Τρίτη 4 Αυγούστου 2020

Η έννοια του Κρυφού Σχολειού στην περίοδο της Τουρκοκρατίας (μέρος Α΄)

Του Απόστολου Διαμαντή* από τον νέο Ερμή τον Λόγιο τ. 4
Διὸ καὶ φιλοσοφώτερον καὶ σπουδαιότερον ποίησις ἱστορίας ἐστίν· ἡ μὲν γὰρ ποίησις μᾶλλον τὰ καθόλου, ἡ δ’ ἱστορία τὰ καθ’  ἕκαστον λέγει
Αριστοτέλoυς Ποιητική
Το φάντασμα του Κρυφού Σχολειού στα χρόνια της τουρκοκρατίας έχει στοιχειώσει τελευταία σε μια μερίδα της ελληνικής ιστοριογραφίας, η οποία φαίνεται να χρησιμοποιεί την ιστορία ως πολιτικό εργαλείο, μετατρέποντάς τη σε θεραπαινίδα της πολιτικής, εισάγοντας ένα καθαρό διχασμό ανάμεσα στην «επιστημονική» ιστορία και την ιστορία.[1] Όμως, αυτός ο διχασμός, ο οποίος αντιλαμβάνεται την ιστορία ως φυσική επιστήμη και αποκλείει την ιστορική αφήγηση –στην οποία περιλαμβάνεται το σύνολο των παραδόσεων και δίνει το περιεχόμενο της ιστορικής συνείδησης–, καταργεί τη θεμελιώδη νεωτερική διάκριση μεταξύ επιστημών της φύσης και επιστημών του ανθρώπου, και συνιστά επιστροφή στη μεσαιωνική ιδέα της «αυθεντίας», που δεν γίνεται πλέον αποδεκτή, καθώς έχει υποστεί τη ριζική κριτική της νεωτερικής εποχής. Η ιστορία δεν είναι προφανώς έργο του επιστήμονα και του εργαστηρίου του, «…αλλά είναι έργο των μαζών ή των ιδεών, των βαθύτερων, ορατών ή μη ορατών, διεργασιών»[2].
Έτσι, αυτή η ιστοριογραφική παράταξη, χρησιμοποιώντας επιχειρήματα που εκφράζουν έναν ξεπερασμένο ακραίο θετικισμό, επιτέθηκε μαζικά και αιφνιδίως εναντίον ενός ποιήματος και μιας ζωγραφιάς, επιδιώκοντας την εξαφάνιση από την ιστορική συνείδηση αυτής της έννοιας που διασώζει η προφορική παράδοση και η τέχνη.[3] Φυσικά μαζί με το Κρυφό Σχολειό υπέστησαν την ίδια ακριβώς επίθεση, ως κατασκευασμένοι αντι-οθωμανικοί «μύθοι», συμβάντα όπως η σύναξη στην Αγία Λαύρα υπό τον Μητροπολίτη Παλαιών Πατρών Γερμανό, η επέτειος της 25ης Μαρτίου, ακόμα και ιστορικές πραγματικότητες, όπως το ίδιο το έθνος, που εκλαμβάνεται ως «φαντασιακό»[4]. Τη μηχανιστική μεταφορά αυτών των ιδεών περί «κατασκευής» των εθνικών ταυτοτήτων –που πιθανόν να αρμόζει σε αφρικανικά ή νεότευκτα, αλλά όχι σε ιστορικά έθνη– την παρατηρούμε κυρίως σε έργα σύγχρονης πολιτικής ιστορίας, από ερευνητές που δεν έχουν επαρκή εποπτεία της ιστορίας του μεσαιωνικού ελληνισμού.[5] Η Έλλη Σκοπετέα, για παράδειγμα, εξέλαβε την έννοια έθνος από την οθωμανική σκοπιά του θρησκευτικού millet, νομίζοντας προφανώς πως πέραν και προ του millet δεν υπάρχει απολύτως τίποτα:
Το πρόβλημα είναι ώς ποιο βαθμό το γένος είχε, στις αρχές του 19ου αιώνα, χειραφετηθεί από την έννοια του millet και κατά πόσο στέκει η άποψη ότι το εθνικό είχε υποσκελίσει το κατ’ αρχήν θρησκευτικό ή έστω πολιτιστικό περιεχόμενο αυτής της έννοιας.[6]
Η συνδυασμένη και ξαφνική αυτή μανία μιας ιστοριογραφικής μερίδας έχει ελάχιστη ιστοριογραφική αξία, εφόσον αντιφάσκει προς εντοπισμένες προφορικές παραδόσεις αλλά και προς βιωμένες ιστορικές εμπειρίες αιώνων, που προκύπτουν από τη λόγια γραμματεία. Τα τρέχοντα επιχειρήματα εναντίον του Κρυφού Σχολειού –ενός μάλλον ασήμαντου ιστοριογραφικού ζητήματος, εφόσον το ζήτημα της εκπαίδευσης στα χρόνια της τουρκοκρατίας είναι σχεδόν λυμένο– είναι τόσο αφελή, που προκαλούν πραγματικά μεγάλη εντύπωση και δημιουργούν σοβαρά ερωτηματικά, αφενός για την επιστημονική επάρκεια αυτής της μερίδας της ελληνικής ιστοριογραφίας και αφετέρου για τα πραγματικά κίνητρά της. Το βασικό επιχείρημα εναντίον του ποιήματος «Το Κρυφό Σχολειό» του Ιωάννη Πολέμη (από την ποιητική συλλογή Αλάβαστρα, 1900) και της περίφημης ζωγραφιάς του Νικολάου Γύζη (1886), που εκφράζουν και τη σχετική προφορική παράδοση, είναι το εξής: Κρυφό Σχολείο δεν υπήρξε, διότι κανένα ιστορικό τεκμήριο δεν το επιβεβαιώνει και διότι ποτέ οι Οθωμανοί δεν απαγόρευσαν την εκπαίδευση των κατακτημένων.

Γιατί η Αίγυπτος διστάζει να αντιπαρατεθεί ένοπλα με την Τουρκία

Του Κώστα Ράπτη από το capital.gr
Η Μέση Ανατολή άρχισε να παίρνει τη σύγχρονη μορφή της, όταν ο Μωχάμεντ Άλι της Αιγύπτου, καίτοι υποτελής στην Υψηλή Πύλη, πήρε τα όπλα εναντίον των Οθωμανών και προήλασε μέχρι τη Συρία, εγκαινιάζοντας την εποχή της αραβικής χειραφέτησης. Η ιστορία, η δημογραφία και η γεωπολιτική καθιστούν την Αίγυπτο και την Τουρκία τις σημαντικότερες (μαζί με το Ιράν) χώρες της περιοχής – σε σχέση κατ’ ανάγκην ανταγωνιστική. 
Όταν οι Αμερικανοί νεοσυντηρητικοί έστρωναν το έδαφος για την επέμβαση εναντίον του Ιράκ, φρόντιζαν να τονίζουν (όπως το έπραξε ο Laurent Murawiec της Rand Corporation στην περίφημη παρουσίασή του τον Ιούλιο του 2002 ενώπιον του Defense Policy Board) ότι η χώρα του Σαντάμ Χουσεϊν δεν είναι παρά “τακτικός στόχος”, ενώ η “Σαουδική Αραβία” θα αποτελούσε τον “στρατηγικό στόχο” και η Αίγυπτος το “έπαθλο”.
Αλλά και για περιφερειακούς παίκτες, οι οποίοι φιλοδοξούν να αναδειχθούν σε πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή σκηνή, το “έπαθλο” δεν είναι διαφορετικό. 
Τα νεο-οθωμανικά όνειρα που τρέφει ο Ταγίπ Ερντογάν υποχρεωτικά περνούν από την προσπάθεια να “τεθεί σε τουρκική τροχιά” η Αίγυπτος, ως παραδοσιακή ηγέτιδα του αραβικού κόσμου και ως χώρα-κλειδί για τον έλεγχο της Ανατολικής Μεσογείου και της Ερυθράς Θάλασσας. Άλλωστε, ο στόχος αυτός λίγο έλειψε να εκπληρωθεί με τη βραχύβια προεδρία του Μοχάμαντ Μόρσι, ηγέτη του (μητρικού) αιγυπτιακού κλάδου της υπό την προστασία Τουρκίας και Κατάρ τελούσας Μουσουλμανικής Αδελφότητας. Η τουρκική πίεση προς το καθεστώς του Καΐρου δεν είναι μόνο εξωτερική, αλλά και εσωτερική. 

