Κυριακή, 29 Μαρτίου 2020

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ

ΜΙΑ (ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ) ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΖΗΖΙΟΥΛΑ (23 ΜΑΡΤΙΟΥ 2020)

Ο Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης (Ζηζιούλας) για την απαγόρευση στην Ελλάδα της θείας λειτουργίας. Συνέντευξη σε σέρβικη ιστοσελίδα:
Θέλουμε να ακούσουμε τις απόψεις σας για την παρούσα κατάσταση, καθώς η θεολογία σας παίζει σημαντικό ρόλο στις παρούσες συνθήκες.
Μητροπολίτης Ιωάννης: Η θεολογία μου, δυστυχώς, δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Στην Ελλάδα έχουν ήδη κλείσει τις εκκλησίες και δεν έχει υπηρετηθεί η Θεία Λειτουργία. Σερβίρεται στη Σερβία;
Λαμβάνοντας υπόψη την απόφαση της κυβέρνησης ότι ο αριθμός των ανθρώπων σε ένα μέρος είναι περιορισμένος, καθώς και το ζήτημα της εξάπλωσης και της κοινωνικής αποστασιοποίησης, η νεότερη απόφαση του πατριάρχη Irinej είναι ότι οι υπηρεσίες πρέπει να διεξάγονται σε εκκλησίες αλλά όχι πάνω από πέντε άτομα.
Μητροπολίτης Ιωάννης: Αυτό είναι αποδεκτό.
Στην Αμερική αποφασίστηκε να είναι παρών ο ιερέας, ο chanter και ο ιερέας, για να εξυπηρετηθεί η λειτουργία της Λειτουργίας, ώστε να έχουν τα ιερά μυστήρια για να επικοινωνούν με τον λαό. Τι πιστεύετε γι 'αυτό;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Για μένα η Εκκλησία χωρίς την Αγία Ευχαριστία δεν είναι πλέον η Εκκλησία. Από την άλλη πλευρά, ο κίνδυνος μετάδοσης αυτού του ιού σε άλλους μας επιβάλλει την ανάγκη να κάνουμε ό, τι είναι απαραίτητο, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει κλείσιμο της Εκκλησίας. Η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει δραστικά μέτρα λόγω του πολύ σοβαρού θέματος που παίζει.
Πολλοί έχουν θέσει το ερώτημα: Τι λέει ο Ιωάννης Ζηζιούλας; Καθώς όλοι γνωρίζουν ότι είπατε κάποτε ότι στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει «ιδιωτική» Λειτουργία.
Η λειτουργία υπό τις σημερινές συνθήκες θα εξυπηρετηθεί για τη ζωή του κόσμου. Ένας ιερέας θα υπηρετήσει για να επιτρέψει στους ανθρώπους να λάβουν κοινωνία. Ας μην ξεχνάμε ότι η Λειτουργία εξυπηρετείται "για εκείνους που απουσιάζουν με βάσιμους λόγους". Όσοι δεν μπορούν να έρθουν τώρα είναι όλοι. Νομίζω ότι είναι μια αποδεκτή απόφαση ότι ένας ιερέας εξυπηρετεί τη λειτουργία στην εκκλησία με δύο ή τρεις ανθρώπους. Πώς θα απαγορεύσει σε άλλους να παρακολουθήσουν, δεν ξέρω. Πιστεύω ότι η καλύτερη απόφαση, αντί να κλείσει τελείως η εκκλησία, είναι να έχει ο ιερέας να υπηρετεί μέχρι και πέντε άτομα. Επομένως, η Λειτουργία θα πρέπει να εξυπηρετείται σε εκκλησίες, αλλά η πιθανότητα εξάπλωσης του ιού πρέπει να μειωθεί στο μηδέν.
Η Εκκλησία της Ελλάδος θα μεταδώσει την Αγία Λειτουργία μέσω του Διαδικτύου. Μερικοί στην Αμερική θα κάνουν το ίδιο. Ποιά είναι η γνώμη σου? 

Δεν συμφωνώ με τη Θεία Λειτουργία που μεταδίδεται από την τηλεόραση. Είμαι περιορισμένος στο σπίτι μου και δεν θα μπορέσω να παρακολουθήσω τη Λειτουργία. Ωστόσο, δεν θα ενεργοποιήσω την τηλεόραση για να παρακολουθήσω τη Λειτουργία. Θεωρώ ότι μια έκφραση της ασυλίας. Είναι ασεβής για κάποιον να κάθεται και να παρακολουθεί τη Λειτουργία.  
Ακούσαμε ότι οι πιστοί στην Ελλάδα θα ακολουθήσουν την Λειτουργία στην τηλεόραση. Πού θα γίνει η λειτουργία της Λειτουργίας;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Νομίζω ότι θα μεταδοθεί από την εκκλησία του Καθεδρικού Ναού της Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Προσωπικά, όπως είπα, δεν μου αρέσει η Λειτουργία να μεταδίδεται σε τηλεοπτικό κανάλι. Στην Ελλάδα υπάρχει τουλάχιστον μία λειτουργία που θα εξυπηρετηθεί στην εκκλησία του Καθεδρικού Ναού. Κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσε να έχει χρησιμοποιηθεί σε περισσότερες εκκλησίες, αλλά υπάρχει ο φόβος της εξάπλωσης της νόσου.   
Στη Λειτουργία υπάρχει ή όχι παρόν, έχουμε ήδη διαβάσει αυτό στα γραπτά σας. Τι μπορούν να κάνουν οι Χριστιανοί την Κυριακή το πρωί, όταν εμποδίζονται να παρευρεθούν στη λειτουργία της Λειτουργίας σε μια εκκλησία και πρέπει να μείνουν στο σπίτι; Τι προτείνετε στους χριστιανούς κάτω από αυτές τις συνθήκες;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Αφήστε ένα άτομο να παραμείνει στο σπίτι και να προσευχηθεί. Η Εκκλησία μπορεί να προετοιμάσει ορισμένα κείμενα υπηρεσιών για να ενθαρρύνει τους πιστούς να διαβάσουν, για παράδειγμα, την πρωινή υπηρεσία στα σπίτια τους, αλλά να μην διαβάσουν το κείμενο της Λειτουργίας. Η Λειτουργία απαιτεί την παρουσία μας. Δεν μπορεί κανείς να συμμετάσχει στη Λειτουργία από απόσταση. Επομένως, αφήστε τους πιστούς να προσεύχονται από τα σπίτια τους. 
Όταν λέτε "προσευχή", τι εννοείς συγκεκριμένα; Να διαβάζουν αυτές τις προσευχές που ξέρουν ή να τους προτείνουν οι επίσκοποι και ιερείς κάτι; 
Μητροπολίτης Ιωάννης: Οι Επισκοπές μπορούν να προτείνουν έναν κανόνα προσευχής. κατά τη γνώμη μου, ο Ορθρός (Κυριακάτικα) είναι επαρκής. Η Εκκλησία θα πρέπει να διανείμει το κείμενο για τον Όρθρο, για παράδειγμα, ώστε οι πιστοί να τις διαβάσουν στα σπίτια τους κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας της Λειτουργίας. Μια τηλεοπτική εκπομπή της Λειτουργίας δεν είναι το σωστό πράγμα. Από την άλλη πλευρά, μια καλή λύση είναι να έχει η Λειτουργία να υπηρετείται από ιερέα και δύο ή τρία άτομα και, αν είναι δυνατόν, να διανέμει τη Θεία Κοινωνία στους πιστούς. Από όσο γνωρίζω, αυτό είναι δύσκολο τώρα που δεν έχουμε διάκοσους που θα μπορούσαν να παραδώσουν την Κοινωνία. Στην αρχαία Εκκλησία η Θεία Κοινωνία μεταφέρθηκε σε εκείνους που δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν. Έτσι, εάν αυτό δεν υπάρχει, αφήστε τη Λειτουργία να είναι τουλάχιστον με πέντε άτομα. 
Τι συστήνετε στους πιστούς σχετικά με τις ατομικές (ιδιωτικές) προσευχές κάθε Χριστιανού;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Οι πιστοί πρέπει να συνεχίσουν να προσεύχονται, να προσφέρουν τις προσωπικές αναφορές τους στον Κύριο.
Τι θα λέγατε αυτό το κράτος και αυτή η κατάσταση, δεδομένου ότι τώρα είναι εξαιρετικό; Είπατε ότι η Εκκλησία χωρίς την Ευχαριστία δεν είναι η Εκκλησία και ότι η Ευχαριστία πρέπει να διατηρηθεί. Αυτός ο τύπος ή μορφή της Ευχαριστίας, τι θα την αποκαλούσατε, δεν θα μετατραπεί σε «ιδιωτική» ιεροτελεστία;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Αν υπάρχουν πέντε άτομα στη Λειτουργία, δεν είναι πλέον ιδιωτική Λειτουργία. Είναι σημαντικό να μην απειλούνται όσοι παρακολουθούν και δεν μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο άλλους.
Όσο για τον κίνδυνο, ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος στο θέμα της μετάδοσης.
Μητροπολίτης Ιωάννης : Όπως μας λένε οι γιατροί, ο κίνδυνος ελαχιστοποιείται εάν διατηρηθεί η απόσταση και παρατηρηθούν μετρητές υγιεινής.
Επομένως, αποκλείεται ότι η Ευχαριστία μπορεί να περιοριστεί σε μια ιδιωτική υπόθεση. Αν η Λειτουργία εκτελείται με την παρουσία πολλών πιστών, αποφεύγεται αυτός ο κίνδυνος;
Μητροπολίτης Ιωάννης : Είναι καλύτερο από το να έχουν κλείσει πλήρως οι εκκλησίες.
Μερικοί πιστεύουν ότι σε αυτή την περίπτωση περιορισμένης συμμετοχής των πιστών, η Εκκλησία δεν υπάρχει πλέον ως ευχαριστιακή κοινότητα και συνέλευση, και επομένως λένε ότι η Ευχαριστία δεν πρέπει να εκτελείται. Και προσθέτουν: αν δεν γίνει καθόλου (που είναι πέρα ​​από τη θέληση και την επιθυμία μας) τότε ο Θεός δεν θα μας αφήσει. Έτσι, ρωτούν: αν δεν έχουμε μια εκκλησιαστική κοινότητα συγκεντρωθεί, γιατί θα έπρεπε να υπηρετούμε μια τέτοια «περιορισμένη» Λειτουργία;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Μια κοινότητα (κοινωνία και κοινότητα) δεν είναι ποτέ πλήρης όσον αφορά τη συμμετοχή ολόκληρης της κοινότητας. Υπάρχει πάντα ένα μειονέκτημα; Ωστόσο, εξακολουθεί να εκπροσωπεί και να ενεργεί εξ ονόματος όσων απουσιάζουν. Και βεβαίως, προσευχόμαστε για όλους εκείνους που «απουσιάζουν για λογική αιτία», δηλ. Οι οποίοι παρεμποδίστηκαν να παρευρεθούν. Αυτό δεν είναι μια καινοτομία στην Εκκλησία μας. Υπήρχαν πάντα εκείνοι που απουσιάζουν από τη Λειτουργία. Εκείνοι που συμμετέχουν σε αυτό προσεύχονται για εκείνους που απουσιάζουν. Όπως γνωρίζουμε, ορισμένοι μπορεί να απουσιάζουν επειδή είναι άρρωστοι ή επειδή βρίσκονται στο δρόμο. Ωστόσο, μπορεί επίσης να απουσιάζει, επειδή το κράτος δεν του επιτρέπει να παρευρεθεί λόγω έκτακτης ανάγκης. Δεν υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα εδώ, επειδή υπάρχει μια κοινότητα ή μια εκκλησία των λίγων αυτών.
Μερικοί πιστεύουν ότι όσοι συμμετέχουν σε αυτήν την τρία ή τετραμελή λειτουργία είναι «προνομιούχοι» και επομένως πιο ευνοημένοι από τους άλλους;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Τι σημαίνει "προνομιακή"; Όσοι είναι παρόντες θα ήθελαν πολύ να είναι παρόντες άλλοι, αλλά γνωρίζουν ότι δεν μπορούν. Δεν το βλέπουν με αναζωπύρωση ή ικανοποίηση που δεν υπάρχουν άλλα. Γνωρίζουν ότι αντιπροσωπεύουν εκείνους που απουσιάζουν.
