Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023

ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ "ΠΙΤΣΑ-PISA*"


Του Γιώργου Τασιόπουλου

ΣΤΑ ΜΜΕ, στα πρωινάδικα, και στα απογευματινά κουσκούς της tv των δημόσιων σχολιαστών, αλλά και στο e-καφενείο του fb η συζήτηση άναψε!

Η Pisa, ο διεθνής διαγωνισμός που γίνεται με την εποπτεία του ΟΟΣΑ έβαλε σε ανησυχία την ελληνική κοινωνία. Του ΟΟΣΑ που ως μάντρα τις υποδείξεις του επαναλαμβάνουν οι εκάστοτε υπουργοί Παιδείας. Αυτές, που πιστά ακολουθούν οι υπουργοί μας πάνω από μια δεκαετία και ξεθεμελιώνουν με το αίτημα του εκσυγχρονισμού ο,τι απέμεινε από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που παράγει ακόμη παιδεία, γνώση, υπηρετεί αξίες και πολιτισμό σύμφωνα με τις ανάγκες και την παράδοση του τόπου!



Οικτίρονται μαθητές και δάσκαλοι για την απελπιστική τους κατάντια, την κατρακύλα που περιέπεσαν ως προς την κλίμακα βαθμολόγησης του διεθνούς διαγωνισμού.

Πιο δυσμενής η θέση στην κατάταξη των Κυπριωτόπουλων!!! Τα Ελληνάκια ανά τον κόσμο ουραγοί, αδυνατούν να ακολουθήσουν την πρόοδο που συντελείται στα εκπαιδευτικά συστήματα όπως προτάσσει η Παγκόσμια Τράπεζα δια του ΟΟΣΑ.

Ως και ο Αρκάς λοιδορεί την κατάντια των παιδιών μας σε αντίθεση με αυτά της εξωτικής Φινλανδίας και άλλων χωρών που πειθαρχούν στις προτεραιότητες του ΟΟΣΑ!


Σας παραθέτω ενα απόσπασμα από τον καθηγητή κ. Μπαμπινιώτη* για θέμα που προσυπογράφω:

«Σχετικά με τα δεκαπεντάχρονα Σιγκαπουριανάκια, Κινεζάκια, Εσθονάκια, Καναδάκια, Φινλανδάκια κ.ά. δεν είναι η κατάκτηση τής μητρικής τους γλώσσας όπου διαπρέπουν! Υπερτερούν στο ότι έχουν μακρά συστηματική  άσκηση και ενασχόληση ειδικά στο πώς λειτουργεί ένα κείμενο και, ακόμη περισσότερο, στο πώς, με ποια τεχνική συντάσσεται η περίληψη ενός κειμένου. Έχουν μάθει  δηλ. να φτιάχνουν την «πίτσα-PISA»! Τι συστατικά τού κειμένου θα διαλέξουν και πώς θα τα συνθέσουν ώστε να «μαγειρέψουν» την πολυπόθητη «πίτσα-PISA». Που δεν ξέρουν να φτιάχνουν τόσο καλά τα Γαλλάκια, τα Ιταλάκια, τα Γερμανάκια, τα Βελγάκια, τα Ολλανδάκια, πολλά άλλα παιδιά προηγμένων χωρών, όπως και τα δικά μας τα παιδιά. Λείπει από τη σχολική στόχευση και προετοιμασία των μαθητών όλων αυτών των χωρών—και τής δικής μας— μια τέτοια … «συνταγή», γιατί η Εκπαίδευσή τους είναι διαφορετικά προσανατολισμένη.


Ας προσθέσω κάτι γλωσσολογικά σημαντικό: Αν περιείχοντο στην εξέταση και ασκήσεις τού τύπου «Αναδιατυπώστε την πρόταση Χ χρησιμοποιώντας άλλα συντακτικά στοιχεία και σημειώστε ενδεχόμενες διαφορές» ή «Πώς το νόημα τής πρότασης Χ μπορεί να προβληθεί γλωσσικά με μεγαλύτερη έμφαση;» ή «Ποιος είναι ο βασικός κορμός τής πρότασης Χ και ποια στοιχεία τον εξειδικεύουν;», τότε να είμαστε βέβαιοι ότι η ιεραρχική κατάταξη επίδοσης των μαθητών κατά χώρες  θα ήταν διαφορετική. Όπως θα ήταν κρίσιμο για τα συμπεράσματα τής αξιολόγησης αν τα κείμενα που δίνονται στους μαθητές για επεξεργασία είναι ισοβαρή σε ευκολία/δυσκολία, σε απλότητα/πολυπλοκότητα, σε ανεξάρτητο /εξαρτημένο λόγο, αν είναι πρωτότυπα σε κάθε γλώσσα ή μεταφρασμένα κ.λπ., ώστε να είναι γλωσσικά και γλωσσολογικά συγκρίσιμη η αξιολόγηση.

Πάντως ένα είναι βέβαιο: αν και τα Ελληνόπουλα, τα Γαλλόπουλα, τα Ιταλόπουλα κ.ά.  μάθουν «τη συνταγή,» θα διαπρέπουν μεν κι αυτά στην παρασκευή τής «πίτσας-PISA» αλλά βαθύτερη και ουσιαστική κατάκτηση τής μητρικής τους γλώσσας και αυτά δεν θα έχουν. Το κατόρθωμα αυτό χρειάζεται άλλη μέθοδο, άλλη σύλληψη τής ουσίας και τής λειτουργίας τής γλώσσας και άλλη αξιολόγησή της.»



Πρόκειται για έναν διαγωνισμό με προκάτ συγκεκριμένη μεθοδολογία (οπως το spelling που κάνουν τα Αμερικανάκια) στην οποία απλώς τα παιδιά μας δεν εχουν εκπαιδευτεί.

Άρα να αγνοήσουμε την δημόσια κριτική και να επιστρέψει ο εφησυχασμός στην εκπαιδευτική μας κοινότητα;



Αντιθέτως, το σχολείο μας βρίσκεται σε βαθιά κρίση!
Κρίση που αδυνατούν να αντιληφθούν οι ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας των τελευταίων χρόνων, καθώς υπηρετούν έναν "εκσυγχρονισμό" που ξεθεμελιώνει όλες τις συνθήκες που αποτελούσαν τα θεμέλια μιας στερεάς εκπαίδευσης και απέδιδαν στην κοινωνία λαμπρούς επιστήμονες που διακρίνονταν παγκόσμια για την προσφορά τους στις επιστήμες!

Και επικεφαλής της  ένας υπουργός με μοναδικό όραμα τον ψηφιακό μετασχηματισμό!
Κάθε βδομάδα και μια εξαγγελία για ψηφιακό εκσυγχρονισμό! Χωρίς καμία ανησυχία, χωρίς καμία πρόθεση αναζήτησης αιτήματος Παιδείας και Αγωγής.
Αν μπορούσε θα είχε αντικαταστήσει τους εκπαιδευτικούς από οθόνες και θα εμφυτεύεται τσιπάκια στους μαθητές!
Και η πρώτη διδάξασα η κ. Διαμαντοπούλου, που είχε την ιδέα για την κατοχύρωση της Αγγλικής ως κοινή με τα Ελληνικά επίσημης γλώσσας, πιστρέφει με την πρότασή της για κοινά βιβλία ιστορίας Ελλήνων και Τούρκων. Οραματίζεται την αποδοχή της Οθωμανοκρατίας ως το κοινό μας σπίτι, Ελλήνων και Τούρκων, την επιστροφή στην υπέροχη πολυπολιτισμική παράδοση των Οθωμανών, όπου κατακτητές και σκλάβοι συμβίωναν παραδεισένια!



Μετά από 39 χρόνια στο σχολείο με απογοήτευση ομολογώ ότι η φετινή είναι η δυσκολότερη χρονιά! Τα πάντα σε κρίση... σχέσεις μαθητών, γονέων, εκπαιδευτικών... το αίτημα παιδείας, κοινωνικής αγωγής, μνήμης, πολιτισμού στα αζήτητα.

Όλα προειδοποιούν για την κοινωνική παρακμή που ακολουθεί... Φεύγω με σκυμμένο το κεφάλι...






_______________
*1.ΟΟΣΑ-PISA

  https://iep.edu.gr/pisa/

2. Όλο το κείμενο του κ. Μπαμπινιώτη στην ηλεκτρονική του δημοσίευση:
https://www.protagon.gr/apopseis/giati-ta-ellinopoula-ysteroun-stin-pitsa-pisa-44341963142


3. Άννα Διαμαντοπούλου: Προτείνει κοινό βιβλίο ιστορίας Ελλάδας - Τουρκίας

https://www.alfavita.gr/politiki/434249_anna-diamantopoyloy-koino-biblio-istorias-elladas-toyrkias?fbclid=IwAR32bGADhz5dB_n8QJCrI06D4gETU7G9dys-iBks3ovncFbol-KC-kKJ_04

4. Ένα παλιότερο κείμενό μου (2007) που προειδοποιούσε για την επερχόμενη κρίση  όπου προφητικά -επιτρέψτε μου- είχε διαγνώσει την διαλυτική παρέμβαση του ΟΟΣΑ στα πρώτα συμπτώματα κρίσης που είχαν ενσκήψει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.


https://ardin-rixi.gr/archives/203759

____________

Οι φωτογραφίες από το fb της Άννυ Λιγνού από όπου και το έναυσμα της ανάρτησης 


ΠΗΓΗ: 
 Ανάρτηση από:geromorias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.