Ούτε γάτα ούτε ζημιά: 600.000 ευρώ και κανονικά σύνταξη στον Παπαντωνίου!

Η είδηση μας αφορά όλους, τη δικαιοσύνη, τα πολιτικά κόμματα, τους πολίτες.
Χρηματιστήριο, μίζες εξοπλισμών, θαλασσοδάνεια, Ολυμπιάδα 2004, είσοδος στην Ε.Ε. με πλασματικούς δείκτες, κτηματολόγιο, λίστες Λαγκάρντ κλπ, μαγείρεμα του χρέους για την υπαγωγή μας στο ΔΝΤ κ. ά. με συνέπεια η χώρα μας να καταστεί αποικία χρέους, κι όμως δεν αποδόθηκε δικαιοσύνη.
Ο ΛΑΟΣ ΠΕΝΕΤΑΙ, ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΖΑΜΠΛΟΥΤΟΙ ΕΥΗΜΕΡΟΥΝ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΣΘΕΝΕΙ...
Χωρίς ΙΣΟΝΟΜΙΑ δεν υπάρχει ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.

Γ.Τ.

Ούτε γάτα ούτε ζημιά: 600.000 ευρώ και κανονικά σύνταξη στον Παπαντωνίου!

παπαντωνίου

…Μετά και τη αθώωση των κατηγορουμένων για την υπόθεση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου
Συγχαρητήρια στην Δικαιοσύνη!
Μετά και την αθώωση και των κατηγορουμένων για τη υπόθεση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, η οποία συγκλόνισε την κοινή γνώμη και το μετέπειτα μέγα σκάνδαλο της χαριστικής μεταβίβασης του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου στην Eurobank, ακολουθεί με τη βούλα της δικαιοσύνης η επιστροφή του Γιάννου Παπαντωνίου στην κανονικότητα.
Δεκτή έκανε το Συμβούλιο της Επικρατείας την προσφυγή του ζεύγους Παπαντωνίου που ζητούσαν να τους επιστρέψει το Δημόσιο το ποσό των 600.000 ευρώ και να καταβάλλει κανονικά τη σύνταξη του πρώην τσάρου της οικονομίας.
Τα 600.000 ευρώ προέρχονται από καταθέσεις ύψους 1,3 εκ. ευρώ στην ελβετική τράπεζα HSBC του Γιάννου Παπαντωνίου και της συζύγου του, η οποία επίσης είχε προφυλακιστεί.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκανε δεκτή την προσφυγή του ζεύγους Παπαντωνίου που υποστήριζε ότι το ποσό ήταν νόμιμα αποκτημένο και φορολογημένο.

Τα πηγάδια – ευτυχώς– φέτος γέμισαν. Λένε πως βοήθησαν σ’ αυτό πολύ τα δάκρυά της.


ΤΑ ΟΘΟΝΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ - ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΜΟΥΝΤΕΣ

(απόσπασμα)

Διαδόθηκε πως είδαν την Παναγία να υφαίνει
μικρά ράσα για τα παιδιά των σκλάβων.
Κάθεται λένε παράμερα, κάτω από ένα σκίνο,
υφαίνει και κλαίει. Ποιος ξέρει, ίσως ν’ άκουσε
για την προδοσία, ίσως να λυπάται ακόμα για
τις μικροσκοπικές δεσποινίδες που τις έδιωξαν
από τον Πύργο και κατεβαίνουν τρεκλίζοντας προς τα βράχια.

Η Παναγία δεν είναι μια ξένη σε τούτο τον τόπο.
Βέβαια, δεν έχει καμιά σχέση με τα φιλόπτωχα ταμεία
ούτε με τα κλουβιά, ούτε με τα πυροτεχνήματα.

Όμως κάτι παιδιά είπαν πως την είδαν να κοιμάται
πολλές βραδιές σ’ εκείνα τα χαλάσματα στο ρέμα.
Άραγε πληροφορήθηκε για τη λόγχη;
Τα πηγάδια – ευτυχώς– φέτος γέμισαν.
Λένε πως βοήθησαν σ’ αυτό πολύ τα δάκρυά της.

ΜΟΥΝΤΕΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ
«Η αντοχή των υλικών», Αθήνα 1971, σ. 72 


* Στη φορητή εικόνα η Θεοτόκος Γλυκοφιλούσα («Η Επίσκεψις») - ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ & ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Η Θεοτόκος κρατεί τον μικρό Χριστό με το δεξί της χέρι, ενώ με το αριστερό τον προτείνει στον θεατή και συγχρόνως τον ικετεύει για τη σωτηρία των ανθρώπων. Το Θείο Βρέφος αγκαλιάζει τρυφερά τη μητέρα του ακουμπώντας το μάγουλό του στο δικό της. Ο συγκεκριμένος εικονογραφικός τύπος της Παναγίας, κατά τον οποίο τα δύο πρόσωπα αγγίζονται με τα μάγουλα, είναι γνωστός ως Παναγία Γλυκοφιλούσα. Ο τύπος αυτός προβάλλει τη μητρική ιδιότητα της Θεοτόκου και συγχρόνως τονίζει το ρόλο της ως προστάτιδας των ανθρώπων. Ως μητέρα του Χριστού, εισακούεται από τον γιο της όταν τον παρακαλεί για τη συγχώρεση του κόσμου. Αυτό το νόημα έχει και η επιγραφή της συγκεκριμένης εικόνας, που ονομάζει τη Θεοτόκο ΜΗ(ΤΗ)Ρ Θ(ΕΟ)Υ Η ΕΠΙCΚΕΨΙC, δηλαδή η σκέπη, η προστάτιδα.

Η εικόνα έχει φιλοτεχνηθεί με την τεχνική του ψηφιδωτού. Πρόκειται για τεχνική με μεγάλο κόστος, που εφαρμόζεται σπάνια σε φορητές εικόνες. Το ξύλινο πλαίσιό της αρχικά πρέπει να έφερε πολύτιμη επένδυση. Στο κέντρο του κάτω πλαισίου διακρίνεται μια εγκοπή στην οποία προσαρμοζόταν στήριγμα για την περιφορά της σε λιτανείες, δηλαδή τελετουργικές πομπές στους δρόμους της πόλης. Τον υπόλοιπο χρόνο η εικόνα θα βρισκόταν σε τέμπλο ναού, ως δεσποτική, δηλαδή τοποθετημένη παραπλεύρως της Ωραίας Πύλης. Προέρχεται από την Τρίγλια της Βιθυνίας, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, και κατέληξε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ως ένα από τα «Κειμήλια Προσφύγων», που έφθασαν στην Ελλάδα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή (1922) και την ανταλλαγή των πληθυσμών (1923).

ΠΗΓΗ-Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Η ιδιαιτερότητα της ελληνικής σκέψης-γλώσσας



Ο Γιάννης Μαυρίκος αναζητά και επισημαίνει την διαφορά του τρόπου θεώρησης των πραγμάτων και λειτουργίας της ελληνικής σκέψης και γλώσσας από την δυτική ή την ανατολική σκέψη, από τις απαρχές της έως σήμερα.

Όταν μιλάει κανένας για ελληνική σκέψη, καραδοκεί ένας κίνδυνος. Ο κίνδυνος των εθνικιστικών συνειρμών. Μια συζήτηση με εθνικιστικό περιεχόμενο ικανοποιεί αρχέγονα ένστικτα και είναι περιττή όταν υπάρχει διάθεση για κάτι πρωτότυπο. Πέρα όμως από την εθνικιστική, η ελληνική σκέψη έχει και οικουμενική διάσταση. Θέλει να αγκαλιάσει όλο τον κόσμο και να είναι σημείο αναφοράς για κάθε καλλιεργημένο άνθρωπο. Να μιλήσει κανείς για την ελληνική σκέψη είναι απαιτητικό και δύσκολο αλλά είναι και μία πρόκληση. Το ένστικτό μας μας λέει ότι πρόκειται για κάτι σημαντικό, δυσκολευόμαστε όμως να πούμε πού ακριβώς έγκειται η σπουδαιότητα. Αυτό λοιπόν το πράγμα θα επιχειρήσουμε να κάνουμε εδώ μαζί σήμερα. Να δούμε αν το ένστικτό μας επαληθεύεται και αν τελικά μια τέτοια συζήτηση αξίζει τον κόπο. Πέρα από τα τετριμμένα που ακούμε συνήθως, αυτό που θα μας ικανοποιούσε θα ήταν να εντοπίσουμε μία πρωτοτυπία, κάτι που να κάνει την ελληνική σκέψη διαφορετική και μοναδική. Το ερώτημα λοιπόν που μπαίνει είναι, είναι πράγματι μοναδική;

Αν ναι, σε τι συνίσταται η πρωτοτυπία της: τι την κάνει να ξεχωρίζει από τους τρόπους με τους οποίους σκέφτονται άλλοι λαοί; Κάνοντας μία εισαγωγή θα πρέπει να ορίσουμε κάποιες συντεταγμένες. Πότε εμφανίζεται , πού εκδιπλώνεται και πως εκδηλώνεται η ελληνική σκέψη. Ας αρχίσουμε λοιπόν να σκαλίζουμε λίγο τα πράγματα.

Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020

ΗΠΑ: Όλοι, εκτός από τους αριστερούς, φοβούνται να εκφραστούν ελεύθερα, σύμφωνα με νέα έρευνα

Συντηρητικοί, κεντρώοι και μετριοπαθείς φιλελεύθεροι όλοι φοβούνται να μιλήσουν έχοντας στο νου τους το φόβο των αντιποίνων, σύμφωνα με μια ανησυχητική νέα έρευνα που κυκλοφόρησε αυτήν την εβδομάδα από το YouGov και το Cato Institute.



Εξήντα δύο τοις εκατό των ερωτηθέντων θεωρούν ότι το τρέχον «πολιτικό κλίμα αυτές τις μέρες τους εμποδίζει να λένε πράγματα που πιστεύουν επειδή άλλοι μπορεί να τα θεωρήσουν προσβλητικά», με σχεδόν το ένα τρίτο να φοβάται ότι η έκφραση δυσαρεστημένων απόψεων θα μπορούσε να τους στοιχίσει την απόλυση, σύμφωνα με την έρευνα.

Συντηρητικοί και Ρεπουμπλικάνοι νιώθουν αυτο-λογοκρισία πιο έντονα με 77 τοις εκατό, αν και οι πλειοψηφίες Δημοκρατικών, Ανεξάρτητων, κεντρώων φιλελεύθερων και μετριοπαθών απάντησαν επίσης ότι νιώθουν με τον ίδιο τρόπο. Οι «ισχυροί φιλελεύθεροι» (“strong liberals”) ήταν η μόνη κατηγορία στην οποία η πλειοψηφία (58 τοις εκατό) είπε ότι νιώθει ασφάλεια να εκφράζεται ανοιχτά.

Κάθε ομάδα αισθάνεται λιγότερο ασφαλής να μιλήσει από ό, τι ένιωθε το 2017, όταν είχα ξανά γίνει το ερώτημα, με τις πιο έντονες αλλαγές να συμβαίνουν στην αριστερά. Μόνο οι «ισχυροί συντηρητικοί» παρέμειναν σχετικά σταθεροί, αλλάζοντας μόνο μία εκατοστιαία μονάδα.

Άσκηση και Εκκλησιολογία στην θεολογία του γέροντα Αιμιλιανού (μέρος β)



0
91
Στο πρώτο μέρος αναφερθήκαμε σε όσα λέγει ο Γέροντας Αιμιλιανός περί νήψεως. Φαίνονται αποκλειστικά για τους μοναχούς όσα λέγει, αλλά, όπως διαβάζουμε και σε άλλους Πατέρες, ο ταπεινός άνθρωπος και αυτός που συγχωρεί τους εχθρούς του, είναι ικανός να νήφει ακόμη και μέσα στην μεγαλούπολη. Παραφράζοντας τον άγιο Σιλουανό θα λέγαμε: «αγάπα τους εχθρούς σου και κάνε ό,τι θέλεις». Συνεχίζουμε, μιλώντας πάντα για το θυσιαστήριο της ανθρώπινης καρδιάς, στην οποία, λέγει ο Γέροντας, μιλάει ο Θεός. «Όμως, αν και αποκαλύφθηκαν τα αποκεκρυμμένα μυστήρια, για να τα βιώσει κανείς, απαιτείται λόγω του βάθους των κάποια προσπάθεια. Η οντολογική δηλαδή αποκάλυψις της θεότητος γίνεται διά του ιδίου του Θεού μέσα στην ύπαρξί μας, ανάλογα με το πόσο εμείς θεούμεθα. Ας αναφέρομε ένα παράδειγμα: Έρχεσαι να μου μιλήσεις εσύ πνιγμένος στα προβλήματά σου. Είσαι άρρωστος, αμάρτησες, εξώκειλες, σε έδιωξαν από το μοναστήρι, σου είπαν ότι έχεις καρκίνο και θα πεθάνεις. Σου μιλάω εγώ, με ακούς και μετά από λίγο μου λες με δάκρυα: Γέροντα, λύθηκε το πρόβλημά μου. Λύθηκε; Πώς; Ο καρκίνος δεν θεραπεύτηκε, η εγχείρησις θα γίνει, τελικώς θα πεθάνεις. Από το μοναστήρι σε έδιωξαν. Πώς λύθηκε το πρόβλημά σου; Και όμως, εσύ λες ότι λύθηκε. Πράγματι λύθηκε, διότι άλλαξε η εσωτερική κατάστασίς σου, άλλαξε το βίωμά σου. Θεία ενέργεια φώτισε τα έγκατά σου, και ένιωσες ότι λύθηκε το πρόβλημά σου. Δεν λύνονται τα προβλήματά μας, διότι προκαλούνται από τους άλλους και τις καταστάσεις. Εν τούτοις, το πρόβλημα δεν είναι οι άλλοι αλλά η σχέσις μου με τον Θεόν, εγώ και ο Θεός. Όταν αυτή την τακτοποιούμε, δεν υπάρχει πρόβλημα» (ό. π. σελ. 29).

Εκκλησία και φιλοσοφία στον νεοελληνικό διαφωτισμό: Μία κριτική στον Π. Κονδύλη


του Μιχάλη Μερακλή, ομοτίμου καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, λαογράφου και φιλόλογου


Έχουν γρα­φει πολ­λα για την κα­ταρ­χήν αρ­νη­τι­κή στά­ση που τή­ρη­σε η Εκ­κλη­σί­α α­πέ­να­ντι στο κί­νη­μα του Δια­φω­τι­σμού, γε­νι­κό­τε­ρα α­πέ­να­ντι στο ά­νοιγ­μα προς τα φώ­τα της Ευ­ρώ­πης. Έ­χουν γρα­φεί τό­σα πολ­λά, ώ­στε έ­χει μάλ­λον δια­μορ­φω­θεί μια πε­ποί­θη­ση, ό­τι η αρ­νη­τι­κή αυ­τή στά­ση υ­πήρ­ξε α­πό­λυ­τη.

Α­ντι­στι­κτι­κά ε­πι­χει­ρώ ε­δώ τον με­τρια­σμό της ε­ντύ­πω­σης αυ­τής, με την πα­ρά­θε­ση τεκ­μη­ρί­ων που συ­νη­γο­ρούν, ό­πως νο­μί­ζω, υ­πέρ μιας δια­φο­ρε­τι­κής (ας μην πω α­ντί­θε­της) εκ­δο­χής.

Έ­χω και σε άλ­λα ση­μεί­α υ­πεν­θυ­μί­σει, ό­τι οι κλη­ρι­κοί υ­πήρ­ξαν ο­πα­δοί ή, κα­λύ­τε­ρα, α­πό τους πρω­τα­γω­νι­στές του νε­ο­ελ­λη­νι­κού δια­φω­τι­σμού. Ο εκ­δό­της του Λό­γιου Ερ­μή (Λ.Ε.), ο Άν­θι­μος Γα­ζής, δεν ή­ταν η μο­να­δι­κή πε­ρί­πτω­ση – κά­θε άλ­λο. 

Ο έ­νας α­πό τους δύ­ο δια­δό­χους του στην έκ­δο­ση του πε­ριο­δι­κού, ο Θε­ό­κλη­τος Φαρ­μα­κί­δης, ή­ταν ε­πί­σης κλη­ρι­κός (ο άλ­λος, ο Κων­στα­ντί­νος Κοκ­κι­νά­κης, ή­ταν έ­μπο­ρος). Α­νά­με­σά τους συ­γκα­τα­λέ­γο­νται και μο­να­χοί. Ο Γα­ζής π.χ. πλη­ρο­φο­ρεί (Λ.Ε., 1814-1815, σ. 93), ό­τι τα μο­να­στή­ρια στην Α­θή­να “ε­σύ­στη­σαν έ­τι και φι­λο­σο­φι­κόν σχο­λεί­ον, των ο­ποί­ων οι η­γού­με­νοι και οι πε­ρί αυ­τούς μο­να­χοί, αι­σθαν­θέ­ντες τα α­πό της φι­λο­σο­φί­ας κα­λά, οι­κεί­α προ­αι­ρέ­σει, πλη­ρώ­νου­σι τον ε­τή­σιον μι­σθόν του φι­λο­σό­φου δι­δά­σκα­λου”. Και κα­τα­λή­γει: “Εί­θε να ε­μι­μού­ντο το κα­λόν τού­το πα­ρά­δειγ­μα και ό­λοι οι η­μέ­τε­ροι Εκ­κλη­σια­στι­κοί! Και τη α­λη­θεί­α τό­τε ευ­δο­κι­μή­σει το γέ­νος, ό­ταν οι Ιε­ρείς φι­λο­σο­φή­σω­σιν ή οι φι­λό­σο­φοι ιε­ρα­τεύ­σω­σιν.” (ό.π., σ. 132)

Η “Εκ­κλη­σί­α της ορ­θο­δό­ξου πί­στε­ως των Γραι­κών”, στο Λι­βόρ­νο, α­πό πα­λιά συ­ντη­ρού­σε “δι’ ι­δί­ων αυ­τής ε­ξό­δων” τρεις νέ­ους ο­μο­γε­νείς για να σπου­δά­ζουν “εις τας κυ­ριω­τέ­ρας και κα­λυ­τέ­ρας της Ι­τα­λί­ας Α­κα­δη­μί­ας”. Αυ­τό κά­νει και το 1816 με τους “εν Λι­βόρ­νω Γραι­κούς της Α­να­το­λι­κής Εκ­κλη­σί­ας” κα­λώ­ντας, σε συ­νε­ννό­η­ση με τις “σχο­λές” της Α­θή­νας, των Ιω­αν­νί­νων και της Χί­ου, α­πό έ­να για κα­θε­μιά, βε­βαιω­μέ­να ορ­θό­δο­ξο χρι­στια­νό νέ­ο, για τε­τρα­ε­τείς σπου­δές, “ό­που θέ­λουν κα­τα­γί­νου­νται για να τε­λειο­ποι­η­θώ­σιν εις τα μα­θή­μα­τα της Γε­ω­γρα­φί­ας, Λο­γι­κής, Με­τα­φυ­σι­κής, Φυ­σι­κής Ι­στο­ρί­ας, Μα­θη­μα­τι­κών, Α­στρο­νο­μί­ας, Βο­τα­νι­κής, Χη­μεί­ας, Α­να­το­μί­ας και Φυ­σιο­λο­γί­ας, εις τους ο­ποί­ους διό­λου δεν α­πα­γο­ρεύ­ο­νται τα της Ια­τρι­κής και Χει­ρουρ­γί­ας μα­θή­μα­τα”. Μπο­ρούν α­κό­μα, αν υ­πάρ­χει η κλί­ση, “να σπου­δά­σω­σιν οι νέ­οι, α­ντί των ει­ρη­μέ­νων ε­πι­στη­μών, την Αρ­χι­τε­κτο­νι­κήν, Γλυ­πτι­κήν και Ζω­γρα­φι­κήν” (Λ.Ε., 1816, σελ. 200-201).

Στη σχε­τι­κή α­να­κοί­νω­ση των ε­πι­τρό­πων της Εκ­κλη­σί­ας δια­βά­ζου­με στην τε­λευ­ταί­α πα­ρά­γρα­φο: “Αύτη, φίλ­τα­τοι ο­μο­γε­νείς, η μι­κρά συ­νει­σφο­ρά γί­νε­ται υ­πέρ την δύ­να­μίν μας δια τα υ­περ­βο­λι­κά της Εκ­κλη­σί­ας μας έ­ξο­δα και α­δια­κό­πους βο­η­θεί­ας και ε­λε­η­μο­σύ­νας, προς τους καθ’ η­μέ­ραν ε­δώ ερ­χο­μέ­νους πτω­χούς και δυ­στυ­χού­ντας ο­μο­γε­νείς μας, ό­μως να βο­η­θή­σω­μεν και εκ του υ­στε­ρή­μα­τός μας α­πε­φα­σί­σα­μεν, ό­χι μό­νον δια να κά­μω­μεν το α­παι­τού­με­νον χρέ­ος μας, αλ­λά και να σας εν­θαρ­ρύ­νω­μεν προς την έν­δο­ξον των κοι­νω­φε­λών α­γώ­νων σας ε­ξα­κο­λού­θη­σιν.” (ό.π., σελ. 103).

“Ο έ­ρως της παι­δεί­ας” δια­βά­ζου­με στο Λ.Ε. (1818, σελ. 463), “α­νά­πτει ε­πί μάλ­λον και δια­δί­δε­ται εις την Ελ­λά­δα, και ο α­ριθ­μός των εις την διά­δο­σιν αυ­τήν συ­ντε­λού­ντων μέ­σων αυ­ξά­νει κα­θη­με­ρι­νώς. τα σχο­λεί­α πολ­λα­πλα­σιά­ζο­νται, οι σο­φοί δι­δά­σκα­λοι πλη­θύ­νο­νται, βι­βλιο­θή­και συ­στή­νο­νται και οι πλού­σιοι έ­μπο­ροι, πα­τριω­τι­κώ κι­νού­με­νοι ζή­λω, α­νοί­γου­σι προ­θύ­μως τους θη­σαυ­ρούς των (…) το ιε­ρα­τεί­ον συ­ντρέ­χει και συμ­βου­λεύ­ει και η κοι­νή Μή­τηρ, η με­γά­λη Εκ­κλη­σί­α, ευ­λο­γεί, ε­φο­ρεύ­ει και διοι­κεί σο­φώς των τέ­κνων της τα έρ­γα”.

Το πε­ριο­δι­κό κη­ρύσ­σει “τα ευαγ­γέ­λια”, πλη­ρο­φο­ρεί ευ­φό­συ­να για τον εν­θρο­νι­σμό, για τρί­τη φο­ρά, στον “οι­κου­με­νι­κόν πα­τριαρ­χι­κόν θρό­νον της Κων­στα­ντι­νου­πό­λε­ως” του Γρη­γο­ρί­ου, ο ο­ποί­ος γνώ­ρι­ζε “εκ πεί­ρας” ό­τι “μό­νη η παι­δεί­α στε­ρε­ώ­νει την θρη­σκεί­αν εις τα έ­θνη”, γι’ αυ­τό “ε­φρό­ντι­σε κα­τά τας προ­λα­βού­σας ε­πο­χάς δια την διά­δο­σιν της ελ­λη­νι­κής παι­δεί­ας”. Στην πρώ­τη πα­τριαρ­χί­α του “ε­σύ­στη­σε το ελ­λη­νι­κόν τυ­πο­γρα­φεί­ον της Κων­στα­ντι­νου­πό­λε­ως”, στη δεύ­τε­ρη “ε­φρό­ντι­σε πε­ρί συ­στά­σε­ως και α­νε­γέρ­σε­ως σχο­λεί­ων ελ­λη­νι­κών καθ’ ό­λον το γέ­νος” (Λ.Ε., 1819, σελ. 113 κ.ε.). Σε ε­πό­με­νο τεύ­χος της ί­διας χρο­νιάς (του Μα­ΐ­ου) α­φιε­ρώ­νε­ται και “Ω­δή ο­φει­λο­μέ­νη εις τον Πα­να­γιώ­τα­τον, θειό­τα­τον και Οι­κου­με­νι­κόν πα­τριάρ­χην κύ­ριον κύ­ριον Γρη­γό­ριον”, α­πό τον κρυ­πτώ­νυ­μο Ν.Δ. (σελ. 309-310). α­πο­σπώ τους στί­χους:

ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΙΤΟΧΩΡΟΥ

Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο που λέει "ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΙΤΟΧΩΡΟΥ Παράξενα φέγγει μνήμη ή άρχή. Είναι φέγγρισμα πίσω άπ' βράδυ, όταν φώς ύποχωρεί γωνιές δίχτυα άπλώνουν τηλέφωνα άκους άσυνάρτητο μέσα άνοιχτές γραμμές έκσταση άταχτες φωνές σύρματα βράδυ σταθμό πού βράχια άνοιχτός δίχως δρίζοντα λυπημένη Κυριακή στά Κάστρα ξεχάσω τό φέγγος στό σταθμό τό πάθος κορμιού καί άπό σάρκα γίνεται άγωνία ή άγωνία πού φέρνουν σβησμένες άγωνία φέρνει μοναξιά άλλο, μοναξιά μέσα στό κατώφλι τής νύχτας μοναξιά πάθος του άλλου "Ολα τελειώνουν στό τελευταίο σύνορο χαμηλώνουν θάλαμο σβήνουν σιγανές πατημασιές. Προσευχηθείτε γιά τίς σκοπιές άγρυπνουν"



Ήταν Σεπτέμβριος του 1976. 
Πήρα το πρωινο τραίνο από τον σταθμό Λαρίσης για Θεσσαλονίκη. Είχα μαζί μου λίγα πράγματα όλα σε μια βαλίτσα και μια συλλογή με ποιήματα του Νίκου Αλέξη Ασλάνογλου. Διάβαζα αυτό το ποίημα όταν ύστερα από 12 ώρες η αμαξοστοιχία σταμάτησε στον σταθμό Λιτοχώρου. Αργότερα έμαθα ότι ήταν το πρώτο ποίημα του Ασλάνογλου. Το έγραψε στα χρόνια της στρατιωτικής του θητείας, το 1953. Ήταν τότε διαβιβαστής στο Χαϊδάρι. Παράξενα φέγγει στη μνήμη μου η αρχή…

ΠΗΓΗ: Pantelis Voutouris

Ένα σκληρό μάθημα για την ελληνική διπλωματία

Κωνσταντακόπουλος Δημήτρης

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς Έλληνας, ή Ορθόδοξος Χριστιανός για να νοιώσει βαθιά θλίψη για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Αρκεί να είναι πολιτισμένος άνθρωπος, που να σέβεται τους άλλους ανθρώπους, για να αισθανθεί ότι εδώ έχουμε μια βαριά προσβολή του πολιτισμού. Βαριά προσβολή του πολιτισμού συνιστούν, όχι μόνο οι ενέργειες του Ερντογάν, αλλά και η ανοχή τους από τη λεγόμενη "διεθνή κοινότητα".
Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί θα αποδεχθεί τελικά –εκτιμούμε– ήττα της Τουρκίας και του Ισλάμ. Βεβαίως, η υπόθεση αυτή δεν αφορά δυστυχώς μόνο την Τουρκία, ή τον μουσουλμανικό κόσμο. Το Ισραήλ μετέτρεψε σε νυχτερινό κέντρο ένα από τα ιστορικότερα μουσουλμανικά τεμένη, το Al-Ahmar. Οι Αμερικανοί προκάλεσαν καταστροφές στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Βαγδάτης και στη Βαβυλώνα, σε μια προσπάθεια να σβήσουν τα ίχνη των μεγάλων πολιτισμών της Μεσοποταμίας και τις ρίζες του αραβικού έθνους.
Ο δε πρόεδρος Τραμπ, σύμβολο της παγκόσμιας παρακμής, απείλησε στις αρχές του χρόνου το Ιράν με καταστροφή μερικών από τα σημαντικότερα πολιτιστικά μνημεία του (που είναι και μνημεία όλης της ανθρωπότητας). Αντιμέτωπο με μεγάλες προκλήσεις, το Γένος των Ανθρώπων μοιάζει να επιδιώκει την αυτοκαταστροφή του, οργανώνοντας "πολέμους των πολιτισμών", ακόμη και εν μέσω κορονοϊού. Αναρωτιέται κανείς σε τι κόσμο θα ζήσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας, αν όχι για το κατά πόσον θα έχουν κόσμο να ζήσουν.

Απομόνωση του Ελληνισμού

Στα καθ’ ημάς τώρα. Τόσο η ενέργεια του Ερντογάν, όσο και η απουσία ουσιαστικής διεθνούς καταδίκης της, απέδειξε πανηγυρικά πόσο κοντά στην επί της ουσίας ανυπαρξία είναι το ελληνικό κράτος και η διπλωματία του. Επιπλέον, απέδειξε και πόσο επικίνδυνα απομονωμένος είναι σήμερα παγκοσμίως ο Ελληνισμός, ως αποτέλεσμα μιας πολιτικής που προσδιορίζεται από τη βαθιά εξάρτηση, του συνόλου σχεδόν της πολιτικής του τάξης, από ξένες δυνάμεις.

Κυριακή 2 Αυγούστου 2020

Διονύσης Τσιριγώτης, Η θρησκεία στη Διεθνή Πολιτική: Το Ισλάμ και η Ελληνική Οικουμένη

Διονύσης Τσιριγώτης, Η θρησκεία στη Διεθνή Πολιτική: Το Ισλάμ και η Ελληνική Οικουμένη

Η οντολογική ιεράρχηση μεταξύ Αλλάχ, ανθρώπου και φύσης στην κοσμολογική αντίληψη του Ισλάμ, αντιπαρατίθεται με την εξειδίκευση της θεότητας στη χριστιανική θεολογία

Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος και η πραγματοποίηση της πρώτης μουσουλμανικής προσευχής ανήμερα της υπογραφής της Συνθήκης της Λωζάνης, εγείρει βαθύτερα ερωτήματα περί του ρόλου του πολιτισμικού/θρησκευτικού στοιχείου στη διεθνή πολιτική.

Ναι μεν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν διακηρύσσει ότι υλοποίησε «το μεγάλο όνειρο του ίδιου αλλά και ολόκληρου του τουρκικού λαού», ωστόσο το διακύβευμα συνίσταται στην προσδιοριστική λειτουργία του πολιτισμικού/θρησκευτικού στοιχείου, ως διυποκειμενικού παράγοντα, στη μορφή και λειτουργία τόσο του ενδοκρατικού όσο και του διακρατικού συστήματος.

Σχεδόν κάθε πτυχή των διακρατικών σχέσεων επηρεάζεται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό από τις κανονιστικές θρησκευτικές επιταγές. Από το ποιοι είναι οι κεντρικοί δρώντες στη διεθνή πολιτική, το πώς διαμορφώνονται τα κίνητρα και οι προθέσεις τους, το ποιες είναι οι πηγές ισχύος που χρησιμοποιούν για την κινητοποίηση των κοινωνιών τους και τη δημιουργία συμμαχιών, μέχρι και τους κανόνες της διεθνούς τάξης που οφείλουν να ακολουθήσουν.
Ειδικότερα, το θρησκευτικό/μεταφυσικό στοιχείο λειτουργεί υποστηρικτικά ή υπονομευτικά στη διαμόρφωση και διατήρηση της εκάστοτε διεθνούς τάξης με άξονα το κράτος-έθνος.

Συμβάλει στην εσωτερική και διεθνή νομιμοποίηση/απονομιμοποίηση της πολιτικής εξουσίας, ενώ δεν δύναται να παραβλεφθεί και ο ρόλος του, ως προς τη οριοθέτηση συνόρων, την κατανομή εδαφών και τη δημιουργία δικτύων πιστών σε διεθνές επίπεδο.

Ως στοιχείο της εθνικής ταυτότητας λειτουργεί συνεκτικά και ομογενοποιητικά, χωρίς βέβαια να αποκλείεται και η διαφορετική εξέλιξη του εσωτερικών ή διακρατικών θρησκευτικών διενέξεων.

Εν ολίγοις, λειτουργεί προσδιοριστικά στην πολιτική λειτουργία, διαμορφώνοντας τις οργανωτικές και δικτυακές δομές της και επηρεάζοντας τις αξίες και τα κίνητρά της.
Ως εκ τούτου, η απόφασης του Τούρκου προέδρου, δύναται να αντικατοπτρισθεί σε τρία διαφορετικά αλλά αλληλένδετα επίπεδα.

ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ

Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, κείμενο που λέει "Κώστας Βάρναλης <<Και φωνάζουν οι πατριδέμποροι να φοβηθούν οι πατριώτες..>>"

ΠΗΓΗ: Ελλάδα 2021

Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

Οι κουρτίνες του Ερντογάν στην Αγιά Σοφιά

Τι έκρυψε ο Ερντογάν πίσω τις κουρτίνες που έβαλε στην Αγιά Σοφιά; Στην Αγία Σοφία ειδικές κουρτίνες 
για να μη φαίνονται οι αγιογραφίες.

Με κουρτίνες θα καλύπτονται τα ψηφιδωτά στην Αγία Σοφία, είχε επιβεβαιώσει ο εκπρόσωπος του Τούρκου προέδρου, Ιμπραήμ Καλίν. Την κάλυψη των ψηφιδωτών με κουρτίνες είχε αποκαλύψει η τουρκική εφημερίδα Hurriyet. Σε δημοσίευμά της είχε αναφέρει ότι στην Αγία Σοφία θα τοποθετηθούν ειδικές κουρτίνες οι οποίες θα ανοίγουν κατά τη διάρκεια της προσευχής, ενώ στο πάτωμα θα τοποθετηθούν χαλιά τα οποία θα φωτίζονται για να σκοτεινιάζει ο χώρος και να μη φαίνονται οι αγιογραφίες.
Ο π. Λίβυος: «Οι κουρτίνες του Ερντογάν»
Τι έκρυψε ο Ερντογάν πίσω τις κουρτίνες που έβαλε στην Αγιά Σοφιά; 
Την ενοχή του κατακτητή και το μίσος του Ισλάμ στην αξία του ανθρώπου.
Αλλά ας τα δούμε ένα ένα.
Οι κουρτίνες του Ερντογάν κάλυψαν με το θράσος και την ασέβεια του κατακτητή το πρόσωπο της Παναγίας. Της Μητέρας του Χριστού. Δηλαδή εκείνης που έδωσε ύλη στον άυλο, εκείνης που έδωσε σάρκα στον άσαρκο Δημιουργό. Εδώ είναι και το πρόβλημα του Ισλάμ. Ότι είναι μια απόλυτα μονοφυσιτική αίρεση εικονοκλαστικής κακοδοξίας.

Ο Ερτογάν και οι τούρκοι ισλαμιστές βάζουν κουρτίνα στο πρόσωπο της Παναγίας γιατί δε μπορούν να δεχθούν ότι ο Θεός γίνεται άνθρωπος με σκοπό ο άνθρωπος να γίνει Θεός. Δεν μπορούν να δεχθούν ότι η ύλη μπορεί κατά χάρη να θεωθεί. Το κτιστό να κοινωνήσει των ενεργειών του Ακτίστου. Για την Ορθόδοξη εκκλησία όμως αυτή είναι η πεμπτουσία της πίστεως της. Όλο το νόημα της θείας ενσαρκώσεως, αποκαλύπτεται ακριβώς εδώ:
ότι η ύλη, το σώμα, ο άνθρωπος ως ψυχοσωματική ενότητα υπάρχουν με σκοπό την θέωση. Τα πάντα και οι πάντες θα ενωθούν με τον Χριστό διότι αυτός είναι το αρχέτυπο όλης της δημιουργίας.
Κι όμως αυτή την θεμελιώδη διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας, δεν την αγνοούν κακοδόξως μονάχα οι Ισλαμιστές αλλά και πολλοί Χριστιανοί. Διότι κάθε φορά που ένας χριστιανός υποτιμά τις ανάγκες και την αξία του ανθρωπίνου σώματος πέφτει στην αίρεση του μονοφυσιτισμού. Κάθε φορά που θεωρεί την ψυχή ανώτερη από το σώμα, εκφράζει την αίρεση του μανιχαϊσμού, και κάθε φορά που αρνείται την ζωή αυτή ως δώρο Θεού, ουσιαστικά αγγίζει τα όρια της αρνησιθεΐας, διότι ο Θεός αυτόν το κόσμο δημιούργησε και μας έδωσε ως παράδεισο χαρά και κοινωνίας.
Διαβάστε: Η 24η Ιουλίου που διάλεξαν να γίνει τζαμί η Αγία Σοφία, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΑ

Ένα άγιο…ρουσφέτι. Ποιο;



"Ταις πρεσβείαις της Θεοτόκου,
Σώτερ σώσον ημάς"
και την Πατρίδα μας.

Του δασκάλου Δημήτρη Νατσιού από το Κιλκίς

Βλέποντας και ακούγοντας, στην Αγιά Σοφιά, αυτόν τον αχρείο ισλαμιστή, με το λευκό "σεμεδάκι" στην παλαβή κεφάλα του, τον Ερντογάν, να είναι γονατιστός, να διαβάζει προσευχές και να συμμετέχει με την γνωστή, μωαμεθανική ψευτοκατάνυξη, στο ανόμημά του, σκέφτηκα το πώς αντιμετωπίζουν οι ημέτεροι πολιτικοί την μόνη αληθινή Πίστη μας.

(Και πόση διαφορά παρατηρείς στα πρόσωπα των οπαδών του Μωάμεθ και των πιστών του Χριστού! Από την μια, στην "προσευχή" της Παρασκευής, κατάρες, βλοσυρό, γεμάτο μίσος βλέμμα και τρίξιμο δοντιών και από την άλλη "αγαπάτε τους εχθρούς ημών", πρόσωπα, μετά την Θεία Λειτουργία, χαρούμενα, με ξεχείλισμα αγάπης. Στο τζαμί ο ιμάμης, να αφιονίζει τους οπαδούς, ανεμίζοντας το ξίφος του Ισλάμ. Στο ναό ο ιερέας, να ευλογεί τους πιστούς, με τον σταυρό του Χριστού).
Δεν θυμάμαι ποτέ να άκουσα Έλληνα πρωθυπουργό, να ομολογήσει ότι είναι Χριστιανός Ορθόδοξος. Να εκστομίσει στο βήμα της Βουλής μια φράση που ακούς από απλούς ανθρώπους, όταν τους κυκλώνουν, "ώσπερ μέλισσαι κηρίον", οι κίνδυνοι και οι δυσκολίες της ζωής. "Έχει ο Θεός". "Η Παναγία να βάλει το χέρι της". "Με την βοήθεια του Θεού θα τα καταφέρουμε". Ποτέ!!

Δεν είδα ποτέ Έλληνα πρωθυπουργό ή υπουργό, να προσέρχεται στην Θεία Λειτουργία, τις επετειακές ημέρες του Ευαγγελισμού ή του εορτασμού του "ΟΧΙ", από νωρίς, όρθρου βαθέως, να εκκλησιαστεί σαν χριστιανός. Καταφθάνουν στην δοξολογία, με τις καραμούζες και τα τύμπανα - εν χορδαίς και οργάνοις - να ωρύονται, αναγγέλλοντας την άφιξή τους, και με την ασθμαίνουσα κουστωδία τους να συμπεριφέρεται λες και βρίσκεται σε κέντρο διασκεδάσεως. Ποτέ!!

Δεν είδα ποτέ Έλληνα πρωθυπουργό ή και υπουργό να κάνει μετάνοιες σε μια εικόνα της Παναγίας ή σε μια λειψανοθήκη αγίου. Ποτέ!!
Ντρέπονται, δεν πιστεύουν σ' αυτό που είναι καύχημα και απαντοχή μας: η Εκκλησία του Χριστού. Είναι άθεοι, μασόνοι ή αδιάφοροι λόγω διαφθοράς και ηθικής κατάπτωσης.

Βλέπουν την πίστη του λαού σαν ένα μουσειακό κατάλοιπο, μια αξιοπερίεργη, γραφική εμμονή στο παρελθόν. Η Ορθοδοξία γι' αυτούς είναι θρησκοληψία και σκοταδισμός, όταν κυβερνά η αριστερόμυαλη ασημαντότητα ή κρατική επιχείρηση που φέρνει έσοδα, όταν προϊσταται ο νεοφιλελεύθερος κοτζαμπασιδισμός.

Άκουγα αυτές τις ημέρες τα σπαραξικάρδια, φαρισαϊκά μυξοκλάματα των τηλεοπτικών καναλιών για την "ιεροσυλία στην Αγιά Σοφιά". Μάλιστα. Μα η Μεγάλη Εκκλησία παραπέμπει στο Βυζάντιο, στην αυτοκρατορίας της Νέας Ρώμης - Κωνσταντινουπόλεως. Άρα, εφ' όσον κλαίνε με μαύρο δάκρυ, παραδέχονται ότι είμαστε απόγονοι των Βυζαντινών, δικά μας ήταν για χρόνους και καιρούς τα κλέη των βυζαντινών. Δεν γίναμε κράτος και μετά έθνος, το Εικοσιένα, όπως διατείνεται η νεοταξική λέπρα των πανεπιστημίων. Οπότε…

Για χίλια εκατό χρόνια ακούγονταν στον ναό ψαλμωδίες και ύμνοι προς την Σοφία τους Θεού. Γιατί; Διότι είχε αυτοκράτορες πιστούς, Χριστιανούς Ορθοδόξους, που καμάρωναν για την πίστη τους. Γι' αυτό επέζησε για τόσους αιώνες, θαύμα πραγματικό, η αυτοκρατορία. " Σταυρός νικά", διαλαλούσαν στις μάχες και συνέτριβαν στα στίφη των ασεβών.

Γ. Καραμπελιάς: Ο Ελληνισμός παίζει τα ρέστα του! Ήρθε η ώρα να αναδυθούν νέες πολιτικές δυνάμεις! (βίντεο)

Στον Αλέξανδρο Στεφανόπουλο αναδημοσίευση από την ομογενειακή ιστοσελίδα Νέα Πρωινή
Ο Γιώργος Καραμπελιάς, μια ισχυρά έντονη προσωπικότητα. ΕκδότηςΣυγγραφέας.  Με πλούσια  δράση-και εν πολλοίς παρεξηγημένη και παρερμηνευμένη, πολυτάλαντος και χαρισματικά ευρηματικός  σε πολλούς τομείς, σχεδόν άγνωστος στην μεγάλη πλειοψηφία της Ελληνικής Κοινότητας των ΗΠΑ, παραχώρησε για πρώτη φορά μια εφόλης της ύλης και αποκλειστική συνέντευξη στην ΠΡΩΙΝΗ. Μια συνέντευξη αληθινή  “εξομολόγηση”  εκ βαθέων και προ πάντων όχι πολιτική! Μια συνέντευξη που μιλάει για όλους και για όλα! Για τον εαυτό του και την σχέση του με την Αριστερά τον Μαρξισμό και τις μεγάλες ιδεολογικές  αυταπάτες. Για το τέλος των ιδεολογιών αλλά και για την νέα παγκόσμια κατάσταση που διαμορφώνεται στο κοινωνικό κίνημα με την νέα τάξη και την παγκοσμιοποίηση.  Για την αντιδικτατορική του σχέση και τα χρόνια στο Παρίσι. 
 Μιλάει για την θυελλώδη και θορυβώδη συγκρουσιακή  σχέση του με τον Γιωτόπουλο της 17Ν! Αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές αυτής της έντονα διαπροσωπικής  σχέσης. 
 “Εξομολογείται” για την συνάντηση του με τον Θεό και την Ορθοδοξία αλλά και την πολυκύμαντη σχέση του με τον  Αρχιεπίσκοπο Κυρό Χριστόδουλο αλλά και τον νυν Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο τον Β’ αποκαλύπτοντας πτυχές και διαφορές στις μεταξύ τους σχέση.
  Μιλάει για τον Ελληνισμό και την Ελληνική Κοινωνία! Ως έχει διαμορφωθεί σήμερα ειδικώς μετά το 1974.  Απευθύνει ειδικό σαφές και ξεκάθαρο  μήνυμα προς την ασθαίμενουσα και κατά ταλαιπωρημένη Ελληνική Κοινότητα των ΗΠΑ. Για το ανύπαρκτο ελληνικό lobby αλλά και πως αυτό μπορεί να επανασυσταθεί με όρους ορθολογικά δομημένους  υπό την προϋπόθεση ότι και το κέντρο (η Μητροπολιτική Ελλάδα) θα ανανεωθεί και αναδομηθεί.
Με νέους θεσμούς και ίσως ένα νέο πολιτικό σύστημα αρχιτεκτονικά δομημένο και ισχυρά θεμελιωμένους δημοκρατικούς θεσμούς.  Μιλάει για την Τουρκία και την επιθετικότητα της, θεωρεί αναπόφευκτη  ιστορικά μια θερμή σύγκρουση με την γείτονα. Αλλά κυρίως με εύγλωττη και εμφανή  αγωνία  κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το Έθνος μας που βρίσκεται σε αποδόμηση. Μιλάει για τα επόμενα πενήντα και εκατό χρόνια της Ελλάδος.
Για την μυθοπλασία  (Δ.Κιτσίκη) περί συνομοσπονδίας Ελλάδος Τουρκίας αλλά και για τους συνεχείς κινδύνους που διατρέχει η Ελλάδα από τις μεταναστευτικές ροές και άλλους επίσης υπαρκτούς κινδύνους.
Απολαύστε τον!

    «Δεν πολεμάμε για τα πετρέλαια»…

    Το blog του Βύρωνα: Δεν πολεμάμε...


    «Δεν πολεμάμε για τα πετρέλαια». Πολύ βολικό. Το καλύτερο, σχεδόν μαγικό. Ξεμπερδεύεις εύκολα, έχεις το κεφάλι σου ήσυχο, ξεχωρίζεις κι από την πλέμπα που παραμυθιάζεται, είσαι ψαγμένος και διαφορετικός.

    Ο καλύτερος. Και δεν έχει να σου πει κανείς τιποτα. Επίσης «δεν πολεμάμε για βραχονησίδες». Κι αν και τα βράχια έχουνε και τίποτα παππούδια πάνω, δεν αλλάζει και κάτι. Ίσα ίσα, καλύτερα (ωραία η Ελλάδα αλλά έχει Έλληνες). «Χαχαχα».

    Για τις θάλασσες γενικώς δεν πολεμάμε, εννοείται. Πολεμάνε βέβαια οι άλλοι αλλά δεν πειράζει. Καλά, το Καστελόριζο είναι πολύ μακριά, δεν το συζητάμε καν. Δεν γίνεται μια κουτσουλιά να κόβει στη μέση τη «γαλάζια πατρίδα» του άλλου. Με το μάτι ρε παιδί μου, δες τον χάρτη. Άσε τώρα τα διεθνή δίκαια, με το μάτι. Όταν περισσεύει κάτι τόσο πολύ, είναι θέμα. Εκτός αν είναι τα «Φόκλαντς» ξέρωγω, αλλά δεν είμαστε και Αγγλία, τι να κάνουμε.

    Στη Γαύδο θα μπορώ να πηγαίνω; Θα μπορώ. Κι ας είναι τα νερά όποιου θέλει, τα νερά δεν έχουνε χρώμα. Μετά θα μείνουνε κάτι νησάκια σε ξένα νερά, θα περισσεύουνε πολύ κι αυτά. Ε οκ, κι αν αποκτήσει και λίγο ανατολίτικο χρώμα το νησί, θα είναι ωραία φάση. Καλά, όχι μόνο το νησί, και στην παλιά οθωμανική αυτοκρατορία δεν ήτανε και τόσο άσχημα, μην ακούτε αυτά που μας μαθαίνανε στα σχολεία. Το θέμα είναι τα αφεντικά, τι με νοιάζει η σημαία; Πάντα μια μειοψηφία το καταλάβαινε, άσε τους πολλούς να παραμυθιάζονται.

    Παρασκευή 31 Ιουλίου 2020

    Ο Ερντογάν θέλει να τελειώνει με το Αιγαίο... Η Ιστορία θα γραφτεί στη Λιβύη


    zikou-240Ζέζα Ζήκου

    Οι Τούρκοι ηγέτες ο Κεμάλ τότε και ο Ερντογάν σήμερα ξέρουν πως ό,τι θέλουν θα το δώσουν οι Eλληνες πολιτικοί με φανφάρες μεν, αλλά χωρίς ουσιαστική αντίσταση, μου λένε οι Τούρκοι φίλοι μου. Είναι σίγουροι ότι ο Ερντογάν θα πετύχει τον... «ειρηνικό» ή «πολεμικό» ακρωτηριασμό του Αιγαίου, παρακολουθώντας με προσοχή το περιβάλλον του Ελληνα πρωθυπουργού, τους «συνετούς ηλίθιους» του ΕΛΙΑΜΕΠ, την «Καθημερινή», τους Ροζάκηδες, τους Μπάμπηδες και λοιπούς... που τον έχουν σφικταγκαλιάσει. Δεν έχουν καμία αμφιβολία περί αυτού, ερμηνεύοντας τις συνεχείς ήττες που καταγράφει η φλυαρούσα ελληνική διπλωματία και το φοβικό σύνδρομο του πολιτικού συστήματος.

    Εγώ, η Μαρίτα και ο φίλος μου ο Τζένος (γενικός διευθυντής των μίντια του Ομίλου Κουρτάκη) πιστεύουμε ότι «οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις θα τους βουλιάξουν ή θα τους κάψουν πριν ρωτήσουν κανέναν». Μήπως, όμως, είμαστε πατριωτικοί αιθεροβάμονες αναρωτιέμαι... Μήπως οι Τούρκοι φίλοι μου έχουν δίκαιο... Αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι η μοναδική αξιοπρεπής και ορθή αντίδραση προήλθε από τον υπουργό Μάκη Βορίδη.

    «Αν ο Ερντογάν αμφισβητήσει την ελληνική εθνική κυριαρχία, την απομειώσει, θα υπάρξει πολεμική εμπλοκή, αμυντική εμπλοκή. Αυτό ας το έχουν όλοι στο μυαλό τους», τόνισε και συνέδεσε την επίθεση του Ερντογάν κατά της Ελλάδας με τις τελευταίες εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή και την ανάμειξή του στη Λιβύη.

    Όμως παρακολουθούμε ένα «Βατερλώ» εν εξελίξει της ελληνικής διπλωματίας, που αιφνιδιάστηκε από την... τουρκική NAVTEX, με την οποία δεσμεύονται περιοχές νοτίως του Καστελλόριζου για σεισμολογικές έρευνες επί της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, αποδεχόμενη τη διάσημη πλέον μεσολάβηση της Μέρκελ για να αποτραπεί η σύγκρουση, όπως αποκάλυψε η «Bild». Σύμφωνα με την εφημερίδα, αυτό που συνέβη το βράδυ της Τρίτης στα νότια παράλια της Τουρκίας «θυμίζει τα δραματικά γεγονότα της κρίσης των πυραύλων στην Κούβα το 1962»! Και «κατάπιε» τη χυδαία ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη νέα επιθετική ενέργεια της Τουρκίας εναντίον της ελληνικής κυριαρχίας στο Καστελλόριζο μιλώντας για «αμφισβητούμενα ύδατα»... Όντως, στον διαρκή διπλωματικό πόλεμο θέσεων, η απώλεια κύρους και διαπραγματευτικής δύναμης αντανακλάται στον τρόπο που μας αντιμετωπίζουν αντίπαλοι και σύμμαχοι.