Δευτέρα, 3 Απριλίου 2017

Ἡ ἐπέλαση τῆς ἀμάθειας

Του Σαράντου Καργάκου


Εξαγγέλθηκαν πρὸ μηνῶν νέα μέτρα γιὰ τὴν παιδεία ποὺ θὰ ἐφαρμοσθοῦν –ἄν ἐφαρμοσθοῦν–κατὰ τὴν τρέχουσα καὶ μὴ φθάνουσα τριετία. Ὅλα αὐτὰ ὅμωςἀφοροῦν στὸ πρόβλημα καὶ ὄχι στὴν οὐσία τῆς παιδείας. ποστολ τς παιδείας εναι ν φτιάχνεινθρώπους κα χι κιβτια μ κάποιες γνώσεις. Τὸτὶ ἄνθρωπο θέλουμε ἦταν τὸ πρόβλημα ποὺἀπασχόλησε ὅλους τοὺς ἀρχαίους φιλοσόφους καὶ τοὺς νεώτερους παιδαγωγούς. Κι ὅλοι ἔρριχναν τὸ βάρος τους στὸ ἦθος, στὴν εὐγένεια (ὄχι ἀπαραιτήτως στοὺς κομψοὺς τρόπους), στὴν εὐπρέπεια καὶ στὴλεβεντιά. Σήμερα, ὡς πρὸς αὐτὰ, πηγαίνουμε ἀπὸ τὸ κακὸ στὸ χειρότερο. Καὶ τὸ πρότυπο τοῦχειρότερου δίνουν ὄχι μόνον οἱ μαθητὲς ἀλλὰ κάποιοι «ἀπελευθερωμένοι» καθηγητὲς καὶ δάσκαλοι. Μοῦστέλνουν γράμματα ἀπελπισίας πολλοὶ εὐαίσθητοι ἐκπαιδευτικοὶ γιὰ τὴ χαώδη κατάσταση ποὺ ἐπικρατεῖ στὰσχολεῖα. Τὸ πρόβλημα, ὅπως μοῦ γράφει μία καθηγήτρια, δὲν εἶναι οἱ γνώσεις ποὺ εἶναι πιὸ ἰσχνές καὶ ἀπὸτὶς ἰσχνές ἀγελάδες τοῦ φαραώ. Εἶναι κυρίως ἡ συμπεριφορὰ. Ἡ ἀγένεια θεωρεῖται ἀπὸ πολλὰ παιδιὰ, ἰδίως ἀπὸ κορίτσια, χαριτωμένη! Καὶ μοῦ ἐξιστορεῖ ἡ καθηγήτρια, ποὺ ἔχει οἰκογενειακὴ πνευματική παράδοση δύο αἰώνων, τὰ ἐξῆς:

Μία μαθήτρια συνομιλοσε παθς μ τν διπλαν της κατ τν ρα το μαθήματος. Τς επε ν βάλει μία τελεία στ στόμα της κα τότε ατ ργισμένη πάντησε: «τσι δν μο χει μιλήσει οτε  μητέρα μου.γ φεύγω»! Κα διασχίζοντας τν αθουσα, φυγε σν φρεγάτα μ φουσκωμένα πανιά. Προφανς καθηγήτρια ψαχνε τ χαρτομάντηλά της ν σκουπίσει τ δάκρυά της. Μι λλη μαθήτρια, λβανικς καταγωγς, π τν εγεν φάρα τν Τσάμηδων, προφανς, σ νάλογη παρατήρηση φώναξε σθεναρς: «γώ μιλάω; αα λο γ φταίω δ. γ θ πληρώνω τ ψυχολογικά σας;». Κι φυγε κι ατ π τν τάξη σ νδειξη διαμαρτυρίας. στόσο, τ πρόβλημα τς πρέπειας ξεφεύγει π τ ρια το σχολείου. Παράλληλα ξεχείλισε σν βόθρος κα  μάθεια. Μο γράφει  ταλαίπωρη καθηγήτρια τι τς μέρες τοΕ.Σ.Ρ. βαρέθηκε ν κούει τν νέο τρόπο κλίσης τν νομάτων: τν Βύρων, το Βύρων! Πρόκειται γι τντυχ Πολύδωρα. Τουλάχιστον δν κρατοσαν τ κλιτο Byron;  δια καθηγήτρια μπκε σ’ να γραφεο τελετν, δηλαδ κηδειν, κι κανε μι πόδειξη στν «τελετάρχη» ν μ γράφουν στ νεκρόσημα - Σταυρούλα χήρα το... Σπυρίδων, λλ το Σπυρίδωνος».  τελετάρχης πόρησε κα ρώτησε γιατ; Καπομονετικ  καθηγήτρια το ξήγησε τι  γενικ κάνει Σπυρίδωνος, λλ  τελετάρχης τν ποστόμωσε: «π Ζολώτα δν λέγαμε  Ξενοφν, το Ξενοφν;». Τέζα  γγράματη φιλόλογος, πο τ διο βράδυ δέχτηκε κι λλο κτύπημα. κουσε π τοπικό ραδιοφωνικ σταθμ τι τ τάδε σκάφος προσάραξε στ τάδε νησί γι ν κάνει διακοπς  διοκτήτης του! Σία κι ράξαμε, πο λέγαμε παλι. μως τν χθρολεξία καλλιεργον συχν ο κπαιδευτικοί.  πιστο­λογράφος προσθέτει τι κουγε π τη φιλόλογο ν λέει «μετ Χριστο» (πο σημαίνει μαζί μ τν Χριστ) κα ν γράφει τι τ τάδε ξαιρετικ παιδί εναιγυιόπαιδο, δηλαδή παιδί το δρόμου, λητόπαιδο, ν θελε ν γράψει... γιόπαιδο. Προφανς,  φίλος το λόγου (φιλόλογος) ἦταν χθρς το λόγου (χθρολόγος).

