Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2021

Καπιταλισμός, ένα απέραντο “Χοιροστάσιο” δυσωδίας και σήψης


Κριτική από τον Μάκη Γεφυρόπουλο

Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη εκείνη που μπορεί να διατηρήσει  αναλλοίωτα στη ζωή τα οράματα ανθρώπων που έχουν  από καιρό αφήσει την εφήμερη επίγεια περιπλάνηση τους, αποτελώντας μία καλλιτεχνική μηχανή του χρόνου, απαράμιλλης αισθητικής αξίας. Τα καρέ κρύβουν μέσα τους ζωντάνια, τις ιδέες των δημιουργών τους, οι οποίες και μεταβιβάζονται στις επόμενες γενιές,  υφαίνοντας  αριστοτεχνικά το συλλογικό ασυνείδητο στην ανώτερη του βαθμίδα.

Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι (5 Μαρτίου 1922- 2 Νοεμβρίου 1975) ήταν ένας σπουδαίος καλλιτέχνης, με εξαίσια κριτική ματιά, με έργα που βρίθουν από προβληματισμούς, πολιτικούς συμβολικούς στοχασμούς και μία ευαισθησία που καθηλώνει. Χαρακτηρίστηκε ως ένας αιρετικά εκκεντρικός, μα οι ταινίες του είναι γεμάτες με εικόνες μέγιστης ανθρωπιστικής ευκρίνειας που κεντρίζουν άμεσα την καρδιά του θεατή, μιλώντας  του απευθείας , χωρίς μεσάζοντες στο νου, θέτοντας προβληματικές, ενεργοποιώντας δράσεις, «δολοφονώντας» την απάθεια.

Η πλειοψηφία των ταινιών  (κομψοτεχνήματα όπως το ΘεώρημαΤο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο ή το Σαλό) του γεννημένου στην Μπολόνια, Ιταλού σκηνοθέτη, διακρίνονται από μία κυνική ωμότητα. Μια οργισμένη ωμότητα που κοχλάζει, όμοια με την ομορφιά της Φύσης, που για τον Μαρξιστή διανοούμενο είναι ιερή, η αυθεντική πηγή των ανθρώπινων συναισθημάτων.

Καταπιάνεται με δύσκολα θέματα όπως είναι η θρησκεία, ο έρωτας, η καταπίεση του φασισμού, με ενδελεχή τρόπο, αφήνοντας στην άκρη την ασφάλεια της μέσης οδού, κύριο εργαλείο πολλών σύγχρονών του. Απεχθάνεται την αδράνεια και τον σταδιακό εκφυλισμό της ιταλικής κοινωνίας, τη διάβρωση του ντόμπρου προλεταριάτου της νιότης του και τη μετατροπή του σε ένα άβουλο κοπάδι. Σιχαίνεται την συγκεντρωτική δύναμη  των αστών με μικροαστική νοοτροπία και φασιστική σκέψη. Πολέμιος όλων  εκείνων που απομυζούν τα κεφάλαια του λαού προς ίδιον όφελος.

Στη ταινία του, Χοιροστάσιο (Porcile,1969), ο ευφυής Παζολίνι ανακρίνει το καπιταλιστικό σύστημα και την κτηνωδία που προκαλεί στη συντριπτική πλειονότητα του λαού, με μόνη εξαίρεση , των ιδιοκτητών εκείνων που ευημερούν, ταΐζοντας τα γουρούνια τους με ανθρώπινη σάρκα. Η ετυμηγορία του είναι κατηγορηματική, βρίσκοντάς τους ένοχους, χωρίς κανένα ελαφρυντικό, καταδικάζοντάς τους στην πυρά της κοινωνικής συνείδησης.

Ο καπιταλισμός είναι ένα απέραντο χοιροστάσιο δυσωδίας από τα κόπρανα που άλλοτε ήταν όνειρα για έναν καλύτερο κόσμο και σήψης  ευγενέστερων αξιών που κάποτε στόχευαν στην ευημερία μίας ειρηνικότερης κοινωνίας.

 

ΤΟ ΧΟΙΡΟΣΤΑΣΙΟ ΤΟΥ ΑΚΡΑΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Η νέα ανελευθερία

Το μέσο δεν είναι το μήνυμα, όπως ισχυριζόταν κάποτε ο ΜακΛιούαν. Όμως όποιος ελέγχει το μέσο, ελέγχει το μήνυμα.



Με πρόσχημα την (προφανή και καταδικαστέα) ηθική συνέργεια του Τραμπ στα θλιβερά έκτροπα του Καπιτωλίου (έκτροπα που από τους αντιπάλους του διογκώθηκαν κατά τρόπο γκροτέσκο σε... απόπειρα πραξικοπήματος), το κύμα λογοκρισίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν έχει προηγούμενο στην σύντομη ιστορία του διαδικτύου. Ακόμη και εντελώς αντιτραμπικές εφημερίδες όπως η γερμανική Zeit θεωρούν έωλα τα επιχειρήματα του Twitter, του Facebook, της Apple, του YouTube, της Amazon κ.ά. με τα οποία σβήνουν λογαριασμούς, κατεβάζουν εφαρμογές και στην ουσία επιχειρούν να φιμώσουν εκατομμύρια ανθρώπους με πρώτο ανάμεσά τους τον πρόεδρο των ΗΠΑ. Έχουμε εδώ την κορύφωση μιας γενικής τάσης.Αναρίθμητα είναι τα περιστατικά φίμωσης και αποκλεισμού δημοσιογράφων, πολιτικών, πανεπιστημιακών και συγγραφέων τα τελευταία χρόνια, επειδή οι ιδέες τους θεωρήθηκαν hate speach από κάποιους φιλάνθρωπους φωστήρες. Κάποτε, η χρήση και μίας μόνο ”απαγορευμένης λέξης”, αρκεί για την επιβολή κυρώσεων. 

Διαβάστε επίσης: 

«Ψηφιακή ολιγαρχία» και εκλεγμένες κυβερνήσεις: Ποιος περιφρουρεί τελικά την ελευθερία της έκφρασης

Ξεπεράσαμε τον Κάφκα και τον Όργουελ

«Είναι εκπληκτικό»γράφει η παρισινή LeFigaro για τους οπαδούς αυτής της γραμμής, «ότι είναι τόσο τυφλοί πως με αυτόν τον τρόπο ανοίγουν το κουτί της Πανδώρας και ότι αυτό θα οδηγήσει σε ακραίους περιορισμούς της ελευθερίας. Ότι σ’ αυτήν την ιστορία ο Τραμπ υπήρξε πιο δημοκρατικός και φιλελεύθερος από πολλούς αντιπάλους του καταδεικνύει την απίστευτη και υπονομευτική της ελευθερίας καθίζηση των τελευταίων ετών»

Η λογοκριτική αυτή εκστρατεία των ηλεκτρονικών μονοπωλίων έρχεται να προστεθεί σε τρία πρόδρομα στάδια οργουελισμού, όλα της τελευταίας εικοσαετίας.

Το πρώτο ήταν βεβαίως η οικοδόμηση ενός καθολικού συστήματος παρακολούθησης μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Οι αποκαλύψεις του ανεξάρτητου τύπου απέδειξαν ότι το οικιακό μας άσυλο και απόρρητο, το δικαίωμα της ιδιωτικότητας, η αξιοπρέπεια ενός εκάστου, οι προβλέψεις των συνταγμάτων και κάθε χάρτα δικαιωμάτων, ποδοπατούνται επί 24ώρου βάσεως. Και σε αυτό το νέο ”Πανοπτικόν”, η συνέργεια των ιδιωτικών τεχνολογικών κολοσσών με τις διωκτικές και μυστικές υπηρεσίες υπήρξε καθοριστική.

Το δεύτερο είναι η γιγάντωση του πλέον μισαλλόδοξου και ιδεολογικού κινήματος του 21ου αιώνα, της πολιτικής ορθοέπειας. Εδώ πλέον έχουμε συστηματική κατατρομοκράτηση των αλλόγνωμων. Πέρα από το διαδίκτυο και τα ΜΜΕ, ειδικά στα πανεπιστήμια η κατάσταση είναι θλιβερή. Εκεί η λογοκρισία έχει ήδη μεταμορφωθεί σε εσωτερικευμένη αυτολογοκρισία που καταπνίγει προληπτικά την ελευθερία της έκφρασης και της γνώμης.

Ως τρίτο προστάδιο του νέου οργουελισμού, φοβάμαι, θα αποδειχθεί ο κατασταλτικός και κυρωτικός μηχανισμός που αναπτύσσεται στην παρούσα πανδημία. Οι αγαθές προθέσεις των υγειονομικών αρχών εδώ δεν μετρούν. Οι δυνατότητες αυτού του μηχανισμού είναι τέτοιες ώστε η ”πείρα” και η τεχνογνωσία που θα αποκομίσουν οι απαγορεύοντες να μπορεί να χρησιμοποιηθεί αργότερα για αλλότριους σκοπούς, και όχι βέβαια μόνον επ′ αγαθώ.

Σε αντίθεση με τα μεγάλα λόγια των δικαιωματιστών, όλα τα σημάδια είναι δυσοίωνα: η τεχνολογία διαπλάθει γύρω μας σταδιακά έναν κόσμο όλο και περισσότερο ανελεύθερο. Το μέσο δεν είναι το μήνυμα, όπως ισχυριζόταν κάποτε ο ΜακΛιούαν. Όμως όποιος ελέγχει το μέσο, ελέγχει το μήνυμα. Το ίντερνετ είναι πολύ πιο ευάλωτο στους ποικίλης φύσεως λογοκριτικούς μηχανισμούς απ′ όσο οι ουτοπιστές πιστοί του θέλουν να παραδεχθούν. Ίσως μάλιστα αποδειχθεί πιο χειραγωγήσιμο και ελέγξιμο από τον παραδοσιακό Τύπο. 

Μέσω της οικονομικής της επιρροής, λ.χ., η Κίνα πέτυχε επί σειρά ετών να απαγορεύσει ουσιαστικά στα δυτικά ΜΜΕ να θίγουν τα συμβαίνοντα στη χώρα των Ουιγούρων. Χρειάστηκε ένας εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ για να διαρραγεί η αποσιώπηση αυτή. Η απάνθρωπη δίωξη που υφίσταται ο Ασσάνζ έχει ”παραδειγματίσει” καθώς φαίνεται τους πιθανούς μιμητές του. Οι διαρροές κρατικών εγγράφων και οι αποκαλύψεις επικίνδυνων μυστικών έχουν μειωθεί δραστικά. Η ισλαμική τρομοκρατία έχει από την πλευρά της πετύχει πλήρως τους στόχους της, ιδίως μετά το Σαρλί Εμπντό. Οι γελοιογραφίες του Αλλάχ έχουν κοπεί μαχαίρι... 

Τα σαμιζντάτ που κυκλοφορούσαν χειρόγραφα ή πολυγραφημένα συνιστούσαν σοβαρή απειλή κάποτε για τα καθεστώτα. Την εποχή του καθολικού ψηφιακού φακελώματος, ποια μορφή θα λάβει η αντίσταση στην εκάστοτε συνταγογραφούμενη ”αλήθεια”; 

(Ότι αυτή η νέα ανελευθερία οικοδομείται από ανθρώπους που αυταποκαλούνται ...“liberals”, φιλελεύθεροι, τον γνώστη της ιστορίας δεν θα τον εκπλήξει.)

ΠΗΓΗ:https://www.huffingtonpost.gr/entry/e-nea-aneleetheria_gr_5ffd53d9c5b63642b6fec116?ncid=other_facebook_eucluwzme5k&fbclid=IwAR2p2cvugsBTvkJanfTETclYQRghyLKnph4iaSreWKjP3wXMYXb-uDB7-5o

 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

“Παγκόσμια διακυβέρνηση”ενάντια στον άνθρωπο και την φύση

Μετά κάθε μεγάλο πανευρωπαικό ή παγκόσμιο πόλεμο/σφαγή της νεότερης εποχής, οι νικητές προσπαθούσαν να εγκαθιδρύσουν μιά Νέα Τάξη Πραγμάτων με τα ανάλογα όργανα. Πάντα χάριν της ” ειρήνης“,του νέου στάτους-κβό στην πραγματικότητα.

Έτσι έγινε μετά τους Ναπολεόντιους πολέμους με την Ιερή Συμμαχία, έτσι μετά τον Α’ Π.Π. με την Κοινωνία των Εθνών, έτσι μετά τον Β’Π.Π. με τον ΟΗΕ.

Ο Ψυχρός Πόλεμος έληξε με τη νίκη του δυτικού, ιμπεριαλιστικού στρατοπέδου, αλλά δεν μπορούσαν να διαλύσουν και τον ΟΗΕ, γιατί ο πόλεμος δεν ήταν θερμός και γιατί ο ΟΗΕ είχε ριζώσει γιά τα καλά στις συνειδήσεις των λαών σαν όργανο στοιχειώδους διαφύλαξης της ειρήνης, όπου μπορούσε να ακουστεί κάπως και η φωνή των”μικρών”.

Τον υποβάθμισαν όμως, τον περιφρόνησαν ή και τον παρέκαμψαν γιά να πραγματοποιήσουν τις ιμπεριαλιστικές τους επεμβάσεις (Ιράκ, Γιουγκοσλαβία, Αφγανιστάν, Λιβύη, Συρία,Υεμένη).

Από πίσω υπήρχε το καθοδηγητικό όργανο του ιμπεριαλιστικού μπλόκ, πέραν του ΝΑΤΟ, γιά να καλύπτει και την οικονομική διακυβέρνηση της παγκοσμιοποίησης που αναδυόταν ήδη από την κρίση του 1974-80.

Τότε είχε δημιουργηθεί το G7, των ΗΠΑ, Αγγλίας, Καναδά, Γαλλίας, Γερμανίας, Ιταλίας ,
Ιαπωνίας, ενώ υπήρχαν ήδη υπό τον έλεγχο τους και τα τραπεζικά όργανα ελέγχου και καταλήστευσης των λαών, το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα.

Το 1993 προχώρησαν στην δημιουργία ενός περιφερειακού προτύπου της παγκοσμιοποίησης, της ΕΕ.

Όχι πιά Κοινότητα (ΕΟΚ),αλλά Ένωση .Όχι πιά η ισοτιμία της Κοινότητας, αλλά σταδιακά οι ενισχυμένες πλειοψηφίες της Ένωσης, το Διευθυντήριο των ισχυρών και η προοπτική της Ομοσπονδίας, καταργώντας έτσι τα κράτη-έθνη.

Πρώτο βήμα ήταν το ευρώ, που καταργεί το οικονομικό θεμέλιο του κράτους-έθνους, το νόμισμα του.

Μέσα στην παγκοσμιοποιητική ολιγαρχία υπάρχουν βέβαια και αντικρουόμενα συμφέροντα και απόψεις. Κάποιοι πρέπει να τα διευθετούν όλα αυτά, να διαιτητεύουν, ή και να παίρνουν τις τελικές αποφάσεις, αν και όχι υποχρεωτικές. Πάνω από όλα είπαμε η ‘ειρήνη‘ ,μεταξύ τους, και το κοινό μέτωπο απέναντι στους ανταγωνιστές, τις “αναδυόμενες” δυνάμεις, την Κίνα, την Ρωσία, τους “παρίες” Ιράν, Συρία, Β.Κορέα, Κούβα, Βενεζουέλα, απέναντι τελικά στους λαούς του παγκόσμιου Νότου.

