Δευτέρα 6 Αυγούστου 2018

Κ. Παπαϊωάννου: Οἱ συνέχειες τοῦ ἑλληνικοῦ πνεύματος

Κώστας Παπαϊωάννου
Κυκλοφόρησε στὰ τέλη τοῦ 2007, στν θήνα, ἀπὸ τς «ναλλακτικς κδόσεις», τὸ βιβλίο τοῦ φιλόσοφου Κώστα Παπαϊωάννου, «Βυζαντινὴ καὶ Ρώσικη Ζωγραφική»ποσπάσματα πὸ τν Εσαγωγὴ τοῦ ὁποίου παραθέτουμε. Τὸ βιβλίο δημοσιεύτηκε στὰ γαλλικὰ γιὰ πρώτη φορ τὸ 1965, σὲ πολυτελῆ ἔκδοση-λμπουμ καὶ γνώρισε μεγάλη πιτυχία. Πρόκειται γιὰ μιὰ ἄγνωστη στν λλάδα, ως τὸ 2007, πτυχὴ τς συγγραφικς δραστηριότητας τοῦ συγγραφέα τς «Γένεσης τοῦ Ὁλοκληρωτισμο», τς «ποθέωσης τς στορίας» καὶ τοῦ «Τέχνη καὶ πολιτισμς στν ρχαία λλάδα», ποὺ καταδεικνύει τὸ ερος τν νδιαφερόντων καὶ τν γνώσεων τοῦ σποδαίου ατο  λληνα στοχαστ.
Ὁ Κώστας Παπαϊωάννου (ὁ ὁποος πέθανε τ 1981, σ λικία 56 τν) νήκει στ χορεία τν μεγάλων λλήνων πο διέπρεψαν στ Γαλλία, μαζ μ τν Κορνήλιο Καστοριάδη κα τν Κώστα ξελό, εχε σχοληθε διαίτερα μ τν ρχαία λλάδα, πως κα ο λλοι δύο φίλοι του. μως, μ τργο του γι τ βυζαντιν κα ρώσικη ζωγραφική, πο γραψε σ σχετικ νεαρ λικία, ποδεικνύεται πς εχε μιὰ ερύτερη θεώρηση γι τ συνέχεια το λληνικο πνεύματος κα τς λληνικς τέχνης π τν ρχαιότητα ως τ Βυζάντιο. χει δ διαίτερη σημασία τι τ βιβλίο γράφτηκε καδημοσιεύτηκε σ μιὰ ποχ πο  βυζαντιν πνευματικ κα καλλιτεχνικ παραγωγ παρέμενε γνωστη στ ερύτερο ερωπαϊκ κοινό. Τ μετάφραση το βιβλίου, πο περιλαμβάνει πάνω π ξήντα γχρωμες ναπαραγωγς ργων, καναν π τ γαλλικ  λένη Νάκου κα  Χριστίνα Σταματοπούλου.
Γέννηση τς βυζαντινής τέχνης
«Ἡ Ἀνατολὴ εναι νατολὴ καὶ ἡ Δύση εναι Δύση. Ποτὲ δν θὰ συναντηθον». Ατὴ ἡ περίφημη φράση ποτὲ δν πρξε τόσο νακριβς σο τν περίοδο κατὰ τν ποία τὸ Βυζάντιο ναδύθηκε ς ἡ μητρόπολη τοῦ χριστιανικοῦ κόσμου. πὸ τν ποχὴ τν κατακτήσεων τοῦ Ἀλεξάνδρου, πὸ τν Γάγγη ως τν δριατική, πὸ τν Κριμαία ως τν Αγυπτο, συγκροτήθηκε γιὰ πρώτη φορ μία διεθνς πολιτισμικὴ κοινότητα, ἡ ἑλληνιστικὴ «κοινή». Ἡ Ἑλλάδα, ἡ Ἐγγς νατολή, λόκληρη ἡ Ἀσία νοτίως τοῦ δρόμου τν τύμβων, ποὺ χρονολογεται πὸ τὴ Λίθινη ποχὴ καὶ ποὺ ὁδηγεῖ ἀπὸ τν Κασπία στὸ Σινικὸ Τεχος, μι τεράστια μάζα λαν, τερογενν στν ψιστο βαθμό, μὲ ἰδιαιτερότητες θεμελιωμένες σὲ χιλιόχρονες παραδόσεις, συγκεντρώθηκε γύρω πὸ πόλεις, χαραγμένες μὲ τὸ ράμμα πὸ τν λέξανδρο καὶ τος διαδόχους του. Τὸ τέλος τς λληνικς κυριαρχίας δν πηρέασε καθόλου ατὴ τν κτεταμένη «κοινή». ντιθέτως, πως οἱ Πάρθοι λειτούργησαν ς μεσολαβητς νάμεσα στν λληνισμὸ καὶ τν νατολή, τσι καὶ οἱ Ρωμαοι μετέφεραν τν λληνισμὸ στς κτς τοῦ Ἀτλαντικο. Καὶ ἐὰν κλατίνισαν τὴ Δύση, δν καναν τίποτε λλο πὸ τὸ ν προσδώσουν μι νέα ρμὴ στν λληνισμὸ ὅπως τν βρκαν στὰ ἀνατολικά του ονίου Πελάγους. ς ψιμη συνέπεια τς κστρατείας τοῦ Ἀλεξάνδρου, τὰ κείμενα τς Καινς Διαθήκης θὰ γραφτον στὰ ἑλληνικά, πως καὶ τὰ περισσότερα γραπτὰ τν Πατέρων τς κκλησίας… [ ]

Ἡ θρησκεία πέτυχε κεῖ ὅπου πέτυχε ὁ ἐθνικισμός. Τν δια στιγμὴ ποὺ ἡ ἐπίγεια ερουσαλμ μεταβαλλόταν σὲ στάχτες, ἡ εκόνα τς πουράνιας ερουσαλμ πλωνε πάνω πὸ τν οκουμένη τὸ μυστηριακὸ φς ποὺ ἀνέδιδαν τὰ καμωμένα πὸ ἴασπι τείχη της καὶ οἱ μαργαριταρένιες πύλες της.
Στὸ ἑξς, ὁ κόσμος θὰ ἀρχίσει νὰ βλέπει τν αυτό του μέσα πὸ τὸ πρίσμα ατοῦ τοῦ φωτός. Ατὴ ἡ νέα θεώρηση τοῦ σύμπαντος δν ντιδιαστέλλει πλέον τν κόσμο μὲ τὸ χάος, τν τάξη μὲ τν ταξία, πως στος λληνες, λλὰ τὸ Φς μὲ τὸ Σκότος. Τὸ φς ἀποτελεῖ τὸ κυρίαρχο θέμα τς χανος «παγανιστικς», ουδαϊκς, χριστιανικς ἢ ζωροαστρικς γραμματείας τς ποχς. Καὶ ατν κριβς τν «παρουσία νς σώματου φωτός, ποὺ δεσπόζει πάνω στὴ σκοτεινὴ ὕλη»ὁ Πλωτίνος θὰ θεωρήσει ς κφραση τοῦ κάλλους…
Ἡ ἵδρυση τς Κωνσταντινούπολης, τὸ 330, πρξε ἡ ἐπιβεβαίωση τς οκονομικς, πολιτισμικς καὶ θρησκευτικς περοχς τς νατολς. Χωρς μφιβολία, ὁ ὅρος «νατολ» προσφέρεται στν σάφεια. πὸ τν ποχὴ τοῦ Ἀλεξάνδρου, ἡ Ἀνατολὴ καὶ ὁ ἑλληνισμς εχαν συμπήξει συμμαχία. Μέσα σ' ατὸ τό, λιγότερο ἢ περισσότερο, ξελληνισμένο περιβάλλον, θὰ γεννηθεῖ ἡ χριστιανικὴ θεολογία καὶ θὰ φιλοτεχνηθεῖ ἡ πρώτη μορφὴ τς ερς τέχνης: ταν ὁ Ἅγιος Κλήμης ὁ Ἀλεξανδρες τόλμησε νὰ ἀνυψώσει τν λληνικὴ φιλοσοφία στὸ ἐπίπεδο μις «δεύτερης Παλαις Διαθήκης» δν κανε τίποτε λλο πὸ τὸ νὰ μεταφράσει στὴ γλώσσα τς θεολογίας ατὸ ποὺ ἡ χριστιανικὴ τέχνη θελε κατὰ τν διο τρόπο νὰ συμβολίσει μὲ τος Καλος Ποιμένες της, τος φηβους Χριστούς της καὶ τος φιλοσόφους ποστόλους της, οἱ ὁποοι θὰ συνδυάζουν γιὰ καιρὸ τὴ θεϊκὴ μορφὴ μὲ τὸ ἀνθρώπινο κάλλος. λλά, παράλληλα μὲ ατὴ τν λληνιστικὴ εκονογραφία, μιὰ ἄλλη παράδοση ρχιζε νὰ συγκροτεται στν νδοχώρα τς Αγύπτου καὶ τς Συρίας: Σὲ ατν φείλομε τν παγίωση τς πλειοψηφίας τν ερν πεικονίσεων. [ ]
Μετάλλαξη τς τέχνης
Παράλληλα, νας ποφασιστικς μετασχηματισμς διενεργεται στν δια τν εκόνα τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ἀρχαία τέχνη γνοοσε τν ποκειμενικότητα. Ἡ ἔννοια τοῦ μυστηρίου, τς σωτερικότητας, τς γωνίας καὶ συνακόλουθα ὁ κόσμος τς λπίδας καὶ τς μεταμόρφωσης παρέμεναν γιὰ τος λληνες νας τομέας σχεδν παγορευμένος. τσι, οἱ ὡραιότερες μορφς τοῦ Ἑλληνισμοῦ φαντάζουν βυθισμένες μέσα σ’ ναν πρόσωπο κόσμο: Τὰ μάτια, ταυτόχρονα νοιχτὰ καὶ κλειστά, πως τοῦ ζώου, τὸ ἴδιο διάφορα πέναντι στν λπίδα καὶ τν πελπισία σο καὶ ὁ σφυγμς ἢ ἡ τροχιὰ τν στρων, ποκλείουν ποφασιστικὰ κάθε δυνατότητα προσωπικς κφρασης. Εναι λήθεια πς ἡ ψυχολογικὴ διάσταση μφανίζεται γιὰ πρώτη φορ μὲ τος Ρωμαίους: Τὸ ἔργο ατν τν πρόδρομων αώνων συνίσταται κριβς στὸ νὰ φέρει τν «ψυχικ» νθρωπο τν λληνο-ρωμαϊκν πορτρέτων στὸ κατώφλι τς πνευματικς σωτερικότητας τν βυζαντινν εκόνων καὶ ψηφιδωτν. Τὰ πρόσωπα τοῦ 3ου καὶ τοῦ 4ου αώνα, στὸ Φαγιομ πως καὶ στν Παλμύρα, στν λλάδα πως καὶ στὴ Ρώμη, μς θέτουν νώπιον μις τέχνης πικεντρωμένης χι πιὰ στν ξύμνηση τοῦ σώματος λλὰ στν νταση τοῦ βλέμματος. δῶ τὸ ἀρχαο μάτι – «στενς συγγενς τοῦ ἥλιου»λεγε ὁ Πλάτων – χάνει τν λιακὴ ἀδιαφορία του καὶ γίνεται ἡ ἀντανάκλαση φωτεινν καὶ σκοτεινν δυνάμεων ποὺ στὸ ἑξς θὰ διαφεντεύουν τὸ σύμπαν.
Ἐὰν τὰ πορτρέτα τοῦ Φαγιομ εναι οἱ ἀδιαμφισβήτητοι πρόγονοι τν εκόνων, οἱ νωπογραφίες τς Δούρας Ερωποῦ μς δηγον στὸ κατώφλι τς  βυζαντινς  ασθητικς: Οἱ πλαστικς μορφς ποχωρον μπροστὰ στν αστηρότητα τς γραμμς, τὸ τρισδιάστατο ναιρεται πὸ τν πίπεδη παράσταση τν προσώπων: Ατὰ τὰ σώματα, χωρς καμμία στρογγυλότητα, ποὺ δν χουν πιὰ οτε γκο οτε βάρος καὶ ποὺ τίποτα δν τὰ ὑποβαστάζει, δν νήκουν πλέον στν τοχο λλὰ αωρονται μέσα σ’ να χρο πνευματικὸ ὅπου ἡ προσευχὴ καὶ ἡ λατρεία χουν καταργήσει κάθε πόσταση νάμεσα στὸ ἀντικείμενο καὶ τὸ ὑποκείμενο τς νατένισης.
Δημοσιεύθηκε το 2008 στην εφημερίδα «Η Καθημερινή»
ΠΗΓΗ:
Κώστας Παπαϊωάννου
Κυκλοφόρησε στὰ τέλη τοῦ 2007, στν θήνα, ἀπὸ τς «ναλλακτικς κδόσεις», τὸ βιβλίο τοῦ φιλόσοφου Κώστα Παπαϊωάννου, «Βυζαντινὴ καὶ Ρώσικη Ζωγραφική»ποσπάσματα πὸ τν Εσαγωγὴ τοῦ ὁποίου παραθέτουμε. Τὸ βιβλίο δημοσιεύτηκε στὰ γαλλικὰ γιὰ πρώτη φορ τὸ 1965, σὲ πολυτελῆ ἔκδοση-λμπουμ καὶ γνώρισε μεγάλη πιτυχία. Πρόκειται γιὰ μιὰ ἄγνωστη στν λλάδα, ως τὸ 2007, πτυχὴ τς συγγραφικς δραστηριότητας τοῦ συγγραφέα τς «Γένεσης τοῦ Ὁλοκληρωτισμο», τς «ποθέωσης τς στορίας» καὶ τοῦ «Τέχνη καὶ πολιτισμς στν ρχαία λλάδα», ποὺ καταδεικνύει τὸ ερος τν νδιαφερόντων καὶ τν γνώσεων τοῦ σποδαίου ατο  λληνα στοχαστ.
Ὁ Κώστας Παπαϊωάννου (ὁ ὁποος πέθανε τ 1981, σ λικία 56 τν) νήκει στ χορεία τν μεγάλων λλήνων πο διέπρεψαν στ Γαλλία, μαζ μ τν Κορνήλιο Καστοριάδη κα τν Κώστα ξελό, εχε σχοληθε διαίτερα μ τν ρχαία λλάδα, πως κα ο λλοι δύο φίλοι του. μως, μ τργο του γι τ βυζαντιν κα ρώσικη ζωγραφική, πο γραψε σ σχετικ νεαρ λικία, ποδεικνύεται πς εχε μιὰ ερύτερη θεώρηση γι τ συνέχεια το λληνικο πνεύματος κα τς λληνικς τέχνης π τν ρχαιότητα ως τ Βυζάντιο. χει δ διαίτερη σημασία τι τ βιβλίο γράφτηκε καδημοσιεύτηκε σ μιὰ ποχ πο  βυζαντιν πνευματικ κα καλλιτεχνικ παραγωγ παρέμενε γνωστη στ ερύτερο ερωπαϊκ κοινό. Τ μετάφραση το βιβλίου, πο περιλαμβάνει πάνω π ξήντα γχρωμες ναπαραγωγς ργων, καναν π τ γαλλικ  λένη Νάκου κα  Χριστίνα Σταματοπούλου.
Γέννηση τς βυζαντινής τέχνης
«Ἡ Ἀνατολὴ εναι νατολὴ καὶ ἡ Δύση εναι Δύση. Ποτὲ δν θὰ συναντηθον». Ατὴ ἡ περίφημη φράση ποτὲ δν πρξε τόσο νακριβς σο τν περίοδο κατὰ τν ποία τὸ Βυζάντιο ναδύθηκε ς ἡ μητρόπολη τοῦ χριστιανικοῦ κόσμου. πὸ τν ποχὴ τν κατακτήσεων τοῦ Ἀλεξάνδρου, πὸ τν Γάγγη ως τν δριατική, πὸ τν Κριμαία ως τν Αγυπτο, συγκροτήθηκε γιὰ πρώτη φορ μία διεθνς πολιτισμικὴ κοινότητα, ἡ ἑλληνιστικὴ «κοινή». Ἡ Ἑλλάδα, ἡ Ἐγγς νατολή, λόκληρη ἡ Ἀσία νοτίως τοῦ δρόμου τν τύμβων, ποὺ χρονολογεται πὸ τὴ Λίθινη ποχὴ καὶ ποὺ ὁδηγεῖ ἀπὸ τν Κασπία στὸ Σινικὸ Τεχος, μι τεράστια μάζα λαν, τερογενν στν ψιστο βαθμό, μὲ ἰδιαιτερότητες θεμελιωμένες σὲ χιλιόχρονες παραδόσεις, συγκεντρώθηκε γύρω πὸ πόλεις, χαραγμένες μὲ τὸ ράμμα πὸ τν λέξανδρο καὶ τος διαδόχους του. Τὸ τέλος τς λληνικς κυριαρχίας δν πηρέασε καθόλου ατὴ τν κτεταμένη «κοινή». ντιθέτως, πως οἱ Πάρθοι λειτούργησαν ς μεσολαβητς νάμεσα στν λληνισμὸ καὶ τν νατολή, τσι καὶ οἱ Ρωμαοι μετέφεραν τν λληνισμὸ στς κτς τοῦ Ἀτλαντικο. Καὶ ἐὰν κλατίνισαν τὴ Δύση, δν καναν τίποτε λλο πὸ τὸ ν προσδώσουν μι νέα ρμὴ στν λληνισμὸ ὅπως τν βρκαν στὰ ἀνατολικά του ονίου Πελάγους. ς ψιμη συνέπεια τς κστρατείας τοῦ Ἀλεξάνδρου, τὰ κείμενα τς Καινς Διαθήκης θὰ γραφτον στὰ ἑλληνικά, πως καὶ τὰ περισσότερα γραπτὰ τν Πατέρων τς κκλησίας… [ ]
Ἡ θρησκεία πέτυχε κεῖ ὅπου πέτυχε ὁ ἐθνικισμός. Τν δια στιγμὴ ποὺ ἡ ἐπίγεια ερουσαλμ μεταβαλλόταν σὲ στάχτες, ἡ εκόνα τς πουράνιας ερουσαλμ πλωνε πάνω πὸ τν οκουμένη τὸ μυστηριακὸ φς ποὺ ἀνέδιδαν τὰ καμωμένα πὸ ἴασπι τείχη της καὶ οἱ μαργαριταρένιες πύλες της.
Στὸ ἑξς, ὁ κόσμος θὰ ἀρχίσει νὰ βλέπει τν αυτό του μέσα πὸ τὸ πρίσμα ατοῦ τοῦ φωτός. Ατὴ ἡ νέα θεώρηση τοῦ σύμπαντος δν ντιδιαστέλλει πλέον τν κόσμο μὲ τὸ χάος, τν τάξη μὲ τν ταξία, πως στος λληνες, λλὰ τὸ Φς μὲ τὸ Σκότος. Τὸ φς ἀποτελεῖ τὸ κυρίαρχο θέμα τς χανος «παγανιστικς», ουδαϊκς, χριστιανικς ἢ ζωροαστρικς γραμματείας τς ποχς. Καὶ ατν κριβς τν «παρουσία νς σώματου φωτός, ποὺ δεσπόζει πάνω στὴ σκοτεινὴ ὕλη»ὁ Πλωτίνος θὰ θεωρήσει ς κφραση τοῦ κάλλους…
Ἡ ἵδρυση τς Κωνσταντινούπολης, τὸ 330, πρξε ἡ ἐπιβεβαίωση τς οκονομικς, πολιτισμικς καὶ θρησκευτικς περοχς τς νατολς. Χωρς μφιβολία, ὁ ὅρος «νατολ» προσφέρεται στν σάφεια. πὸ τν ποχὴ τοῦ Ἀλεξάνδρου, ἡ Ἀνατολὴ καὶ ὁ ἑλληνισμς εχαν συμπήξει συμμαχία. Μέσα σ' ατὸ τό, λιγότερο ἢ περισσότερο, ξελληνισμένο περιβάλλον, θὰ γεννηθεῖ ἡ χριστιανικὴ θεολογία καὶ θὰ φιλοτεχνηθεῖ ἡ πρώτη μορφὴ τς ερς τέχνης: ταν ὁ Ἅγιος Κλήμης ὁ Ἀλεξανδρες τόλμησε νὰ ἀνυψώσει τν λληνικὴ φιλοσοφία στὸ ἐπίπεδο μις «δεύτερης Παλαις Διαθήκης» δν κανε τίποτε λλο πὸ τὸ νὰ μεταφράσει στὴ γλώσσα τς θεολογίας ατὸ ποὺ ἡ χριστιανικὴ τέχνη θελε κατὰ τν διο τρόπο νὰ συμβολίσει μὲ τος Καλος Ποιμένες της, τος φηβους Χριστούς της καὶ τος φιλοσόφους ποστόλους της, οἱ ὁποοι θὰ συνδυάζουν γιὰ καιρὸ τὴ θεϊκὴ μορφὴ μὲ τὸ ἀνθρώπινο κάλλος. λλά, παράλληλα μὲ ατὴ τν λληνιστικὴ εκονογραφία, μιὰ ἄλλη παράδοση ρχιζε νὰ συγκροτεται στν νδοχώρα τς Αγύπτου καὶ τς Συρίας: Σὲ ατν φείλομε τν παγίωση τς πλειοψηφίας τν ερν πεικονίσεων. [ ]
Μετάλλαξη τς τέχνης
Παράλληλα, νας ποφασιστικς μετασχηματισμς διενεργεται στν δια τν εκόνα τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ἀρχαία τέχνη γνοοσε τν ποκειμενικότητα. Ἡ ἔννοια τοῦ μυστηρίου, τς σωτερικότητας, τς γωνίας καὶ συνακόλουθα ὁ κόσμος τς λπίδας καὶ τς μεταμόρφωσης παρέμεναν γιὰ τος λληνες νας τομέας σχεδν παγορευμένος. τσι, οἱ ὡραιότερες μορφς τοῦ Ἑλληνισμοῦ φαντάζουν βυθισμένες μέσα σ’ ναν πρόσωπο κόσμο: Τὰ μάτια, ταυτόχρονα νοιχτὰ καὶ κλειστά, πως τοῦ ζώου, τὸ ἴδιο διάφορα πέναντι στν λπίδα καὶ τν πελπισία σο καὶ ὁ σφυγμς ἢ ἡ τροχιὰ τν στρων, ποκλείουν ποφασιστικὰ κάθε δυνατότητα προσωπικς κφρασης. Εναι λήθεια πς ἡ ψυχολογικὴ διάσταση μφανίζεται γιὰ πρώτη φορ μὲ τος Ρωμαίους: Τὸ ἔργο ατν τν πρόδρομων αώνων συνίσταται κριβς στὸ νὰ φέρει τν «ψυχικ» νθρωπο τν λληνο-ρωμαϊκν πορτρέτων στὸ κατώφλι τς πνευματικς σωτερικότητας τν βυζαντινν εκόνων καὶ ψηφιδωτν. Τὰ πρόσωπα τοῦ 3ου καὶ τοῦ 4ου αώνα, στὸ Φαγιομ πως καὶ στν Παλμύρα, στν λλάδα πως καὶ στὴ Ρώμη, μς θέτουν νώπιον μις τέχνης πικεντρωμένης χι πιὰ στν ξύμνηση τοῦ σώματος λλὰ στν νταση τοῦ βλέμματος. δῶ τὸ ἀρχαο μάτι – «στενς συγγενς τοῦ ἥλιου»λεγε ὁ Πλάτων – χάνει τν λιακὴ ἀδιαφορία του καὶ γίνεται ἡ ἀντανάκλαση φωτεινν καὶ σκοτεινν δυνάμεων ποὺ στὸ ἑξς θὰ διαφεντεύουν τὸ σύμπαν.
Ἐὰν τὰ πορτρέτα τοῦ Φαγιομ εναι οἱ ἀδιαμφισβήτητοι πρόγονοι τν εκόνων, οἱ νωπογραφίες τς Δούρας Ερωποῦ μς δηγον στὸ κατώφλι τς  βυζαντινς  ασθητικς: Οἱ πλαστικς μορφς ποχωρον μπροστὰ στν αστηρότητα τς γραμμς, τὸ τρισδιάστατο ναιρεται πὸ τν πίπεδη παράσταση τν προσώπων: Ατὰ τὰ σώματα, χωρς καμμία στρογγυλότητα, ποὺ δν χουν πιὰ οτε γκο οτε βάρος καὶ ποὺ τίποτα δν τὰ ὑποβαστάζει, δν νήκουν πλέον στν τοχο λλὰ αωρονται μέσα σ’ να χρο πνευματικὸ ὅπου ἡ προσευχὴ καὶ ἡ λατρεία χουν καταργήσει κάθε πόσταση νάμεσα στὸ ἀντικείμενο καὶ τὸ ὑποκείμενο τς νατένισης.
Δημοσιεύθηκε το 2008 στην εφημερίδα «Η Καθημερινή»
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.