Καὶ τὸ τελευταῖο:Ἐδῶ καὶ μερικὰ χρόνια ἔγιναν τῆς μόδας στὰ σχολεῖα οἱ ἐρευνητικὲς ἐργασίες, ἑλληνικιστὶproject. Ἡ ἐπιστολογράφος ἐπωμίστηκε καὶ αὐτὸ τὸ βάρος καὶ σκέφθηκε νὰ θέσει στὰ παιδιὰ σὰνἀντικείμενο ἔρευνας τοὺς Κερκυραίους μουσουργοὺς. Ρωτάει τὰ παιδιὰ: «Ξέρετε κάποιον Κερκυραῖο μουσουργὸ;». Ἄκρα τοῦ τάφου σιωπὴ ἀπό κάτω. Ξαναρωτάει: «Τὸν Ἐθνικό μας Ὕμνο, ποιὸς τὸν ἔγραψε;». Δειλὰ ἕνα παιδὶ ἀπαντᾶ: «Ὁ  Σολωμὸς». Κι ἡ καθηγήτρια: «Τὴν μουσική ἐννοῶ. Ποιὸς τὴ ἔγραψε;». Τότε κάποια ἀκτίνα φωτὸς ἄνοιξε ρωγμὴ στὸ κρανίο κάποιου μαθητῆ, ποὺ φώναξε: «Ὁ  Μάντζαρος». Τὸ παιδὶἔμενε στὴν ὁδὸ Μαντζάρου. Ἐνθουσιασμένη ἡ καθηγήτρια προχώρησε: «Τὸν Ὀλυμπιακὸ Ὕμνο ποὺ ἀκοῦμε κάθε τέσσερα χρόνια, ποιὸς τὸν ἔγραψε;». Καὶ πάλι ἄκρα τοῦ τάφου σιωπή. Ἡ καθηγήτρια ἔκανε συνεχεῖς παρακεντήσεις νὰ τοὺς ξυπνήσει τὸ μυαλό. Καὶ τὸ θαῦμα ἔγινε. Ἔνθους κάποιος μαθητὴς ἀναφώνησε:

- Μήπως ἐννοεῖτε τὸν ὕμνο τοῦ Ὀλυμπιακοῦ;

- Ὄχι, τῆς ΑΕΚ!, ἀποκρίθηκε ἡ καθηγήτρια, ποὺ κινδύνευσε νὰ πάθει κατατονικὴ ἐμβροντησία. Καὶ μοῦγράφει ἡ δύσμοιρη: «Ὁπότε, ὅπως καταλαβαίνετε, ξεκίνησα ἀπὸ τὸ μηδἐν». Σωστά. Διότι, ὅπως εἶπε πρώην πρωθυπουργὸς, «μηδὲν εἰς τὸ πηλήκιον». Αὐτὴ εἶναι ἡ στάθμη τῆς παιδείας μας. ς ρχίσουμε, λοιπν,π τ μηδν κα ς φήσουμε τ μεγαλόπνοα προγράμματα.



ΠΗΓΗ:http://www.sarantoskargakos.gr, http://blogvirona.blogspot.gr
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου