεκαετία με απόπειρες για εγκαθίδρυση της ΑΔΙΠ και την ολοκλήρωση της εξωτερικής αξιολόγησης των 397 πανεπιστημιακών τμημάτων!
Με τη θεσμοθέτηση της ΑΔΙΠ, η υπαρκτή ή η επιδιωκόμενη «ποιότητα» στα πανεπιστήμια μετριέται με εισαγόμενα/επιβαλλόμενα (από τα έξω κι από τα πάνω) αντίγραφα κριτηρίων και τυποποιημένες μεθοδολογικές αλχημείες «διασφάλισης και πιστοποίησης», νεοφιλελεύθερης ευρωπαϊκής σύλληψης. Η ποιότητα, χωρίς να ορίζεται, προβάλλεται ως εργαλείο σε μια υπό εξέλιξη διεργασία διεύρυνσης μιας ταχύτατα αναδυόμενης ευρωπαϊκής και ευρύτερα διεθνούς καπιταλιστικής αγοράς (εισαγωγής και εξαγωγής) ανταγωνιστικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών.Αυτή η εξέλιξη οδηγεί σε «ένα ακαδημαϊκό καπιταλιστικό καθεστώς γνώσης και εκπαίδευσης». Η διαρκής μείωση της δημόσιας δαπάνης, σε συνδυασμό με την κοινοτική χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων στη δεκαετία του 2000, έχουν συντελέσει αποφασιστικά στη νομιμοποίηση αρχών και πρακτικών ενός ιδιότυπου ακαδημαϊκού καπιταλισμού κερδοφορίας και εκμετάλλευσης

Προτάσεις για την παραγωγική ανασυγκρότηση

Η επικαιρότητα του παραγκωνισμένου, διεθνούς ανταλλακτικού εμπορίου
Του Χαγκέα από την Ρήξη φ. 134
Η παραγωγική ανασυγκρότηση, η οποία θα επιτρέψει τη σταδιακή απελευθέρωση της χώρας από τα δεσμά του μνημονίου και της υποτέλειας, δεν αποτελεί ουτοπία ούτε άπιαστο όνειρο. Η απελπισία και η μαζικής κλίμακας κατάθλιψη του μέσου Έλληνα εμποδίζουν την ορθολογική αντίδραση μέσα σε ένα υγιές πλαίσιο δράσης. Σε αυτό πρέπει να απαντήσουμε με θετικές ενέργειες, ορθά συγκροτημένες και δομημένες με απτό χρονικό ορίζοντα θέσπισης μέτρων και μέτρησης των αποτελεσμάτων τους.
Στο παρόν άρθρο θα αναφερθώ επιγραμματικά σε έναν παλαιό θεσμό –πρακτική του εμπορίου ο οποίος κάποτε, πριν την «εκσυγχρονιστική» περίοδο ήταν λειτουργικός, αλλά μετά έπεσε σχεδόν σε αχρησία. Αναφέρομαι στο αντισταθμιστικό – ανταλλακτικό εμπόριο (burter), το οποίο αποτελεί και την αρχαιότερη μορφή εμπορίου στην ιστορία της ανθρωπότητας. Πολλές φορές βασιζόμαστε σε ιστορικά γεγονότα για να προβλέψουμε μελλοντικά, εντός κάποιων πλαισίων. Θεωρώ πως υπάρχουν παλαιοί θεσμοί, που αν επανεξεταστούν με κριτικό πνεύμα και προσαρμοστούν στις σημερινές συνθήκες, μπορούν να προσφέρουν ένα λιθαράκι στον αγώνα της συλλογικής μας ανάκαμψης.
Στο πρόσφατο παρελθόν, το ανταλλακτικό εμπόριο αν και θεωρούνταν κάπως πρωτόγονη συναλλαγή, λειτουργούσε αποδοτικά. Ένας σχετικά μικρός παραγωγός – εξαγωγέας ενός προϊόντος πρόσφερε στη διεθνή αγορά την παραγωγή του αναφερόμενος σε διεθνείς τιμές, με το αμερικανικό δολάριο (USD) να αποτελεί νόμισμα αναφοράς (π.χ. εξαγωγή σε αγροτικά προϊόντα και πληρωμή τους με ξυλεία). Οι χώρες που απευθυνόταν αφορούσαν για την ελληνική πραγματικότητα τις γειτονικές βαλκανικές χώρες και γενικά το πρώην ανατολικό πάλαι ποτέ μπλοκ. Στις χώρες αυτές υπήρχε έλλειψη ρευστότητας και συναλλάγματος, με συνέπεια μια συμφωνία ανταλλαγής να αποτελεί μονόδρομο για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Αυτό είχε πολλαπλά οφέλη και στα δύο μέρη, όπως και στις οικονομίες και των δύο χωρών:
1. Μείωση συναλλαγματικού κινδύνου.
2. Περιορισμός εκροής συναλλάγματος.
3. Εξασφάλιση φερεγγυότητας και ολοκλήρωσης της συναλλαγής χωρίς κίνδυνο.
4. Συνήθως τα προϊόντα που ανταλλάσσονταν είχαν το καθένα υψηλή ζήτηση στην άλλη χώρα – αγορά, οπότε δεν υπήρχε κίνδυνος αποθεματοποίησης

Σάββατο 17 Ιουνίου 2017

Εν Γερμανική Αποικία

Με την ήττα της στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο η Γερμανία έχασε όλες τις αποικίες της. Τώρα επιστρέφει σε κάποιες απ’ αυτές μόνη της ή σε συνεργασία με τη Γαλλία. Στην Αφρική.

Με τη συντριβή της ναζιστικής Γερμανίας το 1945, η Γερμανία όχι μόνον έχασε την επιρροή της στην Ευρώπη, αλλά ετέθη υπό τετραπλή Κατοχή η ίδια. Μετά την καταδίκη ολίγων ναζιστών ηγετών στη Νυρεμβέργη, η αποναζιστικοποίηση και στις δύο κατεχόμενες ζώνες επιβραδύνθηκε. Αλλωστε
η συμμετοχή του γερμανικού λαού στο ναζιστικό σύστημα ήταν τόσο μεγάλη, που τυχόν διώξεις σε όσους ήταν ναζί θα απερήμωναν τη χώρα και στη δυτική ζώνη κατοχής και στην ανατολική. Πλήθος ναζί επιστημόνων φυγαδεύθηκαν κι εργάσθηκαν για τις ΗΠΑ, ενώ πλήθος βιομηχανικών υποδομών και κατασκευαστικών σχεδίων κατέληξαν στην ΕΣΣΔ.

Και τα δύο κράτη (όταν οι ζώνες κατοχής μορφοποιήθηκαν σε κράτη), και η ΟΔΓ και η Λαοκρατική Γερμανία, επανδρώθηκαν στις δομές τους από πρώην ναζί – δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς.

Η διευθέτηση των χρεών της Γερμανίας (εις ό,τι αφορούσε την ΟΔΓ) το 1953 και η αμέριστη βοήθεια των ΗΠΑ βοήθησαν τη χώρα όχι μόνον να ορθοποδήσει αλλά και να καταστεί (αυτό που προοριζόταν να καταστεί) προμαχώνας της Δύσης και του ΝΑΤΟ εναντίον της «κομμουνιστικής απειλής». Το ναζιστικό παρελθόν καλύφθηκε από ένα πέπλο (συνενοχικής άλλωστε) σιωπής, ενώ πρώην ναζί -για παράδειγμα της Λουφτβάφε- έφθασαν να γίνουν Διοικητές των Αεροπορικών Δυνάμεων του ΝΑΤΟ ή Πρόεδροι Δημοκρατιών(!), όπως στην Αυστρία.

Υπό την αμερικανική επιρροή (ή διοίκηση, αν θέλετε) οι μετεμφυλιοπολεμικές κυβερνήσεις στην Ελλάδα δέχθηκαν να αποδοθούν στη χώρα οι πολεμικές επανορθώσεις που επιδικάσθηκαν στη Γερμανία για τη Ναζιστική Κατοχή (καθώς και το Αναγκαστικό Δάνειο στο οποίο οι ναζί υποχρέωσαν την Ελλάδα), μετά την επανένωση της Γερμανίας.

Το «ταυτοτικό κύμα»

Η στροφή των Ελλήνων προς τα πολιτιστικά κοινά
Του Γιώργου Ρακκά (Ρήξη φ. 134) 
Ο πρόσφατος θάνατος του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη υπήρξε αφορμή ώστε να αναδυθούν και πάλι στο προσκήνιο της διαδικτυακής επικαιρότητας βίντεο από την εποχή της πολιτικής του παντοδυναμίας, όταν συγκρούονταν από πλατείες, κοινοβουλευτικά έδρανα και συνεντεύξεις Τύπου με τον μεγάλο του αντίπαλο, Ανδρέα Παπανδρέου. Παρακολουθώντας αυτά τα στιγμιότυπα του… περασμένου αιώνα, έβλεπε κανείς να εμφανίζεται μια άλλη Ελλάδα, όπου λίγο ως πολύ οι πολιτικές προσωπικότητες ξεπρόβαλλαν από τα προεκλογικά τους μπαλκόνια ως… «κοινωνικές θεότητες», με εκατοντάδες χιλιάδες άτομα να συνωστίζονται από κάτω σε συγκεντρώσεις που θύμιζαν λαϊκά προσκυνήματα.
Δ εν είναι τυχαίο ότι, Άγγλος φίλος που διαμένει στην Ελλάδα και παρακολούθησε επίσης από τη δική του σκοπιά τα στιγμιότυπα αυτών των αναδρομών, θα μείνει ενεός από την ενέργεια του πλήθους και τη θεατρικότητα των ηγετών, εξηγώντας ότι ο μόνος παραλληλισμός που μπορεί να κάνει από τα δικά του βιώματα είναι οι τεράστιες συναυλίες των τότε αστέρων της ροκ, στα γιγάντια αθλητικά στάδια. Αδυνατούσε να κατανοήσει ότι, για εκείνη την εποχή, η πολιτική αποτελούσε το βασικό στοιχείο λάιφ στάιλ του νεοέλληνα της δεκαετίας του 1980, περισσότερο από τη μουσική ή το ποδόσφαιρο.
Σήμερα, και ιδίως μετά τις απάτες και τις αναισχυντίες που διέπραξαν οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κατά την κυβερνητική τους θητεία από το 2015 κι ύστερα, βρισκόμαστε στο ολοκληρωτικό ναδίρ της δημοφιλίας για την πολιτική και τους πολιτικούς εν γένει, που ταυτίζονται, στη συνείδηση των περισσότερων, με το ψεύδος, την ανθρωποφαγία, τον ηθικό μηδενισμό. Έτσι, η κρίση της πολιτικής δεν διαφαίνεται μόνο στην εκτόξευση των ποσοστών λευκού/αποχής, αλλά και στο ότι ο συνδικαλισμός φυλλορροεί, πλήρως απονομιμοποιημένος στη συνείδηση των εργαζόμενων, η φοιτητική πολιτική και οι παρατάξεις βιώνουν τη μεγαλύτερη κρίση συμμετοχής στην ιστορία τους, ενώ ακόμα και αυτές οι οργανώσεις της άκρας αριστεράς και των αντιεξουσιαστών συρρικνώνονται ή καταποντίζονται, όντας σε πολλαπλά εσωτερικά, ηθικά, πολιτικά και οραματικά αδιέξοδα.
Ωστόσο, αν πριν δέκα χρόνια το κενό σε επίπεδο πολιτικής συλλογικότητας καλυπτόταν από μια αναδίπλωση στην ψευδοευημερεύουσα ιδιωτικότητα των ανθρώπων, σήμερα η ανέχεια δεν επιτρέπει ατομικιστικούς και καταναλωτικούς παραδείσους. Γι’ αυτό και η ενέργεια του κόσμου μεταβιβάζεται σε άλλες όψεις συλλογικής έκφρασης της κοινωνίας, ιδίως σε ό,τι έχει να κάνει με τη μνήμη και την ταυτότητά της.
Πολλοί σκληροπυρηνικοί της πολιτικής, και ιδίως οι «αντιμνημονιακοί», θα στηλιτεύσουν, μέσα στον απίστευτο οικονομισμό τους, αυτήν την στροφή, ως «αναχωρητισμό». Τίποτε αναληθέστερο: Το «ταυτοτικό κύμα» που εντοπίζεται σήμερα στο υπόστρωμα της κοινωνίας αποτελεί μια έμμεση, αλλά σαφή πολιτική δήλωση ότι πλέον η αντιπαράθεση με το σύστημα έχει αγγίξει τις πιο βαθιές, θεμελιακές βάσεις της κοινωνίας μας: Την πνευματική της υπόσταση που τη συγκροτεί ως τέτοια.
Γι’ αυτό, για παράδειγμα, πλέον, στα πανεπιστήμια η συμμετοχή των νέων στις διάφορες πολιτιστικές ενώσεις Ποντίων, Κρητών, Ηπειρωτών, Θρακών, Μακεδόνων, Βλάχων, αυξάνεται διαρκώς και αγγίζει επίπεδα μαζικότητας τα οποία οι παρατάξεις δεν φτάνουν ούτε στα πιο τρελά τους όνειρα. Και γι’ αυτό, οι μεγάλες πανελλαδικές συνάξεις των πολιτιστικών ομοσπονδιών βάζουν τα γυαλιά στα πολιτικά συνέδρια όλων των κομμάτων εξουσίας.

Τζον Στάινμπεκ : «Τα Σταφύλια Της Οργής» (Η ταινία: σκηνοθέτης Τζoν Φορντ, 1940)


Τα σταφύλια της οργής (1940) από tvxorissinora


Τα «Σταφύλια της οργής», το αδιαμφισβήτητο αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ, είναι η ιστορία των ταπεινών και καταφρονεμένων της Αμερικής στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής κρίσης, στις αρχές της δεκαετίας του 1930, αμέσως μετά το μεγάλο κραχ του 1929.

Με τις σοδειές τους κατεστραμμένες από παρατεταμένη ξηρασία και από θυελλώδεις ανέμους που κουβαλούσαν πυκνά σύννεφα από χώμα, ξεριζωμένοι από τα χωράφια τους λόγω της εισβολής των νέων καλλιεργητικών μεθόδων, χιλιάδες εξαθλιωμένοι αγρότες του αμερικανικού Νότου εγκαταλείπουν τις εστίες τους κατευθυνόμενοι προς τη Γη της Επαγγελίας, την Καλιφόρνια.

Με τα λιγοστά υπάρχοντά τους φορτωμένα σε σαραβαλιασμένα φορτηγάκια ζουν ένα ταξίδι ολωσδιόλου εφιαλτικό ελπίζοντας να βρουν δουλειά και ψωμί. Τις τύχες μιας από αυτές τις οικογένειες παρακολουθεί το βραβευμένο με πούλιτζερ μυθιστόρημα του Στάινμπεκ (1939) και η πιστή κινηματογραφική του μεταφορά ένα χρόνο μετά.

Εκδήλωση: «Ένα εναλλακτικό όραμα για την παραγωγή στον αγροδιατροφικό τομέα» (βίντεο)

Η ομάδα για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση του Άρδην οργάνωσε την Τετάρτη 7 Ιουνίου στις 19.00 εκδήλωση – συζήτηση με θέμα: «Ένα εναλλακτικό όραμα για την παραγωγή στον αγροδιατροφικό τομέα»
Μίλησαν:

Νίκος Εμμανουήλ, καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής του Εργαστηρίου Γεωργικής Ζωολογίας και Εντομολογίας, Θέμα εισήγησης: Η αναγκαιότητα σύνδεσης της πανεπιστημιακής έρευνας με τις ανάγκες του πρωτογενή τομέα. Νέες συλλογικότητες- συνέργειες  παραγωγών  (το παράδειγμα της μελισσοκομίας)

Μάαστριχτ 1992, Τα ατέλειωτα γενέθλια


10 Έλληνες ακαδημαϊκοί και δημοσιογράφοι περιγράφουν την Ευρωπαϊκή Ένωση έτσι όπως διαμορφώθηκε μετά την υπογραφή της Συνθήκης του Μάαστριχτ το 1992. Δημοκρατία, Οικονομία, Γραφειοκρατία, Εθνική Κυριαρχία και Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση μπλέκονται μέσα στο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ Μάαστριχτ 1992, Τα ατέλειωτα γενέθλια.

Κατεβάστε δωρεάν 15 τεύχη ‘Ελλήνων Ιστορικά’ (του Τύπου της Κυριακής)

Πρόκειται για ένθετα του Τύπου της Κυριακής, τα οποία δεν διατίθενται πλέον προς πώληση.
Ελλήνων Ιστορικά 4 – Εμφύλιος πόλεμος  (κατέβασμα)
Ελλήνων Ιστορικά 6 – Θεσσαλονίκη, 100 χρόνια από την Απελευθέρωση  (κατέβασμα)
Ελλήνων Ιστορικά 7 – Δεκεμβριανά, Οι μάχες των 33 ημερών  (κατέβασμα)
Ελλήνων Ιστορικά 8 – Οι Περσικοί Πόλεμοι, Μαραθώνας-Θερμοπύλες-Σαλαμίνα-Πλαταιές  (κατέβασμα)
Ελλήνων Ιστορικά 9 – Πελοποννησιακός Πόλεμος, ο πρώτος ‘εμφύλιος’ των Ελλήνων  (κατέβασμα)
Ελλήνων Ιστορικά 10 – Γιατί νίκησε η Ελληνική Επανάσταση  (κατέβασμα)
Ελλήνων Ιστορικά 11 – Η Γερμανική εισβολή στην Ελλάδα, η μάχη των οχυρών  (κατέβασμα)
Ελλήνων Ιστορικά 13 – Η σφαγή των Ποντίων, Ένοχοι και συνένοχοι  (κατέβασμα)

Ξεκίνησε η τιμωρία της Μ. Βρετανίας/του Άρη Οικονόμου

.
Μετά τις απρόσμενες εξελίξεις στις αμερικανικές εκλογές, όπου κέρδισε ο κ. Trump ενάντια σε όλες τις προβλέψεις, καθώς επίσης στο βρετανικό δημοψήφισμα που κανένας δεν περίμενε την επικράτηση του BREXIT, φαίνεται πως το σύστημα έχει πάρει ξανά τα ηνία στα χέρια του – ενδεχομένως με τη βοήθεια των τρομοκρατικών επιθέσεων.
.

Άρθρο

Η πρωθυπουργός της Βρετανίας εισέπραξε ήδη πολλές επιπλήξεις για την απόφαση της να προκηρύξει πρόωρες εκλογές, οι οποίες την οδήγησαν στην απώλεια της αυτοδυναμίας – με αποτέλεσμα να αποκτήσει η χώρα μία κυβέρνηση αδύναμη και ασταθή, από ισχυρή και σταθερή, η οποία θα βοηθούσε σημαντικά τις διαπραγματεύσεις εξόδου της από την ΕΕ.
Ακόμη χειρότερα έδωσε ανόητα την ευκαιρία στη γερμανική κυβέρνηση να θριαμβολογήσει, διευκολύνοντας τις προθέσεις κυριαρχίας της στην Ευρώπη – ειδικά μετά την εκλογή του δικού της παιδιού στη Γαλλία, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να αναρωτηθούν πολλοί, εάν οι Γάλλοι έχουν χάσει πια εντελώς την ικανότητα τους να σκέφτονται και να ψηφίζουν.
Έδωσε επίσης την ευκαιρία στην καγκελάριο να ξεκινήσει τη διαδικασία τιμωρίας της Βρετανίας, εν πρώτοις με την απαίτηση να επιταχυνθούν οι διαδικασίες εξόδου της – όπου ασφαλώς θα την εκβιάσει να αποδεχθεί τους συμβιβασμούς που θέλει, ως απαραίτητη προϋπόθεση για να αρχίσουν οι συζητήσεις που αφορούν αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο τη Βρετανία: τις εμπορικές σχέσεις της με την ΕΕ (άρθρο).
Μετά τις απρόσμενες εξελίξεις λοιπόν στις αμερικανικές εκλογές, όπου κέρδισε ο κ. Trump ενάντια σε όλες τις προβλέψεις, καθώς επίσης στο βρετανικό δημοψήφισμα που κανένας δεν περίμενε την επικράτηση του BREXIT, φαίνεται πως το σύστημα έχει πάρει ξανά τα ηνία στα χέρια του – ενδεχομένως επίσης με τη βοήθεια των τρομοκρατικών επιθέσεων, οι οποίες φόβισαν τους ανθρώπους στη Βρετανία λίγο πριν τις εκλογές, καθώς επίσης σε πολλές άλλες χώρες.
Έτσι στην Ολλανδία δεν κέρδισε τελικά η ακροδεξιά, ούτε στην Αυστρία, στη Γαλλία ηττήθηκε την τελευταία στιγμή τόσο η αριστερά, όσο και το εθνικιστικό κόμμα, στην Ιταλία φαίνεται να υποχωρούν οι εχθροί του ευρώ, στη Γαλλία θριάμβευσε ένα κόμμα που δεν έχει κλείσει ακόμη χρόνο από την ίδρυση του, ενώ η κυρία May εισέπραξε ένα ηχηρό χαστούκι ενάντια σε όλες τις προβλέψεις – προς μεγάλη χαρά της καγκελαρίου που δεν έχει ποτέ προδώσει το σύστημα.

Οι δολοφόνοι της τελευταίας ελπίδας

Photo: Οικογένεια σαλτιμπάγκων, Πικάσο
.
ΤΟΥ ΑΡΗ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Πρόκειται ασφαλώς για αυτούς που, ενώ είχαν υποσχεθεί τη ρήξη, άλλαξαν λόγω δειλίας ή/και ενδοτισμού στρατόπεδο – ενώ αδυνατώ να καταλάβω γιατί η εγχώρια και διεθνής ελληνική οικονομική ελίτ αδιαφορεί σε τόσο μεγάλο βαθμό για την Ελλάδα, κρίνοντας από το ότι δεν κάνει απολύτως τίποτα, ενώ έχει τόσο τις ικανότητες, όσο και τις δυνάμεις.
.

Άποψη

Κανένας σοβαρός Έλληνας δεν μπορεί να ισχυρισθεί τεκμηριωμένα πως η σημερινή κυβέρνηση φταίει για το θλιβερό κατάντημα της Ελλάδας – χωρίς να εννοώ μόνο την οικονομική, την κοινωνική και την πολιτισμική της κατάρρευση αλλά, κυρίως, τη μετατροπή της σε ένα άβουλο γερμανικό προτεκτοράτο, το οποίο άγεται και φέρεται από τις αποφάσεις ενός παθολογικά συμπλεγματικού Γερμανού.
Σε μία χώρα-αποδέκτη δεκάδων εξευτελισμών και προσβολών, με αποτέλεσμα να μην έχει χάσει μόνο την εθνική της κυριαρχία αλλά, ίσως το σημαντικότερο, την υπερηφάνεια και την αξιοπρέπεια της – με αποτέλεσμα να έχουν εκμηδενισθεί όλες οι υγιείς αντιστάσεις των Πολιτών της.
Έχοντας αναφερθεί με πολλές αναλύσεις στις ευθύνες όλων μας, θεωρώ πως ο βασικός ένοχος της άδικής υπαγωγής της χώρας στο ΔΝΤ είναι αναμφίβολα ο κ. Παπανδρέου – ο οποίος το είχε προετοιμάσει πριν ακόμη εκλεγεί, ενώ δημιούργησε σταδιακά όλες τις προϋποθέσεις με αήθη τρόπο, μετά την κατάληψη της εξουσίας εκ μέρους του κόμματος του. Απορώ δε πώς αυτός ο «άνθρωπος», ο οποίος ασφαλώς μισούσε σχιζοφρενικά την πατρίδα του αφού δεν υπάρχει άλλη εξήγηση για το έγκλημα του, κυκλοφορεί ακόμη ελεύθερος – κάτι που δημιουργεί πολλά ερωτηματικά, σε σχέση με την κοινωνία και ιδίως τη Δικαιοσύνη.
Όσον αφορά τη χαριστική βολή στην Ελλάδα, δεν έχω καμία αμφιβολία πως η ευθύνη ανήκει εξολοκλήρου σε αυτούς που δρομολόγησαν και υπέγραψαν το PSI – αφού έκτοτε «ενταφιάσθηκαν» όλα τα διαπραγματευτικά χαρτιά της χώρας, με κυριότερο ίσως την μετατροπή των χρεών της σε εξωτερικά, θεσμικά και αγγλικού δικαίου, παράλληλα με την υποθήκευση ολόκληρης της περιουσίας της στους δανειστές της.
Όλα αυτά όμως δεν σημαίνουν πως η σημερινή κυβέρνηση είναι άμοιρη ευθυνών, παρά το ότι δεν είναι αυτή που νομοθετεί το στραγγαλισμό της ελληνικής οικονομίας, εκτελώντας απλά τις εντολές της γερμανικής κυβέρνησης – μέσω των οποίων (εντολών) δρομολογείται η απόλυτη καταστροφή του παραγωγικού μας ιστού, των επιχειρήσεων και της μεσαίας τάξης. Μεταξύ άλλων, με τη βοήθεια φορολογικών νόμων και διώξεων που ληστεύουν κυριολεκτικά ότι έχει απομείνει στον ιδιωτικό τομέα – ενώ μετατρέπουν συλλήβδην ακόμη και τους πιο έντιμους ή υγιείς οικονομικά μικρομεσαίους Έλληνες, σε χρεοκοπημένους ή σε παράνομους φοροφυγάδες.
Η ευθύνη της κυβέρνησης δεν είναι τόσο τα παραπάνω, όσο η δολοφονία της τελευταίας ελπίδας της πλειοψηφίας των Ελλήνων – οι οποίοι εξέλεξαν μία πολιτική παράταξη του 3%, γνωρίζοντας φυσικά την απειρία και την πλήρη ανεπάρκεια της, επειδή τους υποσχέθηκε τη ρήξη: την ανάκτηση της εθνικής τους κυριαρχίας με κάθε κόστος, το τέλος των εξευτελισμών, των προσβολών και της διεθνούς επαιτείας, κυρίως δε την ατομική και τη συλλογική τους αξιοπρέπεια. Όπως είχα άλλωστε τότε υπενθυμίσει,
Η κατοχή δεν μπορεί να είναι ανθρώπινη. Υπάρχουν επομένως δύο επιλογές: ή αποδέχεσαι την κατοχή και όλες τις μεθόδους που είναι αναγκαίες για την επιβολή της, σκύβοντας πειθήνια το κεφάλι ή, διαφορετικά, την απορρίπτεις εξ ολοκλήρου και όχι μόνο κάποια συγκεκριμένα μέρη της» (Simone de Beauvoir).

Η Ιστορία ως Ιδεολογία

(Το παράδειγμα της ιστορίας οικονομικών θεωριών)
Γράφει ο Κώστας Λάμπος
«Όλος ο πνευματικός και ηθικός βίος των ανθρώπων
δεν είναι παρά η αντανάκλαση των οικονομικών
φαινομένων στον ανθρώπινο εγκέφαλο»
Ζαν Ζωρές
Υπάρχουν δυό βασικές κοσμοθεωρητικές προσεγγίσεις του κόσμου και της πραγματικότητας, της κίνησης και της εξέλιξής της, συνεπώς και της ιστορίας. Η φυσική-υλιστική αντίληψη με θεμελιωτές τους Ίωνες Φιλοσόφους που θεωρούν ότι ο κόσμος είναι αυθύπαρκτος, αποτελείται από ύλη και ενέργεια και υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει χωρίς να χρειάζεται δημιουργό και η ιδεαλιστική αντίληψη με θεμελιωτή τον Πλάτωνα που θεωρεί τον κόσμο αντικατοπτρισμό και δημιούργημα κάποιας υποτιθέμενης ‘αρχέτυπης Ιδέας’ ‘ενός πάνσοφου και παντοδύναμου δημιουργού’, του λεγόμενου ‘θεού’, όπως τον αποκάλεσαν οι δημιουργοί του, τα σκοταδιστικά και εξουσιαστικά ιερατεία στην προσπάθειά τους να τον βάλουν ως φετίχ δικό τους, ως παρένθετη ιδέα και ως εκτονωτή εντάσεων μεταξύ αυτών και της χειμαζόμενης κοινωνίας[1].
Υπάρχει, επίσης, μεγάλη διαφορά μεταξύ της αντικειμενικής-πραγματικής ιστορίας και της ιστοριογραφίας. Και πολύ περισσότερο, υπάρχει διαφορά, μεταξύ ιστορίας και χρονολογικής συμβαντολογίας και γεγονοτολογίας. Μεταξύ τού τι είναι η ιστορία, τού ποιος δημιουργεί και τού ποιος γράφει την ιστορία, με δεδομένο ότι η ιστοριογραφία δεν γράφει, αλλά καταγράφει όσα και ότι αυτή θεωρεί πηγές και στοιχεία ιστορίας. Σε σχέση με αυτό το ερώτημα τίθεται το επόμενο που αναφέρεται στον ποιον βλάπτει και στο ποιον ωφελεί η υποκειμενική και σκόπιμα ‘πειραγμένη’ ιστορία και ποιος ο ρόλος της ιστοριογραφίας η οποία εξαρτάται από την επιστημονική επάρκεια, την αντικειμενικότητα και την αξιοπιστία του συγγραφέα της.
Ο Τζωρτζ Όργουελ, στο κλασικό και προφητικό μυθιστόρημά του «1984» αποφαίνεται ότι την ιστορία την δημιουργούν οι δυνάμεις της Εργασίας, της Επιστήμης και του Πολιτισμού, ως εργαζόμενες κοινωνίες, αλλά τη γράφουν, την ξαναγράφουν, την διαγράφουν, την παραγράφουν, την παραχαράσσουν και την διασκευάζουν όπως τους συμφέρει με τη βοήθεια των ιστοριογράφων οι εκάστοτε νικητές και φυσικά σε βάρος των ηττημένων δημιουργών της[2].
Ο Kαταλανός συγγραφέας Ζάουμε Καμπρέ διερωτάται αν η ιστορία γράφεται όπως πρέπει, ή μήπως οι νικητές είναι εκείνοι οι οποίοι τη γράφουν όπως τους συμφέρει; Διερωτάται επίσης αν είναι δυνατόν η ιστορία να καταγραφεί από τους φτωχούς του κόσμου τούτου ή είναι ο πλούτος που μεταφέρει τα γεγονότα όπως ακριβώς τον εξυπηρετούν[3];
Τζωρτζ Όργουελ
Τζωρτζ Όργουελ
Τέλος, όλοι μας γνωρίζουμε στην καθημερινότητά μας, δηλαδή στην ιστορία σε πραγματικό χρόνο, ότι αυτό που για κάποιους είναι γενοκτονία και έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και του πολιτισμού, για άλλους αποτελεί ‘ηρωική πράξη υπέρ της πατρίδας’, και στη χειρότερη περίπτωση αποτελεί ‘παράπλευρες απώλειες ενός συνωστισμού’, όπως επίσης γνωρίζουμε ότι η ‘πατρίδα’ φέρεται ως ιδιωτική, στοργική μητέρα των νικητών-εξουσιαστών και ως κακή μητρυιά των ηττημένων εξουσιαζόμενων.

Οι αρχαιολογικοί χώροι της Αθήνας σε ένα ξεχωριστό βίντεο

Το παρακάτω βίντεο ετοιμάστηκε από το Νορβηγό Stian Rekdal για λογαριασμό του ΕΟΤ το 2015 στα πλαίσια του πρότζεκτ VisitGreece.
Περισσότερα βίντεο του ίδιου από όλο τον κόσμο θα βρείτε εδώ.

Η στημένη διαπραγμάτευση

.
Photo:  R. Hachfeld, Germany
Όπως πολύ σωστά είπε ο πρωθυπουργός, σε σχέση με έναν ακόμη δημόσιο εξευτελισμό της Ελλάδας, τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, οπότε αυτό που τελικά μετράει είναι οι πράξεις – από τις οποίες η χώρα έχει χορτάσει την τελευταία επταετία της διεθνούς επαιτείας και της εθνικής ντροπής (ηχητικό).
.
«Το άκρον άωτο της ανοησίας είναι να περιμένει κανείς από το ίδιο πείραμα διαφορετικά αποτελέσματα – ή από κάποιον που έσκυψε πολλές φορές δουλικά το κεφάλι, να τολμήσει τη ρήξη«.
 .

Άρθρο

Επειδή δεν είναι σωστό να φαινόμαστε αχάριστοι, ασφαλώς είναι εξαιρετικά εντυπωσιακή η ανθεκτικότητα αυτής της κυβέρνησης απέναντι στους εξευτελισμούς των επιτηρητών, στις προσβολές, στην ειρωνεία και στη θυμηδία τους – εν πρώτοις του κ. Σόιμπλεο οποίος δεν δίστασε καθόλου να αποκαλύψει δημοσίως το ότι, όλα όσα βιώσαμε χθες είχαν ήδη προσυμφωνηθεί το Μάιο! Απλά ο πρωθυπουργός ζήτησε προθεσμία τριών εβδομάδων για να τα επικοινωνήσει σωστά στο ανόητο ακροατήριο του – το οποίο δεν έχει δυστυχώς τη διανοητική επάρκεια για να κατανοήσει τα επιτεύγματα του.
Κατά δεύτερο λόγο του Ολλανδού επικεφαλής του Euro Group, ο οποίος με δυσκολία συγκρατούσε τα γέλια του, καθώς επίσης της διευθύντριας του ΔΝΤ – η οποία, ενώ μείωσε κατακόρυφα το ποσόν με το οποίο θα δανειοδοτήσει την Ελλάδα κάτω από τα 2 δις $, υπό προϋποθέσεις φυσικά που δεν πρόκειται να υπάρξουν, φάνηκε πρόθυμη να συμμετέχει στη «διάσωση» της χώρας μας. Εύλογα βέβαια, αφού έχει κερδίσει ήδη πάνω από 4 δις € σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του Ταμείου – ενώ, όσον αφορά τις επιτυχίες του ΔΝΤ, οι επανειλημμένες δηλώσεις των τρομακτικών λαθών του στο παρελθόν καθιστούν περιττά τα λόγια.
Περαιτέρω, η διαστρέβλωση της αλήθειας εκ μέρους της κυβέρνησης διευρύνεται, με τη σημερινή της δήλωση πως το 2018 θα τελειώσουν τα μνημόνια – όταν όλοι γνωρίζουν πως το 2018 απλά θα λήξει η τρίτη σύμβαση δανεισμού της χώρας, ενώ τα μνημόνια θα συνεχιστούν έως ότου η Ελλάδα εξοφλήσει το 75% των χρεών της προς τους επιτηρητές.
Επομένως στο διηνεκές, αφού κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβεί μόνο εάν οι αγορές, οι ιδιώτες επενδυτές δηλαδή, αντικαθιστούσαν τα δάνεια των Ευρωπαίων – κάτι που θεωρούμε σχεδόν απίθανο, εκτός εάν η ΕΚΤ και η Ευρωζώνη εγγυηθούν τα ομόλογα που θα έπρεπε τότε να εκδώσει η Ελλάδα.

Δίστομο: Όταν το δάχτυλο δείχνει το φεγγάρι, κάποιοι κοιτούν το φεγγάρι και κάποιοι το δάχτυλο (εξαιρετικό)


 

…Όταν ο Πρέσβης της χώρας (Γερμανία), η οποία σήμερα προκαλεί όλα τα παραπάνω στην πατρίδα και το λαό μας, θέλει να καταθέσει στεφάνι στη μνήμη των νεκρών του αντιφασιστικού αγώνα σύντροφε Νίκο, το μόνο που βρίσκουμε να σχολιάσουμε και να καταγγείλουμε είναι κάποιον, ή κάποιαν, που πήγε να τον εμποδίσει, έστω και για λόγους αυτοπροβολής;

Αν όλα τα παραπάνω, που έχει υποστεί η πατρίδα μας δε συνιστούν κατοχή της χώρας, με την νομική  και ιστορικοπολιτική έννοια του όρου (οccupatio pacifica, σύμφωνα με το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο ), τότε τι συνιστούν; 



«Ο λαός, που τσακίζεται από την υπέρτερη βία για μια στιγμή, δεν είναι ακόμα σκλάβος. Σκλάβος γίνεται από την στιγμή, που δένεται ψυχικά με την σκλαβιά. Κι αυτό κοιτάζουν να πετύχουν οι εχθροί μας με την φωνή των προδοτών».

Δ. Γληνός (1942).

_______________

Να ξεκαθαριστεί εξ’ αρχής, ότι ο γράφων θεωρεί τηνΚωνσταντοπούλου οπορτουνίστρια, η οποία μαζί με τοΒαρουφάκη θα αποτελέσουν τους νέους Τσίπρες,  ήτοιεφεδρείες του κατοχικού καθεστώτος, όταν-αργά, ή γρήγορα- το παρόν πολιτικό σύστημα θα έχει φάει τα ψωμιά του…


Το συμβάν στο Δίστομο, καθώς κι οι αντιδράσεις που αυτό προκάλεσε, αποκάλυψε ότι η δουλοπρέπεια εν Ελλάδι, δυστυχώς τέμνει οριζόντια ΑΠΑΝ το πολιτικό σύστημα της χώρας, από τα δεξιά-δεξιά, έως και τ’αριστερά-αριστερά. Δεν προξένησαν έκπληξη οι αντιδράσεις της ξεπουλημένης-κατοχικής δημοσιογραφίας, η οποία διερρήγνυε τα ιμάτιά της εναντίον όσων κακοκάρδισαν τον Πρέσβη της Γερμανίας. Από στόματος κοράκου, κρα κι από στόματος δοσιλόγου, σάλια και γλώσσα. Τα ξεπουλημένα κι αστοιχείωτα υποκείμενα, που παριστάνουν τους δημοσιογράφους, έχουν διαπαιδαγωγηθεί, ώστε να φιλούν  -αν όχι να γλείφουν-το χέρι που τα ταίζει. Άρχισαν όλοι να κράζουν την Κωνσταντοπούλου, διότι εμπόδισε τον Πρέσβη του αφεντικού να καταθέσει στεφάνι στο μνημείο των πεσόντων. Ας μας συγχωρήσουν κάποιοι για τους παραπάνω «απολιτίκ» χαρακτηρισμούς, αλλά εμείς είμαστε με την Αντισθένειο ρήση «αρχή σοφίας, ονομάτων επίσκεψις».


Η πρώτη έκπληξη, ο πρώτος…στούφος, μας κατέλαβε όταν είδαμε την κίνηση του Μ. Γλέζου, να παίρνει από το χέρι το Γερμανό Πρέσβη και να τον οδηγεί στο μνημείο. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά δήλωσε κατόπιν, ότι το παιδί του εγκληματία δε φταίει για τα εγκλήματα του πατρός του, θεωρώντας προφανώς ότι η σύγχρονη Γερμανία τηςΜέρκελ και του Σόιμπλε έχει απλώς βιολογική σχέση με τη ναζιστική κι όχι πολιτικοοικονομική και ιστορική, ένα…παιδί δηλαδή, που βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να απολογείται για τα εγκλήματα του μπαμπά του (Χίτλερ). Ο καθένας, με τα πολιτικά του κριτήρια…



Η δεύτερη –και μεγαλύτερη -έκπληξη μας κατέλαβε,όταν ακούσαμε απόψε το σχόλιο του δημοσιογράφου του REAL FM (και φίλο του blog, απ’όσο γνωρίζω), Ν. Μπογιόπουλου. Το συμπέρασμά του από το παραπάνω συμβάν ήταν η γνωστή παροιμία, «Εκεί, που κρεμούσαν οι καπετάνιοι τ‘ άρματα, κρεμάν’ οι γύφτοι τα νταούλια», αναφερόμενος αποκλειστικά και μόνο στην Κωνσταντοπούλου, στηρίζοντας εμμέσως το Μ. Γλέζο κι ευθυγραμμιζόμενος-επί της ουσίας- με την κυρίαρχη αντίδραση σχετικά με το γεγονός. Επί της ουσίας του θέματος όμως, αμφότεροι τσιμουδιά!