Οι διερευνητικές, η επέκταση των χωρικών υδάτων και ο Ροζάκης - slpress.gr

Οι διερευνητικές, η επέκταση των χωρικών υδάτων και ο Ροζάκης - slpress.gr: Οι διερευνητικές ξαναρχίζουν με τις δύο πλευρές να διαφωνούν για την ατζέντα. Διαπραγμάτευση για τα χωρικά ύδατα θα γίνει, εξου και η παρέμβαση Ροζάκη.

Ο "νέος ρεαλισμός" στο Κυπριακό ξεχνά τους πρόσφυγες του 1974 - slpress.gr

Ο "νέος ρεαλισμός" στο Κυπριακό ξεχνά τους πρόσφυγες του 1974 - slpress.gr: Στο Κυπριακό ακολουθήθηκε μια πολιτική υποχωρήσεων προς την τουρκική πλευρά, σε σημείο που φτάνουν σήμερα ορισμένοι να ξεχνούν τους πρόσφυγες του 1974.

Η "άλλη" ελληνικότητα του Νικόλα Κάλας - slpress.gr

Η "άλλη" ελληνικότητα του Νικόλα Κάλας - slpress.gr: Μια εξήγηση για τον συντηρητισμό της 'γενιάς του ‘30' είναι η αντίθεση του σύγχρονού της υπερρεαλιστή ποιητή Νικόλα Κάλας που 'δραπέτευσε' από τα δεσμά της.

Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2021

Υπάρχει άραγε φάρμακο γι’ αυτή την χρόνια αρρώστια μας;

Υπάρχει άραγε φάρμακο γι’ αυτή την χρόνια αρρώστια μας;

Ίσως ελπίδα για τον τόπο να ανατείλει όταν ο ‘προοδευτικός’ πολιτικός μας κόσμος και το κοινωνικό σώμα το οποίο τόν στηρίζει, θελήσουν να ελευθερωθούν από την υπεροψία και από την ταυτότητα του ‘αντί-’

EUROKINISSI
.

Ποιες είναι οι Ευρωπαϊκές χώρες με την ισχυρότερη κοινωνική επιρροήτης Χριστιανικής Εκκλησίας τους; Μάλλον Ρωσία, Πολωνία, Ρουμανία, Ουγγαρία.

Ποιες είναι εκείνες με την υψηλότερη αθεΐα; Εύκολο, Γαλλία και Βρετανία.

Και ποιες διακρίνονται για το σφοδρότερο αντιεκκλησιαστικό τους ρεύμα; Ισπανία και Ελλάδα!

Αν χρειάζονται ερμηνείες, προσφέρω εν συντομία τη δική μου. Κάθε μια από τις τρεις περιπτώσεις αντανακλά την ιστορία της χώρας.

Η πρώτη ομάδα είδε επί 70 χρόνια την Εκκλησία της (Καθολική ή Ορθόδοξη) να μάχεται ενάντια στην τυραννία του καθεστώτος με προσωπικό κόστος.

Στη δεύτερη το κράτος οργανώθηκε στη βάση αρχών οι οποίες διέκριναν τις εξουσίες και μετέφρασαν τον Διαφωτισμό σε πολιτική πράξη.

Η τρίτη ομάδα, όμως, αποτελείται από χώρες στις οποίες η Εκκλησία διέθετε επί αιώνες πρωτοφανή διαπεραστική επίδραση, και τελικά έφτασε να ‘αυτοκτονήσει’! Και η μεν Ισπανική Εκκλησία πλήρωσε τη συμπόρευση με την σαραντάχρονη δικτατορία του Φράνκο. (Και ας μην ξεχνάμε και το βαθύ παρελθόν της Ιεράς Εξέτασης!).

Η Ελλαδική Ορθοδοξία, όμως, με αναρίθμητους κληρικούς μάρτυρες στα χέρια Τούρκων, Βουλγάρων, και Γερμανών, τι πληρώνει πέρα από τη συμπόρευση με την (μόλις!) επτάχρονη δικτατορία; Και γιατί έφθασε στο ιδιόρρυθμο και μοναδικό ‘προνόμιο’ να συγκεντρώνει ασύλληπτα για την Ευρώπη υψηλά ποσοστά θρησκευτικότητας μαζί με χολερικό μίσος για τον κλήρο;

Ἡ ἀποξένωση Κεντροδεξιᾶς-Ὀρθοδοξίας

Ἡ ἀποξένωση Κεντροδεξιᾶς-Ὀρθοδοξίας

2
794

ΕΠΡΕΠΕ νά τό περιμένουμε. Θά φθάναμε κάποτε ἕως ἐδῶ

Τό κόμμα τοῦ ὁποίου ὁ ὕμνος περιέχει τόν στίχο «ζήτω ἡ Ἑλλάδα, ζήτω ἡ θρησκεία, ζήτω ἡ ΝέαΔημοκρατία» (στό ἄκουσμα τοῦ ὁποίου παραληροῦσαν ἑκατομμύρια Ἕλληνες καί Ἑλληνίδες κάποτε στίς συγκεντρώσεις τοῦ Εὐάγγελου Ἀβέρωφ, τοῦ Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, τοῦ Μιλτιάδη Ἔβερτ, τοῦ Κώστα Καραμανλῆ καί τοῦ Ἀντώνη Σαμαρᾶ) σήμερα ἐν μέσω πανδημίας εὑρίσκεται σέ ἀνοικτή σύγκρουση μέ τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος. Ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εἶναι ὁ πρῶτος ἡγέτης τῆς κεντροδεξιᾶς παράταξης πού στέκεται «ἀπέναντι» σέ Ἀρχιεπίσκοπο. Καί τό ἀκόμη χειρότερο: Κρίση καί μάλιστα βαθιά σοβεῖ καί στίς σχέσεις μεταξύ τῆς Ἀρχηγοῦ τοῦ κράτους Προέδρου τῆς Δημοκρατίας Αἰκατερίνης Σακελλαροπούλου μέ τήν Ἐκκλησία, μετά τήν ἀπαξιωτική στάση της ἀπέναντι στό Ἱερό Εὐαγγέλιο κατά τήν διάσημη πλέον ἐλέῳ ἐθνικοῦ ὕμνου-δοξολογία τῆς Πρωτοχρονιᾶς. Γιατί ὅμως φθάσαμε ἕως ἐδῶ; Γιατί πλέον Μητροπολῖτες ὅπως ὁ Ἰωαννίνων Μάξιμος βάλλουν εὐθέως καί ὀνομαστικῶς ἐναντίον Ὑπουργῶν πού κατοικοεδρεύουν στό Μέγαρο Μαξίμου; Ἐπειδή εἴμαστε οἱ μόνοι πού φωνάζουμε ἀπό τήν ἀρχή τῆς πανδημίας ὅτι ὁ τρόπος πού ἀντιμετωπίζει τήν Ἐκκλησία ἡ Κυβέρνηση καί τό πολιτικό σύστημα θά ἔχει ὀλέθρια ἀποτελέσματα, δικαιούμαστε νά τό ποῦμε: Ὅλο αὐτό συμβαίνει γιατί κάποιοι δέν ἀκοῦνε. Καβάλα στό ἄλογο τῶν δημοσκοπήσεων νομίζουν ὅτι δέν τούς ἀγγίζει τίποτε. Μέ συνέπεια αὐτό πού χαρακτηρίζει τήν εὐρύτερη Πολιτεία κατά τό διανύσαν διάστημα εἶναι ἡ ἀσεβής συμπεριφορά της ἀπέναντι στόν θεσμό τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ διαρκής ἀπόπειρα ταπείνωσής του. Ἡ ἐντύπωση ὅτι ἐπιδιώκεται ἡ συντριβή του.

Χάσμα Ηγεσίας-Κοινωνίας

Χάσμα Ηγεσίας-Κοινωνίας

1
425

Η κυρία Πρόεδρος της Δημοκρατίας, αναφερόμενη στις κρίσεις του προσφυγικού, της κλιματικής αλλαγής, της τρομοκρατίας και της πανδημίας επισημαίνει μεταξύ άλλων: « Στην αλληλουχία αυτών των επάλληλων κρίσεων βρήκαν πολλοί την ευκαιρία να αμφισβητήσουν τη φιλελεύθερη δημοκρατία στο όνομα ενός νέου εθνοκεντρικού προστατευτισμού. Ο ευρωσκεπτικισμός είναι μια παραλλαγή της αντίδρασης στην παγκοσμιοποίηση και υποκινεί την εσωστρεφή αναδίπλωσή μας στη δήθεν εθνική ασφάλεια. … Στη λαϊκιστική στρέβλωση της δημοκρατίας η λαϊκή βούληση συγχέεται με τη βούληση της πλειοψηφίας ».

Ξεκινώντας από την τελευταία φράση, εφ’ όσον εξασφαλίζονται ίσοι όροι προβολής  των εκάστοτε διαφορετικών  πολιτικών, ποια εναλλακτική επιλογή υφίσταται, με πρακτικούς όρους, πέρα από την ταύτιση της λαϊκής βούλησης με τη βούληση της πλειοψηφίας; Ο σεβασμός στην μειοψηφία φτάνει μέχρι του σημείου αναίρεσης της πλειοψηφίας; Αν η  ύπαρξη ή μη πλειοψηφίας δεν  θεωρείται εξακριβωτικό στοιχείο της βούλησης της κοινωνίας τότε πως αυτή η τελευταία πιστοποιείται; Ποιος άλλος  ορίζει και με ποια κριτήρια ποια είναι η βούληση της κοινωνίας και αν η εκάστοτε πλειοψηφία είναι γνήσια και άρα αποδεκτή ή χαλκευμένη και συνεπώς μη αποδεκτή; Φοβόμαστε πως πίσω από την υποκειμενικοποίηση των κριτηρίων αυτών υποκρύπτεται η αποδομητική νοοτροπία άρνησης κάθε πλειοψηφίας ιδιαιτέρως αυτών που δεν διαθέτουν προοδευτικό πρόσημο…

Παράλληλα, αντιμετωπίζεται με σκωπτικό ύφος στο κείμενο δύο φορές ο «εθνοκεντρικός προστατευτισμός » και η «δήθεν εθνική ασφάλεια».

2.500 χρόνια πριν.. ή ακόμα και σήμερα; ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΡΟΣ ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ:

Δημοσθένης - Βικιπαίδεια


ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΡΟΣ ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ:


.. "Κι όσο για τη μεγάλη μάζα των πολιτών, είτε δεν αντιλαμβάνονται τα όσα διαπράττουν οι κυβερνώντες, είτε τα αντιλαμβάνονται αλλά δεν αντιδρούν, βυθισμένοι όπως είναι στη ραστώνη και την άνεση της καθημερινότητας...
Από τούτη την αρρώστια έχουν προσβληθεί παντού οι πάντες, απλώς ο καθένας τρέφει την ψευδαίσθηση ότι η συμφορά δεν θα χτυπήσει τη δική του πόρτα, αλλά θα διασφαλίσει τα δικά του συμφέροντα εκμεταλλευόμενος τους κινδύνους των άλλων....

Κι ενώ κανονικά όλες οι συζητήσεις γίνονται πριν απ' τα όποια γεγονότα, εσείς διαβουλεύεστε πάντα κατόπιν εορτής. Αφήσατε όλον αυτό τον καιρό να κυλήσει με συνεχείς αναβολές, μετάθεση των ελπίδων σας σε άλλους, αλληλοκατηγορίες και καταγγελίες. Αυτά συνεχίζετε να κάνετε και σήμερα...

Όλοι πρέπει να εξοργίζεστε εξίσου όταν βλέπετε ότι πολύ εύκολα κινδυνεύουν να κακοποιηθούν οι πιο φτωχοί και αδύνατοι πολίτες, ενώ οι βδελυροί και πλούσιοι μπορούν να αδικοπραγούν ατιμωρητί και να εξαγοράζουν πρόσωπα για να εκβιάζουν καταστάσεις.

Στρέψτε το βλέμμα προς τους σημερινούς πολιτικούς: Άλλοι από φτωχοί έγιναν πάμπλουτοι, άλλοι από άσημοι χόρτασαν τιμές, ορισμένοι έφτιαξαν σπίτια δίπλα στα οποία τα δημόσια οικοδομήματα είναι πιο σεμνά, κι όσο ο πλούτος της πόλης ελαττωνόταν, τόσο ο δικός τους αύξανε...

Δεν είναι ασφαλώς ένα και δύο τα αίτια ένεκα των οποίων έφθασαν τα πράγματα ως εδώ. Αλλά την κύρια αιτία θα τη βρείτε στο πρόσωπο εκείνων που προτιμούν να σας είναι ευχάριστοι παρά να σας συμβουλεύουν ορθά. Απ' αυτούς, πολλοί προσπαθούν να συντηρούν τη σημερινή κατάσταση γιατί αντλούν από αυτή δημοτικότητα και εξουσία - κι έτσι ούτε οι ίδιοι προνοούν για το αύριο, ούτε νοιάζονται για το αν εσείς προνοείτε..

Βρίσκονται σε τέτοια εγκατάλειψη και σε τέτοια χάλια τα πράγματα, ώστε ακόμη και αν όσοι μιλούν από τούτο το βήμα πρότειναν συνειδητά τα πιο βλαβερά μέτρα κι εσείς τα ψηφίζατε, πάλι δεν θα μπορούσαμε να βρεθούμε σε χειρότερη θέση."...
Φοίβος (Ληφθέν από τον Καπετάνιο)

[Ο σημαντικότερος ρήτορας όχι μόνον της Αρχαιότητας αλλά και όλων των εποχών, ήταν μαθητής του Ισοκράτη και του Ισαίου. Εκείνο που χαρακτηρίζει τους λόγους του είναι το ύψος και η "δεινότης", δηλαδή η θαυμαστή δύναμη του λόγου, που συναρπάζει το νου και εξεγείρει τα πάθη. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 384 και αυτοκτόνησε με δηλητήριο το 322 πΧ. Στην εικόνα, ο θάνατος του Δημοσθένη..]

“O δύστυχος Σκιαθίτης λιγάκι πριν τον Θάνατο”: Οι τελευταίες μέρες του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη από την πένα του Καρούζου και του Μαλακάση


Συ, που θάμπωσες τον ήλιο, που σ’ εζήλεψ’ η αυγή,

Σπέρμα ουράνιο, ριχμένο, που εβλάστησες στη γη…(1)

Πρόλογος – επιμέλεια: Σπύρος Δημητρίου

Εκατόν δέκα χρόνια συμπληρώθηκαν στις 3 του Γενάρη,  από την κοίμηση του μεγάλου Σκιαθίτη, του Άγιου των Ελληνικών Γραμμάτων, του κυρ Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Πέρασε μέσα από τις θύελλες της ζωής του, στην ιστορία του Νέου Ελληνισμού φτάνοντας ως τις μέρες μας, λιτός, σκυφτός, απέριττος,  για την αθανασία της τέχνης. Με το έργο του εξέφρασε την φύση της Πατρίδας και το ήθος της αυθεντικής ζωής του Νεοέλληνα που βρίσκεται σε αρμονία με την ιστορική παίδευση κάτω από τον θόλο της Ορθοδοξίας.

Δεν είναι η προγονοπληξία και η πίστη με την στενή έννοια  που προβάλλει,  αλλά ο πολιτισμός κι η παράδοση που δίνουν το στίγμα, την ιδιοπροσωπία μας ως λαού και ως Έθνους. Γι αυτό  κι η λογοτεχνία κι οι λογοτέχνες, στα χρόνια που ακολούθησαν δεν έπαψαν να διαιωνίζουν το έργο του, να τον τιμούν,  ανεξαρτήτως της οπτικής που ο καθείς έχει. Αυτό το ενωτικό, το μαζί που είναι σπάνιο σε μας,  το πέτυχε  ο κυρ Αλέξανδρος  καταφέρνοντας  να μας αποκαλύψει την ουσία της ζωής, την ουσία του πνεύματος που είναι η υψηλή ποίηση με απλά όμως υλικά όπως η αλήθεια, η «ιερή ζωή», το φως, το ελληνικό φως, η  ελληνική ύπαιθρος, το νησί του.

Ο “ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ” ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΒΥΤΩΡΟΠΟΥΛΟΥ

Ο μεγάλος Σκιαθίτης, λοιπόν,  άφησε το νησί του και σεργιάνισε το λεπτό του σαρκίο, τη μοναχική και δύσκολή ζωή του εις τας Αθήνας, από την Δεξαμενή μέχρι κάτω από τον βράχο της Ακρόπολης. Σπούδασε, έγραψε, συνομίλησε, αφουγκράστηκε το χτύπο της ζωής σε δρόμους και σοκάκια της πόλης , σε καφενεία και ταβέρνες,  αντάμα με απλούς ανθρώπους και συνοδεία λίγων κι εκλεκτών.  Ο ποιητής Μιλτιάδης Μαλακάσης, συνοδοιπόρος στην τέχνη μα συνάμα φίλος απ’ τους λίγους  του κυρ Αλέξανδρου,  γράφει στο περιοδικό της «Νέας Εστίας» τις θύμισες  για τις περιπλανήσεις τους στην Αθήνα της εποχής:

«Σε όλα δε αυτά τα κέντρα, τα φτωχομάγαζα, τα λαϊκά και απλά ο κύρ Αλέξαντρος ήτανε το είδωλο. Πολλές φορές έτρωγε, εσηκώνονταν, έφευγε, σκυθρωπός και αμίλητος, πολλές φορές και χωρίς να αποχαιρετήση και κανέναν. Όταν έφευγε, ο καταστηματάρχης εσημείωνε την τιμή του λιτού του γεύματος σ’ ένα ανοιχτό μπροστά του βιβλίο των πελατών του. όπου πήγαινε για φαγητό, ήξερε πως θα έφευγε ανενόχλητα. Τις μεγάλες γιορτές, τόσον ο κύριος Πρόεδρος, ο αμαξάς, όσο και διάφοροι μικρομπακάληδες, που τον σερβίριζαν  τις καθημερινές, τον προσκαλούσαν να φάγη στο σπίτι των, οικογενειακώς. Πολλές φορές αποδέχονταν , προ πάντων αν εκτιμούσε το κρασί των». (2)

ΞΕΚΛΕΙΔΩΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ



υνέντευξη του δρ. Εμμανουήλ Σταματάκη,του τμήματος Αναισθησιολογίας της Σχολής Κλινικής Ιατρικής του πανεπιστημίου Κέιμπριτζ - Τομέα Γνωστικής/Κλινικής Νευροαπεικόνισης, με αφορμή την έρευνά του.

Μνήμη Ν.Γ.Πεντζίκη: Ο Ηλίας Πετρόπουλος για τον Ν.Γ.Πεντζίκη


Από Σπύρος Κουτρούλης


Ο Ηλίας Πετρόπουλος γράφει: 
«δεν χρησιμοποιώ γιαυτήν την σχέση την λέξη φιλία. Η σχέση μου με τον Πεντζίκη υπήρξε σαφώς ιεραρχική. Δηλαδή, ο Πεντζίκης ήτανε στρατηγός κι εγώ φαντάρος. Δηλαδή, ο Πεντζίκης ήτανε δάσκαλος κι εγώ μαθητούδι. Όταν πρωτογνώρισα τον Πεντζίκη ήμουνα είκοσι χρονώ κι αυτός είχε πατήσει τα σαράντα. Το 1959 αφιέρωσα ένα κείμενο μου στον δάσκαλο Ν.Γ.Πεντζίκη. Και μες στο βιβλίο μου Ελύτης Μόραλης Τσαρούχης πάλι τον αποκαλώ διδάσκαλο. Αργότερα, όταν λογοτεχνικώς ανδρώθηκα, διάφοροι καλοθελητάδες με συμβούλευαν να μην αποκαλώ τον Πεντζίκη δάσκαλο, γιατί αυτό αντίκειται στο συμφέρον μου κτλ.κτλ. Τώρα, λοιπόν , δηλώνω και διαβεβαιώνω ότι, ο Πεντζίκης όντως υπήρξε δάσκαλός μου και είναι μεγάλη μου τιμή που αξιώθηκα νάμαι ταπεινός του μαθητής. Και πρέπει να προσθέσω ότι, ως το τέλος της μαθητείας μου εμίλαγα με τον Πετζίκη στον πληθυντικό, γιατί ήξερα πολύ καλά πως αυτός έδινε κι εγώ έπαιρνα. Αυτό το λέω για να τ’ ακούσουν τα σημερινά αναιδέστατα κωλόπαιδα, που αγνοούν την αυστηρή εσωτερική ιεραρχία της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής κάστας» . 

Αυτό όμως που απεκόμισε ο ίδιος από τον Πεντζίκη ήταν η όρασή του, η εικαστική του αντίληψη περί πραγμάτων, ο τρόπος που κοίταζε και έβλεπε.

 «Ο Πεντζίκης μου έμαθε να έχω τα μάτια μου ανοιχτά. Ο Πεντζίκης μου έδειξε πώς να χρησιμοποιώ τα μάτια μου. Περαιτέρω, από τον Πεντζίκη συνήθισα να βλέπω λοξά, διαγωνίως , παρανοϊκά, αξονομετρικά, ανορθόδοξα. Ο Πεντζίκης δεν είναι παντογνώστης. Και τα κενά της παιδείας του και των ενδιαφερόντων του είναι απροσδόκητα. Ωστόσο, από τον Πεντζίκη εγνώρισα την Θεσσαλονίκη πέτρα την πέτρα. Κι όταν ήρθε ο καιρός να γνωρίσω (ένεκα άλλων στόχων) την Αθήνα και τον Πειραιά, την Καβάλα και το Παρίσι, είχα ήδη αρκετή πείρα. Την βυζαντινή τέχνη, επίσης, κοντά στον Πεντζίκη την εσπούδασα. Γιατί, ο Πεντζίκης είναι ο δημιουργικός σπεσιαλίστας της βυζαντινής τέχνης, κι όχι οι διάφοροι Ξυγγόπουλοι. Από τον Πεντζίκη άκουσα ολόκληρες ιστορίες για μυθικά πρόσωπα της λογοτεχνίας μας: πως εγνώρισε τον Παλαμά, πως φερότανε ο Ψυχάρης, πως συνάντησε τον Σκαρίμπα, κι άλλα τέτοια. Ο Πεντζίκης δεν είχε ποτέ του άμεσα λαογραφικά ενδιαφέροντα, αλλά οφείλω να πω ότι, ανέκαθεν οι καλύτεροι φίλοι μου ήσανε ζωγράφοι και από τους ζωγράφους έκλεψα το μέγα δώρον της παρατηρητικότητας. Δεν μπορώ να συνεχίσω έτσι. Διανύω την έκτη δεκαετία της ζωής μου και δύναμαι να ισχυριστώ ότι σχετίστηκα με τους σημαντικότερους νεοέλληνες καλλιτέχνες και λογοτέχνες. Κανείς τους δεν με εντυπωσίασε όπως ο Πεντζίκης» .

Ο κυρ Νίκος, Γαβριήλ Πεντζίκης (Αφιέρωμα)

Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης

Αφιέρωμα της Σοφίας Ντρέκου

Ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης (30 Οκτωβρίου 1908 - 13 Ιανουαρίου 1993) γεννήθηκε, έζησε και πέθανε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Παρίσι Φαρμακολογία και διατηρούσε για πολλά χρόνια ένα πασίγνωστο φαρμακείο στη Θεσσαλονίκη, που υπήρξε κέντρο λογοτεχνικών συνερεύσεων.

Ο Πεντζίκης αποτελεί μια ιδιάζουσα και ξεχωριστή μορφή των ελληνικών γραμμάτων που με την πάροδο των χρόνων παίρνει τη θέση που η σύγχρονή του κριτική τού είχε στερήσει. Το όλως ιδιότυπο ύφος του διακρίνει επίσης και τα ζωγραφικά του έργα.

Αυτοβιογραφία του Νικολάου Γαβριήλ Πεντζίκη 

«Γεννήθηκα στα 1908. Πήγα σχολείο μονάχα στην Στ' Δημοτικού, διδαχθείς κατ’ οίκον. Oι οικοδιδάσκαλοί μου, μου εμφύτευσαν την αγάπη στη Γεωγραφία και το Δημοτικό τραγούδι.

Δεκατεσσάρων χρονών έγραψα μιά Παγκόσμια Γεωγραφία. Eν συνεχεία άρχισα να γράφω εκφραζόμενος προσωπικά πάνω στο σχήμα «H Λαφίνα» και του «Κίτσου η μάνα». Θαύμαζα τον Καρκαβίτσα για το ότι μνημόνευε και εκμεταλλευόταν πάρα πολλές παραδόσεις μας.

Φοιτητής στο Παρίσι, η νορβηγική και γενικώτερα η σκανδιναυϊκή συμβολιστική λογοτεχνία μ’ επηρέασε και άρχισα να κινούμαι σε άλλο επίπεδο. Τότε ήταν που διάβασα και το θεατρικό έργο του Λουίτζι Πιραντέλλο «Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα».

Στο Στρασβούργο, συνεχίζοντας τις σπουδές μου, μου επεβλήθη ο Γάλλος Κλωντέλ. Από το 1936 και μετά, πέρασα σε άλλον κόσμο με τους βυζαντινούς χρονογράφους.

Από τους αρχαίους Έλληνες, επειδή ποτέ δεν υπήρξα ευφυής και έξυπνος, εκτός από τον Πίνδαρο και προπαντός τον Όμηρο, σε κανέναν άλλον απάνω δεν στηρίχτηκα.

Mιας εξ αρχής η τάση μου ήταν μυθικής και παραμυθικής ερμηνείας των εγκοσμίων. Tα βιβλία που εξέδωσα, ορίζουν σειρά συναισθηματικών απογοητεύσεων. Αυτό άλλωστε μ’ έκανε ολοένα και φανατικώτερο υπηρέτη και μιμητή των βυζαντινών συγγραφέων.