Το δίλημμα που κάποιοι έχουν είναι εάν θα στερήσουμε την Αγία Ευχαριστία και θα βοηθήσουμε λοιπόν τους άλλους (να σταματήσουμε τη διάδοση της μόλυνσης) ή να υπηρετήσουμε την Ευχαριστία με την ελπίδα ότι δεν θα βλάψει τους άλλους. Αρκεί η συμμόρφωση με όλα τα μέτρα για την αποτροπή της μετάδοσης της λοίμωξης;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Πρέπει να αποτρέψουμε την εξάπλωση της λοίμωξης επειδή υπάρχει τεράστιο ρίσκο μετάδοσης του ιού. Όχι μόνο σε εκείνους που βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον μας, αλλά και σε όσους βρίσκονται πιο μακριά. Αυτό είναι εξαπλωμένο σε όλη την κοινωνία και γιατί πρέπει να είμαστε η αιτία μιας τέτοιας εξάπλωσης του ιού;
Μήπως η εικόνα της Λειτουργίας που έχουμε σήμερα, όπου περιορίζεται σε διάφορους πιστούς γύρω από τον ιερέα, παραβιάζει τη λειτουργική εικονογραφία; Μήπως αυτή η περιορισμένη συγκέντρωση συνεχίζει να εικονίζει τη Βασιλεία του Θεού, που είναι η έννοια της Λειτουργίας;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Η μικρή κοινότητα δεν μειώνει την εικόνα (εικονοποίηση) του μελλοντικού Βασιλείου. Πολύ συχνά, σε πολλές χώρες της Ευρώπης, πήγα σε ενορίες των οποίων οι ναοί χρησιμοποιούνταν από ελάχιστους Ορθόδοξους πιστούς. Ωστόσο, ολόκληρη η Αγία Ευχαριστία προσφέρεται για όλο το σύμπαν. Μια ενορία αντιπροσωπεύει όχι μόνο την τοπική κοινότητα, αλλά και ολόκληρη την καθολική εκκλησία. Επομένως, ο μικρότερος ναός αντιπροσωπεύει το σύμπαν και συνοψίζει ολόκληρο τον κόσμο.
Πολλοί φοβούνται ότι κάποιος ελίτς δεν εξέρχεται από αυτό το κράτος: όσοι είναι προνομιούχοι στη Λειτουργία. Βλέπετε κάποιο κίνδυνο σε αυτό;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Όχι, δεν βλέπω κανένα κίνδυνο.
Με ποια έννοια?
Μητροπολίτης Ιωάννης: Είναι αρκετό για τον τοπικό επίσκοπο ή ιερέα να επιτρέψει μια εναλλακτική παρουσία έτσι ώστε οι ίδιοι ενορίτες να μην έρχονται πάντα. Αυτή την εβδομάδα υπάρχουν τρία ή τέσσερα, την επόμενη εβδομάδα θα υπάρχουν άλλα τρία ή τέσσερα πιστοί. Η συμμετοχή άλλων θα καταστεί σταδιακά δυνατή μέχρις ότου ολοκληρωθεί αυτή η κατάσταση.  
Πολλοί άνθρωποι το έθεσαν με αυτόν τον τρόπο: δεν πρόκειται για το αν η Εκκλησία υπάρχει χωρίς τη Θεία Ευχαριστία, αλλά αν πιστός μπορεί να απέχει από τη συμμετοχή στην Ευχαριστία για ένα ή δύο μήνες. Υπάρχει μια άποψη ότι δεν πρέπει να υπηρετούμε τώρα επειδή είναι μια τέτοια κατάσταση. Οι λειτουργίες καταργήθηκαν σε ορισμένες μητροπόλεις, όπου οι κρατικές αρχές διέταξαν την απαγόρευση συγκέντρωσης στη Λειτουργία. Οι επίσκοποι έπρεπε να αποτρέψουν εντελώς τη συμμετοχή των πιστών, όπως στην Ελλάδα. Είστε ικανοποιημένοι με την απόφαση στην Ελλάδα ότι η Λειτουργία δεν μπορεί να επιδοθεί μέχρι το τέλος της πανδημίας;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Δεν νομίζω ότι είναι καλό. Πιστεύω ότι θα μπορούσαν να βρουν μια άλλη λύση όπου η λειτουργία θα μπορούσε να γιορτάζεται με τη μικρή συμμετοχή των λαϊκών. Επέλεξαν αυτή τη λύση, αλλά δεν νομίζω ότι ήταν η καλύτερη. Η απόφαση να μην παρευρεθεί στη Λειτουργία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.
Αν συμβεί αυτό σε ολόκληρο τον κόσμο, τι πιστεύετε ότι θα έπαυε τότε η Εκκλησία;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Είναι απλώς μια υπόθεση. Δεν νομίζω ότι στην πραγματικότητα αυτό μπορεί να συμβεί. Θα υπάρχουν πάντα άνθρωποι που υπηρετούν τη Λειτουργία, για παράδειγμα, στα μοναστήρια.
Κάποιοι λένε ότι μόνο «κρατάει τις φλόγες» (ευχαριστιακή φλόγα) που είναι μια ωραία, ποιητική εικόνα. Αυτή είναι η θεολογική και ουσιαστική απάντηση;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Δεν είναι η απάντηση. Όποτε κάτι δεν είναι επιλογή μας, αλλά μια αναγκαιότητα που προέρχεται από το εξωτερικό τότε κάνουμε αυτό που ονομάζεται οικονομική . Πολλά πράγματα δεν είναι αρκετά σωστά στην πράξη, αλλά επειδή το σωστό δεν μπορεί να είναι έγκυρο, τότε το αποδεχόμαστε μόνο ως οικονομία . Και εδώ έχουμε ακριβώς αυτό σήμερα: εφαρμόζουμε οικονομικά πράγματα για να αντιμετωπίσουμε ένα σοβαρό πρόβλημα. Το βλέπω αυτό ως μέτρο της οικονομίας .
Είπατε και γράφετε ότι στην εκκλησιολογία δεν είναι μόνο η λήψη της Κοινωνίας των ιερών δώρων ( communio in sacris ) που είναι κρίσιμη, αλλά και η συμμετοχή στην κοινότητα των αγίων ( communio sanctorum ). Κάποιοι ξεχνούν ότι δεν έχουμε απλώς κάποιο «πράγμα» από το Άγιο Βωμό που λαμβάνεται και απορροφάται από τον οργανισμό, αλλά ότι με την κοινωνία συμμετέχουμε στην κοινότητα όλων των Αγίων. Τι μπορείτε να πείτε σε αυτό το θέμα κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής του κοροναϊού;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Αυτή η κοινότητα των Αγίων υπάρχει σίγουρα, ακόμη και όταν υπάρχει ένας μικρός αριθμός πιστών και λαϊκών. Είναι η κοινότητα των Αγίων, και όχι απλώς μια κοινότητα σε ένα ιερό.  
Έχετε κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με τον τρόπο λήψης της κοινωνίας; Υποθέτω ότι έχετε ακούσει τα τρέχοντα επιχειρήματα σχετικά με αυτό το θέμα. Ενώ ορισμένοι επιμένουν να δίνουν κοινωνία από το ίδιο κουτάλι, άλλοι ψάχνουν για άλλους τρόπους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της επιδημίας και να επιδείξουν την κοινωνική τους ευθύνη. Μια από τις τοπικές εκκλησίες διέταξε την υποχρεωτική απολύμανση κουταλιών, ενώ μια άλλη άρχισε να χρησιμοποιεί κουτάλια μίας χρήσης. Τι λες? Τι  οικονομία  ή απαλλαγή πρέπει να εφαρμοστεί εδώ;
Στη Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου ο αδελφός οι πιστοί λαμβάνουν χωριστά την κοινωνία, το Σώμα ξεχωριστό από το Αίμα του Κυρίου. Όπως γνωρίζουμε, σύμφωνα με τη σειρά αυτής της αρχαίας λειτουργίας, αυτά δεν είναι και τα δύο τοποθετημένα στο δισκοπότηρο. Υπάρχουν, συνεπώς, διάφοροι τρόποι. Δεν συμφωνώ με την ύπαρξη κουταλιών μίας χρήσης για κάθε άτομο. Δεν νομίζω ότι αυτό είναι καλό. Αντ 'αυτού, είναι καλύτερο για τους πιστούς να λάβουν το Σώμα του Χριστού που θα είχε προηγουμένως βυθιστεί στο αίμα του Χριστού. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθεί η εξάπλωση του ιού. Αυτή είναι μια  ad hoc  απάντηση, ενός προσωρινού χαρακτήρα. Αλλά νομίζω ότι υπάρχουν τρόποι να βρεθούν τρόποι. Παρόλο που η Εκκλησία δεν έχει σκεφτεί πολλούς άλλους τρόπους, νομίζω ότι πρέπει να το κάνει.
Η επικοινωνία με ένα κουτάλι χρονολογείται από τον 11ο ή τον 12ο αιώνα;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Ναι. Πρόκειται για πρακτική πολύ αργότερη και πιστεύω, τουλάχιστον προσωρινά, ότι πρέπει να επιστρέψουμε στις αρχαίες λύσεις. Πιστεύω ότι θα τα ανακαλύψουμε. Αλλά ποιος το σκέφτεται σήμερα ;;   
Μερικοί έχουν προτείνει την ακόλουθη λύση. Οι ιερείς θα πρέπει να προετοιμάσουν τα σωματίδια του Σώματος του Χριστού από το Αρνί και στη συνέχεια να κατακλύσουν τα σωματίδια με το Αίμα του Χριστού. Τότε οι άνθρωποι πλησιάζουν και παίρνουν αυτή την Κοινωνία. Τι σκέφτεσαι για αυτό?
Μητροπολίτης Ιωάννης: Νομίζω ότι αυτή είναι μια πολύ καλή λύση, αφού υπάρχει ήδη φόβος ανάμεσα σε μια ομάδα πιστών. Προσωπικά, θα ήθελα και επιθυμώ να μην φοβούνται οι πιστοί (από την ιερή κοινωνία). Θεωρώ ότι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού είναι πραγματικά η λήψη της αθανασίας της ιατρικής και δεν νομίζω ότι είναι επικίνδυνο. Προσωπικά, δεν θα με ενοχλεί να επικοινωνώ από ένα δισκοπότηρο κατά τη διάρκεια μιας επιδημίας ή ακόμα και να χρησιμοποιήσω ένα κοινό κουτάλι. Ωστόσο, επειδή υπάρχουν εκείνοι που, όπως λέει ο απόστολος Παύλος, είναι  αδύναμοι στην πίστη , πρέπει να αποφύγουμε τους σκανδαλισμούς. Η Εκκλησία πρέπει να βρει μια λύση και για αυτούς, για να ικανοποιήσει τις ανάγκες τους, προκειμένου να αποφευχθούν οι κατηγορίες ότι εμείς οι Χριστιανοί μεταδίδουμε λοιμώξεις ή ασθένειες.
Παρατηρούμε ότι θεωρείτε ότι η κατηγορία ή η μαρτυρία που προέρχεται από έξω από την Εκκλησία είναι σημαντική. Πιστεύετε ότι η Εκκλησία θα πρέπει να προσέξει ποια εικόνα ή εντύπωση έχει στον κόσμο;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Με την επικρατούσα πρακτική της κοινωνίας, πιστεύω ότι σε περίπτωση που εξαπλωθεί αυτή η ασθένεια πολλοί θα κατηγορούν τους Χριστιανούς ότι είναι ένοχοι και πολλοί θα πουν ότι η Εκκλησία διέδωσε τη μόλυνση.  
Υπάρχει ευθύνη της Εκκλησίας απέναντι στην κοινωνία και τη δημιουργία;
Μητροπολίτης Ιωάννης: Βεβαίως υπάρχει. 
Κύριε, σας οφείλουμε μεγάλη ευγνωμοσύνη για αυτή τη συζήτηση. Είναι υπέροχο που οι αναγνώστες μας θα έχουν την ευκαιρία να δουν τις απαντήσεις σας σε αυτά τα τρέχοντα θέματα.
Μητροπολίτης Ιωάννης: Ελπίζω ότι εκείνος που διαβάζει αυτό θα το διαβάσει σωστά και δεν θα με παρεξηγήσει. Προσεύχομαι ότι ο Κύριος μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση με τον σωστό τρόπο.
Μεταφράστηκε από Σερβικά από τον π. Ο Bratislavský Krsic και ο Fr. Ο Μιλοβάν Κατανικός

Η Δημόσια Ορθοδοξία  επιδιώκει να προωθήσει τη συνομιλία παρέχοντας ένα φόρουμ για διαφορετικές προοπτικές σε σύγχρονα ζητήματα που σχετίζονται με τον Ορθόδοξο Χριστιανισμό. Οι θέσεις που εκφράζονται σε αυτό το δοκίμιο είναι αποκλειστικά οι συγγραφείς και δεν αντιπροσωπεύουν απαραιτήτως τις απόψεις των εκδοτών ή του Κέντρου Ορθοδόξων Χριστιανικών Σπουδών.
Ευχαριστώ το φίλο Αντώνη Π.

 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου